Ala-asteen liikunnanopettaja oli laittanut poikani liikuntatunnilla voimistelemaan KALSAREISSA kun unohti urheiluvaatteet kotiin
Kyseessä vielä yhteinen poikien ja tyttöjen liikunta. Voitte arvata kuinka nöyryyttäväksi poikani oli kokenut tämän. Soitti itkuisena välitunnilta asiasta. Eikö opettajien päässä liiku enää mitään?
Kommentit (40)
ja kyllähän se on niin, että tyttöjen ja poikien yhteisistä liikuntatunneista luovutaan vasta siinä iässä, kun tytöillä rupeaa jumpatessa rinnat hölskymään ja pojilla sen vastapainoksi etumukset pullottamaan.
Ei ole pakko mennä liikkatunnille mutta harva alakoululainen uskaltaa vastustaa opettajan auktoriteettia.
Jos nolaaminen oli sallittua ennen niin se on sallittua nytkin? Ennen hakattiin karttakepilläkin niin ehkä sekin pitäisi palauttaa?
Niin ja vessakoppejakaan ei ollut ennen vaan oli ne isot kellarivessat joissa oli pytyt vierekkäin :O kouluhan voisi palata vanhaan hyvään aikaan!
Itse olin ala-asteella 70-luvulla ja tosiaankaan ketään ei silloinkaan pakotettu jumppaamaan alusvaatteissa. Piti sitten jumpata vaikka farkuissa jos ei ollut jumppavaatteita mutta yleensä kaikilla oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppi juuri huolehtimaan liikuntavälineensä tunnille!
Kirjoittaisitko samoin jos tyttäresi olisi pakotettu pikkuhousuissaan poikien keskelle?
Odotan innolla vastaustasi.
Miten tämä on sukupuolisidoinainen asia ja muuttaisi esim. minun mielipidettäni?
Opettaja toimi oikein ja noin on kautta aikojen toimittu.
OK.
Menen hieman pitemmälle: haittaako sinua jos lapsesi uimahallireissuilla pukuhuoneissa liikkuisi eri sukupuolta oleva siivooja?
Meidän uimahallissa kokeiltiin miessiivoojaa miesten puolella, mutta miehet vastustivat asiaa niin paljon, että palattiin naissiivoojaan. Ylipäänsä uimahalli on eri asia, koska siellä on myös aikuisia alasti.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin suomea on niin kylmä että pitää käyttää jo kalsareita? Porvoossa ilmeisesti.
1980-luvulla tuo oli muuten ihan normikäytäntö 1. ja 2. luokalla ja tyttöjä se ei muuten koskenut. Sellaista tasa-arvoa ainakin silloin.
Minä olen käyttänyt koko kesän. En pysty käyttämään lyhytlahkeisia housuja koska niistä tulee ihottumaa ja hiertymiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä vielä yhteinen poikien ja tyttöjen liikunta. Voitte arvata kuinka nöyryyttäväksi poikani oli kokenut tämän. Soitti itkuisena välitunnilta asiasta. Eikö opettajien päässä liiku enää mitään?
Liikunnanopettajat on aina olleet tuollaisia. Se on varmaan joku geenijuttu.
17! Sinä oletkin aikuinen etkä lapsi. Ehkä sinua ei ole nöyryytetty ja alistettu lapsena niin olet saanut kasvaa ja kehittyä rauhassa ja olet saanut sen hyvän itsetunnon?
Lapsille on varmasti heti koulun alkaessa kerrottu koulun säännöt myös liikuntaa koskien ja mainittu, että jos unohtaa vaatteet, ollaan alusvaatteilla sisäliikunnassa.
Jos ap on unohtanut varmistaa, että hänen lapsellaan on puhtaat ja ehjät alusvaatteet ja on sen myötä nolannut lapsensa, se on ihan oma vika.
Liikunnanopeiksi päätyy usein näitä "himourheilullisia" ihmisiä jotka halveksii kaikkia ihmisiä jotka eivät ole superliikunnallisia. Saavat kiksejä lasten ja nuorten nöyryyttämisestä kun oma elämä on hanurista kun ei tullutkaan olympiamitalistia vaan perehikiän liikkaope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaisitko samoin jos tyttäresi olisi pakotettu pikkuhousuissaan poikien keskelle?
Miten tämä on sukupuolisidoinainen asia ja muuttaisi esim. minun mielipidettäni?
OK.
Menen hieman pitemmälle: haittaako sinua jos lapsesi uimahallireissuilla pukuhuoneissa liikkuisi eri sukupuolta oleva siivooja?
Ei. Eikä häiritse sekasaunatkaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK.
Raiskaisiko hän lapseni?
Näitä häpeärangaistuksia suosivia opettajiahan löytyy. Jännä juttu vaan kun ne eivät ole kouluissa tänä päivänä enää sallittuja.
Ottaisin yhteyttä koulun rehtoriin, jos näin on todella tapahtunut. Voi aiheuttaa vaikka minkälaisia traumoja lapselle, kyseessä kaiken lisäksi tosi vähäpätöinen asia rangaistavaksi ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
17! Sinä oletkin aikuinen etkä lapsi. Ehkä sinua ei ole nöyryytetty ja alistettu lapsena niin olet saanut kasvaa ja kehittyä rauhassa ja olet saanut sen hyvän itsetunnon?
Minä vuonna sinä olet syntynyt? :D Itse olen elänyt lapsuuteni, joilloin lapsen oma tahto pyrittiin perisyntinä karsimaan pois ja ruumiillinen kuritus oli osa arkea. Jos on koko ajan kivaa niin ei lapset tarvitse ponnistella sen itsetunnon eteen. Lapsi tarvitsee myös epämielyttäviä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Näitä häpeärangaistuksia suosivia opettajiahan löytyy. Jännä juttu vaan kun ne eivät ole kouluissa tänä päivänä enää sallittuja.
Ottaisin yhteyttä koulun rehtoriin, jos näin on todella tapahtunut. Voi aiheuttaa vaikka minkälaisia traumoja lapselle, kyseessä kaiken lisäksi tosi vähäpätöinen asia rangaistavaksi ylipäätään.
Tässä on se koulumaailman suurin ongelma, traumatisoituminen. Kaikesta tehdään niin pirun iso numero. Lapsi sattaa unohtaa asian huomiseen mennessä. Mutta aikuiset oikein jäävät vellomaan asiaa opettajan, rehtorin, kurattorin, terveydenhoitajan, lääkärin, psykologin ja ties minkä projektivetäjän kanssa ei mikään ihme, että lapsi rupeaa siinä ajattelemaan pitäisikö hänen kehittää itselleen joku trauma.
Vierailija kirjoitti:
Niin se nolaaminen onkin oikea ratkaisu kun kerran tekee virheen ja unohtaa liikkavaatteet kotiin HUH!
Toivottavasti aikuisille työssä sama homma eli jos unohtaa jonkun työtehtävän niin saapi tehdä alusvaatteissa töitä koko päivän! Ja aluksi voi seisoa nurkassa häpeämässä AASI-hattu päässä...
Niinpä! Kyllä siinä aikuisilla suu venähtäisi jos itse joutuisivat saman kohtelun kokemaan.
Rikosilmoitus vaan netissä kehiin. Sitten selviää saako, niin tehdä vai ei. Hymyilet ja kerrot, että sinua kiinnostaa onko tämä oikein. Varmaa on, että opettaja ei tee uudestaan samaa. Kun loputtomat keskustelut lakimiehen kanssa, paperirumba ja kuulustelut on ohi. Jos voitat, niin lapsi voi saada muutaman satasen korvauksiakin. Ja toki valitat hoviin. Sinulta ei vaadi muuta kuin tosiaan netissä rikosilmoituksen ja yhden keskustelun poliisilaitoksella.
Päivänselväähän se on, että tuo on väärin. Minä en kävisi tuosta vielä repimässä opettajan housuja jalasta, mutta rikosilmoituksen tekisin.
Törkeää. Lapsen nöyryyttäminen ei ole oikein.
Tekisin valituksen ja rikosilmoituksen lapsen lievästä hyväksikäytöstä. Saako ope kiksejä alusvaatteisista lapsista?
Oletan, että valtaosa vastaajista on naisia. Ihmetyttää aina miten työpaikalla pienimmästäkin ärähdyksestä tulee burnout ja työilmapiirin epädynamiikka, mutta lapsia saa nöyryyttää miten haluaa. Kun koltiaiset ovat vittuilleet, niin ihan oikein, että saa vähän nyrkkiä ostarin jonnelta. Työpaikalla kun sihteeri möhlii kymppitonneja tai soittaa suutansa, niin jos vetäisi avokkaalla levyksi, niin linnareissu tulisi.
Voisi vähän käyttää sitä "naisille ominaista" ymmärtämistä.
Vierailija kirjoitti:
ja kyllähän se on niin, että tyttöjen ja poikien yhteisistä liikuntatunneista luovutaan vasta siinä iässä, kun tytöillä rupeaa jumpatessa rinnat hölskymään ja pojilla sen vastapainoksi etumukset pullottamaan.
Riippuu täysin koulusta. Meillä oli yhteiset liikuntatunnit tytöille pojille koko kouluajan, ekalta yhdeksännelle asti. Joissakin kouluissa puolestaan on ekaluokkalaisillakin tytöt ja pojat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että valtaosa vastaajista on naisia. Ihmetyttää aina miten työpaikalla pienimmästäkin ärähdyksestä tulee burnout ja työilmapiirin epädynamiikka, mutta lapsia saa nöyryyttää miten haluaa. Kun koltiaiset ovat vittuilleet, niin ihan oikein, että saa vähän nyrkkiä ostarin jonnelta. Työpaikalla kun sihteeri möhlii kymppitonneja tai soittaa suutansa, niin jos vetäisi avokkaalla levyksi, niin linnareissu tulisi.
Voisi vähän käyttää sitä "naisille ominaista" ymmärtämistä.
Surullista on, että vähemmän älykkään väestön keskuudessa monista huokuu tietty empatiakyvyttömyys
Ei liiku. Sinuna tekisin kantelun aluehallintovirastolle. Opettaja vastuuseen simputtamisesta ja nöyryyttämisestä. Ei hänellä ole oikeutta riisuttaa oppilasta alusvaatteisilleen opetustilanteessa.