Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mahdollisimman vähän mielialaoireita aiheuttava hormonivalmiste

Vierailija
23.08.2016 |

Kärsin pitkäkestoisesta tiputteluvuodosta, johon ei ole löytynyt syytä, eikä apua. Olen kokeillut jo varmaan kuutta eri e-pillerimerkkiä ja kahta eri keltarauhashormonia. Kaikista on tullut ihan järkyttävät mielialaoireet :( Tiedän että hormonit vaikuttavat jokaisella eri tavalla, mutta onko kukaan kokeillut useampaa ja löytänyt sopivaa myöhemmin? Joka ei olisi siis aiheuttanut mielialaoireita. Lääkäri sanoi, että esim. ehkäisyrengas vaikuttaa paikallisesti, niin ei välttämättä aiheuta niin pahoja... Kokemuksia...?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole. Ukolle kortsu!

Vierailija
2/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä ole. Ukolle kortsu!

Tarvitsisin sen siis vuoto-ongelmien hoitoon, en ehkäisyyn. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoto-ongelmat poistunevat, kun olet tarpeeksi pitkään ilman ehkäisyä ja hormonitoimintasi normalisoituu.

Vierailija
4/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hormonit voivat vaikuttaa paikallisesti? Sama kuin jos laitat vodkatamponin sisään, niin et tule känniin... eikun.

Vierailija
5/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoto-ongelmat poistunevat, kun olet tarpeeksi pitkään ilman ehkäisyä ja hormonitoimintasi normalisoituu.

Ongelmat alkoivat silloin, kun olin ollut pitkään ilman ehkäisyä. Olen myös kokeilujen välillä ollut kauan ilman ehkäisyä. Nyt olen viimeksi käyttänyt keltarauhashormonia tammikuussa. Ap.

Vierailija
6/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuvaring...? Ihan yhtä paljon ainakin minulla mielialat heitteli ja sain paniikkikohtauksiakin.

Vierailija
7/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää sekoittaa oma kroppa noilla hormoni pillereillä?!? En käsitä

Vierailija
8/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää sekoittaa oma kroppa noilla hormoni pillereillä?!? En käsitä

Usko pois, en tosiaankaan haluais :( on vaan aika rasittavaa kun kierrosta ehkä viikko tai max. puolitoista on vuodotonta aikaa, eikä lääkäreiden mukaan ole muuta hoitokeinoa kuin hormonit :(( ap.

Vierailija
9/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia ehkäisylaastarista, aiheuttiko mielialaoireita?

Vierailija
10/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma, vaikka kuinka monia pillereitä kokeilin niin silti kovat mielialaoireet.

Kesäkuun alussa kokeilin laastaria ja tähän mennessä oon ainaki tosi tyytyväinen! Alussa tuli vähän mielialavaihteluja, mut oon sitä mieltä et toisille vaan tulee lähes kaikista herkemmin. Pillereiden aikana olin räjähdysherkkä ja pillitin päivät pitkät, mutta laastarin kanssa vain vähän ärtyneempi sillontällön. Ekan kuukauden jälkeen en oo huomannut mitään sivuoireita, päinvastoin! Menkat tulee taukoviikolla, laastari pysyy hyvin sisäreidessä, naama ei kuki tai hiukset rasvotu.. Kannattaa kokeilla, niinhän se selviää! ;)

Vierailija
11/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama ongelma, vaikka kuinka monia pillereitä kokeilin niin silti kovat mielialaoireet.

Kesäkuun alussa kokeilin laastaria ja tähän mennessä oon ainaki tosi tyytyväinen! Alussa tuli vähän mielialavaihteluja, mut oon sitä mieltä et toisille vaan tulee lähes kaikista herkemmin. Pillereiden aikana olin räjähdysherkkä ja pillitin päivät pitkät, mutta laastarin kanssa vain vähän ärtyneempi sillontällön. Ekan kuukauden jälkeen en oo huomannut mitään sivuoireita, päinvastoin! Menkat tulee taukoviikolla, laastari pysyy hyvin sisäreidessä, naama ei kuki tai hiukset rasvotu.. Kannattaa kokeilla, niinhän se selviää! ;)

Kiitos vastauksesta :) Kuulostaa hyvältä. Minkä hintaisia nuo ovat? Pelottaa vaan nuo kokeilut, kun aina kestää sit "palautua" jos tulee sivuoireita :/ ap

Vierailija
12/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En Suomen hinnoista oo varma, mutta Espanjassa 1kk paketti on 11e. Luulisin, että on about samaa luokkaa. Mun aikasemmat pillerit on ollu Suomesta yhdeltä kuukaudelta 7-15e, joten ihan OK hinta, vaikkei mikään halvin vaihtoehto oo. Ihan mieluusti maksan ton, ku vihdoin on löytynyt itselle sopiva! :)

Ne 3kk kokeilut on kyllä aika tuskaa, varsinkin kun aina sitä toivoo, että lopussa helpottaisi ja voisi jatkaa tyytyväisenä ilman samanlaista uutta rumbaa :/

Toivottavasti sulle löytyy sopiva keino!! :)

Vierailija
13/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En Suomen hinnoista oo varma, mutta Espanjassa 1kk paketti on 11e. Luulisin, että on about samaa luokkaa. Mun aikasemmat pillerit on ollu Suomesta yhdeltä kuukaudelta 7-15e, joten ihan OK hinta, vaikkei mikään halvin vaihtoehto oo. Ihan mieluusti maksan ton, ku vihdoin on löytynyt itselle sopiva! :)

Ne 3kk kokeilut on kyllä aika tuskaa, varsinkin kun aina sitä toivoo, että lopussa helpottaisi ja voisi jatkaa tyytyväisenä ilman samanlaista uutta rumbaa :/

Toivottavasti sulle löytyy sopiva keino!! :)

Kiitos! Ja sitten kun lääkärit sanoo että 3 kk jälkeen helpottaa, mut harvemmin on pitänyt paikkaansa :/ ap

Vierailija
14/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hassua kyllä vähiten mielialaoireita on aiheuttanut korkeahormonisimmat valmisteet. Italiassa asuessani eräs gyne tätä sanoi, että vaikka toisin luullaan, usein on kyse siitä että matalahormonisilla estrogeeniä on liian vähän elimistössä ja se aiheuttaa monenlaista oiretta. Mulle kokeiltiin korkeampihormonista valmistetta ja kas, sekä tiputteluvuodot että mielialaoireet, sekä limakalvojen kuivuus katosivat lähes täysin. Microgynon-nimistä e-pilleriä syön ja toimii.

Vierailija
15/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hassua kyllä vähiten mielialaoireita on aiheuttanut korkeahormonisimmat valmisteet. Italiassa asuessani eräs gyne tätä sanoi, että vaikka toisin luullaan, usein on kyse siitä että matalahormonisilla estrogeeniä on liian vähän elimistössä ja se aiheuttaa monenlaista oiretta. Mulle kokeiltiin korkeampihormonista valmistetta ja kas, sekä tiputteluvuodot että mielialaoireet, sekä limakalvojen kuivuus katosivat lähes täysin. Microgynon-nimistä e-pilleriä syön ja toimii.

Okei! Olen tainnut kuulla vastaavaa aiemminkin. Mä muuten käytin yli 10 vuotta sitten Harmonetia (joka ei kai oo kovin matalahormoninen) eikä siitä musta tullu mielialaoireita eikä tiputtelua (ongelma tosin alkoi vasta myöhemmin). Gyne ei vaan suostunu määräämään niitä kun kerroin mielialaoireista, epäili että korkeahormoniset pahentaa oireita. Pitääpä ehkä kysyä joltain muulta gyneltä...

Vierailija
16/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis 15 oli ap...

Vierailija
17/17 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset syö mielialalääkkeitä lisäksi? Sopivan mixi lääkkeitä tekee hyvää.