Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveysongelmako? Miehen käytös

Vierailija
24.08.2016 |

Mies on 55 v. Hän on aina ollut vähän hajamielinen, epäempaattinen, tarkka rahojen kanssa, haluaa sääntöjä mutta ei kuitenkaan noudata niitä. Menestynyt hyvin ja suht varakas.

Mielialat ovat aina vähän heitelleet, aika ajoin tulee alakulokausi ja on siinä vähän vihamielisyyttäkin, sulkeutumista, mökötystä, tyytymättömyyttä. Mielessäni ajattelen, että kuukautiset.

Ihan parin viime vuoden aikana on alkanut tulla enemmän muistamattomuutta ja ei esimerkiksi lasten harrastusten suhteen pysy edes yksinkertaisten suoritusten tai ohjelman tasalla. Sama ohjelma toistunut kymmenisen vuotta.

Hän ei myöskään enää ymmärrä kertakuulemalta puhettani. Ei joko saa sanoistani selvää (puhun ihan kuuluvasti ja selvästi) tai ei ymmärrä asiayhteyksiä. Kaikki pitää selvittää juurta jaksain.

Myös mökötyskaudet ja vihamielisyys ovat mielestäni lisääntyneet. Ja raha on aina vähissä, vaikka raha-asiat on paremmin kuin koskaan. Manailee jokaista asiaa, mistä pitää maksaa.

Fyysinen kunto on hyvä, on harrastuksia ja käy säännöllisesti lääkärissä verenpaine- ja kolestrolitarkastuksissa. Molemmista lääkkeet.

Mutta mikä voi olla? Esim. kirkkain silmin väittää, että meillä on seksiä 4-6 kertaa vuodessa (ja uskoisin, että hän ihan oikeasti uskoo näin. Ei yritä minua ärsyttää) No ei ne vällyt enää niin heilu kuin nuorempana, mutta kyllä tuo määrä on paremminkin parin kuukauden saldo.

Kaikkitietävä vauvapalsta, auttakaa!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Depressio. Altzheimer? Lääkäriin

Vierailija
2/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa, mutta oireet sopisivat muistihäiriöön :( Masennus ja stressi voivat myös aiheuttaa muistin heikkenemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimerin tauti?

Vierailija
4/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ajatellut muistisairauksia. En voi asiaa ottaa kyllä edes puheeksi. Ehkä vasta jos tulee suurempia muistamattomuuksia.

Stressiäkin varmasti on: työ, omaa yritystoimintaa ja vielä opskelua päälle. Sanoin, että nämä voisivat rassata mutta hän oli sitä mieltä että minä olen se rassaava tekijä. Ja seksielämän vähäisyys.

Sanojensa mukaan emme vietä myöskään aikaa tarpeeksi yhdessä. Käymme kuitenkin lähes päivittäin kävelyillä, saunomassa, katsomme tv:tä. Lomailemme yhdessä, soittelemme päivän aikana, tekstailemme.... Ravintolaillallisia, haikkaamista. Sanoisin, että päivittäin olemme nokakkain 2-3 tuntia.

Vierailija
5/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta tuosta, että pitää keskustellessa toistaa sanottavansa useaan kertaan? Ei ikään kuin tunnista jotain yksittäistä sanaa. Ja että asiayhteydet jäävät ymmärtämättä?

Ap

Vierailija
6/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimer, heti varaa aika. Sairautta ei voi parantaa, hidastaa voidaan. Varhainen lääkityksen aloitus tärkeää. T. Sh

Vierailija
7/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisimpia stressiin liittyviä psyykkisiä oireita ovat jännittyneisyys, ärtymys, aggressiot, levottomuus, ahdistuneisuus, masentuneisuus, muistiongelmat, vaikeus tehdä päätöksiä ja unen häiriöt. Vakavassa stressitilassa seuraavat masennus ja työuupumus (burn-out) (ks. «Työuupumus (burnout)»2), päihteiden väärinkäyttö ja jopa itsetuho-ajatukset. Sosiaalisen elämän alueella stressi voi näkyä mm. perhe- ja parisuhdeongelmina tai eristäytymisenä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976

Vierailija
8/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä esimerkki eiliseltä. Mies ihmetteli pakettikorttia, että kuka on tältä toimittajalta tilannut jotain. Muistin hetken kuluttua, että hän oli jonkin härpäkkeen tilannut telkkariin. Hän mainitsi siitä minulle pari päivää aikaisemmin sivulauseessa ja en ollut varma onko tulossa tv vai mitä. Lähettäjä kuitenkin sellainen, että olisi pitänyt muistaa.

Ap

9/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.alzheimerinfo.fi/oireet/miten-erottaa-alzheimerin-oireet-tav…

Tuon sekä kirjoittamasi mukaan voisi olla kyse alkavasta Alzheimeristä. Lueskele tuota sivua, vertaile oireita ja harkitse lääkärikäyntiä. Tsemppiä!

Vierailija
10/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta tuosta, että pitää keskustellessa toistaa sanottavansa useaan kertaan? Ei ikään kuin tunnista jotain yksittäistä sanaa. Ja että asiayhteydet jäävät ymmärtämättä?

Ap

Oireet täsmäävät hyvinkin tarkasti äitiini, jolla puhkesi suunnilleen tuossa iässä dementia. Varaisin ajan neurologille.

Vierailija
11/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi ottaa asiaa puheeksi? Jos se on herra A, niin tosiaan lääkkeillä, mahdollisimman varhaisessa vaiheessa aloitetuilla, voidaan tautia hidastaa.

Eli muistitesteihin, verikokeisiin ja pään magneettikuvaan.

Asia ei maton alle lakaisemalla muutu

Vierailija
12/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä.

Ongelmana on, että mies ei tunnista/myönnä että hänellä voisi olla stressiä. Kaikki sujuisi hyvin jos minä olisin erilainen/toimisin eri tavoin.

Hänen ei tarvitse murehtia kotihommista, lasten kanssa hoidetaan valtaosa töistä sekä sisällä että ulkona, ruokakaupassa käymiset, sapuskat jne. En motkota ja mies saa tehdä ja olla aikataulunsa mukaan.

Ap

Vierailija
13/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi ottaa asiaa puheeksi? Jos se on herra A, niin tosiaan lääkkeillä, mahdollisimman varhaisessa vaiheessa aloitetuilla, voidaan tautia hidastaa.

Eli muistitesteihin, verikokeisiin ja pään magneettikuvaan.

Asia ei maton alle lakaisemalla muutu

Tämä herra ei ikävä kyllä kuuntele järkipuhetta, ei stressaannu ja kaikki on muutenkin hyvin. Sanotaanko nyt niin, että hyvin voimakastahtoinen, jääräpäinen ja käsitys omasta itsestä ehkä erilainen kuin muilla.

Olen kyllä miettinyt olenko minä tulossa jotenkin höpsöksi. Olenko alkanut puhua epäselvästi ja osaanko enää laskea.

Vierailija
14/16 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän vielä jos jollain olisi kokemuksia jaettavaksi näin loppuillasta.

Vierailija
15/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/16 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö onko miehen suvussa ollut muistihäiriöitä ja varsinkin suht aikaisin alkaneita sellaisia? Sukurasitus vaikuttaa noissa, mutta voi niitä tietysti tulla ihan kenelle vaan.

Minä en ymmärrä tuota stressikorttia. Jos on stressi, niin kyllä sen yleensä huomaa. Jos toinen nukkuu öisin ja viettää vapaa-aikaa työnteon lisäksi, niin työstressiä ei muistihäiriöihin johtavaa määrää pitäisi olla. Se on sitten eri asia, jos selviytyminen arkielämästä on heikentynyt jonkin sairauden takia ja ihminen kuormittuu ja stressaantuu siitä. Minun vanha isäni on muuttunut tuosta syystä stressaantuneeksi ja ärtyneeksi. Ei olla vielä puhuttu häntä lääkäriin, mutta hän joutuu selvästi pinnistelemään muistaakseen asioita ja ihmisiä ja hermostuu suunnitelmien muuttumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi