Mitä fyysisiä oireita masennus/ahdistus/stressi on teille aiheuttanut?
Tahtoisin vähän lohduttautua siitä jos kenties muillakin olisi samaa kuin mulla, etten ala pelkäämään mitään vakavaa sairautta itselleni. Eli mulla on mustelmaherkkyys lisääntynyt, verenpaine suht. alhainen (95/60/60) sekä ajottaista löysää vatsaa. Toki yksipuolinen ruokavalio sekä liikunnan vähyyttä on. Jospa tuo masennuslääke alkaisi jo pikkuhiljaa vaikuttamaan (Seronil 20mg), noin reilut 2kk olen sitä syönyt.
Toki en etsi vastauksissa pelkästään samoja oireita kuin itselläni, vain myös yleisestä mielenkiinnosta kysyn. Voi myös ns. selviytymistarinoita (eli miten ja kuinka nopeasti oireet helpottivat, tai ihan yleisesti masennuksesta) kertoa, olisi kivaa tsemppiä itselleni ja varmasti muillekkin :)
Kommentit (29)
Mulla on alkanut lähteä hiukset päästä. Se on uusin oire, muuten ihan klassisia: unettomuus, aamuöinen heräily, korkea verenpaine.... Syön biotiinia hiuksiin, ei ole auttanut koska syy on stressi (asun alkoholistien naapurissa enkä ole löytänyt vielä uutta kämppää, elämä on helvettiä tässä eikä isännöitsijä puutu):
Mulla nousi verenpaine taivaaseen, jatkuva ripuli, sydämen tykytys, hengästyminen, heikotus, unettomuus, pala kurkussa...mitähän vielä? Olo alkoi helpottua vähän kuukauden citalopraamin jälkeen, ja kunnolla kahden kuukauden jälkeen. Tsemppiä sulle! Luota vaan siihen että kyllä se siitä helpottaa:D ...ja listasta tais unohtua vielä hirveä pahoinvointi koko ajan.
Hikoilua. Hikoilin lakanat märiksi yöllä unissani siihen aikaan, kun pallottelin mielessäni, onko mulla syöpä ja sitä, mitä lapsilleni tapahtuu, jos... :/ Onneksi sain mentyä kuitenkin nopeasti lääkäriin ja pelkoni osoittautui turhaksi :) Siihen loppui hikoilu. En myöskään pystynyt lukemaan mitään vähänkään ahdistavampia kirjoja tuolloin, vaikka tavallisesti melkein ahmin kirjoja - silloin piti jättää rankemmat kirjat kesken kun tuli henkinen stoppi.
Mulla oli muuten ihan sama noitten kirjojen kanssa; en pystynyt edes dekkareita lukemaan, ainoastaan romanttinen hömppä kävi...ja telkkariohjelmien kanssa sama; frendejä vaan pystyin katsomaan. T.3
Stressi aiheutti refluksin, lievän masennuksen ja ahdistushäiriö :(
Ainoa minkä nuo aiheuttavat on unettomuuden. En vain yksinkertaisesti saa unta. Tämä taas aiheuttaa pääkivun ja huonovointisuuden ja sairastelun sitä kautta
Refluksi, närästys ylipäänsä, pahoivointi, säpsähtely äänten takia.
Haluttomuus, refluksi, jatkuva jännittyneisyys -> lihakset jumissa, vatsa sekaisin, pahoinvointi, ruokahaluttomuus, ärtyisyys, vaikeus tehdä päätöksiä, uupumus, turtumus. Ihme kyllä unettomuus ei ole vaivannut, päin vastoin olen nukkunut todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Haluttomuus, refluksi, jatkuva jännittyneisyys -> lihakset jumissa, vatsa sekaisin, pahoinvointi, ruokahaluttomuus, ärtyisyys, vaikeus tehdä päätöksiä, uupumus, turtumus. Ihme kyllä unettomuus ei ole vaivannut, päin vastoin olen nukkunut todella hyvin.
Noh, siinä oli muutakin kuin fyysisiä.
-9
Aamuyön heräily, paniikkikohtaukset, sydänkipuja, itkuisuutta, huimausta, velttoutta ja väsymystä
Uniongelmia ja unettomuutta, ylensyöntiä ja oksentelua (buliminen käyttäytyminen?), pahoinvointia,
Pääkipu/niskakipu, aamuöisin heräily, jatkuva väsymys. Nyt neljäs lääke kokeilussa ja vihdoin saanut virtaa takaisin. Mulla ei auttanut noi mielialaa tasaavat lääkkeet vaan nostava, voxra. Nyt hyvä kausi menossa, sairastuin 2v sitten uupumukseen mikä laukaisi keskivaikeen.
Itsensä hyväksyminen on ollut suurin apu ja haaste.
"mustelmaherkkyys lisääntynyt, verenpaine suht. alhainen (95/60/60) sekä ajottaista löysää vatsaa"
Onko nuo masennuksen/stressin/ahdistuksen oireita? :O Kaikki löytyy... Mitään mustelmaherkkyyttä tai MATALAA verenpainetta en olekaan osannut yhdistää siihen. Vatsa on ihan sekaisin koko ajan: tänään ripuiloin aamulla syömäni mustikat kokonaisina joskus klo 10 aikaan.
Eli vatsaoireet, rytmihäiriöt, nukahtamisvaikeudet (monta tuntia valvomista sängyssä, vaikka kuinka väsyttäisi - tätä joka ikinen ilta vuosien ajan), hartiakivut yms. on mulla.
Välillä iskee ahdistus, jossa sydän hakkaa ja hiki virtaa. Vähän kuin heräisi painajaisesta toiseen painajaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pääkipu/niskakipu, aamuöisin heräily, jatkuva väsymys. Nyt neljäs lääke kokeilussa ja vihdoin saanut virtaa takaisin. Mulla ei auttanut noi mielialaa tasaavat lääkkeet vaan nostava, voxra. Nyt hyvä kausi menossa, sairastuin 2v sitten uupumukseen mikä laukaisi keskivaikeen.
Itsensä hyväksyminen on ollut suurin apu ja haaste.
Jatkan vielä että rentoutus harjoittelu ja melatoniini auttoi unen saantiin ja uudelleen nukahtamiseen.
Mustelma herkkyys voi olla myös jonkun mieliala lääkkeen sivuvaikutus esim. Venlafaxin. Ei oo vaarallista kuitenkaan.
Aamuöistä heräilyä, ihon pistelyä, huimausta, pahoinvointikohtauksia, ripulia, jalkasärkyjä ( ihan kuin kasvukipua )Tuollaisia oireita nyt ainakin.
Aamuisin herätyskelloon herätessä ikään kuin "säikähdän" kellon ääntä ja siitä tulee järjetön pakene tai taistele reaktio kehooni, sydän tekee hulluksi ja torkuttamisesta nauttiminen mahdotonta. Ihan hirveän ahdistuksen saan tästä aamun aloituksesta sitten ihan koko päivän ajaksi :(
Ap:n tulisi ottaa järki käteen. LUE NE LÄÄKKEEIDEN HAITAT! Löydätkö tästä käyttämäsi lääkkeen listasta ongelmasi? http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=3137&i=ORION+PHARMA_SERONIL Minä ainakin löydän:
... lista on niin pitkä, ettei se edes tänne mahdu!
Miksi syöt mielummin lääkkeitä kuin liikut ja syöt terveellisesti?