Miten tekisitte tästä suklaaversion?
Kyseessä siis juustokakku johon tulee ohjeen mukaan Philadelphia juuston, kerman, liivatteen ym sekaan mangososetta ja kakun pinnalle persikkaviipaleita.
Kakku on kerrassaan herkullinen maultaan mutta nyt tekisi mieli kokeilla suklaaversiota ja kokoonpanoa mietin.
Olisiko ihan sulatettu tummahko suklaa hyvä, minkähän verran sitä laittaisi (mangososetta tulee 2prk) entä oliskohan lopputulos liian löysä.. ja pinnan koristelu vaikka suklaalastuilla ja jollain vihreällä ja punaisella? mintun lehtiä ja mansikkaa kenties? Tai ehkä sittenkin pelkkiä suklaalastikiehkuroita..
Oletteko siis tehneet vastaavia kakkuja ja mitkä olleet mittasuhteet/ainekset?
Kommentit (9)
Tee Pirkan SUKLAAUNELMATÄYTEKAKUN pelkkä täyte, vaikka sitten dominoista tai suklaakääretortusta pohja.
Katso pirkan sivuilta tai mun ykkös-blogistani....osoitteen varmaan tiedät=O
Pitäydyn kyllä muuten tuossa ohjeessa mikä mulla on koska se on todellakin niin erinomaisen makuinen, mitä sitä täydellistä muuttamaan;o).
Huomenna sitten kokeilemaan suklaisena versiona.
Viitsitkö laittaa ohjeen tuohon...tai ennemminkin aineet ja niiden määrät, katsastan mitä eroa sillä on omiin vastaaviin verrattuna.
Itse olen kehitellyt juuri tuosta suklaaunelmakakun täytteestä varioimalla oman tiramisuni, josta on pidetty tosi paljon. Samoin liköörejä vaihtamalla on saanut todella erilaisia mousseja. Siinä on hyvät ainesuhteet. Olen joskus kuolaillut alskossa minttu-suklaa-likööriä, josta voisi tulla tosi hyvää, mutten ole vielä saanut ostetuksi sitä. Loppujen lopuksi kaikissa ruoissa ja leivonnaisissa on joku perusohje, jota hieman muuttelemalla saa ihan erilaisia juttuja.
Jos siis jaksat, niin laita ne ainekset tulemaan, niin katsastan jos vaikka testaisin ohjeen. Yksi vastaava uusi tuttavuus mulla onkin takataskussa pääsiäistä oottamassa.
½-1 levyä taloussuklaata tai muuta mieluista (tummahkoa) suklaata
200g eli 1pkt Philadelphia juustoa (tai muuta maustamatonta tuorejuustoa)
3dl kermaa
2tl vaniljasokeria
1½dl sokeria
3 liivalehteä
Kakusta tuli erinomaista myös suklaaversiona, sain mm kuulla tokaisun " tämähän vie kielen mennessään" :o) ja tosiaan suklaanhan voi maustaa vaikka mintulla, joko alkomahoolisellaisella tai muulla tai käyttää vaikka minttusuklaata/mariannerouhetta ihan mistä itse tykkää ja mitä oma mielikuvitus keksii.
Kakun pinnan koristelun suhteen sama sävel eli esim Marianne-rakeet on kivoja, suklaalastut/rouhe&kiehkurat ym.
Pohja oli siis Digestivekeksejä+voita tai margariinia.
Kerro mitä pidit jos päädyt kokeilemaan?
Kiitos! Näin äkkiseltään katsottuna aineet näyttävät juuri samoilta kuin tuossa kertomassani suklaaunelmakakussa on välissä. Ainesuhteita en ole vielä tarkistanut, pitääkin tsekata paremmalla ajalla. Pitäisit siis varmasti tuosta Pirkan ohjeesta myös, kokeileppa sitä täytekakkuna kun joskus on tarvetta. Mä muuten tein sitä juuri eilen erään kaverin tytölle synttärikakuksi, josta annettiinkin jo palautetta kakkosblogiini. Välillä mietin mitä kaikkia aarteita keittokirjat ovat väärällään, mutta joita ei ole vielä löytänyt. Uusia juttuja kannattaisi aina uskaltaa kokeilla, niistä voi nimittäin löytää todellisia helmiä. Tämä on yksi sellainen kakku. Olen joutunut tekemään niitä jo ihan kyllästymiseen asti;)
Huomiseksi teen mango-perhoskakun, saa nähdä mitä siitä tulee.
Kopsasin tähän sen version jota tarkoitin, niin katsotaan kuinka samanlaiset ovat;)
200g taloussuklaata
200g maustamatonta tuorejuustoa
0,5dl sokeria
2 munaa
2dl kuohukermaa
4 liivatelehteä
0,5dl konjakkia/kahviliköriä
eroa ei taida olla kuin sokerin määrässä!
Joten uskon kyllä, että hyvää on!
Juu eipä noissa tosiaan paljoa eroa ole, mitä nyt tuo minun ohjeeni ei sisällä lainkaan munaa (mikä hyvä juttu koska en mielelläni varsinkaan raakaa munaa syö) eikä tuota alkomahoolia mitä tosin vois hyvinkin siihen laittaa vaikka sen minttuvahvikkeen muodossa.
Niin ja liivatetta tuossa on vähemmän, en laittanut kokonaan edes tuota 3 liivatetta ja hyvin oli sopivan ja " oikeanlaista" koostumukseltaan.
Mä taas en ole " munakammoinen" heh hee.... syön raakana kakkutaikinoitakin jne....joskus kouluaikoina muistan lähteneeni monet kerrat koulusta kesken ihan vain siksi, että teki mieli kakkutaikinaa=O
Voihan se olla että mieli muuttuu jos siitä Lintuinfluenssasta tulee paha....mutta eiköhän ne mulperot vedetä kaupan hyllystä jos niistä alkaa vaaraa olla (mulla on hyvä nimimerkki).
no, tuon liköörinhän voi korvata vaikka kahvillakin.
Heipsankeikkaa taas tällä erää.
T, Lintunen
Amerikkalainen suklaa-juustokakku
10 - 12 annosta
Pohja
1 pkt (175 g) Domino minttu -keksejä
50 g Valio voita sulatettuna
Täyte
4 liivatelehteä
1 rkl kiehuvaa kahvia
1 levy (170 g) tummaa taloussuklaata
1 prk (200 g) Hovi maustamatonta
1 1/4 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
3 dl Valio kuohukermaa
Koristeluun
suklaalastuja TAI -rouhetta ja paahdettuja hassel- TAI cashewpähkinöitä
Murskaa keksit ja sekoita voin kanssa. Levitä seos irtopohjavuokaan leivinpaperille. Liota liivatelehtiä kylmässä vedessä 5 minuuttia. Purista liika vesi liivatelehdistä ja liuota ne kiehuvan kuumaan kahvitilkkaan. Sulata suklaa vesihauteessa ja sekoita Hovin joukkoon. Lisää liivate, sokerit ja viimeisenä vaahdotettu kerma. Kaada täyte vuokaan ja peitä vuoka alumiinifoliolla. Anna hyytyä jääkaapissa muutamia tunteja, mieluiten seuraavaan päivään. Irrota kakku ja nosta tarjoiluvadille. Koristele suklaalastuilla tai -rouheella sekä karkeasti rouhituilla, uunissa tai pannulla paahdetuilla pähkinöillä.