Työkkäri, työ joka ei vastaa koulutusta/kokemusta
Olen ollut työttömänä 3vkoa ja työkkäri tarjoaa minulle töitä vanhusten pariin, vaikka olen ollut useamman vuoden päiväkodissa töissä ja olen myös koulutukseltani erikoistunut lapsiin ja nuoriin. Olen siis lähihoitaja. Minulla ei ole lainkaan kokemusta vanhustenhoidosta, joten ihmettelen että miksi minulle tarjotaan töitä sinne. Voinko kieltäytyä paikasta vedoten että se ei ole minun koulutustani ja kokemustani vastaavaa?
Kommentit (15)
Helpommalla pääsee kun hakee paikkaa ja kertoo suoraan, että ei ole kokemusta vanhustenhoidosta ja kiinostuksen kohteena ovat lapset ja nuoret ja palkankin pistää yläkanttiin. Näin olet selättänyt byrokratian ja hakenut paikkaa jota et todennäköisesti kuitenkaan saa.
Kyseessä on 2kkn työ, joten ihmettelen suuresti miten voisivat palkata henkilön jota joutuvat opastamaan koko ajan. -Ap
Vanhusten parissa työskentelee kouluttamattomat sivaritkin, joten lapsiin ja nuoriin suuntautunut lähihoitaja tuskin on mikään kynnyskysymys.
Tiedän, kuinka voi ärsyttää tehdä työtä, johon ei ole koulutusta. Mutta jos mahdollista, ota työ vastaan.
Mikä tahansa työ on parempi kuin työttömyys. Olen pitkäaikaistyötön. Aluksi työttömyys voi tuntua lomalta. Mutta pian huomaat, viimeistään parin kuukauden päästä, olevasi syrjässä, ulkopuolella kaikesta.
Työ (rutiini, työpaikalle meneminen, työtehtävät, viikonloppu, tms.) antaa elämään sellaista rytmiä ja vireyttä, jota valitettavasti muualta ei saa. Saat myös palkkaa. Se kerryttää eläkettä. Pian päädyt katselemaan aamutakkisisillasi ikkunasta ulos. Et poistu kodista ollenkaan. Aamutakki vaihtuu lököhousuihin, jos edes niihin.
Hae samaan aikaan aktiivisesti oman alasi töitä.
Tässä on taas oikein malliesimerkki siitä minkä takia meidän sosiaalitukijärjestelmä tarvitsee täyttä remonttia!
Jos ei työ kelpaa, niin sitten et varaan halua myöskään tukia?
Jos taas et lähihoitajana osaa hoitaa vanhuksia, niin miten siihen kykenee täysin kouluttamattomat?
Lähihoitajan koulutukseen kuuluu kyllä vanhuksetkin..missäs olet pakollisen harjoittelun suorittanut, jos et muka heitä ole koskaan hoitanut??
Ja tämän tietää työkkärikin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas oikein malliesimerkki siitä minkä takia meidän sosiaalitukijärjestelmä tarvitsee täyttä remonttia!
Jos ei työ kelpaa, niin sitten et varaan halua myöskään tukia?
Jos taas et lähihoitajana osaa hoitaa vanhuksia, niin miten siihen kykenee täysin kouluttamattomat?
Kannustan Ap:tä hakemaan, mutta sosiaalitukijärjestelmään tämä ei vaikuta suuntaan eikä toiseen. Vai onko sinusta sosiaalituen kannalta jotenkin parempi, että se motivoitunut vanhustenhoitaja, jolla on sekä kokemusta että koulutusta, jää työttömäksi ja tämä ap lastenhoitaja saa paikan?
Mikä se ongelma on? Missä suoritit hohun harkan kun opiskelit? Entä kuntoutuksen?
Itse opiskelen lähihoitajaksi ja suuntautumisen otan myös lapsiin ja nuoriin. Ihan vain siksi, että nykyään jos haluaa pk:sta vakipaikan tai edes täyden palkan pitää suuntautumisen olla lapset/nuoret. Näin varmistan vain että pääsen lähihoitajana työskentelemään laajasti. Tarkoitus ei siis ole hakeutua pelkästää päiväkotiin töihin vaan vaikka sinne vanhusten kanssa. Mistä nyt ikinä sitten töitä saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääsee kun hakee paikkaa ja kertoo suoraan, että ei ole kokemusta vanhustenhoidosta ja kiinostuksen kohteena ovat lapset ja nuoret ja palkankin pistää yläkanttiin. Näin olet selättänyt byrokratian ja hakenut paikkaa jota et todennäköisesti kuitenkaan saa.
No lähihoitajan palkka on se mikä on. Ei sitä voi itse määrittää.
Ei sen ihmisen hoitaminen paljoa poikkea oli hän sitten 1 tai 100 vuotias. Lähinnä ihmettelen omaa nuivaa asennettasi työtä kohtaan.
On kuitenkin omaa alaasi työ työpaikka. Olen puuseppä ja minut työkkäri käski hakea kahden kuukauden kestävää koulunkäynnin ohjaajan paikkaa. No minäpä hain, ei vastattu soittopyyntöön eikä hakemukseen tullut vastausta. Olisin mennyt, jos olisin päässyt. Mutta miten sitä olisikaan päässyt paikkaan, jossa olisi pitänyt olla koulutus tai ainakin kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on 2kkn työ, joten ihmettelen suuresti miten voisivat palkata henkilön jota joutuvat opastamaan koko ajan. -Ap
Älä unohda sitä tosiasiaa, että ei sinua ole siihen paikkaan valittu. Et siis ole saanut sitä paikkaa vielä, mitä sitten hätäilet?
Ei työkkärin "työtarjous" todellakaan tarkoita sitä, että nyt juuri SINULLE tarjotaan sitä työpaikkaa ja sinut siihen palkataan. Ei vaan sinun pitää ottaa yhteyttä työnantajaan!
Pienimmän riesan tie on se, että otat yhteyttä työnantajaan ja kerrot, että sinä olet tällaisen tarjouksen saanut, vaikka olet suuntautunut lastenhoitoon. Sen jälkeen ilmoitat työkkäriin ottaneesi yhteyttä työnantajaan ja jäät odottamaan, valitaanko sinua vai ei.
Puusepän kannattaisi ilmoittautua sijaiseksi kouluille, teknisen työn opettajaksi!
Mikä on menestyjän ja ei niin menestyneen suurin ero.
Jälkimmäinen sanoo useammin "ei".
MIKSI et ottaisi töitä? Voisit tykätä. Ehkä jopa oppisit jotain