Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supistuksista

03.03.2006 |

18+1 ja supistelee ja paljon. Tämän viikon olen ollut sairaslomalla koska supistuksia tulee rasituksessa. Pelkkä kaupassakäynti tai ruuanlaitto riittää rasitukseksi. Masu kireenä mennään sitten niin kauan että pääsen lepoasentoon. Levossa supistelee harvoin ja vain sen " sallitun" 20-40 sekunttia.

Soitin synnytyssairaalaan ja kyselin neuvoa, käskivät lääkäriin tarkistuttamaan tilanteen. Lääkäri ilmoitti ettei tee sisätutkimusta, ettei mitään muuta voi kuin antaa sairaslomaa. Jos meinaa tulla keskenmeno niin tulee.. Että sellanen lääkäri. No, nyt sitten ensi viikko vielä lepoa..ainakin. Jos tilanne jatkuu saman uudestaan lääkäriin ja lisää saikkua jos taas tilanne pahenee niin synnytyssairaalaan päivystykseen.

Muita? Miten teillä on menetelty? Ja onko vauva pysynyt masussa tarpeeksi kauan? Sittenkö vasta tehdään jotain kun supistukset sattuvat ja voi olla myöhäistä? Eikö kohdunsuuta kuulu tarkistaa tms?

Takana 4 keskenmenoa, joten huolestuttaa aika lailla..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli takana yks synnytys -03 ja sen jälkeen viis keskenmenoa, nyt onneksi jo viikolla 27+2.. Eka kerran kävin neuvolalääkärillä viikolla 16 kun supisteli jo sillon. Aikaa sai odottaa yli viikon! Ei mitään erikoista ja mullekki sanottiin että tulee pois jos on tullakseen. Tuli tosi hyvä mieli.. Toisen kerran kävin lääkärissä viikolla 19, taas viikon odottelun jälkeen. Mulla oli kipeitä supistuksia, painon tunnetta ja vihlontaa tuolla sisällä. Kaikki oli ihme kyllä kunnossa!! Hoitaja sanoi että aletaan seuraamaan ettei tilanne pahene mutta lääkäri sano että ei tarvi!! Sano vielä että voit ihan huoletta hoitaa kaikki hommat normaalisti ja alkaa lenkkeileen ja huolehtiin kunnosta synnytystä varten!!!(kotona 3-vuotias elohopea...) Olin ihan raivona ku kotia pääsin! En oo koskaan kuullu että kenellekään muulle ois tämmösiä ohjeita annettu kun supistaa! Siis ei lepoa, ei seurantaa...Siis koko raskauden ajan oon kärsiny supistuksista, kipeistä ja vähemmän kipeistä. Viimesen kahden viikon aikana ne on pahentunu, kuukautiskipua alavatsalla, välillä sellanen kakkahädäntunne, vihloo välillä tosi kipeää, mutta tämähän on normaalia..?Lääkärintarkastus viikolla 29 että siihen asti " lenkkeillään" normaalisti! Eka raskaudessa paikat alko pehmetä jo viikolla 30, että on kyllä ihme jos nyt on paikat pysyny kiinni.. Koita jaksaa ja levätä paljo!! Ja ainahan voi mennä päivystykseen jos alkaa kotona oleen hankala olla!!! Kyllä se tästä!!! Äittä ja kesätoukotoukka 27+2

Vierailija
2/7 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, supistellut on 20 vkolta alkaen, ei toiveitakaan saikusta, töissä olen teholla, jossa päivät on aika hektisiä, niin ei muuta kuin vatsa kovana siellä pinnistellä. vkol 27 paikat oli kiinni, kun oli lääkärin tarkastus, mut nyt oli taas pakko soittaa kun kivut ja supistelut pahenee ja viikot vasta 31+0, yks keskenmeno mullakin takana ja kai sitä on ihan ylivarovaisena tämän kanssa. no, lääkäriajan sain vasta maanantaille, ei auta kuin viikonloppu pinnistellä töissä, kun terkkari anto sen 3 pvä minkä pystyi.pitää viikonloppuna kattella, et jos yhtään on täällänen olo, mä marssin kyl huomen kesken työpäivän ensiapuun istuskelee, koska tätä vauvaa en halua menettää.joten muistahan sinäkin et jos terkkarilta et saa apua, mene jonnekin muualle sitä hakemaan, ettei tarttisi sitten jälkeen päin arvuutella olisiko pitänyt tehä jotain tai.

Mukavaa odotusaikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkoi supistukset raskausviikolla 16! muuta eivät neuvoneet kuin lepoa ja että välttää kaikkea nostelua tms.. jotkut lääkärit olivat sairasloman kannalla ja toiset taas sitä vastaan! aivan törkeitäkin kommentteja noista sai, itselläkin kaksi keskenmenoa ennen sitä raskautta ja siksi en halunnut oottaa mitään riskiä! supistuksia saattoi tulla minuutinkin välein jos vähän touhusi, mutta eivät levossakaan loppuneet..

paikat kyllä pehmenivät ja kohdunkaula vähän lyheni jo varhain mutta terve poika syntyi rv39+5!

toivottavasti tilanne helpottaa, pidähän huolta että saat hyvä hoitoa, ja jos sattuu tyly lääkäri mene toiselle;)

ja tietääkseni äitipolille voi aina mennä tarkistuttamaan tilanteen jos huolestuttaa,ei sieltä varmaan epätietoisena pois käännytetä.

hyviä vointeja ja onnellista odotusta!

fiikuna ja poika8kk +mytty rv8+1

Vierailija
4/7 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa järkyttävää on kuvailemanne kohtelu! Huomaan, että itselläni on ollut asiat hyvin tämän raskauden aikana. En tiedä johtuuko kaksosraskaudestani, yhdestä keskenmenosta vai siitä, että näitä vauvoja ehdittiin yrittää kolme vuotta ennen kuin tärppäsi, mutta minua on kohdeltu potilaana erittäin hyvin. Tai sitten K-PKS:an toimintatavat ovat odottajaystävällisempiä.

Minulla on supistellut joltain 20 viikolta lähtien aina kun jotain teen. Sairaslomalle laitettiin viikolla 22, jolloin tarkistettiin jälleen kohdunsuun tilanne, oli ihan hyvä. Sairaalaan ottivat supistusten taki viikolla 26 ja jälleen viikoksi viikolla 31. Nyt olen kotona täydessä levossa ja viikolla 33. Kohdunkaula oli lyhentynyt kahteen senttiin alkuviikolla tarkistettaessa ja nyt käynkin sitten ä-polilla joka viikko. kovat ohjeet tuli taas tulla heti suoraan synnärille, jos alkaa supistelemaan.

Jos tilanne todella huolettaa, menisin päivystyksen kautta tai suoraan ä-polille tai synnytysosastolle kun supistelee pahasti. Ikävää, jos tarvii ruveta lääkäreiden kanssa asiasta köyttä vetämään mutta huolehtimatta on kyllä ihan mahdoton olla, jos asia ei selvitetä kunnolla.

Tsemppiä teille ja toivottavasti kohdallenne osuu lääkäri, jolla on koulutuksensa lisäksi myös empatiaa.

Piiki 33+0

Vierailija
5/7 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neuvolassa vain yks lääkäri, joten voi aina henkisesti jo varautua saamaan paskamaista tekstiä. Meillä polille ei pääse jos ei oo lähetettä joltain lääkäriltä ja tämä ei sitä mulle kirjottanu vaikka pyysin. Ilmeisesti viis keskenmenoa ei oo tarpeeksi hyvä syy tarkkailla tilannetta kun supistaakin. Terveyskeskukseen en mielellään menis koska kahdella kerralla(km-tutkimuksia ja eka raskaus) oon joutunu lääkärille joka ei oo koskaan aiemmin tehny sisätutkimusta!!! Voitte kuvitella miltä tuntuu olla tutkittavana kun hoitaja neuvoo vieressä mitä pitää tehdä!!Jälkeenpäin jo huvittaa mutta sillon teki mieli painua takas kotiin! Nämä on näitä tuppukylän ongelmia...

Vierailija
6/7 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

kiva (ja teidän kannalta tietysti kurja) huomata, etten ole yksin! Mun supistukset alkoi viikolla 17-18 ja nyt viikolla 20 niitä tulee edelleen muutama joka päivä, myös levossa mutta kyllä mielestäni helpommin jos rehkin vähänkään. Supistukset alkoi kun olin ulkomailla ja hätäännyin tietysti (odotan ensimmäistä, joten ei hajuakaan että tämä vois alkaa näin aikaisin), mutta lääkärin mukaan kaikki oli kunnossa, kohdunkaula pitkä eikä pehmentynyt ollenkaan. Sanoi, että kohtu alkaa itse asiassa supistelemaan heti raskauden alettua, ja toiset vaan alkaa huomaamaan supistuksia aiemmin/selvempinä kuin toiset. (Ja sitten totesi taas tosi " lohduttavasti" , että jos tässä vaiheessa jotain on mennäkseen pieleen, niin sillehän ei voi tehdä mitään. Tuo aina tuntuu niin kurjalta, varsinkin jos levolla vois sentään hillitä supistuksia.)

No, tällä viikolla rakenneultrassakin kohdunkaula oli ihan " normaali" , joten ei kai tästä pitäis huolestua. Mutta totta kai mua huolestuttaa, että alkaako ne supistukset jossakin vaiheessa pehmentää/lyhentää kohdunkaulaa. Ainakaan toistaiseksi neuvolassa ei ole tehty mitään sisätutkimuksia ja neuvolalääkärikin on joskus kuukauden päästä, joten mistä mä tiedän onko kaikki kunnossa vai ei? Voinko vaatia sisätutkimuksia tavallista useammin?

Mä olen onneksi toimistotyössä joten mitään fyysistä rehkimistä ei tule duunissa, mutta tuntuu että supistuksia tulee helposti jo ihan kauppakassien kantamisesta tai imuroinnista. Ei kai tässä nyt auta kuin luottaa omiin tuntemuksiinsa ja ottaa mahdollisimman rennosti ja luottaa, että hyvin menee... vaikka koko ajan on pelko takaraivossa.

Kanij

Vierailija
7/7 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä kysymäni, että miten nopeasti kohdunkaula voi pehmetä/aueta? Siis jos esim. kävin tällä viikolla ultrassa ja siinä oli kaikki hyvin, " riittääkö" jos neuvolalääkäri tekee alatutkimuksen vasta kuukauden päästä (rv 24 paikkeilla) vai onko siinä välissä voinut jo ehtiä tapahtua jotain, kun supistukset kuitenkin jatkuu päivittäin?

Luin tässä vielä aiempia keskusteluita harjoitussupistuksista ja vuodelevosta, tuntuu siltä, että toiset odottajat on otettu vakavammin ja heille määrätty vuodelepoa ja toisia lääkärit on vaan kehottaneet jatkamaan kuin ennenkin...

Ai niin, vielä vinkiksi: luin jostain raskauskirjasta, että myös elimistön kuivuminen voi aiheuttaa supistuksia. Itse juon koko ajan jotain, että se ei liene syy mulla, mutta muistakaa kuitenkin juoda varmuudeksi paljon vettä jos se vaikka helpottais.