Mitä te masentuneet ootte tehny tänään?
Itse heräsin klo 11, ja olen noussut sängystä ainoastaan käymään vessassa ja syömään aamupalan. Muuten vaan maannut sängyssä ja tässä tää loppupäivä sitten meneekin. Mihinkään en tänään jaksa/aio lähteä. Olen siis sairauslomalla keskivaikean masennuksen takia. Mites te muut?
Kommentit (30)
Heräsin 8.30, selasin somea pari tuntia ennen kuin nousin. Lähetin ainoalle ystävälleni viestin ehtisikö nähdä tänään pitkästä aikaa, mutta ei ole vieläkään vastannut. Ajattelin tehdä terveellisen smoothien mutta alkoi ahdistaa kun mies oli jättänyt tehosekoittimen likaiseksi vaikka olen monta kertaa pyytänyt että pesee sen kunnolla. Söin sitten karjalanpiirakoita ja katsoin telkkaria hetken. Pesin hampaat ja menin takaisin sänkyyn lukemaan tenttiin. Harkitsin ilmottautumista halvalle juoksukurssille mutta katseltuani hetken urheiluvaatteiden hintoja tajusin että minulla ei ole varaa edes halvimpiin varusteisiin joissa kehtaisin mennä paikalle. Sitten pohdin ostaisinko VRn sarjalipun pohjoiseen kotipaikkakunnalle että pääsisi katsomaan vanhoja vanhempia, mutta en ostanut koska pitää säästää elämiseen.
Loppupäivän varmaan luen lisää ja ehkä itken.
Ja tämä on harvinaisen hyvä päivä. Pakotin viimein itseni ottamaan yhteyttä ystävään ja harkitsin liikuntaharrastusta sekä matkustamista, yleensä vain tyydyn kohtalooni enkä edes haaveile mistään.
Vierailija kirjoitti:
Käynyt kaupassa, pessyt muutaman koneellisen pyykkiä, tehnyt yhden nettitilauksen, laittanut kaappeihin vaatteita, viestitellyt kavereille, syönyt, jumpannut noin pari minuuttia, palstaillut....
Tosi tehokkaat lääkkeet sulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruin ajan lääkärille, olis ollut huomenna. En jaksa mennä. Yritän nukkua. Öisin ahdistaa eikä uni tule.
Se on erikoista, että osa masentuneista nukkuu liikaa ja osa liian vähän.
Vanhempana ei saa enää unta vaan kalpeana kuin haamu vaelletaan reinot jalassa mennyttä elämää ihmetellen ..ja "tässäkö tämä"....jos olisi pikkuisenkaan miestä niin kävisi viinakaupassa ja ryyppäisi viikon nortti huulessa..mutta kun ei ole kaikki paska vaan pitää nauttia selvään päähän :(
Ei se liity ikään. Osa masentuneista vaan ei saa unta ja osa nukkuisi koko ajan. Aivokemia on erikoista, ja sitten on se reaktiivinen masennus. Jo alle parikymppisenä olin masentuneena uneton. Samoin moni tuttavani. Voi olla, että sängystä ei jaksa nousta, mutta ei siellä saa myöskään unta.
Jokainen on erilainen. Eilen sain niin paljon aikaan, että tänään en jaksa tehdä mitään.
Onko tuo Netflix kallis? Olispa edes semmonen. Heräsin kuudelta ja olen istunut koko päivän tässä. Kaupassa piti käydä, mutta olkoot. Kissalla on ruokaa huomiseksi ja on mullakin hernekeittopurkki kaapissa. Jospa aamu olis parempi ja jaksais mennä suihkuun ja sinne kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo Netflix kallis? Olispa edes semmonen. Aamulla heräsin kuudelta ja koko päivän olen istunut tässä. Kaupassa piti käydä, mutta olkoot. Kissalla on ruokaa huomiseen ja on mullakin kaapissa hernekeittopurkki. En vaan jaksa.
Jospa aamu olis parempi ja jaksais vaikka suihkuun ja sitten sinne kauppaan.
Kuukaudeksi saa ilmaiseksi. Mulla loppuu kohta.
Rahat myös loppu, mutta ei ole ruokahaluakaan. Lueskelen sängyssä. En jaksaisi kstsoa Netflixiäkään, kun jää joku sarja kuitenkin kesken.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo Netflix kallis? Olispa edes semmonen. Heräsin kuudelta ja olen istunut koko päivän tässä. Kaupassa piti käydä, mutta olkoot. Kissalla on ruokaa huomiseksi ja on mullakin hernekeittopurkki kaapissa. Jospa aamu olis parempi ja jaksais mennä suihkuun ja sinne kauppaan.
Jaa tää tulikin nyt kahteen kertaan kun luulin, että hävis se edellinen. Silmät ei taho pysyä auki. Anteeksi siis.
Heräsin kellon soittoon klo 6.30, ensimmäinen ajatus oli että voi ei, nytkö jo on aamu ja pitäisi aloittaa uusi paska päivä. No, pakotin itseni ylös ja yritin olla ajattelematta mitään. Aamupesu, hampaiden harjaus ja vaatteet päälle. Sitten teinejä herättelemään kouluun, aamupalaa laittamaan, kahvia keittämään. Pakotin ääneni ystävälliseksi ja hymyä huulille ja toivotin lapsille hyvät koulupäivät, annoin miehelle pusun hänen lähtiessään töihin.
Aamupala ei maistunut, join kahvia ja söin palan leipäjuustoa. Laitoin pyykit ja tiskit pyörimään ja lähdin koiran kanssa pitkälle lenkille. Menin sellaiselle peltotielle, jossa saa olla rauhassa. Siellä tuli itku, en tiedä miksi, oli vain selittämättömän paha olla. Aikani itkettyäni rauhoituin ja hengittelin syvään raikasta syysilmaa ja pakottauduin miettimään mitä hyvää elämässäni on. Kiitin mielessäni lapsistani ja miehestäni, siitä että on ruokaa ja koti, Suomessa rauha ja että on syksy, koska inhoan kesää. Yritän ajatella positiivisesti, sillä luin, että vähitellen se kohentaa oloa ja tiedättehän, samanlainen vetää puoleensa samanlaista jne. Kaikkea pitää yrittää.
Sitten laitoin pyykit narulle ja tein pyttipannua itselleni. Sen jälkeen menin nukkumaan ja äsken heräsin, viime yö meni lähinnä valvoessa, nukahdin vasta joskus aamuyöllä. Nyt on taas paha olo, pitäisi laittaa teineille ruokaa, tulevat kohta koulusta ja tyhjentää tiskikone. Kylppäri pitäisi siivota ja leipoa ja imuroida, kun viikonloppuna on tulossa vieraita, enkä millään jaksa.
Illalla ajattelin joogata ja lukea.
Heräsin kahdeksan jälkeen, pyöräilin yliopistolle suunnittelemaan tulevan vuoden opintoja amanuenssin kanssa ja vein Kelaan parit laput. Maksoin muutaman laskun ja ahdistuin raha-asioistani mutta yritän työntää ne ajatukset nyt vaan syrjään.
Nyt makaan sohvalla, juon kahvia, kuuntelen musiikkia ja mietin että jätänkö menemättä huomiseen tenttiin, koska en ole pystynyt lukemaan. Pelkään että jämähdän tähän sohvaan enkä pysty enää mihinkään, olen viettänyt jo niin monta päivää maaten neljän seinän sisällä että kun tänään oli pakko liikkua ulkomaailmaan niin se tuntui pelottavalta ja ahdistavalta. Pitäisi jaksaa soittaa lääkärille että jos voisi kirjoittaa mulle jotain nappeja tähän ahdistukseen.
menin kouluun kello 8 ja pääsin 14
seuraavaksi menen nukkumaan
Herännyt klo 11, vaihtanut lakanat ja laittanut pyykkikoneen pyörimään, makoillut sängyssä ja ollut läppärin ääressä, äsken söin ekan kerran tänään kun jaksoin ja maistui, aamulla ei jaksanut väsätä aamupalaa. Rapsutellut kissaa ja henkisesti valmistautunut kauppareissuun. Aika keskivertopäivä, joskus tulee maattua koko päivä sängyssä ja joskus tulee energiapuuskia että jaksaa siivota, leipoa ja laittaa ruokaa.