Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon niin kyllästynyt naapureihin, jotka jättävät pesutuvan paskaiseen kuntoon!

Vierailija
26.08.2016 |

Luulisi, että omien jälkien siivous olisi kaikille ihmisille itsestäänselvyys. Pikku hiljaa minulle on alkanut hahmottumaan, että ei se näin taida ollakaan.
Asunnossani ei ole paikkaa pesukoneelle, joten on siis pakko käyttää taloyhtiön (maksullista) pesutupaa. Joka kerta kun siellä käyn ihan alkaa oksettaa. Tupa on aina niin paskaisessa ja saastaisessa kunnossa! Mikä näitä ihmisiä vaivaa kun eivät osaa siivota jälkiään? Tai miten voi elää niin ettei yhtään ajattele muita ihmisiä, jotka sitä tupaa joutuvat käyttämään?

Jos minulta läikkyy pesuainetta, pyyhin sen rätillä (olen jopa itse vienyt pesutupaan uusia pesurättejä tätä tarkoitusta varten...), harjaan lattian rikkaharjalla, puhdistan kuivurin sihdit, jos kuivuria käytän. Joku/jotkut eivät olleet puhdistaneet tuota kuivurin "nukkalaatikkoa" ja se haisi ihan kuolemalle! (Siihen kerääntyy kosteaa nukkaa eli varmaan alkanut siellä homehtua tmv.) Kiva pestä jonkun toisen paskoja...
Ja kyse ei ole mistään alkoholisoituneiden/narkkarien tukiasuntolasta vaan ns. arvokiinteistö ison kaupungin keskustassa.

Minusta tuntuu, että olen ainoa joka tuolla tuvassa siivoaa... Jos koit pistonsydämessäsi tätä tekstiä lukiessasi niin siivoathan jatkossa omat jälkesi! On kohteliasta ja hyvätapaista ottaa myös muut ihmiset huomioon.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama ongelma on kaikessa yhteiskäytössä. Se mikä toiselle on täysin riittävää ja hänen mielestään kohtuullista, ei taas toiselle riitä alkuunkaan.

Vierailija
2/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama ongelma on kaikessa yhteiskäytössä. Se mikä toiselle on täysin riittävää ja hänen mielestään kohtuullista, ei taas toiselle riitä alkuunkaan.

Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä että on itsestään selvää pyyhkiä/siivota jos jotain kaatuu tai läikkyy. Jättääkö joku kotonaankin vaan kaatuneet pesuaineet pitkin lattioita/pesukonetta? Myös tuo kuivurin puhdistamatta jättäminen ihmetyttää. Kuivuriin on liimattu lappu, jossa muistutetaan sihtien puhdistamisesta (eli unohtamisesta tuskin on kyse). Mielestäni tämä on ihan kohtuullista olettaa että jokainen hoitaa tällaiset hommat. Ei siellä tuvassa tarvitse mitään perussiivouksia alkaa tekemään. Kunhan korjaa omat jälkensä...

En tahdo edes tietää millaisissa saastaläjissä nuo naapurit asuu. Tai sitten ovat vaan niin välinpitämättömiä että ei pyykkituvassa tarvii siivota kun ei kukaan tiedä varmuudella kuka siellä on sotkenu.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei omien pesutupakokemusteni perusteella osaa pestä pyykkiä.

Pyykkikonetta pidetään ihmeroskiksena, jonne voi sulloa kaiken sikin sokin tyhjentämättä taskuja, poistamatta hiuksia ja karvoja jne.

Ihmeroskis auttaa pyykkääjää myöskin talousmenoissa. Kun pesuaine on niin kallista, niin eihän sitä tarvita - kyllä hyvin voi hikihaisuiset pelikamppeetkin pestä ihan ilman pesuainetta. Hyvä siitä tulee.

No sitten niitä yököttävän hajuisia kamppeita pyöritetään neljässäkympissä. No vähän ehkä haiskahtaa, mutta ei se mitään, tungetaan pyykit seuraavaksi kuivausrumpuun niin raikastuvat siinä kuivuessaan! (Koko pesutupa ja käytävä ja kerros löyhkäävät, kun vanhan treenihien haju kuumennetaan ja poistuu kuivausrummusta tehokkaasti lämpimän kostean ilman mukana).

Myös karvojen ja hiusten määrä on uskomaton. Koirataloudet ajattelevat, että mikä ei lähde pesukoneessa, tarttuu kyllä sitten kuivausrummun nukkasihtiin. No osa tarttuu. Mutta eihän sitä nukkasihtiä juuri minun käytön jälkeen tarvitse siivota, vaikka seinällä on ohje molempien sihtien, sekä koneessa olevan että poistoputken sihdin putsaamisesta joka kerta.

No sitten vielä nämä matot. Niitähän ei saisi pesukoneeseen tunkea, mutta kyllä nyt tämän kerran minun maton voi. Ja sitten vien sen kuivumaan kuivaushuoneen yhdelle narulle, en asettele monen narun päälle. Siellä se tuoksahtaa iloisesti koko viikon, koska unohdin noutaa.

Jos pesutuvassa on kuumamankeli, sillä pitää toki mankeloida tekstiilejä, jotka eivät kestä kuumuutta ja sulavat kiinni mankeliliinaan. Jonka jälkeen poistutaan paikalta salavihkaa huoltoyhtiötä informoimatta. Ei kai sitä mankelia kukaan muu olisi käyttänytkään.

Hyvin voi myös pistää pyykit toisen vuorolla pyörimään, tai omat pyykit jopa toisen pyykkien sekaan kuivausrumpuun. Jos itse ehtii hakea pyykit eka, voi viedä naapurinkin pyykit omaan kotiinsa. Aina sitä esimerkiksi sukista on puute.

Vierailija
4/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voisi kuvitellakaan peseväni pyykkiä koneessa, jonka edellinen käyttäjä on voinut olla kestovaippapyykkiään pessyt perheenäiti.

Vierailija
5/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli uutinen radiossa ,että testeissä jossa tarkasteltiin yleisten pesutupien pesukoneita ,löydettiin ulostejäämiä ja vaikka mitä bakteerikantoja.

Eräs tuttukin joutui todistamaan ,kun eräs etnisen taustan omaava mies pesi kertakäyttövaippoja pesutuvan koneessa.

T. PYYKKITUPIA KARTTAVA

Vierailija
6/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosten loimien pesun jälkeen piti uusia koko kone. Ja laskuahan nämä nuorten ajurilakkisten eläkeläismiesten koristeelliset pyykinpesua rakastavat heimorouvat eivät maksaneet.

Vierailija
7/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesutupaa ei tietenkään tarvitse vapauttaa ajallaan koska seuraavahan voi tietenkin jatkaa kesken jäänyttää pyykkäystään taas seuraavan vuorolla.

Miksi pientä kevyttä mattoa ei saisi pestä pesutuvan koneessa täkeistä ja tyynyistä puhumattakaan jos ne alittavat kilorajan?

Peseekö teillä taloyhtiön siivooja pesutupaa?Taloyhtiöt laiminlyö esukoneen puhdistuspesun esim sitruunahapolla ja koneet on sen takia toisissa paikoissa koko ajan rikki.

Vierailija
8/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisessä asunnossa (opiskelija-asuntosäätiön perheasuntoja) pyykkituvan oli valloittanut kokonaan eräs etninen perhe. He hankkivat ilmeisesti sivutuloja kirpparivaatteita myymällä, eli saivat jostain ilmaiseksi lumppuja, joita pyörittivät ilmaiseksi pesukoneissa yötä päivää. Muiden pyykkejä ei mahtunut sinne koskaan.

Tai toinen vaihtoehto on, että pesivät kaikkien tuttavaperheidenkin pyykit meidän talossa, koska pesutupa oli ilmainen.

Vierailija
9/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en voisi kuvitellakaan peseväni pyykkiä koneessa, jonka edellinen käyttäjä on voinut olla kestovaippapyykkiään pessyt perheenäiti.

Valitettavasti kaikilla ei ole valinnanvaraa. Asunnossani ei tosiaan ole pesukoneelle liitäntää... Eli ainoa mahdollisuus olisi pestä käsin, mutta vähän liian vaivalloiseksi menee. (Tai sitten joku pesula, mutta pestäänhän sielläkin muiden pyykkejä ja vähän liian kallista touhua opiskelijalle...) Pesen kaikki pyykkini 60 asteessa. Toivottavasti siinä kuolee edes enimmät saastat (niin omat kuin muiden).

Vierailija
10/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesutupaa ei tietenkään tarvitse vapauttaa ajallaan koska seuraavahan voi tietenkin jatkaa kesken jäänyttää pyykkäystään taas seuraavan vuorolla.

Miksi pientä kevyttä mattoa ei saisi pestä pesutuvan koneessa täkeistä ja tyynyistä puhumattakaan jos ne alittavat kilorajan?

Peseekö teillä taloyhtiön siivooja pesutupaa?Taloyhtiöt laiminlyö esukoneen puhdistuspesun esim sitruunahapolla ja koneet on sen takia toisissa paikoissa koko ajan rikki.

Pelkkä kilorajan noudattaminen ei riitä, sillä matto ei asetu rumpuun lingotessa tasaisesti kuten samanpainoinen pienempi pyykki, ja siten rikkoo koneen. Siksi ainakin meidän pyykkituvassa on erikseen kielletty pesemästä koneissa minkäänlaisia mattoja.

Vierailija
11/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisessä taloyhtiössä oli pesukone jatkuvasti rikki kun joku tai jotkut pesivät kaarituellisia rintaliivejä pesukonneessa ilman pesupussia. Noi kaarituet irtoilivat ja aina oli kone jumissa. Isännöitsijä joutui lähettettämään kaikille asukkaille lapun, että käyttäkää niitä pesupusseja... Jotenkin käsittämätöntä miten ajattelemattomia aikuiset (?) ihmiset (?) voi olla.

Vierailija
12/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä on (vähän turhankin) tiukat siisteyssäännöt. Eräs toistuvasti siivoamisen laiminlyönyt henkilö sai pesutupaan porttikiellon ja sen kumoamiseksi piti käydä keskustelemassa taloyhtiön hallituksen pj:n kanssa.

Vähän lastentarhameininkiä, mutta toimi. Itse kiehuin aivan tarpeeksi, että pitää ennen omaa pesuvuoroa jatkuvasti siivota yhden nuoren miehen sotkut, kun vuoro oli ajallisesti hyvin tiukka.

Vierailija
13/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa väliin positiivinenkin kommentti. En ole koskaan omistanut pesukonetta, koska kaikissa taloyhtiöissä, joissa olen asunut, on ollut loistava pesutupa. Nykyisessä on yleensä aina siistiä, koska siivooja käy siellä viikottain. Perussiisteys saa käyttäjätkin pitämään paikat kunnossa. 

Joskus tietysti saattaa olla jonkun jäljiltä läikkynyttä pesuainetta tai muuta pientä, mutta ne ovat yksittäistapauksia. Viat koneissa korjataan nopeasti, varaussysteemi toimii erinomaisesti, toisten vuoroilla ei pestä eikä mitään varasteta. 

Vierailija
14/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kilorajan noudattaminen ei riitä, sillä matto ei asetu rumpuun lingotessa tasaisesti kuten samanpainoinen pienempi pyykki, ja siten rikkoo koneen. Siksi ainakin meidän pyykkituvassa on erikseen kielletty pesemästä koneissa minkäänlaisia mattoja.

Pesen pesukoneessa (omassani) toisinaan maton, joka on hyvin pikkuinen räsymatto. Tuskin yhtään sen pahempi asia kuin farkkujen peseminen, kun tuo on niin mini.

Ap:n ongelmaan ei taida olla ratkaisua, koska useimmat ihmiset ovat perusluonteeltaan laiskoja. Juurikin ajatellaan että siivooja siivoaa, kuten jossain viestissä oli.

Vierailija
15/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ongelma ratkea täällä ruikuttamalla. Ottakaa yhteys taloyhtiön hallitukseen ja vaatikaa, että pesutuvan käyttö opastetaan ihan kädestä pitäen jokaiselle uudelle asukkaalle ja vanhoillekin, jos eivät noudata ohjeita.  Vaatikaa niin kovat kurinpitotoimet, että varmasti menee tyhmimpäänkin kalloon. Seinälle selkeät ohjeet useammalla kielellä sekä selkeästi kuvitettuina, kaikki kun eivät todellakaan osaa lukea suomea tai muutakaan kieltä.

Vierailija
16/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ole varauskirjaa? Siitähän näkee, ketkä on edellisenä/aikaisemmin pessyt pyykkiä ja jättäneet sotkunsa siivoamatta. Ei muuta kuin isännöitsijälle, tms. viestiä jatkuvalla syötöllä menemään.

Vierailija
17/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan minun taloni pesutuvalta (opiskelija-asuntola)! Lisäksi muiden pyykkivuoroja pöllitään, ja kuivumassa olleet pyykkini on joko rumasti ryntätty sivuun narulla tai heitelty sekalaisiin pyykkikoreihin pois toisten vaatteiden tieltä. Enkä minä edes kuivata pyykkejäni yhtään sen kauemmin kuin on tarpeen - toisin kuin jotkut älyvälkyt, joiden lakanat ja pyyhkeet riippuvan tuvassa päivästä toiseen tilaa viemässä.

Sen olen päättänyt, että kunhan joskus valmistun, en aio enää IKINÄ muuttaa kämppään jossa ei ole omaa pesukonetta! 

Vierailija
18/18 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka sotkevat, ovat niin typeriä, kun saavat itse aina nauttia siististä pesulasta muitten jäljiltä. Eivät ole koskaan oppineet pitämään koneista huolta, kun ei ole tarvinnut vaivautua. Onneksi mahtuu oma kone kotiin ja pyykit kuivamaan. Sotkijat voivat nauttia ilmaisesta pesulasta, jonka kaikki osakkaat maksamme. Reilua?