Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi yksin meillä

Vierailija
23.08.2016 |

Annatteko anopin jäädä teille kotiin yksin hääräämään kun olette poissa?

Itse vasta tutustunut anoppiin, vaikka yhdessä miehen kanssa muutaman vuoden.Ei lapsia ja anoppi haluaisi tulla auttelemaan meille kun olemme töissä. Varmaan tarkoittaa hyvää (lupasi mm. laittaa meille pakkasen täyteen ruokaa), mutta en näe mitään erityistä syytä miksi pitäisi (siisti koti jne.). Olenko liian kiltti jos suostun ehdotukseen vai pitäisikö nyt jo ennalta ehkäistä tulevaa mahdollista riesaa?

Anoppi yksin meillä

Vaihtoehdot

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeeseen kahden aikuisen kodissa tarvittaisiin anoppia auttamaan? Ihan niin kuin olisitte jotain teinejä. Vaikka teillä olisi lapsia, niin ehdotus olisi silti hyvin riskialtis anoppi-miniä -suhteille.

Vierailija
2/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole anoppia enää. Hyvät anopit lähtee ilmeisesti ensimmäisinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. Toisaalta voisit antaa kerran ja virittää hänelle ansoja; langanpätkiä yms ovien väliin. Näkisit, että tutkiiko hän luvatta kaappejasi. Sitten voisit näpäyttää häntä terävästi heti alkuunsa. On helpompi asettaa anopille rajat heti kuin vasta lastenlasten synnyttyä.

Vierailija
4/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen kahden aikuisen kodissa tarvittaisiin anoppia auttamaan?

Tätä minäkin mietin. Oli todella kiusallista kun ehdotti ja epämääräisesti suostuin. Miehelle sanoin, että jos kokeiltaisiin joku viikonloppu yökylää kun olemme kotona. T:Ap

Vierailija
5/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ehtii tutkia tosi paljon paikkoja esim. tunnissa. Kokemusta on, raha-asia t(laskut/velat/asiakirjat), siivouksen taso, kaappien järjestys/sotkuisuus, pyykkikaapin tila (paljon/vähän pyykkiä), jääkaapin tila (siisteys/varustelutaso), pakastimen tila(varustelutaso/jään määrä/haudattujen ruokien määrä) kiinnostaa kympillä.

Vierailija
6/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen kahden aikuisen kodissa tarvittaisiin anoppia auttamaan?

Tätä minäkin mietin. Oli todella kiusallista kun ehdotti ja epämääräisesti suostuin. Miehelle sanoin, että jos kokeiltaisiin joku viikonloppu yökylää kun olemme kotona. T:Ap

Voit kyllä perua vielä ihan hyvällä omatunnolla, vaikka jo menit vastaamaan kyllä yllätyksen vuoksi. On ihan kaikinpuolin normaalia, ettei halua että joku "muuten vain" hengailee omassa kotona, sillä välin kun on itse poissa. Sanot vaan suoraan anopille, kun ottaa asian esille, että mietit tarkemmin asiaa ja mielestäsi ette tarvitse apua kotona. Sitten kiität tarjouksesta. Jos anoppi on normaali ihminen, niin hän ei tästä loukkaannu. Jos loukkaantuu, niin todennäköisesti motiivitkaan ei ole olleet niin epäitsekkäät.

Kannattaa ottaa jo nyt asia puheeksi miehesi kanssa, että sinun mielestä ehdotus oli hieman outo, ja et koe tällaista elämään osallistumista mukavaksi. Jos haluatte lapsia joskus, niin usko tai älä tällaiset keskustelut niittävät sitten satoa. On hyvä että mieskin ymmärtää nyt jo, kuinka paljon suostut ottamaan sekä hänen että omaa sukuasi osaksi arkeanne. 

Vierailija
7/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin missä asiassa se tulee "auttelemaan"?

Vierailija
8/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo vähän kummallista. Oma anoppi kävi joskus auttelemassa kun lapset olivat pieniä. Oli saattanut esim. imuroida. Vähän eri asia kuitenkin kun olette lapseton pari.

Vierailija
9/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että hänen elämässään ei ole paljoa sisältöä ja haluaa pois kotoa välillä. Outoa tosiaan, että haluaa jäädä yksin... Ihan kuin haluaisi etsiä jotain törkyä minusta, kun on jo haukkunut toista miniäänsä minulle.

ap

Vierailija
10/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että hänen elämässään ei ole paljoa sisältöä ja haluaa pois kotoa välillä. Outoa tosiaan, että haluaa jäädä yksin... Ihan kuin haluaisi etsiä jotain törkyä minusta, kun on jo haukkunut toista miniäänsä minulle.

ap

Toi toisen miniän haukkuminen ei ole hyvä merkki. Voithan ehdottaa kyläilyä vaikka viikonlopun ajan, tekisitte jotain kivaa yhdessä. Vaikka pokemoneja voisi hän opetella bongaamaan tms.

Vierailija
11/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole pieniä lapsiakaan ja ilmeisesti kaksi tervettä aikuista ihmistä kyseessä, en näe mitään syytä, mihin sitä anopin apua tarvittaisiin. Käännä asia niin päin, että et halua vaivata anoppia ja hänen ei tarvitse tulla hoitamaan teidän kotitöitä, jotka kuuluu teidän hoidettavaksenne. Kutsu muuten kylään, vaikkapa sunnuntaina päivälliselle ja sano, että teillä vieraat voi tulla valmiiseen pöytään. Jos anoppi asuu niin kaukana, että on pakko olla yötä, kutsu viikonloppu kylään niin, että olette kotona.

Vaikka anoppi olisi (ja varmasti on) ihan luotettava ja hyvää tarkoittava henkilö, mä en periaatteesta haluaisi, että mun kotona häärää kukaan muu kuin minä. Haluan siivota ja laittaa ruokaa omalla tavallani. Välillä ärsyttää jo se, kun joku vieras häärää mun keittiössä eikä tee asioita juuri minun tavallani. Ei ole mitään tarvetta tai pakkoa päästää ketään siivoilemaan kotiinsa. Kahden aikuisen taloudessa ei ruokaakaan nyt niin järjettömästi tarvita, että sitä pitäisi oikein urakalla pakastimeen laittaa.

Vierailija
12/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olisi mitään vaikeuksia, koska anoppini on asiallinen ihminen, joka kunnioittaa kotiamme eikä tee mitään isompaa ilman lupaa.

Mutta jos sinulla on sellainen anoppi, että haluaa nuuskia elämääsi saadakseen vettä myllyynsä,  niin en päästäisi (toisen miniän haukkuminen ei ole hyvä ennuste).

(Mutsiani en meille vastaavaan tilanteeseen päästäisi, koska häärää kyllä, mutta hänellä on hirveän väkivaltainen tyyli käsitellä tavaroita, mm. ovia kahvoineen.  Lopputulos on esim. pilalle tampatut käytävämatot, joista kanttaukset irti ja väkisin auki väännetyt ikkunat, joista ei malta vääntää lukkoa tarpeeksi auki ja kiskoo sitten karmit ruvelle. . Sitten mutsi ihmettelee, että kuin se nyt tolleen hajosi, mikä noissa teidän lukoissa on vikana. No vanha talo, jonka tekniikkaa pitää kohdella kärsivällisesti!

Mutsin takia meillä menty tekemään eteisremppa, kun hän sai vessan kahvan jumiin, onneksi ei ollut ketään sisällä. Ovi piti murtaa sorkkaraudalla auki. Eli ovi meni rikki. Kyseinen ovikoko ei ole enää rautakaupoissa, kun talo on 70-luvun, joten koko ovi listoineen ja karmeineen ja kynnyksineen piti vaihtaa, ja kun purettiin, remonttimopo karkasi. Huomattiin, että parketin alla puuttui sanomalehdet eli silloiset askeläänieristeet, ja koska mieheni on ns. täydellisyyden tavoittelija, purettiin se parketti ja  komerot, uusittiin ne, kitattiin seinät ja maalattiin eteinen.  Niin että mutsin auttamisvierailu ei tullut halvaksi.....ja mutsi ihastelee, että kylläpäs tuli teidän eteisestä hieno. Niin, tulihan siitä, mutta mistäs se monen viikon duuni lähti liikkeelle....)

Vierailija
13/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin tietysti tulla. Sehän olisi mieheni äiti. Ennen 1960-luvun eläkelakia monen anoppi jopa asui miniän luona. (Samoin kuin appi ja miniän vanhemmat, sillä laki määräsi huolehtimaan)

Vierailija
14/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on aivan ihana anoppi. On hoitanut lastamme meidän kotonamme ihan säännöllisesti, ettei lapsen tarvinnut mennä päiväkotiin ennen kuin täytti 3-vuotta. Olen siitä ikuisesti kiitollinen. Ja muutenkin on todella empaattinen, hienotunteinen ja kaikin puolin ihana ihminen. Mutta omasta kokemuksesta huolimatta sanoisin ap:lle että mitä ihmettä?

Miksi anoppisi tulisi kotiinne "auttelemaan", kun teillä ei ole mitään avun tarvetta? Olette ilmeisesti terveitä aikuisia, eikä teillä ole lapsia. Miksi anopin tarvitsisi tulla tekemään ruokia teidän pakasteeseenne? En ymmärrä. Kuulostaa omituiselta. Ja siltä, että anopilla on rajat hukassa, eikä se niitä löydä jollet niitä aseta. Jos vaikka toinen teistä olisi katkaissut jalkansa, tai sairastunut vakavasti, mikä etäisi liikkumista / jaksamista, niin sitten ymmärtäisin. Mutta nyt haiskahtaa vähän siltä, että anopillasi on tarve päästä päivittelemään tuttavilleen miten hän on joutunut auttelemaan teitä. Ja keräämään huomiota/ihastelua tästä asiasta niiltä tuttavilta. Saattaa olla, että anopin tuttavissa on joku, joka auttaa lapsiaan/kertoilee auttavansa ja anoppisi haluaa myös osoittaa miten hänkin auttaa. Vaikka apua ei tarvittaisikaan. Tai sitten taustalla on vain vanhanaikainen uteliaisuus. Haluaa päästä tutkimaan kotianne, kun ette ole paikalla.

Oli anopin tarjouksen taustalla mitkä syyt tahansa, niin kieltäytyisin kohteliaasti. Tyyliin "kiitos vain, mutta emme nyt tarvitse apua, mutta hyvä tietää että voimme kääntyä puoleesi, jos joskus tarvitsemme apua". Ei ole tuollainen "avuntarjous" ihan normaalia käytöstä, varsinkin kun ette vielä edes tunne toisianne kunnolla.    

Vierailija
15/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa mahdollisesti uteliaalta anopilta. Teidän poissaollessanne ehkä penkoo kaikki paperinne ja tavaranne. Anoppi haluaa tietää sinusta jotain henkilökohtaista, kun ei vielä tunne sinua, eikä kehtaa suoraankaan kysyä.

Salaa penkominen ja sairaalloinen uteliaisuus kertoo jonkinlaisista mielenterveysongelmista, ei ole todellakaan normaalia sellainen. Oma anoppi paljastui tuollaiseksi, kävi jopa ilman lupaa vara-avaimilla (hätätilanteisiin tarkoitettu) useasti meillä, kun emme olleet kotona.

Jos voisin palata ajassa taaksepäin, poikittaisia kaikki henkilökohtaisimmat paperit ja tavarat, asentaisin halvat kamerat sisälle ja päästäisin anopin "auttelemaan". Jos jäisi kiinni penkomisesta, niin suoraan heti tarttuisin asiaan ja asettaisin rajat. Tuollainen "nolaaminen" saattaisi hyvin tepsiä, ellei kyseessä ole pahemman luokan paatunut mielenterveysongelmainen.

Vierailija
16/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

*piilottaisin, ei poikittaisia

Vierailija
17/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen teille, joilla on ihania, luotettavia ja tasapainoisia anoppeja :)

Vierailija
18/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Arkaluonteiset asiat lukkojen taakse. Tietokoneeseen salasana niin ei pääse koneelle.

Vierailija
19/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa mahdollisesti uteliaalta anopilta. Teidän poissaollessanne ehkä penkoo kaikki paperinne ja tavaranne. Anoppi haluaa tietää sinusta jotain henkilökohtaista, kun ei vielä tunne sinua, eikä kehtaa suoraankaan kysyä.

Salaa penkominen ja sairaalloinen uteliaisuus kertoo jonkinlaisista mielenterveysongelmista, ei ole todellakaan normaalia sellainen. Oma anoppi paljastui tuollaiseksi, kävi jopa ilman lupaa vara-avaimilla (hätätilanteisiin tarkoitettu) useasti meillä, kun emme olleet kotona.

Jos voisin palata ajassa taaksepäin, poikittaisia kaikki henkilökohtaisimmat paperit ja tavarat, asentaisin halvat kamerat sisälle ja päästäisin anopin "auttelemaan". Jos jäisi kiinni penkomisesta, niin suoraan heti tarttuisin asiaan ja asettaisin rajat. Tuollainen "nolaaminen" saattaisi hyvin tepsiä, ellei kyseessä ole pahemman luokan paatunut mielenterveysongelmainen.

Mikä mt-ongelma tässä on taustalla? Jos haluaa penkoa tavaroita jne.

Vierailija
20/29 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ehtii tutkia tosi paljon paikkoja esim. tunnissa. Kokemusta on, raha-asia t(laskut/velat/asiakirjat), siivouksen taso, kaappien järjestys/sotkuisuus, pyykkikaapin tila (paljon/vähän pyykkiä), jääkaapin tila (siisteys/varustelutaso), pakastimen tila(varustelutaso/jään määrä/haudattujen ruokien määrä) kiinnostaa kympillä.

Täytyy kyllä todeta, että mulle olisi yksi ihan saakelin sama, mitä mieltä mun anoppi noista asioista olisi. Ja kommenttina tuohon, että "parhaat anopit lähtee ekana", ei pidä paikkaansa, tai sit mulla on vaan se poikkeus mikä vahvistaa säännön..