Sinä, jonka näkökyky 0,3-0,4. Kuinka hyvin näet?
7-vuotiaalla lapsellani todettiin näkökyvyksi terveydenhoitajalla 0,3-0,4. Hän on viime aikoina kertonut näkevänsä huonosti, mutta tuntuu hurjalta että näkö olisi oikeasti noin huono, kun emme mitenkään arjessa sitä huomaa. Silmälääkäriin pääsyä joutuu vielä vähän odottamaan, ja odotellessani huolissani kysyn: te, joilla on näkökyky noilla main, miten huonosti näette ilman laseja? Mitä esim.pystytte tekemään, mitä ette?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se sellaista hahmontunnistusta on.
Eli niin huono näkö, että sen väistämättä huomaisi kun lapsi esim.tekee läksyjä tai rakentaa legoilla ohjeen mukaan? Minun on jotenkin tosi vaikeaa uskoa että tuo tulos olisi oikea...
Mulla on -0,5 ja oikeesti näen todella huonosti. Ilman laseja joudun tihrustaa ja päätä alkaa särkemään. Virkeenä nään paremmin, mut väsyneenä tuntuu etten nää mitään. Autoa ajaessa ilman laseja en näe kylttejä ja tekstejä. Telkkarista en nää tekstejä. Hämärästä Kaapista en nää vaatteita kunnolla. Muuten pystyisin kyllä ilmankin olee, mut ihmisiä en kaukaa pysty tunnistaa. Enkä ees jaksa yrittää kytätä ihmisiä kun menee niin paljon aikaa tarkentaa naamaa että päätä alkaa särkee ja menee noloks tuijotteluksi. Vielä jos ihminen liikkuu niin yrityskin on turha. En siis ilman laseja katsele ympärilleni kauheesti. :( mut mul on varmasti täs jotain piilokarsastusta tmv myös. Tarkastuksessa ei ikinä pidetä minään tota 0,5 lukuu, mut mun oman elämän hankaluus kertoo muuta. Vituttaa kun täytyy aina käyttää laseja kun en oo ees kehdannu kysyy piilarimahdollisuutta kun niin vähän numerona toi näkökyky heittää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on -0,5 ja oikeesti näen todella huonosti. Ilman laseja joudun tihrustaa ja päätä alkaa särkemään. Virkeenä nään paremmin, mut väsyneenä tuntuu etten nää mitään. Autoa ajaessa ilman laseja en näe kylttejä ja tekstejä. Telkkarista en nää tekstejä. Hämärästä Kaapista en nää vaatteita kunnolla. Muuten pystyisin kyllä ilmankin olee, mut ihmisiä en kaukaa pysty tunnistaa. Enkä ees jaksa yrittää kytätä ihmisiä kun menee niin paljon aikaa tarkentaa naamaa että päätä alkaa särkee ja menee noloks tuijotteluksi. Vielä jos ihminen liikkuu niin yrityskin on turha. En siis ilman laseja katsele ympärilleni kauheesti. :( mut mul on varmasti täs jotain piilokarsastusta tmv myös. Tarkastuksessa ei ikinä pidetä minään tota 0,5 lukuu, mut mun oman elämän hankaluus kertoo muuta. Vituttaa kun täytyy aina käyttää laseja kun en oo ees kehdannu kysyy piilarimahdollisuutta kun niin vähän numerona toi näkökyky heittää.
Tarkoitatkohan silmälasien voimakkuutta tuolla luvulla -0,5? Mä ymmärsin jostain että itse näkökyvystä puhuttaessa normaali on noin 1 ja nuo 0,4 ja 0,5 ovat jo tosi huonon näön lukemia. Itse en kyllä tiedä näistä mitään ennestään, kun itselläni on hyvä näkö.
t.Ap (kuten myös viestissä 2)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatkohan silmälasien voimakkuutta tuolla luvulla -0,5? Mä ymmärsin jostain että itse näkökyvystä puhuttaessa normaali on noin 1 ja nuo 0,4 ja 0,5 ovat jo tosi huonon näön lukemia. Itse en kyllä tiedä näistä mitään ennestään, kun itselläni on hyvä näkö.
Joo siis tarkoitan linssin voimakkuutta :) en mäkään näistä mitään ymmärrä. Varmaan meette käymään optikolla? Se selventää teidän tilannetta parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo siis tarkoitan linssin voimakkuutta :) en mäkään näistä mitään ymmärrä. Varmaan meette käymään optikolla? Se selventää teidän tilannetta parhaiten.
Me mennään nyt ensin silmälääkärille. Aika on varattuna.
Googlailemalla selvisi, että silmälasien vahvuus ja se varsinainen näkökyky on eri asioita. Näkökykyä kuvataan sellaisella yksiköllä kuin visus-arvo. Ja silloin tosiaan noin 1 on normaali, 2,5 on tosi hyvä ja 0,3 olisi jo näkövammaisuuden rajoilla. Aina oppii uutta. Olen nyt oppinut mm.senkin että lapsi saattaa haluta innoissaan silmälaseja. Ainakn päätelleen ilmeestä, kun laseista puhuttiin. Toivon todella että hän on nyt vain keksinyt liioitella näkönsä huononemista.
Niin, aloittaja tarkoittaa visusta, ei mitään +/- taittovirhettä. Visus on näkökyky korjattuna laseilla jossa 0 =sokea ja 1 = normaali näkö esim visus on 1-1, tarkoittaa että molemmissa silmissä on normaalinäkö.
Kyllähän se sellaista hahmontunnistusta on.