Jos otan lopputilin, miten toimia?
Valitan aina kuinka vihaan työtäni ja kaikki sanovat "mikset irtisano itseäsi?" Niin, miksen? Koska miten mä pärjäisin ilman töitä rahallisesti? Mutta miten tuhannet muut ihmiset pärjäävät, kai ne jostain rahaa saa? Miten mun siis tulisi toimia jos nyt ottaisin lopputilin töistä? En ole koskaan ollut työttömänä joten mulla ei ole mitään tietoa mistään työttömyysrahoista tms. Säästöjä mulla on noin tonnin edestä eli kuukauden sillä pärjäisin,(ei siis mikään kovin hyvä juttu tiedetään).
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö sitä karenssin aikana saa kuitenkin jotain työttömyyskorvausta, eikös se karenssi koske vain ansiosidonnaista? Vai onko irtisanoutuvan ihmisen tarkoitus pärjätä ilman mitään tuloja 3kk? Sehän on aikamoista kiusaamista ihmistä kohtaan joka saattaa olla pakotettu irtisanoutumaan kiusaamisen tai muun henkisen jaksamisongelman takia.
Anyways itsekin olen ymmärtänyt että jos saa työpaikalta / työterveydestä paperit että joutuu irtisanoutumaan koska ei kykene enää työhön kiusaamisen tms. takia niin sitten ei tule karenssia.
joissain tapauksissa kyllä, mutta ei kannata luottaa että TE-keskus tekee juuri sinun kohdallasi sen oikean ratkaisun, ratkaisu voi hyvinkin olla "ristiriidat olisi täytynyt ratkaista eri tavoin". Eli siihen ei kannata luottaa. Toki jos saa niin kovat paperit että joutaa suoraan sairauslomalle, niin sitten voi olla asia eri.
Ja irtisanoutunut saa kyllä ainakin yleistä asumistukea!
Toimeentulotukea voi saada karenssin loppuvaiheessa, jos on käyttänyt kaikki säästönsä ja lopputilinsä.
Vierailija kirjoitti:
Hae toista määräaikaista. Vaikka 1 kk, sen jälkeen ei tule karenssia, koska määräaikainen vai loppui.
Rahat kannattaa vaihtaa kultakoruihin, ne voi realisoida hätätilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toista määräaikaista. Vaikka 1 kk, sen jälkeen ei tule karenssia, koska määräaikainen vai loppui.
Liity liittoon, mikäli sieltä realisoituva raha on isompi kuin asumistuki ja lakisääteiset yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no ap yleensä ihmiset ovat niin fiksuja että ensin etsivät itselleen uuden työpaikan ja sitten irtisanoutuvat nykyisestä. Sillä tavalla sitä pärjää. Miksi kuvittelet, että muiden pitäisi maksaa siitä että olet kotona ja vasta sitten mietit mitä teet tulevaisuudessa ja mihin työhön siirtyisit.
Olihan tämä vitsi tämä aloitus, olihan???
Olihan tämä vitsi tämä edellinen, olihan? Ei se sinun elämästäsi ole pois, jos ap tekee elämässään itsenäisiä ratkaisuja. Parempiko olisi, että hän sekoaa huonossa työpaikassa ja on loppuikänsä työkyvyttömänä. Olet niitä läpeensä katkeria ihmisiä jotka näkevät joka asiassa pirun seinällä kyttäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liity liittoon, mikäli sieltä realisoituva raha on isompi kuin asumistuki ja lakisääteiset yhteensä.
Lisäksi palsta on rikki. Kirjoitin pitkän vastauksen, eikä sitä tänne saa. Tuossa tuo asia pähkinänkuoressa. nuo 3 eri kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyisin noin vain liittoon liitytä hätätilanteessa. Siihen pitää kuulua pitkän aikaa, ennenkuin mitään apua sieltä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyisin noin vain liittoon liitytä hätätilanteessa. Siihen pitää kuulua pitkän aikaa, ennenkuin mitään apua sieltä saa.
Siitä voit kiittää ylläpitoa. Se lukee vastauksessani, jota tänne ei saa. Ennen se oli 10kk.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs nyt jaella virheellistä tietoa, se ei mene noin vaan sen määräaikaisen pitää kestää sen 3 kuukautta ettei tuu karenssia jos on itse irtisanonut itsensä vakituisesta työpaikasta. Mulla meni niin et otin kahden kuukauden määräaikaisen työn että pääsin eroon vakituisesta ihan hirveästi työpaikasta, kun se määris loppui niin karenssia jäi kuukausi. Sen kuukauden karenssin kyllä kesti ihan hyvin :)
Jos työ todella käy sietämättömäksi, niin ovesta pihalle vaan, ei Suomessa kadulle joudu jos ei ole päihdeongelmia tai muuta. Ja siitä se päihdeongelma pian tuleekin jos ei työssä jaksa ja ainut motivaattori on se, että laskut pitää saada maksettua.
Itse olin 4,5 vuotta samassa työpaikassa, aluksi oli mukavaa, sitten alko kyrsiä. Viimesten kesälomien jälkeen alko todella rankasti hiertää se homma, tuntui että palan loppuun. Marraskuun lopulla kävelin pomon toimistoon ja sanoin itteni irti, saman tien sai lähtee menemään (firman tapa) mutta palkka tietenki tuli vuoden loppuun asti ja tietysti lopputilissä vielä kertyneet lomat yms. Nyt oon tuosta vuodenvaihteesta asti ottanu vaan rennosti, miettiny mitä tulevaisuudelta haluan ja suunnitellu elämää. En oo ilmoittautunu työkkäriin enkä muuallekkaa, enkä oo hakenu mitää tukia, eipä niitä oikein vissiin saisikkaa jos ei oo työnhakija. Kaiken tämän mahdollistaa se, että säästöjä oli kertyny n. 25 tuhatta euroa eikä oo mitää velkoja tms.
Niin ja ikää on tosiaan 25 vuotta. Että aika nuorenaki voi oravanpyörä alkaa kyllästyttää.
Niin ja jos joku nyt ihmettelee, että miten 25 vuotiaalla on 25 tonnia säästössä, niin perinteinen klisee, ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Palkka oli alle 2000 eur kuussa, mutta siitä jäi joka kuukausi vuokran ja kaikkien muiden kulujen jälkeen monta sataa ylimääräistä. Raittiina savuttomana sinkkuna ei oikein oo ylimääräsiä kuluja :)
Vierailija kirjoitti:
Jos työ todella käy sietämättömäksi, niin ovesta pihalle vaan, ei Suomessa kadulle joudu jos ei ole päihdeongelmia tai muuta. Ja siitä se päihdeongelma pian tuleekin jos ei työssä jaksa ja ainut motivaattori on se, että laskut pitää saada maksettua.
Itse olin 4,5 vuotta samassa työpaikassa, aluksi oli mukavaa, sitten alko kyrsiä. Viimesten kesälomien jälkeen alko todella rankasti hiertää se homma, tuntui että palan loppuun. Marraskuun lopulla kävelin pomon toimistoon ja sanoin itteni irti, saman tien sai lähtee menemään (firman tapa) mutta palkka tietenki tuli vuoden loppuun asti ja tietysti lopputilissä vielä kertyneet lomat yms. Nyt oon tuosta vuodenvaihteesta asti ottanu vaan rennosti, miettiny mitä tulevaisuudelta haluan ja suunnitellu elämää. En oo ilmoittautunu työkkäriin enkä muuallekkaa, enkä oo hakenu mitää tukia, eipä niitä oikein vissiin saisikkaa jos ei oo työnhakija. Kaiken tämän mahdollistaa se, että säästöjä oli kertyny n. 25 tuhatta euroa eikä oo mitää velkoja tms.
Niin ja ikää on tosiaan 25 vuotta. Että aika nuorenaki voi oravanpyörä alkaa kyllästyttää.
Niin ja jos joku nyt ihmettelee, että miten 25 vuotiaalla on 25 tonnia säästössä, niin perinteinen klisee, ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Palkka oli alle 2000 eur kuussa, mutta siitä jäi joka kuukausi vuokran ja kaikkien muiden kulujen jälkeen monta sataa ylimääräistä. Raittiina savuttomana sinkkuna ei oikein oo ylimääräsiä kuluja :)
Kyllä mä ainakin tiedän täysjuoppoja yksineläjiä (eivät siis asu puolison/perheen tuella) jotka elävät sossun tms tuilla eivätkä ole kodittomia.
Ja tästä viestistäsi nyt ei muutenkaan apua oikein ollut kun tosiaan ap:lla ei tota 25 000 rahaa ole säästössä kuten viestistä käy ilmi.