Jos sinulla on ollut lastenhoitaja, saako hän mainita nimesi cv:ssään myöhemmin?
http://www.vauva.fi/keskustelu/2643681/henkilokohtaisen_avustajan_tyona…
Tämä ketju vähän katosi mutta olen siis tuo alin vastaaja. Mulla on siis aina olleet kahden yksityisenkin nimet cv:ssä, miksi ei?
Kommentit (35)
Tietenkin saa mainita, olenhan toiminut työnantajana ja kun maksan laillisesti palkat, sivukulut jne. niin miksi ihmeessä nimeäni ei saisi mainita? Sen sijaan lasteni nimiä ei sovi kertoa.
Mielestäni yksityishenkilön nimi ei kuulu toisen ihmisen CV:hen, mitä se työnantaja sillä nimellä tekee? Eri asia jos siellä on myös edellisen perheen puhelinnumero suosituksia varten tms. mutta silloin olisit varmaan kysynyt luvan?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa mainita, olenhan toiminut työnantajana ja kun maksan laillisesti palkat, sivukulut jne. niin miksi ihmeessä nimeäni ei saisi mainita? Sen sijaan lasteni nimiä ei sovi kertoa.
Niin no sitä juuri ihmettelen miksei henkilökohtaisena avustajana ollut saa tuon linkatun ketjun mukaan mainita työnantajaansa? Luulisin että "vammaispiirit" ovat myös monella alueella sen verran pienet että saisi ihan tutulta nimeltäkin suosituksia avustajasta. ap
Saa mainita. On muutenkin julkista tietoa, että minulla on joskus ollut päivähoitoikäisiä lapsia. Olen myös ihan itse tehnyt sen valinnan, että olen palkannut lastenhoitajan, tai siivoojan tai minkä nyt olenkin.
MUTTA vammaisen helnkikohtaisen avustajan työnantajan kohdalla on vähän vähemmän yksiselitteisesti näin. Ne vammat eivät välttämättä ole julkista tietoa, eikä henki ehkä halua niin. Eikä hän ole ollut samassa valinnanvapaudessa kuin minä, vaan hänen on ollut vammansa takia pakko palkata avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no sitä juuri ihmettelen miksei henkilökohtaisena avustajana ollut saa tuon linkatun ketjun mukaan mainita työnantajaansa? Luulisin että "vammaispiirit" ovat myös monella alueella sen verran pienet että saisi ihan tutulta nimeltäkin suosituksia avustajasta. ap
Ei ole mahdollista kieltää nimen mainintaa, jos on toiminut työnantajana niinkuin vammaispalvelulaissa edellytetään. Mitään muuta tietoa vammaisesta ei saa kertoa, mutta työpaikka on jokaisen oma ansio ja jokainen on oikeutettu työtodistukseen siitä, työnantajan on lain mukaan kirjoitettava se työtodistus.
Cv:ssä mainitaan ettäsuosittelijat pyydettäessä. Ja henkilön lupa kysyttävä eli jos on konkun lapsiahoitanut niin kysyy tältä luvan.
Yhden työtodistuksen olen kirjoittanut ja hän saa näyttää sitä työnantajalle, mutta en ymmärrä miksi minun nimeni pitäisi mihinkään ansioluetteloon kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa mainita. On muutenkin julkista tietoa, että minulla on joskus ollut päivähoitoikäisiä lapsia. Olen myös ihan itse tehnyt sen valinnan, että olen palkannut lastenhoitajan, tai siivoojan tai minkä nyt olenkin.
MUTTA vammaisen helnkikohtaisen avustajan työnantajan kohdalla on vähän vähemmän yksiselitteisesti näin. Ne vammat eivät välttämättä ole julkista tietoa, eikä henki ehkä halua niin. Eikä hän ole ollut samassa valinnanvapaudessa kuin minä, vaan hänen on ollut vammansa takia pakko palkata avustaja.
Ei siinä rikota mitään työnantajan vapautta vastaan, kun työnantajan nimi on joka tapauksessa työtodistuksessä, jota saa ihan vapaasti näyttää kenelle haluaa. Eri asia on, jos lähtee uudessa paikassa kertomaan miksi ei jatkanut edellisessä tai työhön liittyviä vammaisen muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä rikota mitään työnantajan vapautta vastaan, kun työnantajan nimi on joka tapauksessa työtodistuksessä, jota saa ihan vapaasti näyttää kenelle haluaa. Eri asia on, jos lähtee uudessa paikassa kertomaan miksi ei jatkanut edellisessä tai työhön liittyviä vammaisen muita asioita.
Mun mielestä mun nimen mainitseminen ei ole oleellista. Oleellista on työaika ja työnkuvaus noin suurpiirteisesti ja kirjoittamani suositukset.
Vierailija kirjoitti:
Yhden työtodistuksen olen kirjoittanut ja hän saa näyttää sitä työnantajalle, mutta en ymmärrä miksi minun nimeni pitäisi mihinkään ansioluetteloon kirjoittaa.
Se on hänen CV, ei sinun. Siihen kirjoitetaan hänen työpaikkansa. Toki hänen on kyettävä osoittamaan ne, mutta jos olet kirjoittanut työtodistuksen, silloin ei liene mitään epäselvää CV:n olevan oikein.
Jos et pitänyt hänestä, ei hänen ole edes tarvetta pyytää todistusta arviolla, vain työtehtävä ja aika. Enää et voi vaikuttaa työntekijäsi elämään, jos työsuhde on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hänen CV, ei sinun. Siihen kirjoitetaan hänen työpaikkansa. Toki hänen on kyettävä osoittamaan ne, mutta jos olet kirjoittanut työtodistuksen, silloin ei liene mitään epäselvää CV:n olevan oikein.
Jos et pitänyt hänestä, ei hänen ole edes tarvetta pyytää todistusta arviolla, vain työtehtävä ja aika. Enää et voi vaikuttaa työntekijäsi elämään, jos työsuhde on päättynyt.
Siksi olenkin kirjoittanut vain yhden työtodistuksen. Jos hän välttämättömäksi katsoo nimeni maininnan niin siitä vuan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä mun nimen mainitseminen ei ole oleellista. Oleellista on työaika ja työnkuvaus noin suurpiirteisesti ja kirjoittamani suositukset.
Eihän sen tarvitsekaan olla sinun mielestäsi olennaista. Voit jättää nimesi tai työnantajasikin nimen mainitsematta omasta työtodistuksestasi. Toisen työtodistuksia sinun ei kannata alkaa kirjoittaa.
No mikset vain laita että lastenhoitoa yksityisessä perheessäja suositukset pyynnöstä. Sitten kerrot perheen nimen vasta. Ei ole korrektiamainita yksityishenkilön nimeä missään ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
No mikset vain laita että lastenhoitoa yksityisessä perheessäja suositukset pyynnöstä. Sitten kerrot perheen nimen vasta. Ei ole korrektiamainita yksityishenkilön nimeä missään ilman lupaa.
Miksei tällaista kerrota missään työkkärin cv-kursseilla? Minun cv:ni on ainakin jossain vaiheessa tarkistaneet ihan ammattilaiset eikä tullut mitään sanomista tästä... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen tarvitsekaan olla sinun mielestäsi olennaista. Voit jättää nimesi tai työnantajasikin nimen mainitsematta omasta työtodistuksestasi. Toisen työtodistuksia sinun ei kannata alkaa kirjoittaa.
Mitä v*ttua.
Ongelma on myös se, että kun mainitsee entisen yksityishenkilön nimeltä työpaikkana, niin sen jälkeen kaikki kertoma tästä voi olla kyseenlaista lain silmissä. Esimerkiksi vammaisen työnantajan kohdalla arkaluontoista, samoin lasten kohdalla, joka tapauksessa henkilötietoja. Eikä sitä nimettömyyttä enää saa takaisin. On parempi olla nimettömänä.
Esimerkiksi:
Lastenhoitajana perheessä. Yksityinen työnantajaja. Yhteystiedot suosituksen tarkistamista varten pyydettäessä.
Henkilökohtainen avustaja. Anonyymi työnantaja. Tämän kanssa voi kuvailla, että tehtäviin kuului avustaminen liikkumisen apuvälineiden käyttämisessä, nostolaitteiden käyttäminen, lääkinnällisissä toimenpiteissä x avustaminen jne.
Itse olen laittanut cv:hen
Lastenhoitaja yksityisessä perheessä. +aika
Työtehtäviin muistaakseni jotenkin näin. 1-, 3- ja 5v. lasten hoidosta ja kasvatuksesta vastaaminen, ruoan valmistus sekä pienet siistimistehtävät.
Molemmat työnantajat ovat itse ehdottaneet toimivansa myös suosittelijoina, joten olen heidän nimensä + yhteystietonsa maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on myös se, että kun mainitsee entisen yksityishenkilön nimeltä työpaikkana, niin sen jälkeen kaikki kertoma tästä voi olla kyseenlaista lain silmissä. Esimerkiksi vammaisen työnantajan kohdalla arkaluontoista, samoin lasten kohdalla, joka tapauksessa henkilötietoja. Eikä sitä nimettömyyttä enää saa takaisin. On parempi olla nimettömänä.
Esimerkiksi:
Lastenhoitajana perheessä. Yksityinen työnantajaja. Yhteystiedot suosituksen tarkistamista varten pyydettäessä.
Henkilökohtainen avustaja. Anonyymi työnantaja. Tämän kanssa voi kuvailla, että tehtäviin kuului avustaminen liikkumisen apuvälineiden käyttämisessä, nostolaitteiden käyttäminen, lääkinnällisissä toimenpiteissä x avustaminen jne.
Esimerkkisi ovat minusta huonoja. Yksityinen/anonyymi jako ei hyvä ja lastenhoitajan työnkuvan määrittely puuttuu. Minunkaan mielestä yksityishenkilön nimi ei välttämättä kuulu ansioluetteloon, jos se ei ole kovin erityinen kuten esimerkiksi tasavallan presidentin adjutanttina toimiminen. Siinäkin on vähän kiikunkaakun tarvitseeko nimeä mainita, työaika riittää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laittanut cv:hen
Lastenhoitaja yksityisessä perheessä. +aika
Työtehtäviin muistaakseni jotenkin näin. 1-, 3- ja 5v. lasten hoidosta ja kasvatuksesta vastaaminen, ruoan valmistus sekä pienet siistimistehtävät.Molemmat työnantajat ovat itse ehdottaneet toimivansa myös suosittelijoina, joten olen heidän nimensä + yhteystietonsa maininnut.
Seuraavalla kerralla jätä ansioluettelosta suosittelijoiden nimet ja yhteystiedot pois ja toimitat ne vain tarvittaessa.
Tietenkin. Näkyyhän se työtodistuksessakin, joka on lain mukaan pakko antaa työsuhteen päättyessä.