Hyvä se on meidän työttömien elää.
Saadaan olla kotona lämpimässä ja pöydät notkuvat ruokaa. Miksi ihmeessä kukaan valittaa? suomessa on asiat loistavasti.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Noita tukirahoja voisi ihan hyvin leikata sellaiset 30-50%.
Leikkaa sinä pääsi:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa paleltuu sisällä tai näkee nälkää niin kyse on kyllä elämänhallinnan puutteesta. Paitsi jos sattuu olemaan talvi ja sähköt poikki yms poikkeuksellista.
Mulla on talvisin niin kylmä sisällä että paleltaa, ikkunat sisäpuolelta jäässä ja joka lävestä vetää (asun kerrostalossa). Kukaan ei tee mitään, ei huoltoyhtiö eikä vuokran-antaja. Miten parantaisin elämänhallintaani ettei ensi talvena palella?
Soita huoltoon tai mieluummin säpoa ja ilmoitat että jos joudut ylimääräisiä lämppäreitä hommaamaan ja sähkölaskukin nousee niin tilinumero ois tässä.
Hyvä vaihtoehto on myös sytyttää tunnelmallinen nuotio olohuoneen lattialle. Vähän kuin Venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa paleltuu sisällä tai näkee nälkää niin kyse on kyllä elämänhallinnan puutteesta. Paitsi jos sattuu olemaan talvi ja sähköt poikki yms poikkeuksellista.
Mulla on talvisin niin kylmä sisällä että paleltaa, ikkunat sisäpuolelta jäässä ja joka lävestä vetää (asun kerrostalossa). Kukaan ei tee mitään, ei huoltoyhtiö eikä vuokran-antaja. Miten parantaisin elämänhallintaani ettei ensi talvena palella?
Et osaa itse tiivistää niitä ikkunoita? Etkä pysty kommunikoimaan huoltoyhtiön kanssa niin, että saisit liikettä siellä aikaan? Et tunne ketään, joka voisi auttaa sinua, kun et itse osaa/halua/viitsi/jne hoitaa asioitasi?
Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista kyllä voisikin leikata. Työttömyyskorvauksesta ei kyllä ole varaa leikellä. Kaikkineen saan alle 1300€ käteen per kuu. 680 € menee asumiseen, opintolainaa pakko maksaa vaikkakin nyt sen 60€ kuussa, vakuutukset, netti ja kaksi puhelinta 50€.
Sairastan kroonista vatsanalueen sairautta jossa joka päivä jotain kipuja ja ruokavalio hyvin niukka joten ruuaksi ei voi syödä ihan mitä vaan halvinta, ja lääkkeisiin joka kuu menee noin 70€. Alakoululainen lapsikin siinä vielä elätettävänä, ja ei - ei ole miestä osallistumassa asumiskuluihin.
Töihin menisin vaikka kuukauden määräaikaiseen, jos vaan pääsisi. Että ei sitä työttömänä paljon ostella ja juhlita.
Nuo numerot eivät voi pitää paikkaansa, tai sitten et ole hakenut toimeentulotukea tai jotain muuta tukea, mihin olet oikeutettu.
Ja moni saa tuon 1300€ ihan täyttä työviikkoa tekemällä (esim siivoojat, lähärit päivävuorossa). Tämä kitinä on juuri se, mikä ärsyttää monia. Se kostautuu ikävä kyllä joskus niillekin työttömille, jotka edes yrittävät hoitaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka maalla halpoja asuntoja onkin niin ei kai sentään työmarkkinatuella elävälle lainaa myönnetä kymmeniä tuhansia?
Mutta asumistukea voi saada omistuasunnonkin asumiskustannuksiin.
20000 eurolla jo saa pienen yksiön
Mutta sitten asutaan jo niin maalla kaukana palveluista että auto on välttämätön.
Ja epäilen että saisiko jollain 700 euron kk-tuloilla lainaa edes 20tuhatta..
10 000 asukkaan pikku kaupungin keskustassa on tuolla hintaa yksiöitä myytävänä. Kyllä sellaisia ympäri suomen löytyy eikä tarvitse autoa kun palvelut vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista kyllä voisikin leikata. Työttömyyskorvauksesta ei kyllä ole varaa leikellä. Kaikkineen saan alle 1300€ käteen per kuu. 680 € menee asumiseen, opintolainaa pakko maksaa vaikkakin nyt sen 60€ kuussa, vakuutukset, netti ja kaksi puhelinta 50€.
Sairastan kroonista vatsanalueen sairautta jossa joka päivä jotain kipuja ja ruokavalio hyvin niukka joten ruuaksi ei voi syödä ihan mitä vaan halvinta, ja lääkkeisiin joka kuu menee noin 70€. Alakoululainen lapsikin siinä vielä elätettävänä, ja ei - ei ole miestä osallistumassa asumiskuluihin.
Töihin menisin vaikka kuukauden määräaikaiseen, jos vaan pääsisi. Että ei sitä työttömänä paljon ostella ja juhlita.
Mulla jää kuule 1400 kuussa ja teen töitä ihan täyttä päivää. Enkä saa mitään tukea mistään että älä valita. Ei ole miestä minullakaan ja lasta nyt en ees kuvittelisi tekeväni näillä tuloilla. Jos kotona makaamalla saa saman kuin mitä minä työssä niin on ihmeellistä. Meillä on kyllä töitä tarjolla firmasssa vaikka kuinka paljon (siivousfirma). Ei vaan kelpaa kellekään :(
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin on asunto. Yksityiset eivät vuokraa työttömille ja kaupungin asuntoihin on vuosikausien jonot. Vapaita kämppiä on maaseudulla ja työpaikat kaupungeissa, eli tee siinä sitten valinta.
Minkäköhän takia, minulle työttömälle tarjottiin kahtakin asuntoa samasta talosta, kun neljä tai viisi täytti vuokrahakemuksen toiseen asunnoista? Työttömän statuksen ilmoitin hakemuksessa.
Tiedän, kyllä, kahdenvuoden takaisen asunnonetsintä rumban takia, että on yksityisiä, jotka nihkeilevät työttömän kohdalla, mutta yksityisen asuntoja nämä kaksi nykyisen kotitaloni asuntoa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöydät natkuvat ruokaa? Meinaatko, että kaikilla natkuu? Toiset elävät kaurapuurolla, että saavat lapsille edes kunnon ruokaa eikä lämpökään ole jokaiselle itsestäänselvyys.
Mihin rahasi tuhlaat jos ei ruokaan riitä?
Vuokraan ja sähköön. Niiden jälkeen ei paljon jää. Sulla taitaa mies maksaa nuo, ja suurimman osan siitä ruuastakin.
Kotivakuutus, lääkkeet, bussikortti (jos opiskelee tai käy työharjoittelussa), vaatteita pitää myös hankkia välillä varsinkin jos pitää liikkua ihmisten ilmoilla tai hakee töitä ja kyllä ulkovaatteita muutenkin tarvitsee.
Muuta johonkin muuhun maahan työttömäksi jos suomessa on niin huono olla, turhaan täällä valitat. Jos et ole tyytyväinne niin tee asialle jotain. Mutta muista että Suomi on yksi harvoista maista jossa on esim julkinen terveydenhuolto ja työttömyystuki ja asumistuki jne jne jne....
Niinpä niin, sitä kutsutaan pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi. Tosin mielenkiintoisesti sitä on Suomessa ajattu alas viime aikoina kuristamalla jo ennestään heikompiosaisia.
Tiesittekö muuten, että tuet ovat pysyneet lähes samana jo parikymmentä vuotta, eli ne ovat jääneet jälkeen muusta ansiokehityksestä lähes 50%?
Kyllä varmasti työttömät ja pienituloiset viettävät kulutusjuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöydät natkuvat ruokaa? Meinaatko, että kaikilla natkuu? Toiset elävät kaurapuurolla, että saavat lapsille edes kunnon ruokaa eikä lämpökään ole jokaiselle itsestäänselvyys.
Mihin rahasi tuhlaat jos ei ruokaan riitä?
Vuokraan ja sähköön. Niiden jälkeen ei paljon jää. Sulla taitaa mies maksaa nuo, ja suurimman osan siitä ruuastakin.
Kotivakuutus, lääkkeet, bussikortti (jos opiskelee tai käy työharjoittelussa), vaatteita pitää myös hankkia välillä varsinkin jos pitää liikkua ihmisten ilmoilla tai hakee töitä ja kyllä ulkovaatteita muutenkin tarvitsee.
Muuta johonkin muuhun maahan työttömäksi jos suomessa on niin huono olla, turhaan täällä valitat. Jos et ole tyytyväinne niin tee asialle jotain. Mutta muista että Suomi on yksi harvoista maista jossa on esim julkinen terveydenhuolto ja työttömyystuki ja asumistuki jne jne jne....
Vastasin ap:n kysymykseen kun hän kerran kysyi mihin rahat menevät. En ole muuttamassa ulkomaille, olen tietoinen kyllä Suomen etuuksista ja niitä käytän hyväkseni täysillä. Opiskelen ilmaiseksi vaikka en tule koskaan työllistymään. Valmistumisen jälkeen onkin hyvä keskittyä perheeseen. Ei ollut tarkoitus jäädä tukien varaan mutta elämä ei mennyt kuten odotin.
Elämä ei mennyt kuten odotit? Sisso.
Minun elämä on mennyt ja menee juuri kuten laitan sen menemään. En suostu olemaan passiivinen fatalisti.
No onhan se toki eri asia noin erinomaisen ihmisen kohdalla...on toki varma, että sinun kohdallesi ei koskaan tule sattumaankaan mitään ikävää, kuten vaikkapa sairautta. Hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis kadehdit ansiosidonnaista.
Minä saan ansiosidonnaista käteen 1010 €/kk, mutta en saa mitään muita tukia, tästä maksan itse kaikki menoni. Sinä saat siis enemmän, vaikka olet ilmeisesti peruspäivärahalla.
Kyllä kannattaakin minun ansiosidonnaistani kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis kadehdit ansiosidonnaista.
Minä saan ansiosidonnaista käteen 1010 €/kk, mutta en saa mitään muita tukia, tästä maksan itse kaikki menoni. Sinä saat siis enemmän, vaikka olet ilmeisesti peruspäivärahalla.
Kyllä kannattaakin minun ansiosidonnaistani kadehtia.
Tai minun. 830 euroa käteen, ei oikeutta tukiin. Kuinka suuriksi ihmiset oikeasti kuvittelevat ansiosidonnaisen? Kaikesta päätellen paremmassa asemassa ovatkin peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella olevat.
Elän työmarkkinatuesta, mutta mulla on oma velaton asunto, joten kyllä nekin rahat elämiseen riittää. Lisäksi teen keikkatöitä aina kun on mahdollista, saan yleensä noin 350 euroa kuussa niistä lisää.
Siitä huolimatta, että rahallisesti tulen toimeen ja periaatteessa voisin tehdä päivisin mitä lystää, olen todella todella masentunut työttömyydestäni. Välillä mietin jopa itsemurhaa, kun olo tuntuu niin arvottomalta kun kukaan ei halua palkata mua töihin. Masentaa tehdä työhakemuksia, kun niihin ei tule mitään vastakaikua. Ennen olin hyvin positiivisella mielellä ja tein työhakemuksen aina ajatuksella, että minähän saan tämän paikan ja visualisoin mielessäni sen kun työskentelen ko paikassa ja miten se vaikuttaisi elämääni. Voitteuskoa, millainen pettymys oli kun en työtä sitten saanutkaan. Nyt olen ajautunut jatkuvaan masennukseen, jossa en juurikaan jaksa edes yrittää.