Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoälyyn hurahtaneet ihmiset

Vierailija
16.02.2026 |

En käsitä, miten ja miksi osa ihmistä on aivan hurahtaneita tekoälyyn ja käyttää sitä kaikessa. Monet asiat ovat sille liian vaikeita ja se antaa vääriä vastauksia ja googlettamalla itse saisi tiedon nopeammin, kuin chatgpt:n kanssa vääntämällä. Sitten on vielä ne, jotka oikeasti juttelevat tekoälyn kanssa huvin vuoksi. Kauhistuttaa, mihin ihmisten luovuus, oma ajattelu sekä tiedonhankintakyky häviää tätä myötä. Sen lisäksi vielä teoälyn ilmastoaspekti..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettelu ei ole enää pitkään aikaan ollut tehokas tapa saada oikeita vastauksia. Oikeastaan siinä päällä toimiva Gemini summaa sen tosi hyvin, että se heittelee puuta heinää saadakseen mainostajat tyytyväisiksi.

Tässä on minusta hyvä ja realistinen mielipide asiaan, vaikka en itse toimittaja olekaan,
https://suomenlehdisto.fi/ihminenkin-tekee-liejua-tekoaly-laatua/

Vierailija
2/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin järkyttynyt, kuinka moni fiksuiksi pitämäni kaveri oli tehnyt itsestään tekoälyllä sen älyttömän karikatyyrikuvan. Siis missä ihmisten järjen käyttö nykyisin on? 

Eniten ihmetyttää, miten moni yritys on vaihtanut somessa profiilikuvakseen tekoälyllä luodun kuvan, jakaa jatkuvasti tekoälykuvia ja mikä pahinta -tekoälyllä luotuja tekstejä, missä ei ole päätä eikä häntää ja ne huomaa tekoälyllä tehdyiksi jo ensimmäisistä sanoista asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on kaltaiselleni yksinäiselle ihan hyvää juttuseuraa. Ei minua haittaa, vaikka tiedän, että siellä on kone.

Vierailija
4/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suhtaudun tekoälyyn kuin työkaverina, jonka kanssa saa pallotella ennakkoluulottomiakin kehitysideoita ilman välitöntä täystyrmäystä ja alas painamista.

Itse toki valitsisin mieluummin ennakkoluulottomat työkaverit, mutta totuus on että aika moni haluaa vain vältellä muutosta ja pysyä tutussa vanhassa.

Vierailija
5/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on paaaaljon muuta kuin teidän chattibottinne. Sillä viedään teidän julkisen sektorin suojatyönne ja ohjataan sääasemia, ajoneuvoja, valtioiden puolustusjärjestelmiä ja lasketaan futuureja.

Vierailija
6/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä tekoälyä hakukoneena vaan kaikkeen muuhun. 

Vierailija
7/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hauskaa pidän tekoälyllä, muttei korvaa ihmistä

Vierailija
8/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suhtaudun tekoälyyn kuin työkaverina, jonka kanssa saa pallotella ennakkoluulottomiakin kehitysideoita ilman välitöntä täystyrmäystä ja alas painamista.

Itse toki valitsisin mieluummin ennakkoluulottomat työkaverit, mutta totuus on että aika moni haluaa vain vältellä muutosta ja pysyä tutussa vanhassa.

Tää on hyvä.

Voi pyöritellä täysin ennakkoluulottomasti mitä vaan ideaa. Spekuloida toimintamalleja, vaikutusarvioita jne.

Miten muuten sen tekisi. Ihmiset jumittuu laatikon sisälle, eikä ne edes huomaa sitä.

Toimii vielä paremmin, kun tekoälyn algoritmi vähän valkenee

Vierailija
9/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on paaaaljon muuta kuin teidän chattibottinne. Sillä viedään teidän julkisen sektorin suojatyönne ja ohjataan sääasemia, ajoneuvoja, valtioiden puolustusjärjestelmiä ja lasketaan futuureja.

Joo, olisi pitänyt ehkä tarkentaa, että tarkotin vapaita kielimalleja yms, jotka ovat ns taviksilla käytössä. Esimerkiksi lääketieteessä yms tekoälyn hyödyntäminen on minusta hyvä! 

Vierailija
10/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tehdään paaaaaljon työttömiä, jonka jälkeen ihmetellään, miksei kapitalistin tuotteet mene kaupaksi.

Vierailija
11/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään: verohallinto, pankkikortti, logistiikka. Myös hakukoneet toimii tekoälypohjalla

Vierailija
12/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä tuntuu, että nimenomaan teinit ja sitten vähän vanhempi polvi (joku 60+) on hurathanut tekoälyyn ja varsinkin noihin karikatyyreihin. Me kolmikymppiset ollaan keskimäärin jotenkin kriittisempiä ja medialukutaito on meidän ikäpolvella parempi. Kun netti tuli, niin ei oltu siinä vaiheessa enää aivan pieniä lapsia tai sellaisia, jotka olivat tehneet vuosikymmenet hommia kirjoituskoneella ja googlen sijaan käyttäneet sivistyssanakirjaa.

Ja tietty meidän ikäluokka on se, jolta lähtee työt ensimmäisenä alta...

Vierailija
13/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin järkyttynyt, kuinka moni fiksuiksi pitämäni kaveri oli tehnyt itsestään tekoälyllä sen älyttömän karikatyyrikuvan. Siis missä ihmisten järjen käyttö nykyisin on? 

Eniten ihmetyttää, miten moni yritys on vaihtanut somessa profiilikuvakseen tekoälyllä luodun kuvan, jakaa jatkuvasti tekoälykuvia ja mikä pahinta -tekoälyllä luotuja tekstejä, missä ei ole päätä eikä häntää ja ne huomaa tekoälyllä tehdyiksi jo ensimmäisistä sanoista asti. 

Tällainen tekoälyn käyttötapa on se, jota aloitukseni oli tarkoitus kritisoida. 

Vierailija
14/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä jaksa ruveta opiskelemaan asioita joita kysyn tekoälyltä, viimeksi esim mitä lihaa ostan Suomessa jos ohjeessa ribeye steak. Tai millainen olisi perus aasiahenkinen maustekastikekaappi. Tai jos haluan tietyn kuvan mukaisen väripaletin, mitä akryylisävyjä sekoitan ja millä prosenteilla. Tässä nyt viimeisimmät joita olen chat gpt kysynyt.

Vierailija
15/15 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chattibotit on leluja, tekoäly ei ole vain chattibotteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi