Kummallinen "huono äiti ja ylpeä siitä"- ilmiö
Oletteko muut huomanneet tällaista? Olen itse nuori äiti ja kaveerannut nyt melko paljon toisten äitien kanssa. Viime aikoina on alkanut rassaamaan jatkuvat huono äiti- keskustelut.
On totta kai selvää että kukaan ei ole täydellinen äiti ja hienoa, että äidit vaihtavat keskenään kokemuksiaan ja tsemppaavat toisiaan, mutta minun äitikaveri- piirissä tämä on mennyt todella omituiseksi. Halveksutaan äitejä, jotka esim. pitävät kodin aina tip top- kunnossa, eivät lähes koskaan huuda lapsilleen, pitävät max yhden herkkupäivän viikossa; eli tekevät parhaansa lastensa kanssa. Sen sijaan hymistään hyväksyvästi ja kerrotaan naureskellen, kuinka lapset taas valvoivat yli puoleen yöhön, TV toimi taas lapsenvahtina koko viikonlopun, 5v on kulkenut viimeiset puoli vuotta liian pienissä vaatteissa kun ei ole jaksanut ostaa uusia, jne jne. Jopa jotain kilpailullisia piirteitä tuossa tuntuu olevan. Tutkimustuloksille, neuvolan ohjeille ymv. sanotaan piutpaut ja röhönaurut päälle.
Ilmeisesti joku vastailmiö ikivanhalle äitien syyllistämiselle ja ikuiselle huonolle omalletunnolle- että ei tunneta huonoa omaatuntoa mistään eikä edes yritetä? Mainittakoon, että ihan normaaleja ihmisiä nämäkin mammat muuten ovat, ja ilmiö on aika uusi.
Onko kellään ideoita kuinka näille saisi taottua järkeä päähän vai suljenko vain suosiolla korvani?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut huomanneet tällaista? Olen itse nuori äiti ja kaveerannut nyt melko paljon toisten äitien kanssa. Viime aikoina on alkanut rassaamaan jatkuvat huono äiti- keskustelut.
On totta kai selvää että kukaan ei ole täydellinen äiti ja hienoa, että äidit vaihtavat keskenään kokemuksiaan ja tsemppaavat toisiaan, mutta minun äitikaveri- piirissä tämä on mennyt todella omituiseksi. Halveksutaan äitejä, jotka esim. pitävät kodin aina tip top- kunnossa, eivät lähes koskaan huuda lapsilleen, pitävät max yhden herkkupäivän viikossa; eli tekevät parhaansa lastensa kanssa. Sen sijaan hymistään hyväksyvästi ja kerrotaan naureskellen, kuinka lapset taas valvoivat yli puoleen yöhön, TV toimi taas lapsenvahtina koko viikonlopun, 5v on kulkenut viimeiset puoli vuotta liian pienissä vaatteissa kun ei ole jaksanut ostaa uusia, jne jne. Jopa jotain kilpailullisia piirteitä tuossa tuntuu olevan. Tutkimustuloksille, neuvolan ohjeille ymv. sanotaan piutpaut ja röhönaurut päälle.
Ilmeisesti joku vastailmiö ikivanhalle äitien syyllistämiselle ja ikuiselle huonolle omalletunnolle- että ei tunneta huonoa omaatuntoa mistään eikä edes yritetä? Mainittakoon, että ihan normaaleja ihmisiä nämäkin mammat muuten ovat, ja ilmiö on aika uusi.
Onko kellään ideoita kuinka näille saisi taottua järkeä päähän vai suljenko vain suosiolla korvani?
Ap taitaa olla aika yksinkertainen... Tuo on huumoria, ironiaa.
Tiettyyn rajaan asti näin voi ollakin, mutta entä sitten kun koti on oikeasti kuin kaatopaikka?
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja saanut tuo 5 lapsen yh-yrittäjä. Minusta ei ole mitenkään outoa, että ihminen, joka on tottunut pyörittämään hektistä arkea yksin, on luonut hyvin organisoidut systeemit, joista ei lähde poikkeamaan ihan helposti raskaassakaan elämäntilanteessa - oikeastaan raskaassa elämäntilanteessa nuo rutiinit tuovat turvaa koko perheelle. Ja mitä tulee äidin oman ajan ottamiseen... useamman lapsen yksinhuoltajalla se ei ole aina edes mikään mahdollinen asia, ja voisin kuvitella, että jos ihmisellä on oma yritys, niin tavallaan se työ itsessään toimii jo henkireikänä ja omana aikana. Jotkut ihmiset vaan ovat toisia organisoituneempia ja tehokkaampia, eikä se silti tarkoita sitä että olisivat ylisuorittajia.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen vielä, että olen törmännyt samanlaiseen huono äiti -mainostukseen muutaman ihmisen kohdalla, mutta mielestäni se on jonkinlaista kapinaa äitiyden vaatimuksia kohtaan siinä vaiheessa, kun ei enää jakseta täyttää niitä vaatimuksia, joita ulkoapäin omaksutaan. Eli vähän niin kuin haetaan vielä sitä tietä äitiydessä, jos joku nyt ymmärtää mitä tarkoitan.
En minäkään sitä ihmettele, ettei hän siitä poikkea vaan sitä, että otti itseensä kun ammattilainen halusi keskustella hänen hyvinvoinnistaan hänen kanssaan.
Ja ei nuo ole mitään ulkopäin omaksuttuja asioita, joista tulee ongelma, vaan usein omalta äidiltä, joka pitää sinua vähän vajaana, ellet ole hänen mielessään hyväksyttävällä tavalla äiti. Jos äidit olisivat hyväksyvämpiä lapsiaan kohtaan (lapsesi voi olla energiattomampi kuin itse olet) niin tuo ei olisi aikanaan lapselle ongelma, ettei jaksa.
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja saanut tuo 5 lapsen yh-yrittäjä. Minusta ei ole mitenkään outoa, että ihminen, joka on tottunut pyörittämään hektistä arkea yksin, on luonut hyvin organisoidut systeemit, joista ei lähde poikkeamaan ihan helposti raskaassakaan elämäntilanteessa - oikeastaan raskaassa elämäntilanteessa nuo rutiinit tuovat turvaa koko perheelle. Ja mitä tulee äidin oman ajan ottamiseen... useamman lapsen yksinhuoltajalla se ei ole aina edes mikään mahdollinen asia, ja voisin kuvitella, että jos ihmisellä on oma yritys, niin tavallaan se työ itsessään toimii jo henkireikänä ja omana aikana. Jotkut ihmiset vaan ovat toisia organisoituneempia ja tehokkaampia, eikä se silti tarkoita sitä että olisivat ylisuorittajia.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen vielä, että olen törmännyt samanlaiseen huono äiti -mainostukseen muutaman ihmisen kohdalla, mutta mielestäni se on jonkinlaista kapinaa äitiyden vaatimuksia kohtaan siinä vaiheessa, kun ei enää jakseta täyttää niitä vaatimuksia, joita ulkoapäin omaksutaan. Eli vähän niin kuin haetaan vielä sitä tietä äitiydessä, jos joku nyt ymmärtää mitä tarkoitan.
En minäkään sitä ihmettele, ettei hän siitä poikkea vaan sitä, että otti itseensä kun ammattilainen halusi keskustella hänen hyvinvoinnistaan hänen kanssaan.
Ja ei nuo ole mitään ulkopäin omaksuttuja asioita, joista tulee ongelma, vaan usein omalta äidiltä, joka pitää sinua vähän vajaana, ellet ole hänen mielessään hyväksyttävällä tavalla äiti. Jos äidit olisivat hyväksyvämpiä lapsiaan kohtaan (lapsesi voi olla energiattomampi kuin itse olet) niin tuo ei olisi aikanaan lapselle ongelma, ettei jaksa.
No nuo terkan puheet eivät ihan hyvinvoinnista keskustelulta vaikuta, jos on oikeasti puhui jotain esittämisestä tai kulisseista nro seiskan siistissä kodissa vieraillessaan, kyllä minäkin olisin rivien välistä lukenut vähän rehellisyyteen viittaavia epäilyjä, mikä on luonnollisesti loukkaavaa.
Tuo oman äidin hyväksyntä ja vaatimukset pätevät varmaan joidenkin kohdalla, mutta kyllä niitä vaatimuksia äitiydelle asetetaan yhteiskunnassa vähän suunnasta ja toisesta, riittää kun lukee vähän naistenlehtiä tai vaikka tätäkin palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei nuo ole mitään ulkopäin omaksuttuja asioita, joista tulee ongelma, vaan usein omalta äidiltä, joka pitää sinua vähän vajaana, ellet ole hänen mielessään hyväksyttävällä tavalla äiti. Jos äidit olisivat hyväksyvämpiä lapsiaan kohtaan (lapsesi voi olla energiattomampi kuin itse olet) niin tuo ei olisi aikanaan lapselle ongelma, ettei jaksa.No nuo terkan puheet eivät ihan hyvinvoinnista keskustelulta vaikuta, jos on oikeasti puhui jotain esittämisestä tai kulisseista nro seiskan siistissä kodissa vieraillessaan, kyllä minäkin olisin rivien välistä lukenut vähän rehellisyyteen viittaavia epäilyjä, mikä on luonnollisesti loukkaavaa.
Tuo oman äidin hyväksyntä ja vaatimukset pätevät varmaan joidenkin kohdalla, mutta kyllä niitä vaatimuksia äitiydelle asetetaan yhteiskunnassa vähän suunnasta ja toisesta, riittää kun lukee vähän naistenlehtiä tai vaikka tätäkin palstaa.
No pitääkö sitä syyllistyä, en ymmärrä, jos kaikki on hyvin?? Eikö nyt olisi hiukan normaalimpaa syyllistyä jos ei olisi?? Kulisseista puhuttaessa pääsisi puhumaan siitä, että onko siinä omassa hyvinvoinnissa ongelmia, eikä vain hymistellä, että niin niin, kun jalsat siivota niin varmasti voit hyvin.
Ja kyllä se suoja ulkopuolisia vaatimuksia vastaan saadaan nimenomaan kotoa - tai se tuhotaan - ei kukaan syyllisty naistenlehtien jutuista jos kotipesä oli kunnossa ja antoi tukensa ja riittävät opit elämään.
Niin ja siis sanoit että rehellisyyteen viittaavia syytöksiä. Jos on umpirehellinen ihminen niin ei siitä syyllisty, jos jaksaminen on oikeasti okei.
Vierailija kirjoitti:
Kivikissaäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai joudun suorittamaan, koska näin monen lapsen kanssa se on sitä! Nyt hoidan lapset ja ehkä 10v päästä mulla on jo omaakin aikaa. En ala häpeilemään sitä, että jaksan aika paljon ja koti on hyvässä kunnossa. Jää aikaa touhuta lastenkin kanssa. Tuo sun kommentti on oikeesti aika säälittävä, ettei oikein ymmärrä mistään mitään.....
Lapset ehkä arvostais enemmän rentoa äitiä kuin äitiä, joka tarjoilee ravitsemuksellisesti optimaalista ruokaa.
Lastensuojelu ei arvosta sitä rentoa äitiä paskaisessa kodissa. Niiden kriteerit on jotain muuta, kuin normi-ihmisten. Jos haluaa rauhallisen kodin, jossa on lapset niin kannattaa olla siisti.
Siivous on mulla prioriteettilistalla ihan viimeisenä. Ei meillä mitään hometta kasva, mutta tavarat usein sekaisin, peilit ja ikkunat klähmitty, villakoiria nurkissa jne.
Koti on kuitenkin rauhallinen eikä kukaan varmasti vie lapsia. Kun jaksaa pitää lapsensa puhtaina ja vaatetettuina ja täyttää heidän henkiset tarpeensa, ei se lastensuojelu tule meidän sotkuja katselemaan. Tai jos joskus tulee, voin siivota.
Ehkä peittelevät tolla käytöksellä omaa väsymystä/osaamattomuuta.Vähän niinku yläasteella kiusattiin hikareita,lapsellista.
En ymmärrä tätä parjausta 7 kohtaan. Ei tarvitse kokea syyllisyyttä suuttuakseen aiheettomista epäilyistä, joita kohtaan saanut puolustautua ehkä ennenkin ja nyt myöhemminkin tässä ketjussa. Kyllä vain itseänikin sapettaa aiheettomat vihjailut ja niin muuten teitäkin. Etenkin jos ei ole mitään aihetta. Etenkin silloin. Kertoisiko se sitten rehellisyydestä itseä ja maailmaa kohtaan.
Kivikissaäiti kirjoitti:
Niin ja siis sanoit että rehellisyyteen viittaavia syytöksiä. Jos on umpirehellinen ihminen niin ei siitä syyllisty, jos jaksaminen on oikeasti okei.
Entäpä jos ei syyllisty? Jospa vain *ituttaa, että vihjaillaan valehtelijaksi? Umpirehellistä saattaa sellainen harmittaa, valehtelija ehkä hyväksyykin paremmin, koska tietää olevan aihetta epäilyihin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä parjausta 7 kohtaan. Ei tarvitse kokea syyllisyyttä suuttuakseen aiheettomista epäilyistä, joita kohtaan saanut puolustautua ehkä ennenkin ja nyt myöhemminkin tässä ketjussa. Kyllä vain itseänikin sapettaa aiheettomat vihjailut ja niin muuten teitäkin. Etenkin jos ei ole mitään aihetta. Etenkin silloin. Kertoisiko se sitten rehellisyydestä itseä ja maailmaa kohtaan.
En usko, että ne täysin aiheettomia oli. 7 vain on hyväksynyt sen verran puutteellisuutta itseensä äitinä ja otti itseensä, kun joku ei osannutkaan ihastella hänen osaansa.
minulla "huono äiti"-vitsit ovat puolustusmekanismia.. olen add ja ihan ylläpito-siivous vaatii käsittämättömiä henkisiä ponnistuksia! en myöskään leivo lasten kanssa paitsi joulutorttuja, ruokaa olen opetellut tekemään sillä en halua lasteni kasvavan pelkästään lihapiirakoilla ja pakastekalapuikoilla,,,
Varmaan vähän kapinahenkeä sitä pitkään vallalla ollutta Hyvä äiti-mielikuvaa vastaan. Oikeasti se on aivan sama kuink hyvä äiti yrität olla, koska aina on joku jonka mielestä tekee väärin. Esim. Olen aina tehnyt lapsille itse ruoan, ihan perinteisiä kotiruokia kaalilaatikkoa, pinaattikeittoa, kasviswokkia etc. niin niissäkin on aina jonkun mielestä jokin vialla. Paras oli se kun tein siskonmakkarakeittoa ja joku ihan liian monta vuotta hiekkalaatikolla ollut vuoden mutsi-tittelin omaava alkoi avautua, kuinka siskonmakkarat on myrkkyä ja punainen liha tappaa ja heillä syödään vaan luomu ja blaa blaa. joten ymmärrän hyvin, että jotkut ylpeilee hieman kärjistäen tällä paska mutsi-jutulla.
No en tiedä ketä tuolla paska mutsi kommentilla tarkoitettiin, mutta minä kirjoitin tuon että äitikin tarvitsee omaa aikaa, ettei se ole tervettä että äitillä on omaa aikaa vasta sitten _kymmenen_ vuoden kuluttua.
Mutta ihan tiedoksenne, olen täysimettänyt 6kk ja osittaisimettänyt yli vuoden. Lapseni on ollut ensimmäistä kertaa hoidossa kenelläkään muulla kuin meillä vanhemmilla vasta yli vuoden iässä, ja silloinkin muutamia tunteja. Lapseni ei ole ikinä eläessään saanut korviketta, syömme luomuruokaa ja puen mielelläni kauniisiin vaatteisiin lapseni, vaikkakaan niiden sotkeutuminen ei ole maailmanloppu. Olemme eläneet kovin lapsentahtisesti, ja olen pyrkinyt noudattamaan kiintymyysvanhemmuuden periaatteita. Joidenkin (teidänkin) mielestä olen siis nipo äiti! MUTTA meillä koti ei ole aina puhdas, vaikkakin sotkuista meillä ei ole. Otan välillä omaa aikaa, käyn lenkillä, lueskelen ja kirjoittelen, olen opiskellut vauvavuonna jne.
Minun mielestäni ei ole tervettä, että nainen on synnytettyään vain äiti. Minun mielestä jokaisen äidin pitäisi huolehtia omasta hyvinvoinnistaan, ja ottaa tilaisuuden salliessa omaa aikaa (toki esim. yksinhuoltajilla tämä ei ole välttämättä mahdollista). Sillä sellaisessa perheessä missä vanhemmat voivat hyvin, voivat myös lapset hyvin! Vauvan ja äidin varhainen vuorovaikutuskin vaatii, että äiti aivan oikeasti voi hyvin henkisesti. En jaksa uskoa, että perheessä jossa äiti ei ikinä ota omaa aikaa, voidaan oikeasti niin hyvin kuin väitetään. Sanokaa mitä sanotte.
24
Kivikissaäidille: ei ne terkkarit ole välttämättä millään tavalla äitien yläpuolella tietojen, taitojen tai kokemuksen puolesta.
Ammatti ja sosoioekonominen status ei ole tae "paremmuudesta" edes omalla alalla. Esim lastensuojelussa on suht korkeassa asemassa ihmisiä joiden oma elämänhallinta on täysin hukassa ja jotka eivät ilman tukirinkiä pärjää omien lastensa kanssa. Ulkopuoliset eivät tietenkään tiedä mitään koska heillä todellakin on kulissit. Silti he neuvovat asiakkaitaan, arvostelevat ja tekevät kohtalokkaitakin päätöksiä heidän elämästään.
Joskus se äitiys/lastenneuvolan terveydenhoitaja on itse lapseton ja jopa ilman parisuhdetta elävä.
Ei oppi kirjoista aina ole ojaan kaatamatta.
Sen verran jokaisella pitää olla sosiaalista älykyyttä, että ei mene selittämään säännöllisiä viikkosiivouksiaan henkilölle, joka on juuri valitellut kaaosta kotonaan.
Tai totea jatkuvia heräämisä valittelevalle vauvan äidille, että meidän Samu-Henrikki on nukkunut täysiä öitä jo synnärillä kuten äitinsäkin 🙄
Tuollaisin tyyppeihin jostain kumman syystä törmäsin vauva-aikana.