Kuinka trollata narsistia?
Olen aika varma, että mieheni on narsisti. Meillä on muutama vuosi yhteiseloa takana, mutta alkuhuuman jälkeen on tullut pikku hiljaa voimistuva epäilys siitä, että hänellä on jonkinlainen persoonallisuushäiriö vähintäänkin.
Sellaiset ihan perus: kontrolloi, pyrkii asiassa kuin asiassa saamaan minulle hankalan olon, itkettää, kertoo mitä uskomattomampia epätosia, ottaa kunnian tekemistäni asioista, nostaa itsensä jalustalle, puhuu ikävään sävyyn kahden kesken ja kohtelee kavereitaan ja tietenkin täysin vieraita paljon sydämellisemmin... Alan olla kypsä.
Luin jostakin, että narsismiin voisi saada apua masennuksesta. Että sen kautta narsistin tunteisiin saattaisi päästä käsiksi. Nyt sitten kysynkin vinkkejä, että miten saisin jotenkin niskaotteen hänestä? Kuinka ajan hänet masennukseen? Mieluiten tietenkin niin, etten vaaranna itseäni tai pientä lastamme.
Vaikka vähän kyllä kutkuttaisi käyttäytyä kostoksi niin kuin hän, niin olen aika varma, ettei hän siedä sitä yhtä hyvin eikä varsinkaan tajua tai välitä siitä, että kun hän toimii minua kohtaan miten toimii, niin minusta tuntuu pahalta. Vai onko jollain toisenlaisia kokemuksia?
Ja tämä kaikki vaiva siis ihan vain siksi, että haluan, että lapsellani on myöhemmin ihan kelpo isä, ja itsekin haluaisin voida paremmin.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilaat aina sen käytöksen takaisin siihen itseensä. Ja paras on jos pystyt aukottomasti osoittamaan sen jutut valheeksi / vääräksi. Se menee aivan varmasti tunteisiin, ja pahasti. Tosin tuo tilanne voi sitten päättyä väkivaltaan sillä narsisti ei kestä tuollaista tilannetta.
Riitatilanteiden tallentaminen on kyllä käynyt mielessä, kun mies ei myönnä koskaan sanoneensa niitä asioita, joiden kerron loukanneen. Paitsi kerran melkein myönsi: sanoi, että anna jo olla, miksi pitää muistella vanhoja (kolme päivää siitä, kun loukkasi).
T. ApOliko se niin että joku adhd häiriö pyrki muokkaamaan muistoa toisen sanoista. Muistamaan siis väärin.
Miehesi on sanonut hyvää huomenta ja muistat hänen sanoneen hyvää päivää.
Tuo äänittäminen ei ole mikään huono ratkaisu, jos se siis olisi 24/7/365 päällä koska häiriöistä kärsivillä on aina selitys joka lähtöön, eikä hetkittäinen äänittäminen täten toimisi.
Voisiko se pyrkiä muokkaamaan muistoa myös omista sanoista? Olen kyllä muissa tilanteissa epäillyt, että onkohan miehellä tarkkaavaisuushäiriöitä. Ei kuuntele, unohtelee, ei jaksa toistoa eikä pysy mielellään paikoillaan, koulussa oli kuulemma lapsena hankalaa.
T: Ap
Olen yhteistyössä erään henkilön kanssa ja hän muokkaa mielessään puhuttuja sanoja siihen malliin mitä kuvittelee toisen TARKOITTAVAN. Hän sanoo myöhemmin toisen sanoneen niin ja niin vaikka ei ole niin sanottu vaan hän on ottanut oikeuden tulkita toisen puhetta. Toinen sanoo että "mitähän kello on ja alkaa olla aika myöhä". Tämä tulkitsija väittää myöhemmin sanotun että "painu vi**uun jo".
Eli jos esitää että mitä on sanottu niin silloin pitää pitäytyä siinä mitä todella on sanottu.
"4/19
klo 11:49 | 24.8.2016
Peilaat aina sen käytöksen takaisin siihen itseensä. Ja paras on jos pystyt aukottomasti osoittamaan sen jutut valheeksi / vääräksi. Se menee aivan varmasti tunteisiin, ja pahasti. Tosin tuo tilanne voi sitten päättyä väkivaltaan sillä narsisti ei kestä tuollaista tilannetta"
Otan kyllä osaa aloittajan elämäntilanteeseen. Ei ne narskut parane millään.
Ja em neuvo ei toimi, koska narsisti kieltää viimeiseen asti kaikki aukottomat todisteetkin, on patologinen valehtelija joka uskoo omat valheensakin ihan vilpittömästi.
Kyllä tuollaisesta suhteesta pitää paeta, se loppuu kuitenkin ennemmin tai myöhemmin..
Ja varo väkivaltaista käytöstä, narskun maailma mureneenee, kun Hra Täydellisyys tulee jätetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on peroonallisuushäiriö, ei sitä voi opettaa pois. Ja jos voisikin, se ei todellakaan tapahdu vuodessa tai edes viidessä. Älä lähde tuollaiseen pelleily mukaan, varsinkaan kun teillä on pieni lapsi. Jos lähdet leikkimään tuollaista on todennäköistä että oma oikeudenmukaisuuden tajusi hämärtyy kun yrität manipuloida manipuoloijaa. Ajattele millaisen ihmissuhdemallin antaisitte lapsellenne!
Toisekseen narsisti voi tuhota paitsi omasi, myös lapsenne itsetunnon. Tunnen ihmisen joka tuhottiin henkisesti viidessä vuodessa, eikä itsetunto ole parantunut vielä kymmenessä vuodessa. Juokse ja lujaa, se on ainoa täyspäinen ratkaisu jonka voit tehdä.
Ymmärrän kyllä ajatuksesi että olisi kiva kun lapsella olisi fiksu isä, mutta et sinä voi toisen persoonaa muuttaa.
Pitää vaan ihmetellä että miten ap:n kaltainen fiksu nainen lyöttäytyi yhteen ei niin fiksun miehen kanssa, ja teki vielä lapsenkin tämän kanssa ?
Vierailija kirjoitti:
Työyhteisössä oli kerran sellainen, oli ihanaa saada se menettämään malttinsa.
Katsoisit peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Kun alkaa toimia niin kuin narsisti toimii, on huvittavaa huomata miten narsistin pasmat menevät sekaisin. Omalla läheisellä tämä on johtanut siihen että narsisti vetäytyy itse pois. Parisuhteessa en usko tuon kuitenkaan toimivan, narsistilla on kaikki kyse egosta ja egon suojelusta. Jos alat haastaa narsistin egoa, se näyttäytyy narsistille vahvuutena, mitä hän ei suvaitse. Narsisti pelkää vahvoja ihmisiä ja vetäytyy heistä pois päin. Hän voi hyvinkin tulla joku päivä ovelle ilmoittamaan, että hänellä on uusi rakkaus ja uusi asunto hommattuna, jos puoliso on osoittanut vahvistumisen merkkejä. Ja oikeastaan narsistia ei saa masennukseen vaipumaan muu, kuin että hänen narsistisuuden lähteensä eli häntä seuraavat ja tottelevat ihmiset, hänen hovinsa, hylkää hänet.
Hän voi tulla myöhemmin ovelle myös sen takia että on katkera kaltoinkohtelusta mitä sai osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Kärsit itse jonkinlaisesta häiriötilasta.
Haluat miehesi masentuvan mikä halu ei ihan normaaleimmasta päästä ole.
Kontrolloiminen voi johtua siitä että miehesi kokee olevansa vastuussa perheestä. Kokeen sinun päämääräsi ja tekosi tätä päämäärää hankaloittavana asiana, rahankäyttö jne.
Hän ei ehkä halua sinulle hankalaa oloa vaan kertoo vain mielipiteensä ja jos on eri kuin sinulla niin koet alemmuudentunnetta ja osaamattomuutta ja tästä saat huonon olon.Syy on siis itsessäsi, ei miehessäsi.
Hän ehkä valehtee jos pelkää sinun reaktioita.
Hän ei ehkä ota kunniaa tekemistäsi asioista vaan kenties heikko itsetuntosi laittaa näkemään asian niin. Hän ehkä käsittelee perhettä yksikkönä "me" ja puhuu epähuomiossa yksikön ensimmäisessä persoonassa.
On ihan normaalia puhua vieraiden seurassa eri lailla kuin kotona tutussa seurassa.
Se että sinua kutkuttaa että olisit puolisollesi ilkeä..hmm....
Vai niin. Haluaisin siis hänen parantuvan narsismistaan, ja jos masennus on ainoa keino, niin sitten se on. En tietenkään halua hänen jäävän masentuneeksi.
Rahankäytöstä sen verran, että hän kyllä käyttäisi mielellään kaikki minun rahat ensin ja säästäisi omat tai tuhlaisi ne omiin miesjuttuihinsa. Itse olen säästeliäs ja harkitseva, että sikäli vihjauksesi meni ohi.
Tuosta hankalasta olosta taas... hänen mielestään minä valvotan häntä, kun yöllä imetän lastani. Olen itsekäs, jos käyn vessassa ja lapsi herää silloin itkemään. Teen ruokaa, jolloin hän sanoo, tehneensä sen oikeastaan itse, kun vahti lasta. Tämmöisiä pieniä ja isojakin juttuja, jotks eivät vain mielestäni ole mitenkään loogisia, joten tottahan toki minulle tulee hankala olo. Varsinkin kun en halua aloittaa riitaa, kun sekin olisi vain yksi lyömäase lisää. Siis se, että pahoitin mieleni. Reaktioitani hän ei siis tuntuisi pelkäävän, vaan ennemminkin nauttivan niistä.
Myönnän, että itsetuntoani kaikki tämä on nakertanut, mutta minulle antaa voimaa se, että tiedän itse mitä olen sanonut ja mitä minulle on sanottu, mikä on totta ja mikä on tarua.
Olen sen verran kauan pitänyt näitä sisälläni ja oikeudenmukaisuutta rakastavana henkilönä todellakin kutkuttaisi saada jokin hyvitys vuosien alistamisesta. Mutta siltikin isompi hyvitys olisi miehen parantuminen.
En ihan kaikkea viestistäsi ymmärtänyt, esim. sitä että puhuu yksikössä. No, kirjoitithan omista kokemuksistasi, etkä tunne minua tai tilannettani tai sitä mitä tämä täällä päivittäin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on peroonallisuushäiriö, ei sitä voi opettaa pois. Ja jos voisikin, se ei todellakaan tapahdu vuodessa tai edes viidessä. Älä lähde tuollaiseen pelleily mukaan, varsinkaan kun teillä on pieni lapsi. Jos lähdet leikkimään tuollaista on todennäköistä että oma oikeudenmukaisuuden tajusi hämärtyy kun yrität manipuloida manipuoloijaa. Ajattele millaisen ihmissuhdemallin antaisitte lapsellenne!
Toisekseen narsisti voi tuhota paitsi omasi, myös lapsenne itsetunnon. Tunnen ihmisen joka tuhottiin henkisesti viidessä vuodessa, eikä itsetunto ole parantunut vielä kymmenessä vuodessa. Juokse ja lujaa, se on ainoa täyspäinen ratkaisu jonka voit tehdä.
Ymmärrän kyllä ajatuksesi että olisi kiva kun lapsella olisi fiksu isä, mutta et sinä voi toisen persoonaa muuttaa.Pitää vaan ihmetellä että miten ap:n kaltainen fiksu nainen lyöttäytyi yhteen ei niin fiksun miehen kanssa, ja teki vielä lapsenkin tämän kanssa ?
Tätä itken päivittäin. Meillä oli alussa niin ihanaa ja helppoa, niin kuin kai kaikissa aloittamisen arvoisissa suhteissa kuuluisikin olla. Sen jälkeen ei tullutkaan tasaisen mukava arki normaaleine vastoinkäymisineen, niin kuin yleensä. Nyt olen vain ymmälläni. Mistä olisin voinut tietää etukäteen?
T. Ap
Kommentoimatta kenenkään luonteenlaatua tai mitään, olet epäterveessä suhteessa.
Et voi pelastaa lapsiasi muulla tavalla kuin antamalla heille terveen perheen jossa kasvaa. Jos se ei onnistu teiltä vanhemmilta yhdessä, olet velvollinen siihen yksin.
Et voi käyttää lapsiasi koe-eläimenä selvittäessäsi "kuinka kesytän narsistin", vaan olet vanhempana vastuussa siitä että tarjoat heille parhaan mahdollisen lapsuuden. Tämä siis jos pyrit olemaan hyvä vanhempi ja itsesi unohtaen pyrit suomaan heille terveen pohjan elämälle.
Narsistista saa niskaotteen vain kun ei reagoi mitenkään mihinkään. Jos mies on oikeasti narsisti niin kaikkein eniten narsistia ärsyttää kun kohde ei anna hänelle buustausta.
Ei saa itkeä vaikka itkettäisi, ei saa suuttua vaikka suututtaisi
Vierailija kirjoitti:
Työyhteisössä oli kerran sellainen, oli ihanaa saada se menettämään malttinsa.
Mitä tapahtui?
Ymmärrän kyllä ajatuksesi että olisi kiva kun lapsella olisi fiksu isä, mutta et sinä voi toisen persoonaa muuttaa.