GALLUPPIA HELMIKUISILLE!
Kiinnostaa kuulla, miten muilla menee seuaavat asiat...
1) Kuinka pitkiä aikoja vauva jaksaa kerralla valvoa ja kuinka monta tälläistä valvomispätkää vauvalla päivisin on?
2) Kuinka pitkiä unia vauva nukkuu päivällä? Missä vauva yleensä päivisin nukkuu? Nukahtaako itse esim. sänkyynsä?
3) Entäs yöt? Missä vauva nukkuu öisin? Kuinka usein vauva öisin syö? Pystytkö itse nukkumaan vauvan syödessä (koskee siis imetystä)? Onko yösyötöt sinusta hankalia? Jääkö vauva öisin usein hereille syötön jälkeen? Kakkaako vauva usein öisin? Osallistuuko isä vauvan hoitoon öisin? Millainen vaatetus ja varustus sinulla on öisin?
Omat vastaukset:
1) Yleensä vauva valvoo putkeen noin 1-1,5 h, jonka aikana kyllä torkkuu/nukkuu rinnalla 1-2 otteeseen. Eilen illalla valvoi 3,5 h putkeen ja joskus taas vain 30 min. Noita valvomispätkiä tulee päivässä ehkä keskimäärin 4 kpl (arvaus).
2) Päivällä vauva nukkuu yleensä yhden pidemmän pätkän (2-4 h) ja muut ovat sitten sellaisia 1-2 h unia. Vauva nukahti ennen melkein aina rinnalle, mutta viime päivinä vauva on siitä havahtunut hereillä ja nukahtaa sen jälkeen yleensä syliin. Joskus nukahtaa myös itsekseen omaan kehtoonsa. Vauva nukkuu ehkä 1-2 unet kehdossa ja loput sitten sohvalla, kantoliinassa tai joskus sitterissä.
3) Laitetaan vauva illalla omaan kehtoonsa, mutta ekasta yösyötöstä jää meidän viereen. Yksi yö vaiva nukkui ekan pätkän 5 h, mutta yleensä 2-3 h. Joskus nukahdan imetykseen, joskus en. Joinain öinä vauva jää syötön jälkeen hereille ja saattaa valvoa monta tuntia, mutta joinain öinä vauva nukkuu kaikki syöttöjen välit. Mulla on yöpaitana kireähkö t-paita, jonka alla on harso taiteltuna rintojen kohdalla estämässä maidon falskausta. Esikoisen imetysaikana käytin öisinkin maidonkerääjää, mutta se oli hankalaa, kun maitoa tuli niin, että jouduin tyhjentämään sitä kesken syötön. Vauva kakkaa ehkä 2 kertaa yössä, jolloin vaippa vaihdetaan. Pissavaippaa ei vaihdeta. Mies herää (käskystä) vaihtamaan vauvan vaipan ja jos vauva jää syötön jälkeen hereille, hoitaa mies vauvan. Kun mies menee töihin takaisin, jää hänelle vielä tuo yöllinen vaipanvaihto, mutta mä joudun sitten hoitamaan vauvan " viihdytyksen" , jos vauva ei nuku.
T:Fassiloora ja tyttö 15 vrk
Kommentit (4)
1) Kuinka pitkiä aikoja vauva jaksaa kerralla valvoa ja kuinka monta tälläistä valvomispätkää vauvalla päivisin on?
Meidän tyttö, 2 ja puol viikkoa, toimii tällä hetkellä näin: Valveilla kerralaan max.2 tuntia. jos on pidempään, on tosi väsynyt ja kitisee tai itkee väsymystään. Näitä pätkiä tulee päivään ehkä kaksi.
2) Kuinka pitkiä unia vauva nukkuu päivällä? Missä vauva yleensä päivisin nukkuu? Nukahtaako itse esim. sänkyynsä?
Päivällä nukkuu paljon. Muutaman tunnin unista kolmeen tuntiin kerralaan. Ja nukahtaa syliin, tiukasti peittoon kiedottuna, ja siitä laitetaan omaan sänkyyn nukkumaan.
3) Entäs yöt? Missä vauva nukkuu öisin? Kuinka usein vauva öisin syö? Pystytkö itse nukkumaan vauvan syödessä (koskee siis imetystä)? Onko yösyötöt sinusta hankalia? Jääkö vauva öisin usein hereille syötön jälkeen? Kakkaako vauva usein öisin? Osallistuuko isä vauvan hoitoon öisin? Millainen vaatetus ja varustus sinulla on öisin?
Yöllä neiti nukkuu myös omassa sängyssään. Syö kaksi kertaa, kolmas kerta on aamulla 7-8 aikaan. Joskus nukahdan imettämiseen, joskus en. Yöllä toki väsyttää, mutta ei auta...Toisen syötön jälkeen vauva helposti aloittaa murinan ja ähinän, en tiedä onko hereillä vai ei. Mutta ei vaadi muuta palvelua (yleensä siis), joten en välitä ähinästä. Taitaa unissaan silloin murista. Enää ei kakkaa yöllä, pissa sen sijaan saataa tulla ohi vaipan! Mies vaihtaa vaippaa tai röyhtäyttää vauvaa mielellään jos pyydän, joskus oyydän joskus en, Riippuu miten väsynyt itse olen...
Itse nukun tavallisessa yökkärissä, ja alla imetysliivit ja liivinsuojukset. Ilman niitä maitoa olisi joka paikassa!
Meillä on 3vk ikäinen helmityttö. Päivät ovat keskenään aika erilaisia ja esimerkiksi eilinen päivä ei noudattanut minkäänlaisia lainalaisuuksia :o/ (tyttö suostui nukkumaan ainoastaan sylissäni...)
Mutta noin suurinpiirtein elämme 4h sykleissä. Eli unta 3h ja valveilla oloa tunti. Vauva olisi ensin nukkunut oman rytminsä mukaan 4,5h pätkiä, mutta aloin herättelemään häntä, koska liian pitkän uniputken jälkeen hän ahmi maitoa niin nälissään, että puklasi kohta puolet pois. Kun herättelin 3h unien jälkeen syöminen oli hillitympää. Nyt vauva noudattaa kohtuu hyvin itse tätä 3h + 1h rytmiä.
Vauva nukkuu päivisin vaunuissa, joita on kätevä lykätä välillä isompien lasten leikkien alta pois, tai vaikka kodinhoitohuoneeseen pyykkivuoren viereen mukaan :o)
Vauva nukahtaa yleensä rinnalle ja lasken nukkuvana vaunuihin.
Yön (klo 22-07) välillä vauva syö yleensä 2 kertaa. Imetän istualtani enkä näin ollen saa torkuttua samalla. Nukun T-paita, imetysliivit ja semmoiset " yöbokserit" ylläni. Vauva nukkuu kapaloituna korissa sänkyni vieressä. Kakka tulee aina joskus, mutta ei joka yö.
Isä ei osallistu vauvan hoitoon öisin, mutta herää aamuisin isompien lasten kanssa aamupuuhiin, niin että minä saan (vauvan niin salliessa) nukkua vähän pitempään.
Kiva, kun Fassiloora olet laittanut galluppia. Kiinnostaakin lukea, miten muilla helmikuisilla nämä nukkumisasiat sujuu...
Meillä vauva valvoo päivisin 1-3 tunnin pätkiä. Tosin kerran tuli sellainen 5 tunnin pätkäkin, mutta sitten aika menikin vaan itkiessä, taisi olla vähän yliväsymystä! Valvomispätkiä on kai noin 3-4 päivässä.
Meilläkin vauva nukkuu päivällä yhdet pitemmät unet, noin 3 tuntia. Muuten nukkuu sitten 1/2-1 tunnin pätkiä. Ennen vaavi nukahti rinnalle, muttei enää. Niinpä hän nukahtaa yleensä syliin pitkän nukuttelun jälkeen. Välillä tuntuu ihan toivottomalta saada häntä nukkumaan, itkeskelee vain tai sitten torkahtelee, mutta heräilee pienimmästäkin äänestä tai liikkeestä. Pari kertaa olen nyt kokeillut kantoliinaa ja se näyttäisi vähän helpottavan tuota nukahtamista. Ja paras paikka vaaville nukahtaa on kyllä vaunut. Ulkona vaunuissa nukahtaa saman tien ja nukkuu hyvin.
Yöt vauveli nukkuu äitiyspakkauslaatikossa, joka on pinnasängyssä. Tai silloin tällöin myös meidän sängyssä, kun se omaan sänkyyn laittaminen on joskus niin hankalaa. Herää aina siihen siirtoon... Öisin nukkuu 2-3 tuntia ja sitten herää syömään. Kerran yössä valvoo syötön jälkeen tunnin verran, muuten nukahtaa aika hyvin syötyään. Itse en pysty nukkumaan, kun vauva syö. Ja usein tulenkin imettämään sohvalle, saa mies nukkua sen aikaa rauhassa. Mies ei meillä muutenkaan osallistu kauheasti yövalvomiseen, paitsi jos pyydän. Mutta yleensä minä valvon, kun lähinnä se yövalvominen on imettämistä. Kakka ei yleensä tule öisin. Ehkä aamuisin seitsemän maissa, tällöin vauva ähisee ja kitisee unissaan, niin ettei varmasti kukaan samassa huoneessa olija saa nukuttua :)
Enni ja vaavi reilut kolme viikkoa
Meillä pisin valvomispätkä tapahtui eilen, kun vauva heräsi jo klo 07.20 ja meni pidemmille (n.3h) päiväunille vasta klo 15.30...!!!! Otti kyllä siis tuossa välissä parit max. 10 min torkut, mutta ei sen pidempiä. Meillä siis yleensä vauva hereillä klo 9-14, sitten on pitkät päiväunet, ja sen jälkeen aina tunnin-pari hereillä ja unilla reilun puolen tunnin pätkissä. Yöllä herää pari kertaa syömään.
Tavallaan kiva, että vauva on paljon hereillä päivisin ja nukkuu öisin, mutta kyllä sitä päivälläkin lepohetkiä kaipais, varsinkin kun on tuo esikoinenkin tuossa...
Noi ajat tulikin tuossa ed. vastauksessa, vauva nukkuu useimmiten (kovassa) vaunukopassa, jota siirrellään tarpeen mukaan sinne, missä muitakin on - ja välillä vaunukoppa nostetaan pinnasänkyyn. Useimmiten vauva nukahtaa rinnalle tai syliin, josta nostetaan koppaan.
Öisin vauva nukkuu ensimmäiseen syöttöön (n. klo 02-03 tms) asti vaunukopassaan, joka on siis nostettu pinnasänkyyn. Ekan syötön jälkeen jää miun viereen.
Vauva syö useimmiten 2-3 krt yössä, usein nukahdan itse syötön loppuvaiheessa... Imetän siis yöllä vielä makuuasennossa (juuri siitä syystä, että voin huoletta siihen nukahtaa). Siksi en koe yösyöttöjä hankaliksi, mutta jos nousisin ylös joka kerta imettämään, varmasti olisin väsyneempi.
Vauva kakkaa öisin noin kerran (illalla/alkuyöstä vaihdan vielä vaipan, yöllä yritän välttää turhaa vaipanvaihtoa - eli vaihdan, jos kakka on tullut. Sen kyllä kuulee :), joskus kakkaa vasta aamulla. Vaippaa vaihdettaessa vauva usein virkistyy ja jää " seurustelemaan" eikä suostu heti nukahtamaan syötön jälkeen, siksi siis sitä välttelen... Jos taas vaippaa ei vaihda, yöt on tosi rauhallisia. Isä ei meillä osallistu öisin millään tavalla vauvanhoitoon (koska herää viiden-kuuden aikaan ja lähtee autolla ajamaan pitkää työmatkaansa).
Mulla on öisin varustuksena vähän mitä milloinkin, useimmiten joku trikootoppi, jonka alle laitan liivinsuojat (ja niitäkin joudun vaihtamaan uusiin/kuiviin yöllä). Hyvä on ollut myös sellainen imetystoppi, jossa on siis imetysliivit ja toppi samassa.
Terveisin
Minsku ja poikavaavi, ikää 14 vrk