Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helppiä kaivataan! Onko tämä normaalia? (raskaus)

Vierailija
25.08.2016 |

Olen nyt raskausviikolla 30+.
Vauva on ollut hiljainen eilisen päivän ja tämän aamunkin. Eilen tunsin kuitenkin jotain pientä. Potkuja ei enää oikein tunnu ja tuntuu kuin tila alkaisi loppua mahassa. Vain hyvin harvoin tunnen enää myös kääntymisen.
Onko normaalia? Voiko vauva nukkua monta tuntia pitkään, sitten tunnen 1-2 hentoista liikettä ja taas hiljaista. Voivatko olla niin hiljaisia?
-
Toiseksi: Olen n. viikolta rv. 25 alkaen muistaakseni tuntenut aina sellaisia tasaisia rytmisiä "tum,tum,tum,tum" tyylisiä naputuksia. Tuntuu ihan alhaalla kohdun luona alavatsalla ja ihan kuin peräsuolen tai jossain siellä takana. Kestävät yleensä muutamia minuutteja ja äsken tuli taas ja kesti varmaankin 3 minuuttia ja niitä tuli n. 70 kpl kun laskin jokaisen pikku naputuksen.
Mitä se on?
Pissaako sikiö? (minun sikiö poika).
Vai onko tuo joku epilepsia/rytmihäiriö kohtaus? Vai hikka?
Hieman huolestuttaa ja olen ensimmäistä kertaa raskaana eli ensisynnyttäjä, niin kaikki ihmetyttää ja huolestun herkästi. Muutenkin olen nopeasti stressaavaa sorttia.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös vauva alkanut liikkua kun laitan musiikit soimaan tai joskus kun aivastan niin pikkuinen havahtunut siihen ja potkii kunnolla.

Koolmas lapsi tulossa ja tämä kaikkein rauhallisin, ei potki koskaan kuin joku jalkapalloilija. Potkii kyllä ja liikkuu, muttei kovinkaan kovasti. Silti en ole huolissani koska käyn perussairauksieni takia todella usein ultrassa ja kaikki aina ollut hyvin.

Tuota liikelaskentaa teen kyllä joka päivä, yleensä illasta.

Nevolat ja synnärit ynm sitä varten että sinne mennään kun jou huolettaa. Turhaan aina parempi, kuin ettei ilkeäsii mennä ollenkaan. Vauvan parasta siinä ajatellaan eikä pidä yhtään välittää vaikka synnärillä vähän valittaisivatkin.

JOS vauvan liikkuminen muuttunut, menisin sinne tänään tai ainakin neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan. Tasainen jumputus kertoo sekin jo jotain :) Tsemppiä ap!

Vierailija
42/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja neuvolasta kyllä lähettävät synnärille tarkistettavaksi jos huolta olis. Mutta voit hyvin soittaa suoraan äitipolille/synnärille ja pyytää saada käydä siellä. Ultralla näkee parhaiten.

Kaverilla vauva hiljeni loppuraskaudessa, liikkeet oli pieniä. Selvisi sitten että jotain häikkää on eli napanuora monta kertaa kaulan ympärillä ja vauva ei ollut puystynyt liikkumaan kunnolla. Otettiin pois rv 34-35. Kaikki hyvin sen jälkeen. Eli ei oo turhaa huolestumista olemassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teit ap???

Vierailija
44/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin täällä olen taas. Lähdin käymään neuvolassa. Syke löytyi ja oli sama normaali kuin ennenkin ja Th tunsi pari potkuakin. Itse tunsin vaimeasti. Joten kaikki on/oli kai nyt sitten hyvin. Toivottavasti! Olisi ollut kiva lähteä käymään synnärillä, tutkimassa istukka ja napanuora, mutta kaippa ne kunnossa on. Hieman olen vielä huolestunut kun pikkunen on niin rauhallinen, mutta kai ne näillä 30+ viikoilla jo ovat. Kiitos kaikille tsempeistä ja avusta, olen kiitollinen kun autatte! :) Ap.

Vierailija
45/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla ap!

Vierailija
46/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti se naputus on sitten sitä hikkaa. Toivottavasti niin pitkään ja niin monta kertaa hikkaaminen ei ole vaarallista. Sitä tulee 1-2 krt päivässä. Ap.

Tuosta hikasta en tosiaan olisi huolissaan vaikka onkin usein ja kestää pitkään.

Oma vauvani hikkasi aktiivisesti päivittäin siitä asti kun rupesin isompia liikkeitäkin tuntemaan ja vielä useasti päivässä.

Hikka kesti aina monta minuuttia kerrallaan. Ikävältä se tuntui itselle, mutta eipä siitä vauvalle haittaa ollut.

Jatkoi tuota hikkailuaan suht aktiivisesti monta kuukautta syntymänkin jälkeen.

Silloin jo rupesi olemaan rasittavaa kun viimein sain vauvan nukahtamaan niin ei mennyt kauaa kun heräsi hikkaansa.

Nyt kun poika on toisella vuodella edelleen hikkailee suht usein.

Ei onneksi yhtä päivittäistä kuin oli kohdussa ja vastasyntyneenä:)

Vierailija
47/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla väheni liikkeet loppua kohden. No, liikelaskenta täyttyi, mutta vauva liikkui jotenkin vaimeasti. Neuvolassa sanottiin kaiken olevan hyvin ja vauva ehti yliaikaiseksi asti. Sydänkäyrät olivat kontrollissa hieman epätavallisen tasaiset eli ei ollut suurta vaihtelua, mutta silti ok (käynnistykseen päädyttiin muista syistä). Lopulta synnytys päättyi sektioon, kun vauvan hapensaanti heikkeni ja siinä selvisi, että napanuora oli puristuksissa ja oli haitannut vauvan liikehdintää ja estänyt synnytyksen.

Eli kannattaa käydä käyrillä, jos vähänkään epäilyttää, joskus voi olla häikkää, joka havaitaan sitten. Suurimmassa osassa tapauksia ei mitään syytä huoleen ole, mutta vähintään saa mielenrauhan. Mulla oli viikon-kahden ajan ihan lopussa myös epämääräistä alavatsasärkyä, joka kuitattiin synnytykseen valmistautuvalla keholla. Oma arkuuteni harmittaa jälkeenpäin, vauvalle kun olisi voinut käydä kovin huonosti (onneksi ei käynyt).

Vierailija
48/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi neuvotte ap väärin? Ei riitä että sikiö liikkuu vähän.... Sikiö voi olla silti kuristuneena napanuoraan ja siks vähäiset liikkeet.... Ei toi juoma auta mitään. Halooo... sikiön pitää liikkua ihan hulluna tuon juoman jälkeen ja toi juoma on epäterveellistä diapetikolle....

Miksi alapeukutatte kun oon oikeassa??.... ei ne liikkeet juomalla tuu... jos sillä hätä niin sit on jo tosi kyseessä.. joten toi liikelaskenta ja 10 liikettä turhaa..joko niitä napakoita potkuja tulee vaikka 1000 tai ei ei. .. mikään kevyt ei riitä...viikkoja alottajalla 30...no kyl pitäis olla mahassa kunnon jalkapalloilija..

Oletko typerä vai provo? Liikelaskenta on täysin pätevä testi mittaamaan vauvan vointia. Sokerinen juoma saa vauvan liikkumaan jos äidillä on liian vähäinen hiilihydraatin saanti joka tässä tapauksessa voi hyvinkin olla mahdollista koska ap on ehkä  liiankin tarkka raskausdiabeteksen hoidossa.

Lisäksi sikiö ei "kuristu" napanuoraan koska ei henkitä keuhkoillaan. Napanuora voi olla puristuneena niin ettei verenkierto vaikeutuu mutta se on saman tekevää missä se on puristuneena/tiukoilla.

Vierailija
49/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaisten ääliöiden ei pitäisi saada lapsia. Miten ajattelin pärjätä vauvan kanssa?

Olet ilkeä.

Vierailija
50/50 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kaikki oli ok!!!