Mistä löytyisi nainen, joka jättäisi käyttöohjeet lukematta ja toimisi oman harkintansa mukaan välittämättä annetuista ohjeista?
Eli improvisaatiokykyinen, rohkea ja älykäs innovaattori! Olen aivan lopen kyllästynyt näihin työelämän sinnikkäästi ja mekaanisesti ahertaviin hiirulaisiin!
Kommentit (36)
Olen sellainen asiaan tarttuva että jos jokin homma pitää olla tehtynä niin se tehdään eikä jahkailla. Riippuu tietenkin mitä on tekemässä mutta jos huomaan että asian voi tehdä tehokkaammin ja helpommin ilman käyttöohjeita ja tiedän että pystyn sen laadukkaasti tekemään niin teen sen enkä jää sen takia selaamaan paperipinoa.
Minusta tuntuu, että moni tarkkoja ohjeita sisältävää opiskelua tai työtä tehnyt on oppinut siihen, että ne ohjeet kannattaa oikeasti lukea... Varsinkin kun tarpeeksi vaativia juttuja tekee.
Minä teen työkseni käyttöohjeita 😝
Onhan se kiva jos niitä edes joku lukee
Minä olen tavallaan tällainen. Kuljen omaa tietäni, en sitä meille yhteiskunnan toimesta syötettyä. Luen ohjeet uudesta laitteesta aikaa säästääkseni, jos en ennen ole käyttänyt. Olen kuitenkin aikamoinen luovija. Syytän ad/hd:ta joka "pakottaa" minut luomaan omanlaiseni elämän. En siis kykene siihen tavalliseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kyllä hieman laajemmin sellaisia, jotka töissä voivat mennä pomonsa luo ja sanoa: "Tällä kertaa hoidimme tämän pyytämäsi homman vähän eri tavalla kun olit ohjeistanut, koska keksimme vielä paremman ja tehokkaamman tavan toimia." t. ap
Arvaas kuinka moni työpaikka tällaiseen innostaa?:)
Nojoo, mut olen itse matalapalkka-alalla. Kuuntelen aina, kuinka joku muu on tehnyt asiat ennen mua ja mitä pitää ottaa huomioon. On ihmisiä, joiden mielestä olen avuton tai ärsyttävä, kun kyselen niin paljon. Sitten on ihmisiä, jotka ovat minulle hyvin vihaisia, kun teen jonkun asian eri tavoin kun on opetettu, vaikka se on mielestäni kätevämpää ja pääsen samaan lopputulokseen. Työelämässä on kyllä todella piintyneitä asenteita siinä, kuinka pitää toimia ja olet "ärsyttävä ja hankala tyyppi", jos haluat miettiä, voiko jotain tehdä toisella tavalla.
En sitten taas itse ole vihainen sellaisille uusille työntekijöille, jotka kyseenalaistavat asioita, koska ymmärrän heitä..Se ei toki tarkoita sitä, että arvostaisin sitä, että joku kuvittelee joskus keksivänsä pyörää uudestaan:D
Käyttöohjeet ovat rahan ja ajan säästöä. Se on todistettu satoja kertoja.
Veljeni ovat jästipäitä yrittävät aina koota esim Ikeaa lukematta ohjetta.. Ikean vikahan se tietenkin on, kun ei onnistu. Haukutaan ja melskataan.
Olemme mieheni kanssa pelastaneet kaikkien parisuhteen moneen kertaan lukutaidolla ja kärsivällisyydellä.
Onneksi on mies, joka ymmärtää käyttöohjeiden päälle.
Meitä on perheessä kaksi dippainsinööriä ja kyllä me käytetään käyttöohjeita terveen järjen ja kokemuksen antaman sormituntuman tukena. Jos vaikka moottoria kootessa jää joku tiiviste laittamatta tai joku pikkuinen prikka tipahtaa väärään paikkaan, voivat jäljet olla tuhoisat. Joskus kuitenkin on pakko vain mennä ja yrittää, kuten viimeksi kun kuivausrumpu piti ehjätä. Tyttäristämme kuopus on mato kokoamaan Ikean huonekaluja. Ison alalaatikoita sisältäneen vuodesohvankin hän kasasi ilman ihmettelyitä.
Käyttöohjeissa on usein käännösongelmia. Niistä yleensä selviää kun lukee erikieliset ohjeet ja vähän vertailee ja päättelee.
Mulle semmoinen "käyttöohje-hiirulainen", kiitos.
Minä. Kaikki ohjeet lukematta ja yks jos toinenkin asia on vähä sinne päin enkä osaa käyttää kaikkia laitteitani(siis sit ku pitää tehä jotain tavallisuudesta poikkeavaa). En nyt kauheen älykkääks kutsuisi. :D
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kyllä hieman laajemmin sellaisia, jotka töissä voivat mennä pomonsa luo ja sanoa: "Tällä kertaa hoidimme tämän pyytämäsi homman vähän eri tavalla kun olit ohjeistanut, koska keksimme vielä paremman ja tehokkaamman tavan toimia." t. ap
Miksi ihmeessä sitten kysyit aloituksessasi ihan toisella tavalla?
Ihmettelen näitä, jotka kysyvät tai ihmettelevät jotain ja sitten ilmoittavat, että en tarkoittanutkaan tätä vaan tuota ja haluankin vastauksen tähän.
Mulla on käynyt aika usein niin, että olen mielestäni keksinyt hyvän tavan tehdä joku uusi asia, mutta olen sitten kuitenkin vilkaissut vielä ohjeet läpi, ja niissä onkin ollut isolla tyyliin "älä missään nimessä tee [sitä mitä minä olin juuri suunnitellut tekeväni]" ja perään hyvä syy sille miksi ei kannata. Silloin olen aina iloinen, että luin sittenkin ne ohjeet :D
Usein ohjeissa mainitaan myös asioita, joita mulle ei ollut tullut mieleenkään, esim. ylimääräisiä suoja- tai turvatoimia, tai vinkkejä miten joku työvaihe sujuu nopeimmin, tai mikä on kätevin väline... Voihan olla että mä olen vaan niin palikka etten itse niitä keksi, mutta toisaalta lähipiirissäni mua pidetään kai aika käytännönläheisenä ja järkevänä.
Niitä helppoa ratkaisuja ongelmiin ei oikeasti yleensä voi keksiä ennen kuin on tutustunut huolella ongelmaan kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaadit sellaista mitä yleensä ei neuvottelematta työnjohdon kanssa tehdä. Vastuu virheestä on firman ja tuskinpa jää työntekijä ilman sanktioita jos tekee vastoin johdon ohjeita. Samoin moni esimies katsoo sellaisen varpaille hyppimiseksi. Eikä se nyt muutenkaan usein ole rivityöntekijän homma tuo töiden suunnittelu. Se on esimiehen ja muun johdon työtä. Alasta riippuen tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sitten kysyit aloituksessasi ihan toisella tavalla?
Ihmettelen näitä, jotka kysyvät tai ihmettelevät jotain ja sitten ilmoittavat, että en tarkoittanutkaan tätä vaan tuota ja haluankin vastauksen tähän.
Olenko ainoa joka tajusi otsikosta, että se voi olla vertauskuvallinen. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, mut olen itse matalapalkka-alalla. Kuuntelen aina, kuinka joku muu on tehnyt asiat ennen mua ja mitä pitää ottaa huomioon. On ihmisiä, joiden mielestä olen avuton tai ärsyttävä, kun kyselen niin paljon. Sitten on ihmisiä, jotka ovat minulle hyvin vihaisia, kun teen jonkun asian eri tavoin kun on opetettu, vaikka se on mielestäni kätevämpää ja pääsen samaan lopputulokseen. Työelämässä on kyllä todella piintyneitä asenteita siinä, kuinka pitää toimia ja olet "ärsyttävä ja hankala tyyppi", jos haluat miettiä, voiko jotain tehdä toisella tavalla.
En sitten taas itse ole vihainen sellaisille uusille työntekijöille, jotka kyseenalaistavat asioita, koska ymmärrän heitä..Se ei toki tarkoita sitä, että arvostaisin sitä, että joku kuvittelee joskus keksivänsä pyörää uudestaan:D
Ne piintyneet tavat vain ovat monesti hyvä juttu, varsinkin matalapalkka-alalla. Väki vaihtuu jatkuvasti, on paljon sairaslomia... Silloin helpottaa tosi paljon, kun kaikki tehdään tarkalleen samalla kaavalla. Sitten kun joku on keksinyt paremman tavan ja alkaa sitä itsenäisesti toteuttaa, muut eivät enää tiedä missä mennään. Eivätkä sitten voi yhtä helposti jatkaa siitä mihin edellinen jäi. Monesti käy niinkin että joku keksii paremman tavan, joka on keksitty jo aiemmin ja sitten huomattu että on jokin syy miksi se ei pidemmän päälle toimikaan. Ja asiakkaalta tulee valitus että miksi näin teitte, kun tästä jo kerran on sanottu että ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne piintyneet tavat vain ovat monesti hyvä juttu, varsinkin matalapalkka-alalla. Väki vaihtuu jatkuvasti, on paljon sairaslomia... Silloin helpottaa tosi paljon, kun kaikki tehdään tarkalleen samalla kaavalla. Sitten kun joku on keksinyt paremman tavan ja alkaa sitä itsenäisesti toteuttaa, muut eivät enää tiedä missä mennään. Eivätkä sitten voi yhtä helposti jatkaa siitä mihin edellinen jäi. Monesti käy niinkin että joku keksii paremman tavan, joka on keksitty jo aiemmin ja sitten huomattu että on jokin syy miksi se ei pidemmän päälle toimikaan. Ja asiakkaalta tulee valitus että miksi näin teitte, kun tästä jo kerran on sanottu että ei toimi.
Eihän tuo nyt ole joko-tai -asia. Joskus vanha on perustellusti parempi ja joskus taas ei.
Minä. Manuaalit on amatöörejä varten.