Miksi yhteiskunta vaatii samaa suoritustasoa fyysisesti heikommilta ja fyysisesti vahvemmilta?
Olin aiemmin töissä päiväkodissa. Taaperoiden pukeminen, nosteleminen, perässä juokseminen, pukeminen jne. oli fyysisesti rankkaa työtä. Olen hentorakenteinen, ja vaikka olin / olen peruskunnoltani hyvässä kunnossa, uuvuin nopeasti heikon fysiikkani takia. Vankkarankenteiset kollegani kestivät päivän aikana paremmin, vaikka heistä valtaosa ei käynyt salillakaan jne.
Minua alkoi mietityttää, miksi teemme samaa tuntimäärää samalla palkalla, kun työn haastavuus on välillämme niin eritasoista? Joko minun olisi pitänyt saada enemmän korvausta samasta tuntimäärästä tai sitten tuntimäärääni olisi pitänyt alentaa.
Ylipäätään, miksi heikkoutta ei kompensoida mitenkään luontaisena ominaisuutena yhteiskunnassa?
Kommentit (9)
Totta, ihan naurettavaa että heikkokuntoisille maksetaan samaa palkkaa kuin kunnostaan huolehtiville. Parempikuntoisille suurempi palkka fyysisessä työssä, koska pystyvät sen paremmin hoitamaankin!
Älä vaadi kompensaatiota yhteiskunnalta. On naiivia olettaa yhteiskunnasta saisi oikeudenmukaisen. Sinä olet etuoikeutettu ehkä jossain muussa suhteessa? Hyvä neuvo elämäön: älä vaadi, vaan ole kiitollinen (ei tarvits yhteiskunnalle olla kiitollinen, vaan elämälle).
Koska elämme maratooniyhteiskunnassa, eli 'sopeutumattomat' putoaa pois..siis näin ainakin sosiaalidarwinistien päiväunissa.
Toisaalta tuo päiväuni on eräällä tavalla jo tottakin johtuen ns. standardien noususta kaikilla elämänaloilla; yhteiskunta vaatii aikaisempaa enemmän kaikilta sen jäseniltä. Menetyksiltähän ei voi siis välttyä, kun rima vaan nousee ja nousee...
Minä olen tyytyväinen että saan saman verran toimeentulotukea kuin isokokoinen mieskin. Mulla ei mene paljon ruokaan rahaa. Olen niin piäni ☺
Koska yhteiskunnan tehtävä ei ole huolehtia sinun heikosta suorituskyvystäsi.
SE ON SINUN TEHTÄVÄSI.
Jos jotain niin sinulta pitäisi ottaa tehottomana, jotain pois ja palkita niitä tehokkaampia.
Työnantaja maksaa sinulle huonompaa palkkaa, jos palkka maksetaan työsuoritteen mukaan, koska teet vähemmän työtä samassa ajassa kuin työkaveri.. Mene vauvaosastolle.Ruotsinkielisellä työpaikalla ruotsinkielisen paikalla ei saa kielilisää, vaikka joutuu tekemään tuplasti työtä. eikä huonosti suomea puhuvat mamut saa lisäpalkkaa siitä että on työläämpää puhua suomea kuin äidinkieltään.
Sinun pitäisi saada vähemmän palkkaa koska suoriudut työstä huonommin kuin vahvemmat työntekijät.
Miten voi samaan aikaan olla heikko fysiikka ja peruskunnoltaan hyvässä kkunnossa?