Monenko lapsi näkee nälkää ennen lapsilisien tuloa?
Täällähän on paljon niitä joilla vain muuta euro tilillä. Näkeekö lapsesi tämän viikon nälkää?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Noiden muka nälkäisten lasten tilanne johtuu just siitä, kun vanhemmilta ja kakaroilta itseltään on elämänhallinta hukassa. Ei heitä auta lisäraha millään tavalla. Lisärahalla ne typerät kakarat, joita vanhemmat eivät ole osanneet opastaa elämään fiksusti, ostavat meikkejä ja elektronisia vimpaimia, mutta heille ei tule mielenkään käyttää rahaa esimerkiksi koulukirjoihin. Sitten itketään kun ei ole rahaa kirjoihin. Vanhemmilta raha valuu päihteisiin ja baari-iltoihin ja sitten itketään taas, kun ei ole rahaa ja lapset näkevät nälkää. Oikeasta köyhyydestä tämä porukka ei tosiaankaan tiedä yhtään mitään. Tyhmyydestä tietävät - mutta eivät itse tajua sitä.
Tämän kirjoittaja on väärässä. Meillä minä, aikuinen olen joskus nälässä. Lapsen tietysti huolehdin, ettei tarvitse olla. Mutta kaikki köyhät eivät suinkaan juo tai polta, minä esimerkiksi. Kallista elektroniikkaa ei osteta. Elämähallinta on kunnossa. Työtä ei vain ole, mutta opintolainaa on, sekä työssäoloajalta jäänyt luottokorttivelka, johon on joutunut turvautumaan vieläkin silloin, kun etuudet tulevat myöhässä. Koko elämäntilannettani en tässä selvitä. Totean vain, että joillekin näyttää olevan liian vaikea myöntää, että Suomessa voisi joutua kokemaan köyhyttä ilman omaa tahallista tuottamusta. Ilmeisesti pelottaa myöntää se, koska sehän tarkoittaisi, että saattaisit itsekin joutua samaan kierteeseen.
Tää on julma ketju. Lasu-puolella työskelleenä tiedän, että on todellakin lapsia, jotka näkevät nälkää. Rahaa on hyvin vähän ja osassa perheistä sekin menee aivan muualle kuin ruokaan. Ei toki kaikissa. Olen nähnyt, kuinka lapsi tuijotti mua peloissaan lastenkodilla peläten, että ruoka loppuu tai huijaan, kun sanoin, että syö vain. Aamuisin latoi lautasen aivan täyteen muroja, ei voinut uskoa, etteivät ne lopu. Yksi lapsi oli ollut NELJÄ PÄIVÄÄ YKSIN, yh-isillä oli jäänyt putki päälle eikä turvaverkkoja ollut, ei mitän. Loma-aikana kukaan ei kaivannut. Oli syönyt kuivaa makaronia ja muuta, mitä löysi kaapeista, ei halunnut pois kotoa niin ei pyytänyt apua ennen kuin sairaalassa jossa faija oli tajuttiin, että sillä on muksu yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on julma ketju. Lasu-puolella työskelleenä tiedän, että on todellakin lapsia, jotka näkevät nälkää. Rahaa on hyvin vähän ja osassa perheistä sekin menee aivan muualle kuin ruokaan. Ei toki kaikissa. Olen nähnyt, kuinka lapsi tuijotti mua peloissaan lastenkodilla peläten, että ruoka loppuu tai huijaan, kun sanoin, että syö vain. Aamuisin latoi lautasen aivan täyteen muroja, ei voinut uskoa, etteivät ne lopu. Yksi lapsi oli ollut NELJÄ PÄIVÄÄ YKSIN, yh-isillä oli jäänyt putki päälle eikä turvaverkkoja ollut, ei mitän. Loma-aikana kukaan ei kaivannut. Oli syönyt kuivaa makaronia ja muuta, mitä löysi kaapeista, ei halunnut pois kotoa niin ei pyytänyt apua ennen kuin sairaalassa jossa faija oli tajuttiin, että sillä on muksu yksin.
Niin ja tässäkin tapauksessa on kyse vanhemman elämänhallinnasta, ei siitä ettäkö suomessa olisi liian pienet sosiaalituet. Surullista. Rahaa isälle on turha syytää enempää, siköhän tuo ryyppäisi nekin, jotain muuta apua perhe kyllä kaipaisi.
Parasta tässä taloustilanteessa on, että itseään kohottaville moralisoijille saattaa käydä sama:) se on mahdollista, vaikka kuinka kuvittelisi, ettei koske minua. Myös aivoverenvuoto, syöpä jne eivät jtsele oletko rikas vai köyhä. Mä en ikinä uskaltaisi moralisoida köyhiä tai leijua rahoillani, huomisesta kun ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Parasta tässä taloustilanteessa on, että itseään kohottaville moralisoijille saattaa käydä sama:) se on mahdollista, vaikka kuinka kuvittelisi, ettei koske minua. Myös aivoverenvuoto, syöpä jne eivät jtsele oletko rikas vai köyhä. Mä en ikinä uskaltaisi moralisoida köyhiä tai leijua rahoillani, huomisesta kun ei tiedä.
Eikö tuollaisiinkin asioihin kannata varautua ennaltakäsin?
Se nälkä tuntuu lapsesta ihan yhtä pahalta oli syynä sitten se, että vanhemmat bailaa rahat tai se kun rahaa vaan ei ole vaikka elämänhallinta olisi perheellä kunnossa. Ja molemmissa tapauksissa maanantai ja kouluruoka on ihan kiva asia, vähintäänkin.
Onneksi muksu syö koulussa,budjetti on ollut miinukselle jo tovin.Bussikortit nielaisee opiskelija yh:n budjetista suuren osan (42+32),koulukirjat itselle ja muksulle (aloitti amiksen) loput,sossusta näitä ei saa koska kuuluvat perusosan.Eläköön hyvinvointivaltio!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi muksu syö koulussa,budjetti on ollut miinukselle jo tovin.Bussikortit nielaisee opiskelija yh:n budjetista suuren osan (42+32),koulukirjat itselle ja muksulle (aloitti amiksen) loput,sossusta näitä ei saa koska kuuluvat perusosan.Eläköön hyvinvointivaltio!
Valitat ettei olla hyvinvointivaltio ja ilmeisesti kuitenkin saat opintotukea, lapsesi syö ilmaiseksi koulussa ja sossustakin jotain? Tajuatko että aika monessa muussa maassa joutuisit maksamaan siitä että saat edes opiskella tai siitä että lapsesi saa opiskella. Kouluruoka maksaisi, sossua ei olisi olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi Suomessa lapsilisät ovat melko onnettoman pienet.
Globaalisti ajateltuna aika helvetin isot. Mitäpä lottoot saako maailman lapsista edes tuhannen osan vanhemmat lapsilisiä tai muitakaan tukia ollenkaan?
Kaikkien suomalaiten pitäs ainakin kerran elämässään käväistä jossain kehitysmaassa katsomasta mitä köyhyys on. Itse ole reissannut esim afrikassa ja aasiassa maaseuduilla ja slummeissa ja siellä lasten asema on kurja, suomessa ei kukaan kuole nälkään tai janoon.
Juu, globaalisti ajateltuna, mutta määrässä ja suhteessa ostovoimaan vs. monet läntiset teollisuusmaat, Suomen lapsilisät on hyvinkin pienet. Esim. Saksassa lapsilisä on alk. 190€/lapsi.
Hmm esim mun kummiperhe eräässä afrikan valtiossa tienaa noin 5 - 7 euroa kuussa ja lapsia on kolme. Kyllä siellä ihan oikeasti nähdään nälkää ja säästellään jopa juomavettä, uusia vaatteita ei ole ostettu ikinä ja asutaan aaltopellista kasatussa yhden huoneen "asunnossa". Koulunkäynnin maksan minä lapsille, siihen nyt ei varaa olisi muuten mitenkään. Mitään tulea ei valtiolta tipu.
Ja tässä huomiona se että perheen isä tekee työtä tyyliin ympäri vuorokauden silloin kun töitä on, monenkymmenen asteen kuumuudessa aliravittuna. Tulevaisuus pelottaa, tuskinpa tuo kauan jaksaa tuota tahtia ja lesken elämä odottaa tätäkin naista lapsineen.
Kylläpä punainen risti ja muut huijausjärjestöt ovat taas onnistuneet sinuakin huijaamaan. Kai ymmärrät, että siellä kirjoittaa valkoinen ja ylipainoinen nainen tai mies sinulle näitä viestejä ja rahasi menevät tämän uuteen mersuun?
Vaikka rahat menisivätkin oikeaan paikkaan, niin tukisit ainoastaan toiminnallasi maailman ylikansoittumista ja siten uusien ihmisten syntymistä huonoihin oloihin. Paras keino olisi antaa luonnon tehdä tehtävänsä ja antaa sen tappaa ylimääräiset ihmiset.
Pah, minkään punaisen ristin kautta mitään lahjoita ja itse olen käynyt monesti vierailulla perheen luona, koulumaksut maksan suoraan kouluun. Kannattaa mennä itse katsomaan ja avartamaan maailmaasi.
Ai punaisen ristin edustajakin on ilmestynyt palstalle. Lähtikö mersu hyvin käyntiin aamulla?
Äläs nyt. Ehkä yksi miljoonasta lahjoittajasta, joka ei ole mukana järjestön toiminnassa lähtee katsomaan lahjoituksen kohdetta. Meillä vain sattui mahdottoman hyvä tuuri, että tällainen ihminen sattui lukemaan ketjun, joka ei liity lähtökohtaisesti mitenkään Afrikan lapsiin. Muista, ettei kukaan voi valehdella netissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti on, mutta se ei johdu rahasta, vaan huonoista vanhemmista.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko heikosta sosio-ekonomisesta statuksestasi vai mistä, ettet näytä tietävän että on riskejä, jotka oleellisesti kohottavat esim aivoverenvuodon tai syövän riskiä? Samoin on elintapoja, jotka oleellisesti laskevat esim juuri aivoverenvuodon tai syövän riskiä? Ihminen todellakin voi tehdä paljon oman terveytensä eteen, tai sen vahingoksi. Vahinko, siis tapaturma tai onnettomuus, ei tule kello kaulassa, mutta tietyillä elintavoilla monet sairaudet tulevat melko varmasti.
Sitten on säästöt, vakuutukset ja muu mahdollinen omaisuus, joista on apua pahimman tapahtuessa. Ne on tietenkin pitänyt itse aktiivisesti hankkia, ei niitä kenellekään mistään itsekseen tupsahda. Näin pessimistinä olen säästänyt jo melko nuoresta saakka tuntematonta uhkaa kohtaan, joka ei ole vielä vastaan tullut. Mutta maksan mm henkivakuutuksesta 800€ vuodessa, ja mistä tahansa syystä kuolenkin, saa puolisoni ja perheeni todella huomattavan summan rahaa. Vakavasta sairaudesta saan myös melkoisesti rahaa. Tuolla 800€:lla en saisi edes vuoden tupakoita, jos polttaisin. Kyse on siis todellakin valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitat ettei olla hyvinvointivaltio ja ilmeisesti kuitenkin saat opintotukea, lapsesi syö ilmaiseksi koulussa ja sossustakin jotain? Tajuatko että aika monessa muussa maassa joutuisit maksamaan siitä että saat edes opiskella tai siitä että lapsesi saa opiskella. Kouluruoka maksaisi, sossua ei olisi olemassakaan.
Kun ei nähdä metsää puilta... Ne, jotka vasemmalla kädellä kahmivat tukirahoja taskuunsa samalla kun oikealla kädellä kerjäävät lisää, valittavat aina eniten. Samahan se olisi nuo tuet pois ottaa kokonaan kun ne niin surkeita ovat, vai?
Mieleenjäävä näky: köyhä mutta huolehtivainen todennäköisesti yh-isä antoi kahden lapsen käteen lihapiirakat heti kaupan ulko-ovella. Kaksi muovikassillista ruokaa rahapäivän aamuna.
Olen se ensimmäisen sivun opiskelija. Pakko vielä sen verran jatkaa, että pienituloisuudesta huolimatta koen että meillä on asiat hyvin, suurimmalta osin luultavasti siksi että tiedän pienten tulojen olevan väliaikaista (alallani on hyvä työllisyystilanne, ja edellisellä tutkinnollani saa hätätilanteessa aina töitä).
Olisi ihan eri asia räpiköidä näillä tuloilla vuosikausia tilanteessa, jossa kokisi että toivoa paremmasta ei ole.
Tänään esimerkiksi kävimme siellä niin surullisen kuuluisassa marja- ja sienimetsässä. Tämä on helppoa, koska kuten mainitsin, meillä on miehen työn vuoksi auto. Lisäksi koska toivottomuus ei ole passivoinut meitä, jaksamme tehdä asioita, jotka meitä hyödyttävät ja joista saamme halpaa iloa ja yhteisiä kokemuksia.
Uskon, että tilanteessa jossa ihminen kokee, että poispääsyä ei ole, on pienillä tuloilla eläminen vaikeampaa. Lisäksi jos esim. juuri se auto tai joku kodinkone hajoaa, tietää sen korjaamisen vaikuttavan elämään hyvin pitkäjaksoisesti. Jos pakotietä ei ole, ovat asiat varmasti paljon hankalampia. Silloin ei paljon sienimetsä kiinnosta. Ymmärrän hyvin, miksi jollakin saattaa tällaisessa tilanteessa tulla myös elämänhallinnan ongelmia. Tai vaikkei tulisikaan, köyhyyden vaikutus kumuloituu pitkässä juoksussa, jolloin yrityksestä huolimatta saattaa löytää itsensä tilanteesta, että rahaa ei ole ennen parin päivän päästä tulevia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän hän niin sanonut, "ettei olla hyvinvointivaltio". Tosin minun mielestäni Suomessa ei kyllä voidakaan hyvin. Myös ilmapiiri vaikuttaa. Niukahko perustoimeentulo ei riitä hyvinvointiin, jos kuitenkin sen saajana on pakko ottaa vielä syyllistystä ja moitteitakin vastaan.
Itse harkitsen, että lakkaan yrittämästä. Jos minua ei ole, lapsi saa paljon paremman elintason, hänelle maksetaan harrastukset ja saisi taskurahaakin. Hänen ei vuodesta toiseen tarvitsisi kokea olevansa luokan köyhin, joka ei voi harrastaa eikä matkustaa.
En mäkään tajunnut sitä. Joku on sitä mieltä et afrikassa ei oo pakastimia? :D