Mitä ovat ne halveksitut maakuntayliopistot? Suomessa on vain muutama yliopisto, suurin osa isoissa kaupungeissa.
Tässä luettelo Suomen yliopistoista á la wikipedia:
Aalto-yliopisto, Espoo, Helsinki
Helsingin yliopisto, Helsinki
Itä-Suomen yliopisto, Joensuu, Kuopio, Savonlinna
Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä
Lapin yliopisto, Rovaniemi
Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lappeenranta
Maanpuolustuskorkeakoulu‚ Helsinki
Oulun yliopisto, Oulu
Svenska handelshögskolan, Helsinki, Vaasa
Taideyliopisto, Helsinki
Tampereen teknillinen yliopisto, Tampere
Tampereen yliopisto, Tampere
Turun yliopisto, Turku
Vaasan yliopisto, Vaasa
Åbo Akademi, Turku
Mitkä noista ovat maakuntayliopistoja ja millä perusteella?
Kommentit (20)
Kaikki muut ovat maakuntayliopistoja paitsi Helsingin yliopisto (ja Hanken ja Aalto).
Vierailija kirjoitti:
No ne jotka noista ovat landella tietty? Eli mm. lapin yliopisto
Siis kaikki pk-seudun ulkopuolelta vai? Landen käsite ei mulle ihan aukene kun en ole "stadilainen".
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikki pk-seudun ulkopuolelta vai? Landen käsite ei mulle ihan aukene kun en ole "stadilainen".
ap
Niin
Eikö Helsinki sijaitse Uusimaan maakunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin
Okei. Kyllä on järjetöntä tämä ylimielisyys. Esimerkiksi journalistiikkaa ei voi edes opiskella Helsingin yliopistossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin
Okei. Kyllä on järjetöntä tämä ylimielisyys. Esimerkiksi journalistiikkaa ei voi edes opiskella Helsingin yliopistossa.
ap
Järjen ja yliopistokoulutuksen yhdistäminen on niin last season.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin
ap
Ei voi merikapteeniksikaan. Mitä sitten?
Ainakin itse pidän maakuntayliopistoina pikkukaupunkien yliopistoja kuten Vaasan yliopistoa, Lappeenrannan teknillistä yliopistoa sekä Itä-Suomen yliopiston Joensuun ja Savonlinnan kampuksia. Tosin Savonlinnan kampus lakkautetaan parin vuoden sisällä joten sen voi jättää pois laskuista.
No eivät ole kyllä Joensuu, Vaasa ja Rovaniemi mitään isoja kaupunkeja. Maatiaiskaupunkeja ennemminkin.
Kaikki Suomen yliopistot on huippuyliopistoja ruotsinkielisiä ja lappia lukuunottamatta. Ja nekään eivät ole missään tapauksessa huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin
ap
Ei voi merikapteeniksikaan. Mitä sitten?
Amk-merikapteeni :Ddd
Opiskelin lapin yliopistossa ja heti perään samaa alaa helsingin yliopistossa. Lapin yliopisto vei kirkkaasti voiton jokaikisellä isa-alueella. Arvostelkaa vasta sitten kun on kokemusta tai tietoa...
Vierailija kirjoitti:
No eivät ole kyllä Joensuu, Vaasa ja Rovaniemi mitään isoja kaupunkeja. Maatiaiskaupunkeja ennemminkin.
Aika pienen osan muodostavat kaikista yliopistokaupungeista - otsikossakin lukee "suurin osa", ei "kaikki". Eli näihinkö sitten vain viitataan "maakuntayliopistoilla"? Vai sittenkin kaikkiin pk-seudun ulkopuolisiin (myös Turku, Tampere, Jyväskylä)? Vai ihanko vaan summamutikassa tuota termiä viljellään?
ap
Vaasan yliopistossa on kyllä Suomen alhaisimmat pisterajat päästä sisään. Opettajat epäpäteviä ainakin kielissä ja viestinnässä. Joitakin kursseja veti kolmannen vuoden opiskelijat!
Maakuntayliopistot ovat pääyliopistojen sivukoulutuspisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin
ap
Kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin
ap
Kyllä voi.
Bättre folk voi.
Vierailija kirjoitti:
Maakuntayliopistot ovat pääyliopistojen sivukoulutuspisteitä.
Tässä olisi järkeenkäypä määritelmä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin lapin yliopistossa ja heti perään samaa alaa helsingin yliopistossa. Lapin yliopisto vei kirkkaasti voiton jokaikisellä isa-alueella. Arvostelkaa vasta sitten kun on kokemusta tai tietoa...
Tää on niin totta! Lapin yliopisto on todella moderni ja korkealaatuinen yliopisto, mutta kukaan ei vain halua sinne, koska se on niin kaukana pohjoisessa. Siksi sisäänpääsypisteiden rajat matalalla. Lapin yliopisto on myös kansainvälisissä piireissä kiinnostava. University of Lapland, porot, joulupukki, arkitinen design, revontulet jne herättävät enemmän kunnioitusta ja kiinnostusta, kuin joku tylsän sisämaan University of Tampere, joka ei ulkomaalaisille sano yhtään mitään.