Apua, auttakaa! Kysymys raskaudesta.
Olen nyt raskausviikolla 29+.
.
Kuinka erotan harjoitussupparit?
.
Ovatko nämä harjoitussupistuksia vai painaako/puskeeko vauva mahan eli nahan "läpi"?
.
Osaako jo kertoa?
.
Aina kerrotaan, kuinka harjoitussupparot tuntuu kuin maha pingottuisi.
No minun maha on koko ajan pingottunut ja kiristävän tuntuinen, joten vauvako sen tunteen tekee?
Olen ensimmäistä kertaa raskaana.
Kommentit (26)
Onkohan nämä harjoitussuppareita vai painaako vauva jaloilla minun ylävatsaani? Ap.
Minulla vauva otti kiinni kädellään ja nipisteli minua. Oli helppoa tunnistaa pää, peppu, jalkaterä ja käsi, kun asiaa vähän aikaa tutkaili. Kuperkeikat näki ja tunsi vatsan liikkeistä ja kun vauvalle tuli hikka vatsani nytkähteli.
Miksi aina te ensisynnyttäjät kyselette tyhmiä
Kysyy kokenut mamma ja kolme lasta
Kiristävä maha? What? No sillon se suppari. Ei kai lapsi nyt voi kiristää.
Relax, jos kerran ei ole mitään kipuja. Vauva saattaa välillä venytellä jalkojaan ja ne harjoitussupparit on normaalisti kivuttomia ja mahan kovettuminen tuntuu vähä niinku olis tungettu kiviä täyteen. :) Jos esiintyy kovempaa kipua, sitten kannattaa ottaa yhteys neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Relax, jos kerran ei ole mitään kipuja. Vauva saattaa välillä venytellä jalkojaan ja ne harjoitussupparit on normaalisti kivuttomia ja mahan kovettuminen tuntuu vähä niinku olis tungettu kiviä täyteen. :) Jos esiintyy kovempaa kipua, sitten kannattaa ottaa yhteys neuvolaan.
Kuinkas monta niitä harjoitussuppareita voi/saa tulla? Kun tuntuu, että tätä on ollut vähän väliä koko tämän päivän. Aina välillä pingottuu, mut sitten taas ok. Ja hetken päästä taas. Ap
Ei ole olemassa harjoitussuppareita. Vain oikeita synnytyssuppareita! Fakta tietoa.
Itse en edes tiennyt mikä oli supistus ennen kuin oli tosi kyseessä. Silloin sattui niin alaselkään kuin alamahaan, ja kipu tuli aaltomaisesti. En tiedä edelleenkään (kaksi synnyttänyt, kolmas tulossa) mikä on "harjoitussuppari" mutta sillä tuskin on mitään väliä, kyllä sä(kin) sen sitten huomaat milloin on tosi kyseessä.. Tsemmpiä ja onnea vauvasta :)
Itsekin oon miettinyt voiko pikku vauvani painaa jotenkin ylävatsaani ja se tuntuisi kuin harjoitussupparilta. Ollut monta kertaa näin. Pitkiäkin aikoja. Muilla samaa. T. Sofi ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas monta niitä harjoitussuppareita voi/saa tulla? Kun tuntuu, että tätä on ollut vähän väliä koko tämän päivän. Aina välillä pingottuu, mut sitten taas ok. Ja hetken päästä taas. Ap
Mulla niitä tulee päivittäin useasti, joskus voi olla vähän rauhallisempia jaksoja. Lihakset venyy ja sekin voi aika-ajoin kouristella. En tarkkaan tiedä mikä on yleinen harjoitussuppareiden määrä päivässä, mutta minulla ainakin on ja paljon. :) rv38 nyt ja puolivälistä raskautta ollut niitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes tiennyt mikä oli supistus ennen kuin oli tosi kyseessä. Silloin sattui niin alaselkään kuin alamahaan, ja kipu tuli aaltomaisesti. En tiedä edelleenkään (kaksi synnyttänyt, kolmas tulossa) mikä on "harjoitussuppari" mutta sillä tuskin on mitään väliä, kyllä sä(kin) sen sitten huomaat milloin on tosi kyseessä.. Tsemmpiä ja onnea vauvasta :)
Mullakin sattu alavatsaan ja alaselkään aaltomaisesti, mutta olivat kohdun venymiskipuja ja kipu lakkas välillä.
Sinullako voimistui nämä aaltomaiset kivut ja päätyi synnytykseen? :)
Harjoitusdupistuksia tulee juuri noihin aikoihin. Jos ei ole kipeä, niin älä huoli. Silloin kannattaa juuri olla tekemättä mitään hirmu raskasta (näin minulle sanottiin kun odotin). Ja itselläni vauva nimenomaan venytteli ja koko mahaa kiristi. Kyllä ne oikeat suoistukset sitten tajuaa. Oikeat tuntuu(tai kaikilla mun tutuilla) sekä edessä että takana/sivussa ja sattuu. Eli rauhoitu ja nauti raskaudesta :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa harjoitussuppareita. Vain oikeita synnytyssuppareita! Fakta tietoa.
Nyt kyllä repesin totaalisesti nauruun, sorry. Ja se oli faktaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin sattu alavatsaan ja alaselkään aaltomaisesti, mutta olivat kohdun venymiskipuja ja kipu lakkas välillä.
Sinullako voimistui nämä aaltomaiset kivut ja päätyi synnytykseen? :)
Kyllä, molemmilla kerroilla. Kivut voimistui (sellainen polte) koko ajan, lopulta niin sietämättömäksi ettei enää kestänyt, jolloin lähtö sairaalaan ja silloin synnytys olikin jo käynnistynyt. Ilmeisesti siis ei tule niitä harjoitussupistuksia sitten kaikille?
Kiitoksia ihan kaikille tähän mennessä vastauksista!
.
Ehkäpä nämä ovat niitä lihasten kiristelyä, kohdun kasvukipuja mitä lie ja sekoitus vauvan puskemista ja venyttelyä.
Otan rauhallisesti koko ajan ja heti kun näitä tulee, niin koitan rentoutua.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullako voimistui nämä aaltomaiset kivut ja päätyi synnytykseen? :)Kyllä, molemmilla kerroilla. Kivut voimistui (sellainen polte) koko ajan, lopulta niin sietämättömäksi ettei enää kestänyt, jolloin lähtö sairaalaan ja silloin synnytys olikin jo käynnistynyt. Ilmeisesti siis ei tule niitä harjoitussupistuksia sitten kaikille?
Saako udella,millä viikolla pienokaisesi syntyi? =)
Ota ap Panadolia jos tuntuu kipeiltä. Lääke voi rentouttaa.
Nyt äkkiä housut pois ja synnyttämään..hopi hopi....
Jos vauva puskee mahaa, se tuntuu siltä kuin joku työntäisi mahaa sisältä päin eteenpäin. Hsupparit tuntuu ehkä enemmän omasta mielestä sivuilta eteenpäin tai ylhäältä alaspäin ja kädellä pystyy tuntemaan miten koko kohtu kovenee.
En tiedä.