Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Pilteissä on SOKERIA?

Vierailija
25.08.2016 |

Mitä hittoa. Miksi vauvansoseisiin lisätään sokeria? Onpa kivaa, että vauva oppii makeariippuvaiseksi ennen yhtä ikävuotta.

Onko tiedossa merkkejä, joissa sokeria ei olisi?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tässä nyt se ongelma, ettei tuotteeseen ole edes lisätty sokeria, vaan siinä on se hedelmän oma sokeri.. No sitä nyt ei ainakaan valitettavasti pysty poistamaan.. 

Vierailija
42/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua tehdä itse eli olen valmis maksamaan siitä, että joku tekee ne puolestani. Mutta en halua, että niihin lisätään sokeria tai suolaa.

Mikä tässä yhtälössä on niin vaikeaa?

Oma laiskuutesi ja välinpitämättömyytesi lapsesi hyvinvoinnista.

Tämä on koulukirjaesimerkki siitä, miten ikäviä naiset on toisilleen. Ei oikeasti ole aikuisten naisten hommaa keitellä hedelmäsoseita ja desinfioida lasipurkkeja itse.

Välitän lapseni hyvinvoinnista ja imetän, mutta jotain rajaa nyt siihen kotiäiteilyyn.

Ja vaikka se purkki olisi kuinka desinfioitu, kotikonstein sitä kantta ei saa siihen purkin päälle niin tiiviisti, että se vuosikausia säilyisi. Mutta ainahan sitä jollain voi päteä. Itsellä kun lapet alkaa olla yläasteikäisiä niin alkaa myös olla vähän enemmän perspektiivissä tämä äitys sen suhteen, mikä on tärkeää ja mikä ei. Ja se söikö lapsi vauvana muutaman purkin Pilttia vai Bonaa, ei ole kyllä enää ees top 100:ssa.  

Kiitos tästä kommentista!

Aloittajana tässä kaipaisin tukea siihen, että saamme soseidenvalmistajat lopettamaan sokerin lisäämisen vauvanruokiin, mutta sainkin opetuksen siitä miten helppo banaani on avata ja miten vähän lapsestani välitän. Aika huikeaa. Onneksi en ole enää nuori äiti itsekään, muuten varmaan hajoaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo Bonne merkkiset soseet on hyviä! Itse rakastan sitä mangoa vaniljajäätelön kanssa. Myös lapseni tykkäsi syödä niitä vauvana ja tykkää edelleen. Ei sokeria, lisä- ja väriaineita. Löytyy ainakin täällä päin prismasta hillohyllyltä.

Niin lisättyä sokeria ei ole. Mangososeessa on 14% sokeria. Ja miksi ihmeessä kukaan ostaa noita, kun ne ovat vai soseutettua hedelmää? Saman tekee konona noin 10 sekunnissa.

Mutta sitten mulla on kotona iso astia täynnä sosetta. Tarvitsen sitä vain vähän kerrallaan, se ei säily monta päivää. Haluan saada soseen pakattua mukaan, sillä ainakin yksi aterioista syödään muualla kuin kotona. ( En asu maalla vaan kaupungissa, jossa aikaa vietetään paljon ulkona.)

Alkaa vaatia pakastusta, purkkien pesua, desinfioimista. Menee kauemmin kuin 10 sekuntia. Haluan ostaa soseen valmiiksi desinfioidussa purkissa. (Ne muuten säilyvät siksi kauan, että valmistusmenetelmä on sellainen.)

Jos syös sen lapsen kanssa ulkona (oletan, että kahvilassa), niin miksi et sieltä tilaa lapselle ruokaa? Saisit pöytään tuoreen, sokerittoman vaihtoehdon. Kaupunkilaiset kulkevat lasipurkit hoitolaukussa joka paikkaan sen sijaan että ymmärtäisivät, että lapselle voisi saada ihan tuoretta ruokaa säilykkeiden sijaan.

Vierailija
44/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tässä nyt se ongelma, ettei tuotteeseen ole edes lisätty sokeria, vaan siinä on se hedelmän oma sokeri.. No sitä nyt ei ainakaan valitettavasti pysty poistamaan.. 

Hedelmässä on oma sokeri, hyvä niin. "Ongelmani" oli se, että ainakin Piltti LISÄÄ sokeria joihikin soseisiinsa. Minusta se on turhaa ja haluan välttää tällaisia tuotteita.

Vierailija
45/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota banaani, ota lusikka. Avaa banaani siten, että vedät yhden suikuran verran kuorta pois. Raaputa lusikalla banaania lusikkaan sopiva määrä ja syötä lapselle. Olipa vaikeeta.

Ja lapsi saa taas lisää sokeria :) Banaanissa on reilu 13% sokeria.

Oikeasti, mistä teitä sikiää, vai pudottiko äiti lapsena pää edellä lattialle?

Tottakai hedelmässä on sokeria, mutta tässähän nyt kysyttiin sitä, että miksi pilteissä on sokeria ja sitten alettiin vinkumaan, että niiden soseiden tekeminen itse on niin vaikeeta. No jos haluaa syöttää lapselleen hedelmäsosetta, eikä halua syöttää piltin soseita, niin tämä on yksi hyvä ja nopea ja helppo konsti syöttää lapselleen itse soseutettua hedelmää piltin sijaan.

Voi hellanlettas sentään.

AP avautui Pilttien sokerimäärästä. Ja kuten todettu, niin hedelmissä ja marjoissa on sokeria. Ja kun verrataan Pilttiä ja tuota kehuttua Bonnea, Piltissä 10% ja Bonnessa 16%, niin en ymmärrä tätä vinkumista.

Jos siis tuo sokeri on niin karmea asia, niin eikö kannata valita se missä sitä on vähiten?

Vierailija
46/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilyvän tuotteen voi saada myös ilman teollista paskaa. Kun tuote umpioidaan kuumassa, sieltä kuolee bakteerit ja tuote säilyy sen jälkeen vuoden tai vuosia. Voitte itse lukea tuoteselosteesta, mitä teollista paskaa siinä on. Jos teidän mielestä hedelmä, sokeri ja tärkkelys on teollista paskaa niin sitten se on. Ei noissa mitään lisäaineita ole jos niitä ei ole mainittu.

Periaatteessa samaa paskaa voitte tehdä itse, kun säilötte umpioimalla.

Onhan tuore tietenkin aina tuore, ei sitä voita mikään, mutta jos haluaa säilykkeen, niin noin se nyt vaan tehdään.

Normaalisti umpioimalla tuote pitää säilyttää viileässä. Pilteissä ei ole lisättyjä aineita, mutta raaka-aineina on käytetty omenasosetta, omenatäysmehutiivistettä jne. joiden ainesosista ei ole kerrottu mitään, toki kun ei tarvitsekaan.

Vierailija
47/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota banaani, ota lusikka. Avaa banaani siten, että vedät yhden suikuran verran kuorta pois. Raaputa lusikalla banaania lusikkaan sopiva määrä ja syötä lapselle. Olipa vaikeeta.

Tottakai hedelmässä on sokeria, mutta tässähän nyt kysyttiin sitä, että miksi pilteissä on sokeria ja sitten alettiin vinkumaan, että niiden soseiden tekeminen itse on niin vaikeeta. No jos haluaa syöttää lapselleen hedelmäsosetta, eikä halua syöttää piltin soseita, niin tämä on yksi hyvä ja nopea ja helppo konsti syöttää lapselleen itse soseutettua hedelmää piltin sijaan.

AP avautui Pilttien sokerimäärästä. Ja kuten todettu, niin hedelmissä ja marjoissa on sokeria. Ja kun verrataan Pilttiä ja tuota kehuttua Bonnea, Piltissä 10% ja Bonnessa 16%, niin en ymmärrä tätä vinkumista.

Jos siis tuo sokeri on niin karmea asia, niin eikö kannata valita se missä sitä on vähiten?

Ja nuo luvut ovat banaanisoseista.

Vierailija
48/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo Bonne merkkiset soseet on hyviä! Itse rakastan sitä mangoa vaniljajäätelön kanssa. Myös lapseni tykkäsi syödä niitä vauvana ja tykkää edelleen. Ei sokeria, lisä- ja väriaineita. Löytyy ainakin täällä päin prismasta hillohyllyltä.

Niin lisättyä sokeria ei ole. Mangososeessa on 14% sokeria. Ja miksi ihmeessä kukaan ostaa noita, kun ne ovat vai soseutettua hedelmää? Saman tekee konona noin 10 sekunnissa.

Mutta sitten mulla on kotona iso astia täynnä sosetta. Tarvitsen sitä vain vähän kerrallaan, se ei säily monta päivää. Haluan saada soseen pakattua mukaan, sillä ainakin yksi aterioista syödään muualla kuin kotona. ( En asu maalla vaan kaupungissa, jossa aikaa vietetään paljon ulkona.)

Alkaa vaatia pakastusta, purkkien pesua, desinfioimista. Menee kauemmin kuin 10 sekuntia. Haluan ostaa soseen valmiiksi desinfioidussa purkissa. (Ne muuten säilyvät siksi kauan, että valmistusmenetelmä on sellainen.)

Lasipurkki on hoitolaukussa! Mitä ja mistä kahvilasta oikein tilaat vauvalle?

Kun nykyään kahviloissakin on brasilialaista antibioottikanaa :(

Jos syös sen lapsen kanssa ulkona (oletan, että kahvilassa), niin miksi et sieltä tilaa lapselle ruokaa? Saisit pöytään tuoreen, sokerittoman vaihtoehdon. Kaupunkilaiset kulkevat lasipurkit hoitolaukussa joka paikkaan sen sijaan että ymmärtäisivät, että lapselle voisi saada ihan tuoretta ruokaa säilykkeiden sijaan.

Vierailija
49/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että lapset söisi ne. Mä haluuuun sen piltin, en niitä vanhempien mössöjä.

Tee soseet itse :)

Piltit ovat helppoja, mutta mieti, kun ne säilyy huoneenlämmössä niin kauan. Mikä niiden ravintoarvo on ja jos pelkästään niillä ruokkii kullanmurunsa 😞.. . 😔

Jos puhutaan puhtaasti sokerista, niin sitä on enemmän itsetehdyssä banaanisosessa kuin Piltissä. Muista ravintoarvoista en osaa sitten sanoa.

Vierailija
50/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailu Bonne vs. Piltti osoittaa, että niissä tosiaan on sokeriprosentissa eroja. Ero syntynee siitä, että Pilttiin on lisätty vettä ja suurustettu tapioca-tärkkelyksellä. Näin on saatu näennäisesti paksu sose ja sokeriprosentti alhaisemmaksi kuin Bonnessa, jossa on vain hedelmää. Piltti siis näyttäisi olevan enemmän kiisseliä ja Bonne sosetta.

Pilttiin on kuitenkin, tuotteesta riippuen, lisätty sokeria kun taas Bonnessa makeus tulee hedelmän omasta sokerista.

Vierailija
51/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmässä on oma sokeri, hyvä niin. "Ongelmani" oli se, että ainakin Piltti LISÄÄ sokeria joihikin soseisiinsa. Minusta se on turhaa ja haluan välttää tällaisia tuotteita.

Mutta jos se kokonais sokerimäärä on vähäisempi, niin eikös se ole parempi?

Vierailija
52/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua tehdä itse eli olen valmis maksamaan siitä, että joku tekee ne puolestani. Mutta en halua, että niihin lisätään sokeria tai suolaa.

Tämä on koulukirjaesimerkki siitä, miten ikäviä naiset on toisilleen. Ei oikeasti ole aikuisten naisten hommaa keitellä hedelmäsoseita ja desinfioida lasipurkkeja itse.

Välitän lapseni hyvinvoinnista ja imetän, mutta jotain rajaa nyt siihen kotiäiteilyyn.

Ja vaikka se purkki olisi kuinka desinfioitu, kotikonstein sitä kantta ei saa siihen purkin päälle niin tiiviisti, että se vuosikausia säilyisi. Mutta ainahan sitä jollain voi päteä. Itsellä kun lapet alkaa olla yläasteikäisiä niin alkaa myös olla vähän enemmän perspektiivissä tämä äitys sen suhteen, mikä on tärkeää ja mikä ei. Ja se söikö lapsi vauvana muutaman purkin Pilttia vai Bonaa, ei ole kyllä enää ees top 100:ssa.  

Ei ehkä säily vuosikausia, mutta kuka syöttää niitä vuosikausia? Äitini tehnyt meidän lapsille lasipurkkeihih soseita ilman lisättyä sokeria ja hyvin säilynyt ainakin sen puoli vuotta mitä tullut säilytettyä. Siihen vaikuttaa eniten se, kuinka hyvin desinfioi ja pitää puhtaana (esim purkit pestään ja otetaan suoraan uunista ja kannet kiehuvasta kattilasta, purkki ihan täyteen eikä kosketa likaisilla sormilla niin, että likaa pääsisi purkin sisälle, kannen sisälle tai soseeseen). Itse en kuitenkaan jaksaisi sitä vaivaa nähdä, kun on sen verran työlästä.

Jotain lisättyä niissä purkkiruoissa kuitenkin on, koska ne maistuu ihan erilaiselle kuin itse soseutettu? Esim mustikkasoseen maku on todella mieto, mutta soseuta itse mustikat niin eipä maistu siltä. Eikä ole niin kiinteätä.

Ehkä jollekin 5kk vauvalle menee vain pieniä määriä, mutta isommalle pystyy nopeasti tehdä soseet samalla, kun valmistaa aikuisille ruokaa ilman että niitä tarvitsee säilöä jääkaapissa päivä tolkulla. Eikä kenenkään terveys siitä mene jos silloin tällöin ottaakin mukaan valmisruokia vaikka niissä olisikin hieman lisättyä sokeria. Kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija
53/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käskee ottaa sen sokerisimman banaanisoseen? Järkeään saa kai tässäkin asiassa käyttää?

Kumpi sinun mielestäsi on parempi, 100 hedelmää vai tuote jossa on hedelmän lisäksi vettä, tapiocaa, lisättyä sokeria? Ei tarvitse vastata, en halua tietää, mutta mieti itse itsellesi vastaus.

Vierailija
54/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä kommentista!

Aloittajana tässä kaipaisin tukea siihen, että saamme soseidenvalmistajat lopettamaan sokerin lisäämisen vauvanruokiin, mutta sainkin opetuksen siitä miten helppo banaani on avata ja miten vähän lapsestani välitän. Aika huikeaa. Onneksi en ole enää nuori äiti itsekään, muuten varmaan hajoaisin.

Miksi se pitäisi saada loppumaan? Kyllä noillekin tuotteille kuluttajia löytyy. Ne, jotka eivät halua lisättyä sokeria, ostavat sellaisia vaihtehtoja joissa ei ole lisättyä sokeria. Piltiltäkin löytyy useampi vaihtoehto.

Vierailija
55/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertailu Bonne vs. Piltti osoittaa, että niissä tosiaan on sokeriprosentissa eroja. Ero syntynee siitä, että Pilttiin on lisätty vettä ja suurustettu tapioca-tärkkelyksellä. Näin on saatu näennäisesti paksu sose ja sokeriprosentti alhaisemmaksi kuin Bonnessa, jossa on vain hedelmää. Piltti siis näyttäisi olevan enemmän kiisseliä ja Bonne sosetta.

Pilttiin on kuitenkin, tuotteesta riippuen, lisätty sokeria kun taas Bonnessa makeus tulee hedelmän omasta sokerista.

Kyllä kyllä, mutta aloituksessa nimenomaan vinguttiin siitä sokerin määrästä. Ja Bonnessa sitä on 6%-yksikköä enemmän.

Vierailija
56/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. minä ostan, koska olen vaikeasti allerginen äiti, enkä pysty edes käsittelemään vaikkapa omenaa, päärynää ja mangoa. Jos lapsi joutuisi tyytymään vain sellaiseen mitä minäkin voin syödä, niin hedelmävalikoima rajoittuisi tasan siihen banaaniin. Haluan kuitenkin tarjota lapselleni vaihtelevia makuja, minkä lisäksi välttämisruokavaliot muutenkin lisäävät lapsen allergiariskiä.

Vierailija
57/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä niissä tuubissa olevissa soseissa on vaan pelkkää hedelmää, ei muita lisättyjä aineita. Myöskin mangopiltti ja useimmat päärynät on ilman sokeria, jollain merkillä oli myös sokeriton banaani-marjasose. Ilmeisesti muut ovat liian happamia ilman sokeria..

Ei siinä oikeen auta muu kun tutkia purkki kerrallaan läpi ettei oo lisättyä sokeria.

Vierailija
58/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasipurkki on hoitolaukussa! Mitä ja mistä kahvilasta oikein tilaat vauvalle?

Kun nykyään kahviloissakin on brasilialaista antibioottikanaa :(

En ole ylempi, mutta smoothiepohjista saa aika hyviä soseita vauvalle. Eli kahvilassa soseuttavat blenderillä mm. avokadoa, banaania ja erilaisia marjoja.

Vierailija
59/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käskee ottaa sen sokerisimman banaanisoseen? Järkeään saa kai tässäkin asiassa käyttää?

Kumpi sinun mielestäsi on parempi, 100 hedelmää vai tuote jossa on hedelmän lisäksi vettä, tapiocaa, lisättyä sokeria? Ei tarvitse vastata, en halua tietää, mutta mieti itse itsellesi vastaus.

Voi ristus sentään. Otin tuon vertailuksi, koska niissä on sama raaka-aine. Ja vielä kerran oikein hitaasti: AP aloitti vinkumaan sokerin määrästä, eikös? Ja jos nyt tuijotetaan vain ja ainoastaan sitä sokerin määrää, niin silloin Piltti on parempi.

Vierailija
60/74 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee itse, sanotte.

Eli osta kalliita, muualta rahdattuja hedelmiä ja soseuta ne? Pakasta, säilö?

Ei hitto, menee ikä ja terveys ja tämä äiti ei ole kotona viihtyvää sorttia.

No sitten jos on noin täysin muiden tekemien soseiden varassa, niin ei parane paljon valittaa että mitä he päättävät niihin soseisiinsa laittaa.

http://www.hipp.fi/index.php?id=23&cat=3&item=218

Ei niissä kaikissa ole lisättyä sokeria.