Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia on helppo/kiva tehdä lasten kanssa?

Vierailija
24.08.2016 |

Sellaisia "hidastempoisia". Ja suositelkaa ihan pienimpien (n3-5v) kanssa sopivia ja sitten vähän vanhempienkin.
Olisi kiva ottaa lapset mukaan ruoanlaittoon mutta tuntuu että mulla on aina hirveä kiire enkä muutenkaan oikein välitä jos keittiössä häärää joku muu kuin minä kun teen ruokaa, mutta haluaisin nyt tehdä muutoksen sen suhteen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudenkodissani tehtiin pizzaa vanhempien kanssa. Se oli lapsena mukavaa kun sai täyttää omaa pizzaansa mieleisillä herkuilla ja asetella niitä siihen pohjan päälle :D kiva ajatus sinulla ap, ehdottomasti lapset mukaan! :)

Vierailija
2/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pizza joo! Ja nimenomaan siten että lapset saa ite valkata täytteet. Lisää ideoita kiitos :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatti johon voivat kaikki lisäillä aineksia?

Vierailija
4/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienet olleet mukana enemmän leivonnassa, pizzat, pullat, sämpylät, piirakat yms. Nyt kun vähän isompia, saavat varovasti pilkkoa vaikka kurkut salaattiin, sekoittaa kulhossa kastikkeiden aineksia keskenään yms. Ja tiskaus on heistä hauskinta! :D

Vierailija
5/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki perus kotiruuat voi valmistaa lasten kanssa. Ihan pienimmätkin voivat vaikka repiä salaattia, irrotella mandariinin lohkoja toisistaan, sekoitella munamaitoa jne.

Vierailija
6/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sushi/kevätrullat myös hauskaa näpertelyä!

Vierailija
7/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillivartaita, joihin saa mieleisensä herkut kerätä. Isommat lapset voivat pilkkoa. Pienemmät vaikka maustaa.  

Jos ei ole grillausmahdollisuutta, niin eikös grillivastuksen alla uunissakin voi tehdä? En ole koskaan itse kokeillut, niin en tiedä mitä tulee.

Vierailija
8/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan pienten kanssa voi tehdä lämppäreitä, sämpylöitä ja jotain sekoitus hommaa (kivaa)

Isompien kanssa Pyttipannua, kinkkukiusausta, makaronilaatikkoa (pystyy jo paistaa esim jauhelihan/ makaronin keittämään) Itse tehtyjä hamppareita...

Vierailija
9/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kokkikerhoa aikoinaan n. 7-12 vuotiaille ja tehtiin mm.

-pannaria (ihan pienille voisi olla kiva sekoittaa jauhot jne joukkoon!)

-mokkapaloja

-suklaamuffinseja

-suolaisia muffinseja

-hedelmäsalaattia

-dippi kasviksia (pienemmille helpoimmat pilkottavat: paprika, kukkakaali, kurkku, isommille lanttu ja porkkana)

-juustosarvia

-pirtelöä

Vierailija
10/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsanteossa oli lapsena hauskinta se, kun sai itse käsillä sekoittaa taikinan ja täytteiden valinta tietysti oman maun mukaan. Aikuinen lähinnä valvoi prosessia ja neuvoi vieressä kun levitti taikinaa pellille ym. Myös sämpylät tai mikä vaan missä lapsi saa laittaa kätensä taikinaan! :)

Vierailija
11/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin pienenä kun pyöriteltiin lihapullia koko perheen voimin.

Vierailija
12/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset pilkkoo mielellään kaikkea, eli keittoja, wokkeja, uunijuureksia jne voi tehdä lasten kanssa. Niin ja tietenkin salaatit ja pizzat. Ja leikkaamiseen kunnollinen veitsi, kun veitsi on terävä, voimaa tarvii vähemmän. Esim. Perunat voi halkaista valmiiksi, puolikas pysyy tukevasti leikkuulaudalla ja on siitä helppo pilkkoa. Kun aikuinen ohjaa turvalliset otteet, yllättävän pieni osaa pilkkoa vihanneksia.

Vierailija
13/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotias on ollut apuna keittiössä jo vuoden vanhasta lähtien. Nyt "työ" on tuottanut hedelmää ja hän osaa ilman apukäsiä tehdä lihapullia (itse annostelen mausteet), pitsataikinan pohjan ja laittaa täytteet, pannukakkutaikinan, sämpylätaikinan, salaatin (itse viipaloin vihannekset, mutta hän saa ne sekoittaa ja valmistaa salaatinkastikkeen) ja ihan perusvoileipiä osaa koko perheelle tehdä siis ottaa valmisleivät, voitelee margariinit, laittaa päälle juustoviipaleet (juustohöylän käyttö on haastavaa) ja kinkut. Veitsen käyttöä haluaisi kovasti harjoitella, mutta siihen en ole itse vielä valmis ja en usko, että pariin vuoteen hän saa vielä mitään vihanneksia viipaloida.

Vierailija
14/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mitään ruokaa ollut kiva tehdä tuon ikäisten kanssa. Koululaisten kanssa sen sijaan sujuu kaikki :)

Vierailija
15/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

parivuotiaskin voi paistaa sipulia, jauhelihaa yms kun vuorotellen sekoitellaan. Mä oon pitäny kattilat ja pannut aina takalevyllä niin ei ainakaan lapsi pääse vetämään kuumia nesteitä päälleen. Muutaman kerran tietty on kukin polttanu näppinsä kuumaan paistinpannunreunaan, mutta sehän ei o vaarallista, siinä sen oppii. Saavat sit laittaa mausteita, tomaattimurskaa kermaa yms siinä kastiketta tehdessä.

Pilkkominen kannattaa aloittaa pehmeistä, esi sieniä voi pilkkoa ihan tavallisellakin veitsellä jossei terävää uskalla antaa. Ja perunat yms keitetyt vihannekset lapsi voi hyvin pilkkoa ruokailun aluksi omalta ja äidinkin lautaselta.

16/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena muistan aina pilkkoneeni kaiken :D Mulla oli oma turvallinen, vähäsen tylsä veitsi jolla pilkoin iloisena pöydän ääressä kaiken mitä äiti tarvitsi ruoanlaittoon. Leipominen on myös helppoa, yleensä siinä ei tarvitse kiirehtiä, jos leipoo ihan perus pullaa, muffineja, keksejä jne. Lapset varmasti tykkää kun saa sotkea käsillä, maistella ja kokeilla eri asioita. Pullataikinasta vaikka oma pieni osa kaikille vaivattavaksi ja hakattavaksi, taikinan maistelua eri vaiheissa (varovasti jos on raakaa kananmunaa), koristeluiden kanssa kokeileminen, eri makuyhdistelmät jne. Muistaa vaan ettei ota sitä liian vakavasti, sotkua tulee ja lopputulos ei ole aina ihan Michelin tähtien arvoista. :)

Vierailija
17/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä mitään ruokaa ollut kiva tehdä tuon ikäisten kanssa. Koululaisten kanssa sen sijaan sujuu kaikki :)

Tämän allekirjoitan täysin, aluksi lapsi sotkee tosi paljon ja aikuisen hermoja koetellaan. Meillä lapsi kuitenkin on ihan pienestä asti tykännyt tosi paljon kokkaamisesta ja hän on päässyt kokeilemaan kaikkea ja nyt tosiaan 3-vuotiaana osaa hienosti tehdä taikinoita ym. Lisäksi hänellä on parempi muisti, mitä äidillään eli tietää tarkkaan, kuinka monta kananmunaa esim. pannukakkuun tulee. Kananmunia sai opetella rikkomaan 2,5-vuotiaana ja kyllä siinä useampi muna meni, ennen kuin kulhoon osattiin rikkoa muna ilman munankuoria..

Vierailija
18/18 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos monista vinkeistä!

Meillä leivotaankin jo ihan urakalla, ovat jo melkoisen taitavia siinä. Enemmän tuo itse ruoanlaitto on jäänyt vähemmälle. Arkisin nyt en oikein voisi kuvitella että päästäisin lapsia kokkailemaan kun ruoka pitää olla valmista kun mies tulee kotiin ja on muutenkin taaperokin vahdittavana.

Mutta olisi kiva jos esim viikonloppuisin lapset saisivat osallistua ja tehtäisi yhdessä rauhassa jotain kivaa, hyvää ruokaa.

Voitaisikin aloittaa tuosta salaatista ja pizzasta :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi