Monenko lapsi näkee nälkää ennen lapsilisien tuloa?
Täällähän on paljon niitä joilla vain muuta euro tilillä. Näkeekö lapsesi tämän viikon nälkää?
Kommentit (76)
Lapsi saa ruuan koulussa, ja joskus laitan hänet isälleen, jos ruokarahat on loppu. Kaapissa on kyllä kaurahiutaleita ja muita perustarpeita, ettei täälläkään tarvitse nälkään kuolla, mutta aika yksipuolista ravintoa kuitenkin. Lapsi marisee, kun ei ole koskaan mitään hyvää.
En käytä muuten alkoholia ollenkaan, enkä polta tupakkaa. Rahat nyt vain ei riitä, kun on velkaa mutta ei työtä. Toimeentulotuessa ei huomioida velkaa menona, joten aika tiukilla ollaan. Olen kuitenkin oppinut pärjäämään vähällä. Maksulliset harrastukset on lopetettu ja kaikki vaatteet ja tarvikkeet ostetaan kirpparilta. Joskus saadaan ruoka-apua. Köyhyyttä kyllä kestäisi, jos olisi jotain toivoa paremmasta. Olen alkanut epäillä, että ei ole. Työhakemuksiin ei tule edes vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi Suomessa lapsilisät ovat melko onnettoman pienet.
Entä ilmainen kouluruoka, puoli-ilmainen päiväkoti, ilmainen esikoulu, puoli-ilmaiset terveyspalvelut jne. KAAAAIIKISSA muissa maissa nuokin on paremmin? Kannattaa varmaan sitten lähteä muualle parempien palvelujen perään.
Ollaankin muualla.
Asuinmaassani on useassa kaupungissa ilmainen päivähoito ja esim. 6h/päivä maksaa 52€/kk, terveyspalvelut kaikki ilmaista + lapsille alle 12v. ilmaiset lääkkeet sekä käytännössä aikuisillekin.
No miksi Suomen surkean pieni lapsilisä sinun mieltäsi sitten niin kaihertaa?
Itse asiassa se naurattaa, kun puhutaan hyvinvointivaltiosta. Tässä tapauksessa teoreettisesta sellaisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ilmainen kouluruoka, puoli-ilmainen päiväkoti, ilmainen esikoulu, puoli-ilmaiset terveyspalvelut jne. KAAAAIIKISSA muissa maissa nuokin on paremmin? Kannattaa varmaan sitten lähteä muualle parempien palvelujen perään.
Ollaankin muualla.
Asuinmaassani on useassa kaupungissa ilmainen päivähoito ja esim. 6h/päivä maksaa 52€/kk, terveyspalvelut kaikki ilmaista + lapsille alle 12v. ilmaiset lääkkeet sekä käytännössä aikuisillekin.
Ilmaista lounasta ei ole olemassakaan. Joku sen maksaa kuin myös "ilmaiset" lääkkeet tai lääkärissäkäynnit. Joo veronmaksajat tai valtio ja taas esim valtio/kunta ei voi sitä loputtomiin tehdä ilman tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Globaalisti ajateltuna aika helvetin isot. Mitäpä lottoot saako maailman lapsista edes tuhannen osan vanhemmat lapsilisiä tai muitakaan tukia ollenkaan?
Kaikkien suomalaiten pitäs ainakin kerran elämässään käväistä jossain kehitysmaassa katsomasta mitä köyhyys on. Itse ole reissannut esim afrikassa ja aasiassa maaseuduilla ja slummeissa ja siellä lasten asema on kurja, suomessa ei kukaan kuole nälkään tai janoon.
Juu, globaalisti ajateltuna, mutta määrässä ja suhteessa ostovoimaan vs. monet läntiset teollisuusmaat, Suomen lapsilisät on hyvinkin pienet. Esim. Saksassa lapsilisä on alk. 190€/lapsi.
Hmm esim mun kummiperhe eräässä afrikan valtiossa tienaa noin 5 - 7 euroa kuussa ja lapsia on kolme. Kyllä siellä ihan oikeasti nähdään nälkää ja säästellään jopa juomavettä, uusia vaatteita ei ole ostettu ikinä ja asutaan aaltopellista kasatussa yhden huoneen "asunnossa". Koulunkäynnin maksan minä lapsille, siihen nyt ei varaa olisi muuten mitenkään. Mitään tulea ei valtiolta tipu.
Ja tässä huomiona se että perheen isä tekee työtä tyyliin ympäri vuorokauden silloin kun töitä on, monenkymmenen asteen kuumuudessa aliravittuna. Tulevaisuus pelottaa, tuskinpa tuo kauan jaksaa tuota tahtia ja lesken elämä odottaa tätäkin naista lapsineen.
Kylläpä punainen risti ja muut huijausjärjestöt ovat taas onnistuneet sinuakin huijaamaan. Kai ymmärrät, että siellä kirjoittaa valkoinen ja ylipainoinen nainen tai mies sinulle näitä viestejä ja rahasi menevät tämän uuteen mersuun?
Vaikka rahat menisivätkin oikeaan paikkaan, niin tukisit ainoastaan toiminnallasi maailman ylikansoittumista ja siten uusien ihmisten syntymistä huonoihin oloihin. Paras keino olisi antaa luonnon tehdä tehtävänsä ja antaa sen tappaa ylimääräiset ihmiset.
Pah, minkään punaisen ristin kautta mitään lahjoita ja itse olen käynyt monesti vierailulla perheen luona, koulumaksut maksan suoraan kouluun. Kannattaa mennä itse katsomaan ja avartamaan maailmaasi.
Ai punaisen ristin edustajakin on ilmestynyt palstalle. Lähtikö mersu hyvin käyntiin aamulla?
En ole punaisen ristin edustaja, enkä missään tapauksessa kehoita ketään lahjoittamaan minkään järjestön kautta mitään. olen matkoillani tutustunut paikaillisiin ihmisiin ja minulla on muutama perhe ketä ns sponsoroin, kaksi perhettä afrikassa ja yksi thaimaassa, tosin thaimaan perhe ei en ole paljon sponsia tarvinnut kun ovat saaneet elintasonsa nousemaan. Koulutusta pidän tärkeänä. Lisäksi olen lahjoittanut esim ompelukoneen, pakastimen, yhden autonkin. Ei suoraa rahanantoa vaan mahdollisuus itse tienaamiseen. No tämä nyt alkoi menemään jo ohi alkuperäisen aiheen.
Mitä hemmettiä kukaan tekee Afrikassa pakastimella :D en usko!
Käypä katsomassa ;) Siellä on paljon asioita joita ei voisi uskoakaan jos ei ole nähnyt.
Vaikka mihinkään muuhun ei olisi rahaa niin ruokaan ja laskujen maksamiseen on oltava aina. Kaikesta muusta voi tinkiä, muttei näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaankin muualla.
Ilmaista lounasta ei ole olemassakaan. Joku sen maksaa kuin myös "ilmaiset" lääkkeet tai lääkärissäkäynnit. Joo veronmaksajat tai valtio ja taas esim valtio/kunta ei voi sitä loputtomiin tehdä ilman tuloja.
Mutta Suomi on tietenkin toisenlainen. Suomessa raha tulee sammosta ja kaikki on optimoitua hyvinvointivaltiota. Ei saa olla liian hyvin kuten toisissa maissa, se on väärin. Niissä maissa tuo rasittaa kansantaloutta valtavasti enemmän, on joltain pois ja muutenkin väärin. Suomessa kaikki on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaankin muualla.
Mutta Suomi on tietenkin toisenlainen. Suomessa raha tulee sammosta ja kaikki on optimoitua hyvinvointivaltiota. Ei saa olla liian hyvin kuten toisissa maissa, se on väärin. Niissä maissa tuo rasittaa kansantaloutta valtavasti enemmän, on joltain pois ja muutenkin väärin. Suomessa kaikki on toisin.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me eletään periaatteella että kun on ruokaa ja katto pään päällä niin ollaan voiton puolella. Tietysti lapsilla perustarpeet, vaatteet, vaipat ja muu hygienia myös kunnossa. Ja jos rahat ei riitä muuhun niin sitten ollaan ilman ja jos jotain laskuja on niin menköön perintään, koska lasten hyvinvoinnista ja perustarpeista ei tingitä.
Hienoa, että ette tingi lasten hyvinvoinnista, niin sen pitäisi olla kaikissa perheissä. Mutta eikö tuo perintä ole kallista? Siinä on jotain muistutusmaksuja? Mietin vaan, että kuinka nopeasti noista maksuista kertyy vaikka vuodessa iso summa, joka on kuitenkin maksettava myös, ja se summa on sitten aina pois perheeltä ja lapsilta.
Kyllähän siitä kuluja tulee, mutta jos tilanne on sellainen että ruokaa lapsille tai lasku joka menee perintään, niin annan mennä, yleensä kyllä auttaa kun pyytää laskuttajalta eräpäivän siirtoa tai maksusuunnitelmaa ja silloin tulee halvemmaksi kuin perintätoimiston kanssa asiointi. Tärkeää on kuitenkin olla laskuttajiin yhteydessä jos on maksuvaikeuksia niin ei aja itseään suoraan mihinkään ulosottokierteeseen. Yleensä pari puhelinsoittoa ratkaisee paljon ja laskuttajat on olleet aina ainakin itselle tosi ymmärtäväisiä ja kiitollisia kun olen ottanut yhteyttä. Monet eivät ilmeisesti viitsi vaan jättävät suorilta maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Globaalisti ajateltuna aika helvetin isot. Mitäpä lottoot saako maailman lapsista edes tuhannen osan vanhemmat lapsilisiä tai muitakaan tukia ollenkaan?
Kaikkien suomalaiten pitäs ainakin kerran elämässään käväistä jossain kehitysmaassa katsomasta mitä köyhyys on. Itse ole reissannut esim afrikassa ja aasiassa maaseuduilla ja slummeissa ja siellä lasten asema on kurja, suomessa ei kukaan kuole nälkään tai janoon.
Juu, globaalisti ajateltuna, mutta määrässä ja suhteessa ostovoimaan vs. monet läntiset teollisuusmaat, Suomen lapsilisät on hyvinkin pienet. Esim. Saksassa lapsilisä on alk. 190€/lapsi.
Hmm esim mun kummiperhe eräässä afrikan valtiossa tienaa noin 5 - 7 euroa kuussa ja lapsia on kolme. Kyllä siellä ihan oikeasti nähdään nälkää ja säästellään jopa juomavettä, uusia vaatteita ei ole ostettu ikinä ja asutaan aaltopellista kasatussa yhden huoneen "asunnossa". Koulunkäynnin maksan minä lapsille, siihen nyt ei varaa olisi muuten mitenkään. Mitään tulea ei valtiolta tipu.
Ja tässä huomiona se että perheen isä tekee työtä tyyliin ympäri vuorokauden silloin kun töitä on, monenkymmenen asteen kuumuudessa aliravittuna. Tulevaisuus pelottaa, tuskinpa tuo kauan jaksaa tuota tahtia ja lesken elämä odottaa tätäkin naista lapsineen.
Niin, Suomeahan pitääkin verrata johonkin Afrikan maahan, kun ihan Euroopassa on parempia maita.
Eli kaikissa maailman maissa on köyhyyttä ja pienet sosiaalituet paitsi tietenkin siinä "parhaimmassa" kun verrataan "parhaimpaan".
Me ollaan kovaa kyytiä menossa kohti yhteiskuntaa, jossa lapset näkevät nälkää jo ihan siitä syystä, että vanhemmilla ei ole kerta kaikkiaan varaa ruokkia lapsiaan vaikka kuinka asettaisivat lapset etusijalle. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että rahat on mahdollista saada riittämään just ja just, mutta köyhien ja ennen kaikkea köyhien lapsiperheiden tilanne huononee koko ajan. Työttömyys lisääntyy, sosiaaliturva heikkenee samaa tahtia (on heikennyt jo pitkän aikaa). Mutta yhä on valloillaan se mentaliteetti, että a) Suomessa ei ole todellista köyhyyttä (kun ei ole valtavia määriä absoluuttisesti köyhiä, jotka elävät silmittömässä kurjuudessa), b) lapsista on mahdollista huolehtia perustarpeiden tasolla riittävän hyvin. Lapsiperheiden tilannetta ollaan heikentämässä aktiivisesti, eikä se laput silmillä kulkeminen ja köyhien syyttäminen kaikesta auta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kovaa kyytiä menossa kohti yhteiskuntaa, jossa lapset näkevät nälkää jo ihan siitä syystä, että vanhemmilla ei ole kerta kaikkiaan varaa ruokkia lapsiaan vaikka kuinka asettaisivat lapset etusijalle. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että rahat on mahdollista saada riittämään just ja just, mutta köyhien ja ennen kaikkea köyhien lapsiperheiden tilanne huononee koko ajan. Työttömyys lisääntyy, sosiaaliturva heikkenee samaa tahtia (on heikennyt jo pitkän aikaa). Mutta yhä on valloillaan se mentaliteetti, että a) Suomessa ei ole todellista köyhyyttä (kun ei ole valtavia määriä absoluuttisesti köyhiä, jotka elävät silmittömässä kurjuudessa), b) lapsista on mahdollista huolehtia perustarpeiden tasolla riittävän hyvin. Lapsiperheiden tilannetta ollaan heikentämässä aktiivisesti, eikä se laput silmillä kulkeminen ja köyhien syyttäminen kaikesta auta yhtään mitään.
...ja totta kai köyhyyttä on monen asteista ja suomalainen köyhyys on useimmiten suhteellista köyhyyttä. Mutta oikeasti nyt: pitääkö täällä lasten nähdä suurin joukoin nälkää ja kärsiä parannettavissa olevista sairauksista, ennen kuin nämä "ette ole todellista köyhyyttä nähneetkään!"-tyypit ovat tyytyväisiä? Siihenkö pitää mennä, että jotkut kokevat kilpensä kiiltävän tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaankin muualla.
Vihervasurille sähkö ja raha tulevat taikaseinästä kumpikin. Ei heillä riitä kapasiteetti tajuamaan, että ennen kuin hänen lapsensa saa ne "ilmaiset" lääkkeet, joku muu on nuo lääkerahat työllään tienannut. Tai vastaavasti jos lääkkeet on ostettu lainarahalla, joku maksaa ne työnteollaan sitten jälkikäteen. Tämä yksinkertainen asia ei vaan mahdu vihervasurin paksuun kalloon, ei.
PS Esim Saksan valtionvelka on huomattavasti yli 2 triljoonaa (siis yli 2000 miljardia), että kyllä sielläkin maksetaan lapsilisiä ja "ilmaisia" lääkkeitä reilusti yli varojen.
HERÄTYS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksikään. Suomalaiset lapsiperheet ei tiedä mitään köyhyydestä. Suomessa köyhyyttä on se kun perhe ei pääse jouluksi tai hiihtolomaksi Thaimaahan. Köyhillä lapsiperheillä köyhyys johtuu liian usein siitä, että vanhemmilla ei ole hajuakaan perheen taloudenhoidosta eikä rahankäytön priorisoinneista ja elämänhallinta on kaikin tavoin hukassa. Vaikka näille perheille antaisi joka viikko tuhat euroa, lasten tilanne ei paranisi tippaakaan ja perhe olisi joka tapauksessa perse auki viikon päätyttyä eikä seuraavan viikon menoihin olisi saatu säästettyä mitään.
Etkö ole lukenut juttuja lehdistä?!
Kuinka opettajat kertovat siitä miten lapset ovat maanantaisin nälkäisiä ja kuinka kesälomat vaikuttavat perheen rahapussiin siinä määrin ettei sitä ainuttakaan (normaalisti koulun tarjoamaa) lämmintä ruokaa saa. Joku on syönyt opettajan mukaan maanantaiaamuna taululiituja ja oppilas viety aina koulun keittiön kautta ennen opiskelujen alkua. Ja kuka mitäkin.
Sinunkin mielestä tämä EI ole nälkää? Miten ihmiset ovat niin vieraantuneet suomalaisesta köyhyydestä.
Tästä on viime viikkoinakin ollut lehdistössä paljonkin puhetta.
http://m.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/opettaja-muistuttaa-etta-suome…
Noiden muka nälkäisten lasten tilanne johtuu just siitä, kun vanhemmilta ja kakaroilta itseltään on elämänhallinta hukassa. Ei heitä auta lisäraha millään tavalla. Lisärahalla ne typerät kakarat, joita vanhemmat eivät ole osanneet opastaa elämään fiksusti, ostavat meikkejä ja elektronisia vimpaimia, mutta heille ei tule mielenkään käyttää rahaa esimerkiksi koulukirjoihin. Sitten itketään kun ei ole rahaa kirjoihin. Vanhemmilta raha valuu päihteisiin ja baari-iltoihin ja sitten itketään taas, kun ei ole rahaa ja lapset näkevät nälkää. Oikeasta köyhyydestä tämä porukka ei tosiaankaan tiedä yhtään mitään. Tyhmyydestä tietävät - mutta eivät itse tajua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä punainen risti ja muut huijausjärjestöt ovat taas onnistuneet sinuakin huijaamaan. Kai ymmärrät, että siellä kirjoittaa valkoinen ja ylipainoinen nainen tai mies sinulle näitä viestejä ja rahasi menevät tämän uuteen mersuun?
Vaikka rahat menisivätkin oikeaan paikkaan, niin tukisit ainoastaan toiminnallasi maailman ylikansoittumista ja siten uusien ihmisten syntymistä huonoihin oloihin. Paras keino olisi antaa luonnon tehdä tehtävänsä ja antaa sen tappaa ylimääräiset ihmiset.
Pah, minkään punaisen ristin kautta mitään lahjoita ja itse olen käynyt monesti vierailulla perheen luona, koulumaksut maksan suoraan kouluun. Kannattaa mennä itse katsomaan ja avartamaan maailmaasi.
Ai punaisen ristin edustajakin on ilmestynyt palstalle. Lähtikö mersu hyvin käyntiin aamulla?
En ole punaisen ristin edustaja, enkä missään tapauksessa kehoita ketään lahjoittamaan minkään järjestön kautta mitään. olen matkoillani tutustunut paikaillisiin ihmisiin ja minulla on muutama perhe ketä ns sponsoroin, kaksi perhettä afrikassa ja yksi thaimaassa, tosin thaimaan perhe ei en ole paljon sponsia tarvinnut kun ovat saaneet elintasonsa nousemaan. Koulutusta pidän tärkeänä. Lisäksi olen lahjoittanut esim ompelukoneen, pakastimen, yhden autonkin. Ei suoraa rahanantoa vaan mahdollisuus itse tienaamiseen. No tämä nyt alkoi menemään jo ohi alkuperäisen aiheen.
Mene nyt vaikka ekaan kalasatamaan minkä löydät niin saatat nähdä useammankin pakastimen. Ei ne ole välttämättä edes verkkovirrassa jos sellaista ei ole mutta kyllä niitä vaan siellä on ja ovat tarpeellisia. Noin vaikka yhtenä esimerkkinä. Myös jotkut tekevät pakastimella bisnestä jos sattuu omistamaan sähköt, siellä voi vaikkapa pakastaa mehua ja myydä ja näin tienata rahaa perheelle.
kyllä suomalaista köyhyyttä on. Ja typerä selitys tuo, että ongelma ei ole köyhyys vaan se että on arjenhallintaongelmaa, sairautta, alkoholismia tms. Kun nimenomaan köyhyydessä tällaiset ongelmat kasautuvat. Ja lopulta ei tiedä mikä oli ensin, syöpä vai köyhyys, köyhyys vai masennus, kalja vai köyhyys, tyhjä jääkaappi vai köyhyys. Näitä kaikkia ongelmia on myös rikkaammilla, mutta silloin on se ratkaiseva yksi ongelma vähemmän eli RAHA! On hirveää jos perheenäiti riutuu syöpäsairaana, mutta vielä hirveämpää se on, jos samalla lähtee asunto alta ja ei ole pennin pyörylää, jolla ostaa ruokaa lapsille. On kauheaa kun perheenisä juo joka ilta ja kiroilee ja hakkaa äitiäkin välillä, mutta vielä astetta pahempi on, jos se juo lasten ruokarahat (vs. että kuitenkin on rahaa ruokaan ja harrastuksiin, jolloin ei tarvitse olla kotona nälkäisenä katsomassa sitä p*****, vaan voi täydellä vatsalla mennä futiskouluun/balettikouluun joka ilta.
Teillä monilla ei ole mitään todellisuustajua. Kuvittelette vaan että kaikki on "omaa vikaa" ja "elämänhallinnan puutetta". Köyhyys vie lopulta nimenomaan viimeisetkin voimat hallita sitä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja totta kai köyhyyttä on monen asteista ja suomalainen köyhyys on useimmiten suhteellista köyhyyttä. Mutta oikeasti nyt: pitääkö täällä lasten nähdä suurin joukoin nälkää ja kärsiä parannettavissa olevista sairauksista, ennen kuin nämä "ette ole todellista köyhyyttä nähneetkään!"-tyypit ovat tyytyväisiä? Siihenkö pitää mennä, että jotkut kokevat kilpensä kiiltävän tarpeeksi?
Ei ja ei. Suomalaisessa köyhyydessä ei ole kysymys niinkään rahasta, vaan ensisijaisesti elämänhallinnan puutteesta. Siksi näitä ongelmia ei ratkaista lisärahalla.Tukirahat eivät jättimäisiä ole, mutta kyllä niillä katon pään päällä pitää ja perheen elättää jos halua on. Varaa ei ole turhuuksiin, mutta kenelläpä tässä olisi.
Vinkiksi teille, joilla on luottotiedot kunnossa, mutta joskus joudutte pari päivää ilman rahaa kärvistelemään.
Pikavipit kuulostaa kauheilta, mutta itse otin Vivukselta 20 euron vipin kolmeksi päiväksi. Sain sen ilman kuluja 15 minuutissa tililleni. Maksoin heti kun sain rahaa, eli sovitusti, ja kun laina-aika oli noin lyhyt, mitään korkoja tai kuluja ei tullut.
Toki minulla on myös tuttavia, joilta voisi hädän tullen pyytää lainaksi rahaa, mutta 1) en kehtaa ja 2) moni ei välttämättä ole paikassa että voisi heti siirtää eikä kaikilla ole sama pankkiryhmä, että näkyisi minun tilillä saman tien. Tuolta Vivukselta sain tosiaan vartissa rahat tilille.
Tarkoitus ei ole mainostaa mitään yhtä pikavippifirmaa, tuollaisia vippaajia on varmasti muitakin. Minulle oli kuitenkin yllätys, ettei pikavippi tarkoita aina kauheaa velkakierrettä, vaan sen voi ottaa ihan välttämättömiin ruokamenoihinkin, ja maksaa kuluitta takaisin jos pitkäksi aikaa ei tarvitse lainaan. Monelta sietämättömältä tilanteelta ja kovalta itkulta olisin aikaisemmin välttynyt, jos olisin tuosta ottanut selvää ja rohkeasti ottanut parinkympin velan silloin kun sitä todella tarvitsen.
Selittakaa joku tuo pakastinjuttu? Siis miksi Afrikassa ei muka tarvisi pakastinta? Asun Afrikassa ja mulla on pakastin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ja ei. Suomalaisessa köyhyydessä ei ole kysymys niinkään rahasta, vaan ensisijaisesti elämänhallinnan puutteesta. Siksi näitä ongelmia ei ratkaista lisärahalla.Tukirahat eivät jättimäisiä ole, mutta kyllä niillä katon pään päällä pitää ja perheen elättää jos halua on. Varaa ei ole turhuuksiin, mutta kenelläpä tässä olisi.
Juuri näin, ja samalla tavalla ajattelen myös esim avustamieni perheiden tilanteesta kehitysmaissa. En syydä rahaa koska siitä ei ole apua. Raha kuluu ja kohta ollaan taas samassa pisteessä ilman rahaa. Sen sijaan koulutus tai vaikkapa se ompelukone/pakastin jolla voi tienata rahaa on asia mikä voi muuttaa tulevaisuuden.