Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan kaverini eroamaan miehestään?

Vierailija
25.08.2016 |

Olen yrittänyt saada kaveria käsittämään, että hänen pitäisi erota miehestään. Kaverillani on lapsi edellisestä suhteesta, ja tuon lapsen isäpuoli on mies josta kaverini mielestäni pitäisi erota.
Mies on koulutettu ja hyvätuloinen ja saanut taloudellisesti kaverini nalkkiin omistusasunnolla, ja kaverini osuus lainasta on puolet. Eron tullessa mies on ilmoittanut, että samantien kun nainen lähtee, vaatii hän siitä päivästä eteenpäin myös täyttä puolikasta lainan maksusta, vaikka he ovat sopineet, että kaverini koulun ajan mies vastaa lainasta yksin. Kaverini valmistuu hyväpalkkaiseen duuniin kahden vuoden sisällä, ja koulun aikainen taloudenhoito oli yksimielinen sopimus, että mies vastaa lainakuluistaan. He siis asuvat osakkeessa, kyseessä ei ole omakotitalolaina ja mies jäisi osakkeeseen joka tapauksessa asumaan eron sattuessa, eli ei käytännössä menetä mitään ainoastaan saa, kun nainen tuo nyt osuutensa ruokamenoista kun taas erotessa kaverini saisi asumistukea ja mahdollisuuden toimeentulotukeen, ja voisi asua pienemmässä asunnossa kuin nyt.
Mies käyttää henkistä väkivaltaa siten, että ei suostu riitelemään tai selvittämään asioita, vaan häipyy paikalta. Vaatii itsenäisyyttä naiselta ja tekee mitä haluaa, ja jos ei saa tehdä, kiukuttelee. Mies on suuttuessaan pelottava ja passiivisaggressiivinen, olen usein pelännyt, että tekee jotain kaverilleni. Suuttuessaan tuhisee kuin mikäkin härkä, puristaa nyrkkejä yhteen ja on paha suustaan. Ei kuitenkaan ikinä myönnä. On pettänyt kaveriani kerran ja valehtelee jatkuvasti, jättää asioita kertomatta, mm. naispuolisista kollegoistaan ja kun nainen saa tietää, mies syyttää vainoharhaiseksi ja levittelee tarinaa kavereilleen, että kaverini kyttää ja hänen elämänsä on raskasta. Kaverini ei siis ole mustasukkainen, mutta mies systemaattisesti kiistää kaikkien muiden naisten olemassaolon kaverilleni ja on väittänyt, että töissä ei keskustele naisille, tämän hän on väittänyt itse vaikka kaverini ei ole asiasta edes kysynys.
Mies on outo ja kotioloissa inhottava, mutta ulospäin hurmaava. Minusta tuo mies ei tykkää, koska näen hänen lävitseen ja olen koittanut saada kaveriani jättämään miehen.
Mies on tehnyt kaikenlaista hullua, ajanut kännissä (jäämättä kiinni) ja kaahannut autolla, hänet on viety putkaan riehumisen takia (tosin ei nyt vuosiin) ja hän on käyttänyt tosi paljon päihteitä. Edelleen ei osaa juoda normaalisti vaan vetää itsensä aivan koomaan. Syyttää kaveriani siitä, että kaverini ei anna miehen ryypätä kotona koska lapsi on siellä (erosi alkoholin takia lapsen isästä).
Mies riitelee jatkuvasti kaverini lapsen kanssa ja vaatii tältä kohtuuttomia. Kun kaverini yrittää saada miestä tekemään osuutensa kotitöistä sanoo mies, että hän maksaa talon, joten hänen ei tarvitse tehdä. Kaverini on käytännössä kodinhoitajana vaikka hänen pitäisi keskittyä vaativaan kouluun ja kyetä iltaisin lukemaankin. Mies kuitenkin raivostuu, jos nainen ei tee kotitöitä.
Auttakaa, miten saan taottua kaverilleni järkeä, että mies käyttää henkistä väkivaltaa ja että tilanne ei tule muuttumaan?! Kaverini kyllä ymmärtää kantani, mutta sanoo, että ei jaksa lähteä koska ei jaksa tapella ja lisäksi hän ei kykene maksamaan asuntolainaa tällä hetkellä miehelle.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Voit olla vain tukena siinä mitä hän itse päättää.

Vierailija
2/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan pohtinut, miksi sinulla on tarve hallita muita ihmisiä ympärilläsi? Oletko kasvanut päihderiippuvaisessa tai muuten toimimattomassa kodissa? Hallinnan tarve on yksi läheisriippuvuuden oire ja läheisriippuvuus puolestaan useimmiten toimimattomassa kodissa eletyn lapsuuden seurausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä tiedät noi asiat noin tarkkaan?

Vierailija
4/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä muuta kuin keskustelussa kaverin kanssa sanoa oman mielipiteesi kaverin miehen tavoista. Varaudu kuitenkin siihen että kaveri puolustaa miestä, onhan hänen oma valintansa olla miehen kanssa ja ihminen tuppaa puolustamaan omia valintojaan viimeiseen asti. 

Kuitenkin, itse kokeneena liiton samantapaisen miehen kanssa, olisin ollut kiitollinen ystävästä joka olisi tuonut perspektiiviä normaaliin parishteeseen, se kun oli minulta pitkään hukassa juuri sen miehen manipuloinnin takia.

Kaksipiippuinen juttu sinun kannaltasi. Otat riskin menettää ystäväsi jos arvostelet miestä, ja toisaalta ystäväsi saattaa tarvita kipeästi herätystä. Mene varovasti. 

Vierailija
5/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai tiedän, eikö itselläsi ole läheisiä ihmissuhteita??

Mulla ei ole todellakaan tarve hallita ketään, mutta en kykene vaan sulkemaan silmiäni kun näen tällaista. Perhesurmissahan suku ja tuttavat jeesustelevat jälkikäteen että olisi pitänyt auttaa, no nyt mä yritän auttaa ja haen täältä neuvoja, kun varmasti tällä palstalla on kaikenlaista nähneitä ihmisiä. Mulla on pahat vibat siitä miehestä, ne raivokohtaukset (olen nähnyt yhden itsekin) eivät ole kepeitä.

Vierailija
6/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä pariskunta naimisissa? onko avioehto? Miten osakkeen omistussuhde on virallisesti? 50/50?

Vierailija
7/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai tiedän, eikö itselläsi ole läheisiä ihmissuhteita??

Mulla ei ole todellakaan tarve hallita ketään, mutta en kykene vaan sulkemaan silmiäni kun näen tällaista. Perhesurmissahan suku ja tuttavat jeesustelevat jälkikäteen että olisi pitänyt auttaa, no nyt mä yritän auttaa ja haen täältä neuvoja, kun varmasti tällä palstalla on kaikenlaista nähneitä ihmisiä. Mulla on pahat vibat siitä miehestä, ne raivokohtaukset (olen nähnyt yhden itsekin) eivät ole kepeitä.

Ilmeisesti ei sitten ole noin läheisiä. Kuulostit vaan tietämyksesi perusteella perheenjäseneltä.

Vierailija
8/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhesurmissahan suku ja tuttavat jeesustelevat jälkikäteen että olisi pitänyt auttaa, no nyt mä yritän auttaa ja haen täältä neuvoja, kun varmasti tällä palstalla on kaikenlaista nähneitä ihmisiä. Mulla on pahat vibat siitä miehestä, ne raivokohtaukset (olen nähnyt yhden itsekin) eivät ole kepeitä.

Monissa tilanteissa ihmiset miettii että toinen tarvitsee apua ja että apua pitäisi antaa. Siltikään keinoja harvoin on auttaa jos toinen ei halua ottaa vastaan apua. Ei esim. usko sitä että olisi parempi erota vaan päättää keskusteluista huolimatta jatkaa suhdetta.

Vierailija
9/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele pitämään huolta OMISTA asioistasi.

Kaverisi on ihan itse valinnut tuon elämänsä onnen ja sydämensä rakkauden. Sinusta voi olla vaikea käsittää, että eräät haluavat elää sellaista elämää ja saavat siitä suurta tyydytystä.

Ei sitä ymmärrä muutkaan, mutta niin se vaan on. Jokaisella naisella on oikeus ja mahdollisuus ( ikävä kyllä) valita niin huono mies, että toisilla hirvittää, ja yllättävän moni sellaisen valitseekin.

Minä voisin tällä istumalla mainita useamman naisen, jonka tilanteelle  sukulaiset ja läheiset ovat  tehneet yhtä ja toista eikä taatusti kenelläkään ole jeesustelemista hautajaisissa. Mutta ei sille  mitään voi, jos hän itse ei pidä elämäänsä elämisen arvoisena ilman sitä miestä.

Vierailija
10/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan voi muuttaa ystävääsi tai saada häntä väkisin eroamaan.

Minusta sinun tehtäväsi on kuunnella ja tukea. Voisitko auttaa vaikka lapsenhoidossa, jotta ystäväsi saisi siten aikaa opiskelulle. Valmistuttuaan hänen olisi ehkä helpompi saada työpaikka, joka taas auttaisi mahdollisen eron tuomia talousongelmia.

Jos ystäväsi menneisyydessä tai nyt on läheisen alkoholiongelmia, kannattaa ehdottomasti mennä Al-Anonin palaveriin. Sieltä saa vertaistukea, ystäviä ja aikaa vain itselle! Tiedot palaveripaikoista ja ajoista löytyvät Al-Anonin kotisivuilta netistä!

Kaverisi on onnellinen, kun hänellä on kaltaisesi huolehtiva ystävä!

Vierailija
11/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tuota asuntokuviota. Siis jos mies jäisi yksin asuntoon asumaan, hänenhän pitäisi lunastaa ystäväsi osuus (ja siirtää laina omiin nimiinsä) tai maksaa sitten vuokraa ystävällesi puolikkaasta asunnosta. Tai muuten asunto menee myyntiin.

Vierailija
12/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on noin tyhmä pankki, että antaa varattomalle ja tulottomalle asuntolainan?? Tuo yhtälö on  mahdoton..

Vierailija
13/13 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pariskunnalla yhteinen laina vai molemmilla omat lainat? Jos heillä on yhteinen laina, niin mies ei voi vain päättää jättää 50 % lyhennyksestä maksamatta ja olettaa, että vain kaverisi joutuu siitä ongelmiin. He ovat yhdessä vastuussa lainan maksamisesta, ja jos lyhennys lähtee automaattisesti miehen tililtä, miten hän edes voisi jättää puolet maksamatta?

Tällaisessa tilanteessa pankki myös erittäin mielellään antaa lyhennysvapaata, kunnes asunnon omistuksesta tai myymisestä saadaan sovittua. Jos taas parilla on erilliset lainat, ja mies maksaa myös kaverin osuutta, kaveri voi hakea omalle lainalleen lyhennysvapaata. Joka tapauksessa ehdotan, että kaverisi käy yksin, tai sinun kanssa, rauhassa juttelemassa pankissa vaihtoehdoistaan. Tuntuu siltä, että mies yrittää sumuttaa kaveria.

Ikävintä tässä taloudellisesti on, että erotessa mies tod.näk. vaatii koko asunnon itselleen, kun on lainankin maksanut. Asunnonmenetys olisi silti todella huono syy jäädä huonoon parisuhteeseen. Ja kun kaveri valmistuu, mies varmaankin ehdottaa, että hän edelleen maksaa lainaa ja apn kaveri muita kuluja. Paitsi tietysti auto on miehen nimissä ja hän hoitaa kaikki isommat hankinnat ja säästää kuitit.

Äitinä ajattelen, että apn kaveri varmasti tuntee huonoa omaatuntoa siitä että pakottaa lapsensa elämään tuollaisen ihmisen kanssa. Apna tarttuisin siis kiinni tilanteisiin, joissa voisit vahvistaa kaverissa leijonaemoa, joka olisi valmis taistelemaan lapsensa hyvinvoinnin puolesta. Lapselle ne pari vuotta valmistumiseen ovat todella pitkät ja on vaikea uskoa etä tilanne sen jälkeen muuttuisi parempaan. Miehen täytyy keksiä uusia keinoja pitää kaveri kynsissään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän