Lapseni kertoi järkyttyneenä kaverinsa kertoneen koulussa miten heillä oli gerbiilit tapettu niin että
ne oli päästetty terraariosta vapaaksi juoksemaan ja annettu kissojen tappaa, kun niitä ei enää jaksettu hoitaa. Tekisitkö rikosilmoituksen heistä minuna? Tai jonkun eläinsuojeluilmoituksen vähintään?
Kommentit (39)
Entä jos kaveria on kotona varoitettu päästämään gerbiilejä pois häistä kun kissa voi ne tappaa....
Lapsen päässä ja suussa tarinoilla on tapana muuttua. Meidänkin muksu kertoi just pihalla, että oltiin Riossa... puhuttu on kyllä, että ei tee enää mieli sinne matkustaa. Minkä lie kauppareissun yhdistänyt siihen...
Ala-asteella meidän luokan pojat kehui kilpaa montako korillista kaljaa olivat juoneet edellisiltana.
Veikkaan että gerbiilien kohtalo oli myös porvoolaista perua.
Tuohan on mitä luonnonmukaisin tapa hävittää tarpeettomat eläimet. Kissahan on peto ja tarvitsee lihaa. Luonnossakin kissa tappaa vaikka kuinka paljon jyrsijöitä, pieniä lintuja ym. miksei pari gerbiiliäkin menisi kissanruoaksi kevyesti.
En tekisi ilmoa, vaikkakaan en hyväksy tapaa, jolla hävittäminen ehkä tehtiin, tietäen, miten kissa tappaa saaliin. Touhuun kuuluu saaliin kidutusta.
Oma gerbiilini sairastui ykskaks ja perusteellisesti, paikallinen eläinlääkäri ilmoitti, että eipä noin pieniä voi hoitaa ja kieltäytyi edes ottamasta vastaan. Seuraava eläinlääkäri 60 km päässä, ja mulla ei ollut autoa. En kestänyt katsella sitä hidasta kuolemista. Lopetin otuksen laittamalla sen sukkaan ja lyömällä vasaralla päähän. Ei se ehtinyt kärsiä. Sotkusta oli, mutta kerralla selvä.
Mummo lopetti kissanpoikaset kirveen hamaralla eli nosti vastasyntyneen killinpennun halkotukille ja löi hamaralla päähän. (Siis ajalla, jolloin kissoja ei vielä tajuttu steriloida.) Hänestä hukuttaminen oli julmaa puuhaa. Yhden jätti aina emokissalle.
Vierailija kirjoitti:
ne oli päästetty terraariosta vapaaksi juoksemaan ja annettu kissojen tappaa, kun niitä ei enää jaksettu hoitaa. Tekisitkö rikosilmoituksen heistä minuna? Tai jonkun eläinsuojeluilmoituksen vähintään?
Eläinrakkaana tekisin ehdottomasti ilmoituksen.Tiedän pari tyyppiä,joille maksettiin siitä,että veisivät gerbiilit eläinlääkäriin lopetettavaksi.He pitivät itse rahat ja hakkasivat eläimet kuoliaaksi.Oikein pelottaa joidenkin ihmisten empatiakyvyn puute :(
mun lapsi ei leikkisi tollasen perheen lapsen kanssa , enkä kuljettaisi harrastukseen jne
No ottaisin vanhempiin yhteyttä ja kysyisin ensin asiasta. Voihan tarina olla mahdollista, mutta epäilen vahvasti. Kyllä se yksi puhelu aika varmasti kertoo, kuinka todenmukainen tarina on.
Lapset puhuu välillä mitä sattuu, liioittelevat ja suorastaan kertovat satuja (ja joskus itsekin alkavat uskoa keksimiään juttuja). Eli en nyt heti ensimmäisenä olisi mitään ilmoitusta tekemässä. Voisin kyllä ottaa yhteyttä vanhempiin ja kysäistä, että tiedättekö että lapsenne kertoilee tällaisia juttuja. Kyllä siinä tilanteessa kuulee äänensävystä ja vastauksesta onko asiassa perää vai ei. Kyllähän sairaita ihmisiäkin on, mutta tuo kyseinen tapa vaikuttaa aika sotkuiselta, etten oikein jaksa uskoa niin tapahtuneen.
Mulla ei ole ko. kaverin vanhempien yhteystietoja, tiedän vain nimet. Lapset on "jo" 11-vuotiaita, joten tuskin ainakaan vahingossa mielikuvitus ja totuus menee jutuissa sekaisin. ap
Sukulaislapsilla oli hamsteri ja heille oli sanottu, että pitää tarkistaa, että häkin ovi on kunnolla kiinni. No, joskus hamsteri pääsi karkaamaan eikä sitä löydetty mistään. Ajateltiin, että on päässyt jostain raosta ulos tms.
Mummo asui samassa talossa ja oli heidän luonaan käymässä. Mummo ihmetteli ääneen, että miksi talossa on hiiriä ja niin kesyjä, että tulevat jalkoihin pyörimään. Talon emäntä oli toisessa huoneessa ja ennen kuin tajusi mistä oli kyse, oli mummo laittanut "hiiren" hengiltä.
Tietysti maatalossa kasvanut mummo hiiren lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi kertoi koulussa pari vuotta sitten, että vaari tappaa kissanpentuja hukuttamalla niitä. Joku valistunut aikuinen teki sitten oman lapsensa kertoman perusteella ilmoituksen viranomaisille ja isäni oli aika lailla ihmeissään, että mistä on kyse. Hänellä ei ole koskaan ollut kissoja tai koiria ja tuo juttu oli tarina isäni lapsuudesta, jolloin oli ihan tavallista hukuttaa kissanpentuja.
Kissanpentujen hukuttaminen on vieläkin maaseudulla ihan tavallista.
No en nyt sanoisi tavallista. Jossain tietysti tehdään mutta kyllä yleisesti ottaen ollaan jo aika valistuneita eläinrääkkäyksenkin kanssa.
No onhan noira videoita paljonkin missä Suomen maaseudulla eläinrääkkäys on osa tuotantoprosessia, niin turkis, liha kuin munien tuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi kertoi koulussa pari vuotta sitten, että vaari tappaa kissanpentuja hukuttamalla niitä. Joku valistunut aikuinen teki sitten oman lapsensa kertoman perusteella ilmoituksen viranomaisille ja isäni oli aika lailla ihmeissään, että mistä on kyse. Hänellä ei ole koskaan ollut kissoja tai koiria ja tuo juttu oli tarina isäni lapsuudesta, jolloin oli ihan tavallista hukuttaa kissanpentuja.
Kissanpentujen hukuttaminen on vieläkin maaseudulla ihan tavallista.
Ihanko totta? Missä?? Ikinä ole tuohon törmännyt, vaikka aina olen maalla asunut ja eri paikoissa vielä. Urbaani legenda.
En nyt viitsi sanoa paikkakuntaa. Koko ikäni olen minäkin maalla asunut, ja kissanpentujen hukuttaminen ja muutkin eläinsuojelulain vastaiset tappotavat ovat täällä ihan tavallisia.
Minuunkin otettiin yhteyttä koulusta, kun esikoinen oli rehvastellut, että isi juo viinaa ja karatella tempaisi yhtä miestä turpaan. Juttu oli kulkenut kaverin vanhemmille, joka yhteyttä kouluun ja kauhistellut, että lasu pitää tehdä, olemme väkivaltainen alkkisperhe.
Vähän olimme ihmeissämme, kun mies on absolutisti, ei osaa karatea ja ei ole ketään mätkinyt. Lopulta paljastui, että esikoisrukkamme oli yrittänyt leikkiä kovista muiden poikien seurassa, missä oli kehuskeltu, kuinka heidän isoveli tulee ja vetää turpaan ja toisen isä ajaa rallia ja mitä milloinkin. Ei reppana ollut keksinyt parempaa juttua isästään, joka on nörttimäinen ja rauhallinen absolutisti :)
Vierailija kirjoitti:
Minuunkin otettiin yhteyttä koulusta, kun esikoinen oli rehvastellut, että isi juo viinaa ja karatella tempaisi yhtä miestä turpaan. Juttu oli kulkenut kaverin vanhemmille, joka yhteyttä kouluun ja kauhistellut, että lasu pitää tehdä, olemme väkivaltainen alkkisperhe.
Vähän olimme ihmeissämme, kun mies on absolutisti, ei osaa karatea ja ei ole ketään mätkinyt. Lopulta paljastui, että esikoisrukkamme oli yrittänyt leikkiä kovista muiden poikien seurassa, missä oli kehuskeltu, kuinka heidän isoveli tulee ja vetää turpaan ja toisen isä ajaa rallia ja mitä milloinkin. Ei reppana ollut keksinyt parempaa juttua isästään, joka on nörttimäinen ja rauhallinen absolutisti :)
Tästä aikaa siis jo 15 vuotta :)
Vierailija kirjoitti:
mun lapsi ei leikkisi tollasen perheen lapsen kanssa , enkä kuljettaisi harrastukseen jne
No mitäs väärää se lapsi on tehnyt? Opetat lapsesi syrjimään muita ja koulukiusaajaksi tuolla asenteellasi.
Omg. Miten tekopyhää, oli sit totta tai tarua, veikkaan jälkimmäistä. Meidän naapurin kissa syö joka pv hiiriä ja leikkii niillä ennen syömistä...
Te syötte joka pv rääkättyjä possuja, lehmiä, tipuja, lampaita jne... Mutta joku gerbiili -ilmoitus pitäisi päästä tekemään.
No mitäs jos sen kissan päästää vapaaksi tappamaan pihalle, tai tulemaan tapetuksi, pitäisikö siitäkin tehdä ilmoitus? Ja vielä rauhoitettuja eläimiä, omg!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ko. kaverin vanhempien yhteystietoja, tiedän vain nimet. Lapset on "jo" 11-vuotiaita, joten tuskin ainakaan vahingossa mielikuvitus ja totuus menee jutuissa sekaisin. ap
Mun lapsen kaveri on 10-vuotias ja puhuu palturia sujuvasti jatkuvalla syötöllä! Just tänäänkin kehuskeli, miten olivat viikonloppuna käyneet etelänavalla, olivat kuulemma melkein joutuneet jääkarhun syömiksi siellä :)
Pitäisin huolen omista asioistani.