Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaiden pesu alle 2-vuotiaalta. Argh!

Vierailija
26.08.2016 |

Miten onnistutte tässä? Meillä tehdään nykyään väkisin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sai kaupasta valita minkä hammastahnan halusi ja valitsi pepsodent mansikanmakuisen ja nyt aina kun sanon että hampipesun aika niin lapsi ryntää jo kovaa huutaen "nami mankatahnaa" 😄

Vierailija
2/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki keinot on ollut käytössä. On harjattu kovaäänisellä supersudilla paniikissa kiljuvat hammaspeikot pois, laulettu hammaspeikkolauluja ja välillä joku pehmolelu on avustanut hampaiden pesussa. Sellainen performanssi iltaan siis, kaikki näytelijänlahjat käytössä. Välillä "olen vain levittänyt" hammastahnan joka puolelle hampaita (ts. oikeasti harjannut ne) ja lapsi on saanut ITSE jatkaa tästä. Jos on kaksi vanhempaa, niin toinen voi vetää jotain lauluesitystä vieressä ja toinen yrittää samalla harjata lapsen hampaita kun huomio on kiinnitetty itsensä naurunalaiseksi tekevään vanhempaan. Jos on jotain soittimia käytössä, niin aina parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä teidän lasta ärsyttää. Onko sanonut miksi ei halua harjata hampaita? Meillä on "minä itse" lapsi joten ollaan sovittu ,että äiti harjaa eka ja lapsi jatkaa.

Vierailija
4/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsi sai valita kaupasta itse hammasharjan ja -tahnan. Muistutin, että ota sellainen jolla on sitten tosi kiva pestä.

Hampaat saa pestä "itse", sitten äiti "tarkistaa". Eli hän aloittaa itse (saa myös "itse" eli avustettuna puristaa tahnaa harjalle), harjaa aikansa ja sitten minä "tarkistan" eli pesen vielä kunnolla hampaat.

Tämän koko taktiikan jälkeen hammaspesusta on tullut helppoa - ennen sitä oli tappelua ja itkua. Ennen myös pesin eka itse, mutta koin helpommaksi kun lapsi saa pestä eka itse ja itse vain "tarkistan" (kova MINÄ ITE! -vaihe muutenkin päällä, eli saa ns. ison tytön vastuuta kun niin hienosti osaa itse pestä ;)), hän oikein ylpeänä sanoo että äiti tarkista nyt, olen valmis :)

Vierailija
5/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapset vaan inhoaa hampaiden pesua. Meillä on päälle 3v. lapsi, jolle hampaat puhkesi jo aikaisin eli harjaukseen on tottunut. Siitä huolimatta höyryää ja pelleilee AINA. Ei auta sähköhammasharja, ei peili, ei mikään. Minua tämä silti sisäisesti huvittaa ja varmasti tulen lapselle esittämään myöhemmin tätä hänen tiputanssiaan lavuaarilla.

Kaikilla on ne omat juttunsa, mitkä on hankalia ja mitkä helppoja. Meillä esim. nukkumaanmeno on aina ollut helppoa, samoin pukeminen vaikka aamukuudelta väsyneenä.

Vierailija
6/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö lapsi että äiti tai isä pesee hampaat myös? Peskää yhdessä ja näytä esimerkkiä pesemällä omat hampaasi!

Vierailija
7/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kamala, mutta sanoin lapselle, että hämähäkit muuttaa suuhun asumaan, jos niitä ei pese aamuin illoin. Sen jälkeen on antanut pestä ilman ongelmia.

Vierailija
8/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ruvennu laulamaan. Ylähampaita pestessä yleensä laulan Satu meni saunaan vähän venytettynä, alahampaita pestessä Ukko Nooan. Välillä vaihdetaan lauluja. Väkisin on myös kokeiltu, ennenku kekkasin laulut.

Vierailija
9/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin lapsi sai valita kaupasta itse hammasharjan ja -tahnan. Muistutin, että ota sellainen jolla on sitten tosi kiva pestä.

Hampaat saa pestä "itse", sitten äiti "tarkistaa". Eli hän aloittaa itse (saa myös "itse" eli avustettuna puristaa tahnaa harjalle), harjaa aikansa ja sitten minä "tarkistan" eli pesen vielä kunnolla hampaat.

Tämän koko taktiikan jälkeen hammaspesusta on tullut helppoa - ennen sitä oli tappelua ja itkua. Ennen myös pesin eka itse, mutta koin helpommaksi kun lapsi saa pestä eka itse ja itse vain "tarkistan" (kova MINÄ ITE! -vaihe muutenkin päällä, eli saa ns. ison tytön vastuuta kun niin hienosti osaa itse pestä ;)), hän oikein ylpeänä sanoo että äiti tarkista nyt, olen valmis :)

Meillä kanssa näin +jompikumpi vanhemmista mukana ja pesee myös omat hampaat esimerkiksi.

hampaiden harjaus aloitettiin heti kun ensimmäinen hammas tuli.

nyt 4v lapsi osaa ilta ja aamu rutiinit ja hampaiden pesu on ihan automaattista.

Vierailija
10/10 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin heti alussa sen linjan, että tätä ei tehdä "väkisin". Ennakoin, että jos 1-vuotiaana aletaan pestä hampaita väkisin, 2-vuotiaana ei pestä enää ollenkaan.

Alussa auttoi jo se, että oli kaksi hammasharjaa ja kaksi tahnaa ja lapsi sai iltaisin/aamuisin itse valita, mikä otetaan. Nyt sille kelpaa useimmiten se, minkä äiti valitsee, mutta aluksi toi valintatilanne motivoi lasta.

Hampaiden pesusta pitää tehdä osa päivän rutiineja mutta hauskaa. Joskus täytyy antaa sen mennä vähän vasurilla, jos huomaa, että just nyt ei ole hampaidenpesupäivä. Pesee sitten seuraavana päivänä paremmin, ei se ole niin vakavaa.

Tsemppiä sinne!