Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat oman auton hankintaa vastaan

Vierailija
23.08.2016 |

Sain autokortin viikko sitten ja olen tässä nyt katellut säästöihin sopivaa autoa, ja eilen illalla kysyin sitten isää katsomaan erästä autoa nettiautosta, ja tuli katsomaan. Kerroin että mitä mieltä hän olisi tästä, kun nyt talvelle on tiedossa useampia viikonlopputöitä ja kouluunkin pitää päästä jotenkin (linja-auto on siis aivan ylihintainen lukiolaisille, peruskouluikäisille kunta maksaa) ja että oma auto ylipäätään olisi hyvä olla. Olin siis kertonut aiemminkin aikeista ostaa oma, ja vastaukset olivat lähinnä sitä telkkarin äärestä mutistua "juu, niinhän se olis".

Kun näytin autosta kuvia ja selitin, miksi juuri se voisi olla sopiva, kilahti isä ihan täysin. Sanoi ekana että mietippä vielä, meidän pihaan ei todellakaan mitään tuollaista peltikippoa tule. Lisätiedoksi voisin mainita, että vanhemmat pitävät tärkeinä ylläpitää kulisseja yms, eli siihen liittyvää, luulen. Isä ja äiti ovat siis pitäneet kokoajan vain yhtä kalliimpaa autoa sen sijaan että voisivat omistaa kaksi normiautoa. Tämä sitten aiheuttaa sen että kolmelle autoa tarvitsevalle on siis yksi auto käytössä, jolla minä en mielellään aja (pelottaa että jotain sattuu ja mällään sen saatanan kalliin auton rikki.) Ovat kuitenkin kannustaneet ajamaan ja sanoneet että vain paljon ajamalla oppii, mikä on kyllä ristiriidassa muiden sanomisiensa kanssa.

Juu, toki voisi mennä polkupyörällä yms, mutta matkaa on 10km ja ihan joka aamu esimerkiksi talvella on se aika raskas matka. Vanhemmat lähtee töihin ajaltaan niin vaihtelevasti (esim kahtena päivänä neljältä ja kolmena kymmenen aikaan) ja aikaa ei kuulemma ole mahdollista muuttaa siten että minä kulkisin siinä samassa, mitä en käsitä. Naapurin kyydillä ei myöskään enää tänä vuonna pääse kun nuorin lapsi lähti sieltä viime vuonna pois ja linja-autoon ehtisin yhtenä tai kahtena päivänä viikosta.

Miten siis saisin selitettyä vanhemmillle että ei sanhempi auto pihassa kerro koko kunnalle sitä että heidän tulotasonsa olisi pudonnut ja ei, se ei pilaa perheemme mainetta. Kysyin että no mitä jos isä ja äiti maksaisi puolet sellaisesta autosta mikä olisi heille sitten ok, niin ne autot mitä ehdottivat olivat hinnaltaan sellaisia ettei mulla sellaisia rahoja ole. Enempää eivät halua maksaa koska etteivät halua opettaa että kaiken saa tarjottimella. Juu ei tarvitsekaan, mutta miksi sitten se että hankkisin halvan auton joka toimii, on ongelma?

Vituttaa kun kaverit ajelee vanhempien ostamilla autoillaan ja itse en saa ostaa edes omilla rahoilla autoa. Toki täysi-ikäisyyteen voi vedota mutta sanoivat että kun asun kotona, päättävät he isommista asioistani. Tämä lukiovuosi jäljellä onneks enää ja sitten pääsee ainakin vähän enemmän vapaaksi..

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki poikaystävä joka kuskaa. Joku amispoika + BMW.

Vierailija
22/23 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos linja-auto on sulle ylihintainen, sulla ei ole varaa auton pitoon. Sen ostohinnan lisäksi kun pitää maksaa verot, vakuutukset, bensat, renkaat, rempat ja lopulta kun olet aikasi rempannut kotteroasi, se hajoaa lopullisesti ja saat aloittaa saman alusta uuden laadultaan minkäsattuu loppuun ajetun jämän kanssa

Tosiaan siis linja-autoa voisin käyttää iltapäivistä ehkä yhtenä tai kahtena kuten mainitsin, ja aamuisin esim. ensi jaksossa se tarkoittaisi sitä että neljänä aamuna pitäisi odottaa 2-3h koululla ennen ekan tunnin alkua, kun kursseja on niin vähän jäljellä. Toki ymmärrän ton hintapointin, mutta ei oikein tunnu siltä että maksan sopivan hinnan jos käytännössä omassa autossa bensat + muut käyttökulut on puolet koulumatkalta siitä mitä että menis linkulla jolla mennessä käyttää aina aikaa odotteluun tunteja. 

t.ap

Voi kuule, monen työmatka kestää 1,5h suuntaansa eli 3h päivässä, joka ikinen työpäivä, eikä siitä makseta palkkaa.

Omalla autolla ajaminen ruuhkassa vie todella paljon aikaa, toisin julkisilla.

Onko sinulla edes kokemusta miten hidasta on ajaa ruuhka-aikana. Linja-autolla on usein omat kaistat, jotka nopeuttavat ajamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole varaa linja-autoon, niin sinulla ei todellakaan ole varaa autoon.

Parempi että ajelet vanhempien kunnollisilla uudehkoilla autoilla. Tämä on parempi varsinkin jos ajat kolarin. Uudessa autossa on paaaaaljon parempi turvallsuus ja vakuutukset kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi