Baby Björn rintarepusta..
Kuinka kauan olette yhtä mittaa pitäneet vauvaa rintarepussa? Mun vauva nyt 4vkoa ja ainut paikka jossa hän viihtyy on rintareppu. Rintarepussa on niskatuki ja vauva on siinä ihan tukevasti. Tuli vaan mieleeni että kun se on niin pysty asennossa ettei vauvan selkä kärsi jos kauan pitää siinä...sais vaan itse niin paljon enemmän aikaan kun kädet on vapaat..
Kommentit (7)
ujn:
mä en suosittele kenellekään tuota rintareppua. Ei ole ergonominen sen enempää vauvalle kuin kantajallekaan. Kantoliinassa oikein sidottuna vai sen sijaan kantaa lasta vaikka koko päivän.ujn+tyttö 7kk
Siis mitä? Miten niin rintareppu ei ole ergonominen? Ainakin minusta se on tosi hyvä omalle selälleni ja vauvakin siinä viihtyy. Kantoliinaa taas en koskaan oppinut sitomaan, ja vauvakin kärsi siinä kiemurrellessaan umpisolmuissa. Tosi epäergonomista sekin!
Tää rintareppu-kantoliina -väittely on vähän samanlaista kuin imetys-korvike-riitely. Imettäjät suosivat kantoliinaa ja korvikeäidit reppua.
Ja siitä repun ergonomisuudesta - Tuli vaan mieleen, että ennen vanhan väitettiin, että kertakäyttövaipoista tulee väärät sääret. Tämä epäergonomisuus on samanlaista kaupunkilegendaa.
Käytä vaan reppua hyvilä mielin. Parhaan palautteen siitä saat vauvaltasi! Et suinkaan noilta liinoihin hurahtaneilta.
Ap:lle: rintarepussa ei vauvaa suositella pidettäväksi kuin noin puoli tuntia kerrallaan. Valitettavasti moni valmistaja ei tästä kuitenkaan tiedota. Kuten sinulle jo vastattiinkin, kantoliinassa voi lasta kantaa vaikka koko päivän, jos itse vaan jaksaa kantaa.
Ja Marikki hyvä, on aivan faktaa, että rintareppu ei ole oikealla tavalla ergonominen. Rintarepussa vauva roikkuu lonkkiensa varassa selkä suorana, kun pienen ihmisen kehitykselle paras asento on sammakkoasento selkä pyöreänä. Asia on ihan tutkittu, eikä perustu mihinkään " hurahtamiseen" .
Olen pahoillani, ettet koskaan päässyt sinuiksi kantoliinan kanssa. Kysyitkö missään vaiheessa apua? Meitä kantoliinatukihenkilöitä on ympäri Suomea ja autamme mielellämme :)
Aika huvittava tuo sinun imettäjät+kantoliina ja korviketta antavat+rintareppu. Etköhän nyt pikkuisen yleistä :)
Kantoliinan hyvät puolet eivät ole mitään kaupunkilegendaa vaan täyttä totta.
Porenn *kantoliinatukihenkilö*
Minä olen pitänyt niin kauan kuin vauveli viihtyy siinä. Toisinaan kun siihen nukahtaa yritän vaihtelevalla menestyksellä siirtää sänkyyn nukkumaan.
Meillä on 1kk ikäinen poitsu ja olen repussa kanniskellut lähinnä iltaisin kun muuten illat menee huudoksi. Repussa on hiljaa kattelee tai nukkuu. Meillä reppu on toiminut hyvin. Itselläni on Vauvalehden kantoliina ja sen mukana tulleiden ohjeiden mukaan en saanut minkäänlaista järkevää " reppua" sidottua johon olisi vauvan voinut laittaa. Sitä on turha sanoa että se liina on huono. Luulisi että kantamiseen käy " rätti kuin rätti" . Vielä imetys ja korvikeäideistä. Mä imetän pelkästään ja suosin Baby Björnin rintareppua!
kopioin tähän viestini toisesta pinosta (sama aihe)..
eli kantoliinassa voi pitää vastasyntynyttäkin ja siinä vauvalla on paljon parempi asento ja hän on turvallisemmin, lähempänä kantajaa. Pidin esikoista ensin rintarepussa, kun en tiennyt liinoista.
kun sain liinan ja hyvää opastusta sen laittamisessa, kulki vauva pitkään mukana liinassa, ihan missä vain! välillä vieläkin saatan kantaa jopa yli 2-vuotiasta siinä, samoin kuin 10kk kuopustammekin! liinoja on paljon, ja erilaisia, varmasti löytyy joku hyvä joka sopii teille!
me myytiin BB-reppu pois, lähes käyttämättömänä, koska juuri kun vauvan saisi laittaa reppuun, alkavat ne usein olla jo sen verran painavia, että repun olkaimet painavat kantajaa niskaan ja selkään sattuu. tätä ongelmaa ei ollut liinan kanssa, koska siinä vauvan paino jakautuu tasaisemmin.
Jos ei näistä kehunnoista huolimatta innostu liinailusta, kannattaa kokeilla Ergo-reppua, sekin on aina parempi vauvalle kuin tuo baby björn! :)
suosittelen todellakin kantoliinaa rintarepun sijaan, itelläni siis kokemusta molemmista ja liina vei kyllä voiton heti kättelyssä!
meillä käytössä olleet liinat pemmikaanin ja vitmin, myös näistä saa vinkkejä kantamiseen esim.
www.babyidea.fi
www.kantoliinakanava.fi
http://personal.inet.fi/koti/vitmi/vitmi .htm
desico
...siitä huolimatta, ettei kolmikuiseni oikein liisassa viihdy. Tai viihtyy kun kuljen reippaasti, mutta en oikein uskalla kannella vauvaa liinassa ulkona vielä. en niinkään pelkää liukastuvani, mutta kun on tosi kylmä, niin vaatetus - lähinnä oma - on ongelma ja sitten saan olla aina huolissani syvälle haudatusta vauvasta, että hengittääkö se.
Mutta perustelut olivat oikeita, kannattaa käydä lukemassa artikkeileita esim. kantoliinakanava.fi ja babyidea.fi, niissä on muuten sidontaohjeitakin...
Meille hankitaan kyllä Ergo-reppukin pian, enemmän trosin miehen takia (hän kun " perimiehiseen" tapaan ilmoitti, ettei liinoja aio käyttää). Ergon hyvä puoli on se, että siinä voi kantaa jopa 15-kiloistakin. Sisareni käyttää 2,5 vuotiaan kanssa viiikoittain omaa reppuaan.
On se kumma, miksi niitä Baby Björnejä myydäänkin joooka paikassa (itse sain anopilta sellaisen jhoululahjaksi, vaikka olin pyytänyt Ergoa!)
Siis mitä, kysyn minäkin. Mulle rintareppu ei sopinut: se otti aina hartioihin ja hihnat painoivat alimpia kylkiluitani. No, joillekin se sopii. Mä hurahdin liinaan (vaikken olisi etukäteen uskonut), koska a) vauvan sai niin lähelle, että paino ei tuntunut missään, b) vauvan sai tukevasti liinaan, c) liinaa saattoi käyttää heti kun huvitti (ei ollut painorajaa) ja d) meidän vauvamme motoriikan kannalta se oli parempi. Vauvan sai tarvittaessa " koottua" kädet ja jalat keskiviivaan, sikiöasentoon.
Mä en nyt ihan ymmärtänyt tuota imetys-korvikejuttua (muuten kuin provona). Meillä vauva söi sekä-että. Ai niin, liinan käyttö alkoi niihin aikoihin, kun sain alkaa imettää lapsentahtisesti. Eli imetys altistaa liinailulle?
Parhaan palautteen saa varmasti vauvalta - kunhan ensin kokeilee!
Marikki70:
Siis mitä? Miten niin rintareppu ei ole ergonominen? Ainakin minusta se on tosi hyvä omalle selälleni ja vauvakin siinä viihtyy. Kantoliinaa taas en koskaan oppinut sitomaan, ja vauvakin kärsi siinä kiemurrellessaan umpisolmuissa. Tosi epäergonomista sekin!
Tää rintareppu-kantoliina -väittely on vähän samanlaista kuin imetys-korvike-riitely. Imettäjät suosivat kantoliinaa ja korvikeäidit reppua.
Ja siitä repun ergonomisuudesta - Tuli vaan mieleen, että ennen vanhan väitettiin, että kertakäyttövaipoista tulee väärät sääret. Tämä epäergonomisuus on samanlaista kaupunkilegendaa.
Käytä vaan reppua hyvilä mielin. Parhaan palautteen siitä saat vauvaltasi! Et suinkaan noilta liinoihin hurahtaneilta.
mä en suosittele kenellekään tuota rintareppua. Ei ole ergonominen sen enempää vauvalle kuin kantajallekaan. Kantoliinassa oikein sidottuna vai sen sijaan kantaa lasta vaikka koko päivän.
ujn+tyttö 7kk