Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua ummetukseen! Muita ummettajia, kellään neuvoja?

Vierailija
26.08.2016 |

Minä (N27+0) olen kärsinyt ummetuksesta vuosikausia. Ummetuksesta kärsin jo ihan teini-ikäisenä, vaikka pyöräilin kouluun, joskin tuolloin ruokavalio oli vähän höttöä, koska sokeri maistui. Silloin taisin siis syödä vähän huonommin, mutta tänä päivänä ruokavalio on kunnossa, ja liikuntaa harrastan hyötyliikunnan verran, pyöräilen töihin ja takaisin, yhteensä 8 km/pv.

Jos oikein yritän paikallistaa ummetukseen "sairastumisen" sanoisin, että se paheni kun sairastin bulimiaa. En kuitenkaan niele sitä täysin hyvänä selityksenä, sillä mässäily ja oksentelu kesti vain noin vuoden. Käytin laksatiiveja (silloin myytiin tabletteja nimeltä "Toilax", mutta niitäkään en nyt ihan suurkuluttanut. Vain silloin, kun ummetus kesti viikon - jopa kaksi.

Nyt seitsemän vuotta tuosta oksentelusta kuluttua olen edelleen aina tukossa. Saattaa kestää viikon, että vatsa toimii joka aamu (eli kerran päivässä, ja VAIN jos minulla on aikaa juoda puoli litraa kahvia, joka vaikuttaa keskimäärin 1 tunnissa), mutta sitten tulee taas viikon - edelleen jopa kahden - kestoinen tukos.

Ja kärsin tästä. Ilmavaivat ovat kammottavat määrältään ja hajultaan. Olen kokeillut näitä uusimpia tippoja Laxoberoneja, jotka eivät apteekkarin mukaan aiheuta suolelle "riippuvuutta", joita todella joudun käyttämään esimerkiksi ennen työmatkoja silloin, kun vatsa ei ole toiminut joihinkin päiviin.

Onko kohtalotovereita..? Mikä teillä on auttanut ummetukseen, jos ei liikunta ja sopivasti kuitupitoinen ja tarkasti säännöllinen ruokavalio?

Kuinka päästä eroon ikuisesta tukkoisuudesta ja aina turvonneesta olosta..?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla voi olla ruokavalio kunnossa, jos kärsit ummetuksesta. Mietipä hiukan ruokavaliotasi.

Vierailija
2/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla voi olla ruokavalio kunnossa, jos kärsit ummetuksesta. Mietipä hiukan ruokavaliotasi.

Minäpä mietin hiukan, kiitos neuvosta. :)

Muita ajatuksia..?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummetus on välillä ongelma myös, minua auttoi magnesiumlisä (poretabletti) ruokavalioon.

Kannattaa tutkia, onko vitamiineista tai hivenaineista puutetta. Riittävä rasvan ja hiilihydraattien määrä on myös tärkeää.

Säännöllisyys on varmasti kaiken a ja o - riittävästi unta, aamurutiinit, säännöllinen ruokarytmi.

Syy voi olla myös psykofyysinen - jos ummetus ahdistaa ja jännittää, tuleeko sitä tänäänkään vai ei, saattaa huomaamattaan jännittää kehoa. Ruoansulatus reagoi ahdistukseen .

Jos ummetus vain jatkuu, suosittelisin kääntymään lääkärin puoleen. Voi olla jotain rakenteellistakin tjm.

Vierailija
4/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen-kolmas päivä ruokalusikallinen tai kaksi pellavansiemenrouhetta

Vierailija
5/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin helppo pettää itseään, ja jopa ravintoterapeuttia. Mutta tee rehellinen tutkiskelu, kyllä ruokavalio on keskeisessä osassa suolen toimintaa.

Miksi vedät höttöä, kun se ei kerran sovi sinulle?

Kokeile ensin jättää laktoosi pois.

Vierailija
6/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro, mitä syöt, mutta vaihda johonkin suuntaan niitä ruokia. Mulla tehosi nesteen määrän lisääminen ja nestepitoisten vihannesten lisääminen. Luovuin leivästä ja suurimmaksi osaksi pasta- ja riisituotteista. Viljakuidun vähentäminen teki mulle hyvää. Kovat juustot pois. Ei mulla vieläkään toimi kuten kello, mutta helpottui selvästi.

Vierailija
7/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi viljaton ruokavalio.

Vierailija
8/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai joka päivä esim. leivän päällä teelusikallinen. Hyvääkin vielä.

Vierailija
9/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tota ongelmaa. Nytkin istun paraikaa RIPULIPASKALLA, kun tätä kirjoittelen.

Vierailija
10/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön pellavansiemeniä viilin päällisenä

Vierailija
11/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolihuuhtelu. Itse tein alkuun useammin ja nykyään noin 2xvuodessa. Toinen mikä auttoi on parisuhteen vaihto. Vaikka kuulostaa tyhmältä uuden ihmisen pöpöt laittoivat mun suolen toimimaan :)

Vierailija
12/12 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai joka päivä esim. leivän päällä teelusikallinen. Hyvääkin vielä.

Ei kun sori, kokonaisia. Rouhe tehoaa ehkä paremmin, mutta kokonaiset maistuu paremmalta. Jos teho epäilyttää, niin pistä lusikallinen lasiin pieneen vesitilkkaan ja anna olla yön yli ja katso lopputulosta. Luonnon liukastetta ;)