Mitä fyysisiä oireita masennus/ahdistus/stressi on teille aiheuttanut?
Tahtoisin vähän lohduttautua siitä jos kenties muillakin olisi samaa kuin mulla, etten ala pelkäämään mitään vakavaa sairautta itselleni. Eli mulla on mustelmaherkkyys lisääntynyt, verenpaine suht. alhainen (95/60/60) sekä ajottaista löysää vatsaa. Toki yksipuolinen ruokavalio sekä liikunnan vähyyttä on. Jospa tuo masennuslääke alkaisi jo pikkuhiljaa vaikuttamaan (Seronil 20mg), noin reilut 2kk olen sitä syönyt.
Toki en etsi vastauksissa pelkästään samoja oireita kuin itselläni, vain myös yleisestä mielenkiinnosta kysyn. Voi myös ns. selviytymistarinoita (eli miten ja kuinka nopeasti oireet helpottivat, tai ihan yleisesti masennuksesta) kertoa, olisi kivaa tsemppiä itselleni ja varmasti muillekkin :)
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Sydämentykytys, rintakehän ahdistus, pahoinvointi, maha sekaisin, TINNITUS(erittäin vittumainen oire)
t. masennus/ahdistusoireista kärsivä, jolla ei diagnoosia eikä siis lääkitystä
Ja perussyy on? Stressi! Hoida stressisi, niin asiat korjaantuvat.
Mulla puhkesi paniikkihäiriö, jonka alta paljastui jo jonkun aikaa kestänyt masennus. Ilman paniikkihäiriötä ei siis varsinaista sairautta olisi löydetty, en olisi saanut siihen hoitoa ja parantunut.
Paniikkihäiriön fyysiset oireet olivat voimakas sydämentykytys ja hengenahdistus kohtausten aikana. Kohtaukset tulivat äkkiarvaamatta, hyvin monenlaisissa tilanteissa. Niitä ei voinut mitenkään ennakoida. Hakeuduin lääkäriin, kun luulin, että minulla oli sydänvika. Siitä sitten päästiin oikeiden asioiden kimppuun.
Masennusta hoidettiin terapialla ja lääkitykdellä. Söin jotain serotoniinpohjaista (SSRI?) lääkettä 30 mg/ pvä, kävin kognitiivisessa yksilöterapiassa kaksi kertaa viikossa runsaan neljän vuoden ajan.
Paniikkioireisiin sain beetasalpaajaa (tarpeen mukaan otettavaksi). Kun masennuksen hoito pääsi käyntiin, loppuivat paniikkikohtaukset muutamassa kuukaudessa. Paranin masennuksesta ja olen voinut hyvin jo kohta 10 vuotta.
Päästyäni hoitoon lisäsin liikuntaa ulkona, vähensin kahvin juontia ja alkoholia. Rauhoitin iltojani: ei kaikkia laitteita päällä yhtä aikaa. Tämä tapa on pysynyt. Liikun edelleen aika paljon, mutta varsinkin kahvijuoni on palannut entisiin määriin. Olen "aina" syönyt monipuolisesti ja yleensä kohtuudella.
Opiskelustressin ollessa huipussaan opintojen loppuvaiheessa sain vatsaoireita, varmaan jonkinnäköisen lievän vatsakatarrin., Nuorempana reagoin muutenkin stressiin vatsallani. Oireet poistuivat kun valmistuin ja pääsin ensimmäiseen työpaikkaani. Enää ei vatsaa nipistele. Ikä ja elämänkokemus varmaan vähentävät sellaista pitkäkestoista stressiä, jota vielä teininä ja parikymppisenä kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydämentykytys, rintakehän ahdistus, pahoinvointi, maha sekaisin, TINNITUS(erittäin vittumainen oire)
t. masennus/ahdistusoireista kärsivä, jolla ei diagnoosia eikä siis lääkitystäJa perussyy on? Stressi! Hoida stressisi, niin asiat korjaantuvat.
Kyllä yritän hoitaakin, käyn esim psykologilla ja näistä käynneistä hieman apua. Valitettavasti omaa luonnetta on melko vaikea lähteä muuttamaan, olen helposti stressaantuva ollut koko nuoruus ja aikuisikäni.
Vierailija kirjoitti:
"mustelmaherkkyys lisääntynyt, verenpaine suht. alhainen (95/60/60) sekä ajottaista löysää vatsaa"
Onko nuo masennuksen/stressin/ahdistuksen oireita? :O Kaikki löytyy... Mitään mustelmaherkkyyttä tai MATALAA verenpainetta en olekaan osannut yhdistää siihen. Vatsa on ihan sekaisin koko ajan: tänään ripuiloin aamulla syömäni mustikat kokonaisina joskus klo 10 aikaan.
Eli vatsaoireet, rytmihäiriöt, nukahtamisvaikeudet (monta tuntia valvomista sängyssä, vaikka kuinka väsyttäisi - tätä joka ikinen ilta vuosien ajan), hartiakivut yms. on mulla.
Epäilen mustelmaherkkyyttä Seronilin sivuvaikutuksena ja matalaa verenpainetta tuon liikkumattomuuden vuoksi. Toisaalta aina yläpaine on ollut alle 115 levossa, muttei koskaan ennen noin matala. Toki sekin voi varmaan pistää lääkkeen piikkiin. Ei noista kumpaakaan mulle haittaa/muita oireita ole, mitä nyt hieman huimaa jos nousen sängystä nopeasti sekä nuo mustelmat ovat onneksi pieniä, mutta toki esteettinen vaiva. -ap
Ja kiitos muuten kaikille vastauksista tähän mennessä! :) Tuli sellainen olo, etten ole yksin, vaikken itse kaikista täysin samoista oireista kärsikkään. Ja toki lisää vastauksia lukisin mielelläni. :) -ap
Käyttäjä1008 kirjoitti:
Aamuisin herätyskelloon herätessä ikään kuin "säikähdän" kellon ääntä ja siitä tulee järjetön pakene tai taistele reaktio kehooni, sydän tekee hulluksi ja torkuttamisesta nauttiminen mahdotonta. Ihan hirveän ahdistuksen saan tästä aamun aloituksesta sitten ihan koko päivän ajaksi :(
Mullakin ikäänkuin purskahtaa monta litraa kaikkia maaliman stressihormooneja keho täyteen ja sydän yrittää tulla ulos kehosta.
Vihaan sanaa aamu. Tulen vihaiseksi jo tästä kun kirjoitin sen tähän.
Toinen sana jota vihaan on huomenta, etenkin sellaisella lässyttävän mairean pirteällä äänellä.
Masennus aiheuttaa sellaista pistelyn tai kireyden kaltaista ihollani, samat tietyt paikat aina. Joskus rintaan pistää hieman. Keväällä aiheutti alaselän kivun, selkä oli todella jäykän tuntuinen ja oli vaikea kävelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Masennus aiheuttaa sellaista pistelyn tai kireyden kaltaista ihollani, samat tietyt paikat aina. Joskus rintaan pistää hieman. Keväällä aiheutti alaselän kivun, selkä oli todella jäykän tuntuinen ja oli vaikea kävelläkin.
ja se oire vielä, että lähes poikkeuksetta yöllä herätessäni molemmista käsistä pikusormi ja nimetön ovat puutuneet. Oli jo aiemmin sama vuosia sitte.
t. masennus/ahdistusoireista kärsivä, jolla ei diagnoosia eikä siis lääkitystä