Ahdistaa uusi työ, en osaa kunnolla sitä :(
Epävarma fiilis, pelkään että saan potkut koska olen oppinut hieman hitaammin ne asiat kuin toinen joka aloitti samaan aikaan. Ja pelkään että ne potkii mut ihan mielivaltasesti pihalle koeajalla
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo koeaika ole laitonta?
Miten niin laitonta?
Pelkään että ne potkii mut ulos koska "en ole oppinut niin nopeasti kuin se toinen" (jolla on jo työkokemusta samantyyppisestä työstä). Mutta tiedostan kyllä että en ole muutenkaan nopein oppija, mulla kestää hetki sisäistää se asia. Alku takkuaa, mutta kun tajuan niin sitten tajuan kunnolla. Perehdytys on ollut mielestäni suht heikkoa (oikea perehdyttäjä lomalla, se tehtävä vaan nakitettiin jollekin).
Up
Olethan tehnyt muistiinpanoja perehdytyksen aikana? Niin minä aina teen ja olen saanut kehuja, että olen nopea oppimaan. Ei ole myöskään kohteliasta tai anna fiksua kuvaa kysellä samoja asioita aina uudelleen.
Jokainen tietää ja tunnustaa sen tosiasian, että kaikki ovat erilaisia oppijoita. Tällä toisella voi olla myös jotakin taustaa, jota vasten uudet tehtävät ovat helpompi omaksua. Hän voi pystyä ammentamaan tietoja esimerkiksi joistakin aiemmista tehtävistä. Jos sinulla taas ei ole vastaavia kokemuksia, niin sinä joudut lähtemään nollasta uusien asioiden opettelussa toisin kuin kollegasi.
Koeajalla tietysti mietityttää onko työnantaja tyytyväinen, mutta harva työnantaja on niin pönttö, että lähtee vertailemaan tulokkaiden oppimisvauhtia. Kuten jo sanoin, niin ihmiset oppivat eritavalla ja eritahdissa ja tämä on ihan perusasia työpaikoissa. Työntekijästä kyllä näkee haluaako hän oppia työnsä, onko hän kiinnostunut asioista ja innokas opettelemaan, joten ei työnantajan intresseissä ole antaa potkuja sen takia, ettei uusi työntekijä opi samassa tahdissa jonkun toisen kanssa.
Tiedän itsekin, että on älyttömän vaikeaa olla vertaamatta itseään muihin. Pidä vain mielessä se, että jokainen oppii omalla tavallaan ja keskityt siihen, että teet hyvin sen mitä teet. Jos pitää kysyä, niin kysyt ja toteat itsellesi, että taas opit lisää. Tsemppiä uusiin työtehtäviin!
Älä noin ajattele. Kukaan ei ole seppä syntyessään, muutkin ovat aiemmin opetelleet joten sinäkin opit aivan varmasti 😍
Vierailija kirjoitti:
Olethan tehnyt muistiinpanoja perehdytyksen aikana? Niin minä aina teen ja olen saanut kehuja, että olen nopea oppimaan. Ei ole myöskään kohteliasta tai anna fiksua kuvaa kysellä samoja asioita aina uudelleen.
Ei ole myöskään fiksua eikä kohteliasta olla kysymättä uudelleen samaa asiaa jos ei tajua sitä. Parempi kysyä työsuhteen alussa kolme kertaa samaa asiaa kuin jättää kysymättä ja jäädä koeajan lopussa kiinni siitä ettei tajua jotain perusasiaa vain siksi, että ei kehdannut kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöskään fiksua eikä kohteliasta olla kysymättä uudelleen samaa asiaa jos ei tajua sitä. Parempi kysyä työsuhteen alussa kolme kertaa samaa asiaa kuin jättää kysymättä ja jäädä koeajan lopussa kiinni siitä ettei tajua jotain perusasiaa vain siksi, että ei kehdannut kysyä.
Halutaan nyt tahallaan vääntää sanomiseni ja ymmärtää väärin. Tarkoitin, että jos sulle sanotaan, että paina aina aamun aluksi tätä sinistä nappulaa niin ei ole kohteliasta kysellä joka aamu, että oliko se tämä sininen nappula vai punainen, jota piti painaa. Totta kai varmistetaan, jos ei ole varma jostain asiasta. Se on ihan eri asia kuin toistella samoja kysymyksiä, jotka on jo (moneen kertaan) selitetty. Mutta kun ne unohtuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halutaan nyt tahallaan vääntää sanomiseni ja ymmärtää väärin. Tarkoitin, että jos sulle sanotaan, että paina aina aamun aluksi tätä sinistä nappulaa niin ei ole kohteliasta kysellä joka aamu, että oliko se tämä sininen nappula vai punainen, jota piti painaa. Totta kai varmistetaan, jos ei ole varma jostain asiasta. Se on ihan eri asia kuin toistella samoja kysymyksiä, jotka on jo (moneen kertaan) selitetty. Mutta kun ne unohtuu!
Miten kummassa kohteliaisuus tähän aiheeseen kuuluu?
Minä olin koeajalla puolivuotta ja jo alussa kysyin työsopimusta kirjallisena ja kysyin koska koeaika loppuu ja alan saamaan täyttä palkkaa.
Lopulta minut vaihdettiin toiseen koeaikalaiseen. Koeaikalainen saa 80% palkasta eli minun kohdalla se oli 4e tunti kun otetaan verot pois...
Enää ei työelämä maistu kun riistäjät vain riistää sen minkä ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin koeajalla puolivuotta ja jo alussa kysyin työsopimusta kirjallisena ja kysyin koska koeaika loppuu ja alan saamaan täyttä palkkaa.
Lopulta minut vaihdettiin toiseen koeaikalaiseen. Koeaikalainen saa 80% palkasta eli minun kohdalla se oli 4e tunti kun otetaan verot pois...
Enää ei työelämä maistu kun riistäjät vain riistää sen minkä ehtii.
En siis saanut koskaan työsopomustakaan :(
Vierailija kirjoitti:
Älä noin ajattele. Kukaan ei ole seppä syntyessään, muutkin ovat aiemmin opetelleet joten sinäkin opit aivan varmasti 😍
Miten saada takuu siitä että kyseessä on oikeasti koeaika eikä riisto?
Mua harmittaa että nössö pomo vakinaisti tyypin, joka ei koeaikana oppinut hommia vaikka niin piti olla vuosien työkokemus alalta. Kyseli aivan perusasioita, eikä osannut itsenäisesti selvittää mitään. Onneksi sitten jossain vaiheessa tuli yt:t ja siivottoin pois .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimus. Kun mennään töihin, niin ennen työn aloittamista sekä esimies/pomo ja työntekijä allekirjoittaa työsopimuksen. Ja tietysti sovitaan palkka ja mahdollinen koeaika. Itse en ole koskaan aloittanut työntekemistä missään ennen kuin sopimus on allekirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsopimus. Kun mennään töihin, niin ennen työn aloittamista sekä esimies/pomo ja työntekijä allekirjoittaa työsopimuksen. Ja tietysti sovitaan palkka ja mahdollinen koeaika. Itse en ole koskaan aloittanut työntekemistä missään ennen kuin sopimus on allekirjoitettu.
kyll sä viel opit näkemään erilaisia työpaikkoja kun saat monoa nykyisestä työstäs. Siinä sitten ihmettelet että miksi johtajat eivät suostu tekemään työsopimusta ja olet piiiitkään työkokeilussa 80% palkalla.
Joka tarkoittaa 8e h hommissa sitä 6 euroa ja siitä verot pois. Yritä pärjätä ja äänestää jatkossakin kokoomusta.
Miten niin mielivaltaisesti?