ehkäisypillerit
Hei,
Olen nyt syönyt kohta 5kk Desogestrel Sandoz nimisiä ehkäisypillereitä ja minulla on tämän kokoajan ollut oikeastaan joka viikko joinakin päivinä lievää kipuilua vasemmalla alavatsassa. Kuukautiset kestivät sen ensimmäiset 3kk pillereiden aloituksesta ja nyt ei ole enään tullut vuotoa. Haluaisin vain varmistaa kuuluuko edellä mainittu kipu asiaan vai pitäisikö huolestua ? Kipuilu iskee aina jomottavana tai särkevänä, mutta ei kestä hirveän kauan.
Kiitos jo etukäteen vastauksesta:)
Kommentit (2)
Hei!
Minipillerit, kuten käyttämäsi valmiste, voivat joskus aiheuttaa hyvänlaatuisia kystia munasarjoihin. Tätä ilmenee noin 1/1000 käyttäjästä. Kystat ovat nestetäytteisiä rakkuloita ja voivat olla kipeitä. Jos kystien koko pysyy pienenä, niistä ei ole haittaa, mutta isommat kystat joudutaan joskus poistamaan sillä ne voivat vaurioittaa munasarjoja.
Jos kipu on jatkuvaa ja kovaa, ole yhteydessä lääkäriin tai gynekologiisi. Hän voi tarkastaa munasarjojesi tilanteen ultraäänellä.
Lisätäkseni vielä tuohon, että raskaustestejä olen tehnyt ja kaikki näyttävät negatiivista!