Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallinen "huono äiti ja ylpeä siitä"- ilmiö

Vierailija
28.08.2016 |

Oletteko muut huomanneet tällaista? Olen itse nuori äiti ja kaveerannut nyt melko paljon toisten äitien kanssa. Viime aikoina on alkanut rassaamaan jatkuvat huono äiti- keskustelut.

On totta kai selvää että kukaan ei ole täydellinen äiti ja hienoa, että äidit vaihtavat keskenään kokemuksiaan ja tsemppaavat toisiaan, mutta minun äitikaveri- piirissä tämä on mennyt todella omituiseksi. Halveksutaan äitejä, jotka esim. pitävät kodin aina tip top- kunnossa, eivät lähes koskaan huuda lapsilleen, pitävät max yhden herkkupäivän viikossa; eli tekevät parhaansa lastensa kanssa. Sen sijaan hymistään hyväksyvästi ja kerrotaan naureskellen, kuinka lapset taas valvoivat yli puoleen yöhön, TV toimi taas lapsenvahtina koko viikonlopun, 5v on kulkenut viimeiset puoli vuotta liian pienissä vaatteissa kun ei ole jaksanut ostaa uusia, jne jne. Jopa jotain kilpailullisia piirteitä tuossa tuntuu olevan. Tutkimustuloksille, neuvolan ohjeille ymv. sanotaan piutpaut ja röhönaurut päälle.

Ilmeisesti joku vastailmiö ikivanhalle äitien syyllistämiselle ja ikuiselle huonolle omalletunnolle- että ei tunneta huonoa omaatuntoa mistään eikä edes yritetä? Mainittakoon, että ihan normaaleja ihmisiä nämäkin mammat muuten ovat, ja ilmiö on aika uusi.

Onko kellään ideoita kuinka näille saisi taottua järkeä päähän vai suljenko vain suosiolla korvani?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanlainen ilmiö kuin "olen lihava ja ylpeä siitä"

Vierailija
2/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatko nyt vähän liiotella kuitenkin.... On totta että monet äidit on nousseet kapinaan täydellistä suorittavaa äitiyttä vastaan, mutta kyllä kaikilla ne lapset silti on hoidettu, ruokittu ja vaatetettu ihan asianmukaisesti. Vai liikutko jossain sosiaalitapausten piireissä? Nehän on sitten asia erikseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla koti aina tip top kunnossa voi olla se seuraus, että siihen menee päivittäin aikaa niin paljon että se on jo oikeasti pois lapsilta tai äidiltä, jonka pitäisi olla päiväunilla vauvan kanssa yön valvomisen jälkeen.

TV:stä tuli joskus sarja sairaalloysusta siivoajista ja hanstraajista, kultainen keskitie lienee hyvä.

Vierailija
4/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liioittelua tuokin. Oikeasti lapsilla on liiankin paljon vaatetta, katsoivat maksimissaan pikkukakkosen ja olivat unten mailla viimeistään kahdeksalta.

Vierailija
5/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

It's all about the balance.

Vierailija
6/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi takoa järkeä päähän? Luuletko, että kyky olla hyvä vanhempi liittyy tietämättömyyteen?

Vierailija
7/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan törmännyt ite. Olen viiden lapsen yh ja yrittäjä. Koti on aina siisti, koska muuten ei mitään löydy mistään ja kaaos kasautuisi. Jos joku lapsista tarvitsee jotain, lähdetään samantien ostamaan ettei asia unohdu jne jne. Ruoka-aikana syödään oikeeta ruokaa eikä tv:tä katsota liikaa, koska muuten koko homma lähtee lapasesta ja kaikki levottomia ja pahalla tuulella. Käytännön kautta olen oppinut. Nyt neuvolan terkka kävi katsomassa kuopusta 3kk kotikäynnillä ja alkoi tivaamaan, olenko väsynyt ja ei ihmisille tarvitse esittää ja puhui "kulisseista". Olin ihan järkyttynyt, että ammattilainen ei tajua, että tällaisen katraan kanssa ei pärjää, jos ei hoida hommia tietyllä tavalla. Ilmeisesti olisi pitänyt olla sotkuista ja itse itkuinen ja lapset sottaisia ja riehuvat niin olisi "mennyt läpi ammattilaiselle". Loukkaannuin kyllä ja vitutti.

Vierailija
8/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liioittelua tuokin. Oikeasti lapsilla on liiankin paljon vaatetta, katsoivat maksimissaan pikkukakkosen ja olivat unten mailla viimeistään kahdeksalta.

En usko. Veikkaan, että kyseiset äidit hakevat pikemminkin hyväksyntää sille, etteivät pysty samaan kuin ap vaatii.

Vierailija
9/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan törmännyt ite. Olen viiden lapsen yh ja yrittäjä. Koti on aina siisti, koska muuten ei mitään löydy mistään ja kaaos kasautuisi. Jos joku lapsista tarvitsee jotain, lähdetään samantien ostamaan ettei asia unohdu jne jne. Ruoka-aikana syödään oikeeta ruokaa eikä tv:tä katsota liikaa, koska muuten koko homma lähtee lapasesta ja kaikki levottomia ja pahalla tuulella. Käytännön kautta olen oppinut. Nyt neuvolan terkka kävi katsomassa kuopusta 3kk kotikäynnillä ja alkoi tivaamaan, olenko väsynyt ja ei ihmisille tarvitse esittää ja puhui "kulisseista". Olin ihan järkyttynyt, että ammattilainen ei tajua, että tällaisen katraan kanssa ei pärjää, jos ei hoida hommia tietyllä tavalla. Ilmeisesti olisi pitänyt olla sotkuista ja itse itkuinen ja lapset sottaisia ja riehuvat niin olisi "mennyt läpi ammattilaiselle". Loukkaannuin kyllä ja vitutti.

Ehkä koko elämäsi on kulissia ja vain suoritat sitä.

Vierailija
10/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, se bad moms-elokuvahan oli ihan all about that, liekö se villinnyt osittain? :D Mulla ei ole lapsia mutta olen törmännyt samaan ilmiöön. Ja miksi pitää sitä marttyyriasennetta viljellä joka paikkaan? Ikäänkuin oltaisiin joitain messiaita kun on nyt tuupattu maailmaan uusia veronmaksajia, palvokaa siis minua?

Vierailija
11/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkä se terkka mietti, että alkavatko lapset olla jo kovilla kanssasi? Jos se näki jotain sellaista? Surulliset silmät ja katseet kun sä tiuskit tms?

Vierailija
12/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai joudun suorittamaan, koska näin monen lapsen kanssa se on sitä! Nyt hoidan lapset ja ehkä 10v päästä mulla on jo omaakin aikaa. En ala häpeilemään sitä, että jaksan aika paljon ja koti on hyvässä kunnossa. Jää aikaa touhuta lastenkin kanssa. Tuo sun kommentti on oikeesti aika säälittävä, ettei oikein ymmärrä mistään mitään.....

Vierailija
13/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei pis 7 mielestäni mitään syytä loukkaantua tuollaisesta jos kaikki olisi kunnossa ja niin kuin yritit tuossa tekstissäsi meillekin esittää.

Vierailija
14/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 ja 9 oli tuo kommentti.

Vierailija
15/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai joudun suorittamaan, koska näin monen lapsen kanssa se on sitä! Nyt hoidan lapset ja ehkä 10v päästä mulla on jo omaakin aikaa. En ala häpeilemään sitä, että jaksan aika paljon ja koti on hyvässä kunnossa. Jää aikaa touhuta lastenkin kanssa. Tuo sun kommentti on oikeesti aika säälittävä, ettei oikein ymmärrä mistään mitään.....

No miksi sitten loukkaannuit? "En ala hävetä sitä, että jaksan paljon" wtf? Mitähän ihmttä siinäkin pitäisi hävetä? Sulla ei ole kaikki ihan kohdallaan nyt kun noin kirjoitat.

Vierailija
16/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kiva kärjistää, mutta kun se luo kuvitellun ongelman niin what,'s the point?

Vierailija
17/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ehkä arvostais enemmän rentoa äitiä kuin äitiä, joka tarjoilee ravitsemuksellisesti optimaalista ruokaa.

Vierailija
18/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

WT-porukoissa se menee noin ja on aina mennyt. Ei siinä tosiaan ole mitään hauskaa, jos leuhkitaan sillä, miten huonosti huolehditaan lapsista.

Sitten taas on paljon niitä vanhempia, jotka tekevät "aina" kaiken vimpan päälle. Ja sitten tyyliin kerran kuussa käyvät oluella tai ostavat einespizzan perheelle ruuaksi ja mainostavat sitten "huono äiti" -päivää. Tällaisesta ei ole mitään haittaa lapsille, mutta he silti tunnistavat siitäkin syyllisyyden tunteita kun joskus menee helpoimman kautta. Silloin on hyvä tiedostaa, että hei, saahan sitä välillä ottaa löysemminkin.

Ehkä paras olisi päästä pois siitä, että "kilpaillaan" yhtään mistään, mutta että lapsista pidetään hyvää huolta - kuitenkin niin, että vanhemmat suorita 110% ja väsy siihen.

Vierailija
19/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi olet 7 yrittäjä jos sulla on 5 lasta yksin huollettavanasi? Teetkö töitä nyt vauvankin ollessa pieni? Aika minä minältä kuulostaa. Mitä MINÄ haluan.

Vierailija
20/75 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi. Se että asiat ovat järjestyksessä vie paljon vähemmän voimavaroja kuin rämpiminen sekasotkussa ja samojen asioiden miettiminen aina uudestaan. En ikinä ajaudu tilanteeseen jossa hirveällä apinanraivolla etsitään aamulla jotsin vaatekappaletta lapselle. Hoidetaan asia rauhassa illalla ja aamulla lähdetään rauhassa kouluun ja töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi