Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häistä, morsiamen saapuminen alttarille

Vierailija
22.08.2016 |

Olen se morsian. Isäni on kuollut. Sellaisia miespuolisia lähisukulaisia ei ole, joiden haluaisin minut saattelevan sulhaselle. No, ehkä yksi veljistäni, mutta mieluummin ei.

Oisko se sitten jonkun mielestä jotenkin paheksuttavaa, jos kävelisin alttarille aikuisen tyttäreni kanssa?

Voisin tietysti kävellä yksinkin. Tai vaikka mummini, muistisairaan vanhuksen kanssa. Sekin voisi olla ihana kokemus...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kävele sulhasen kanssa?

Vierailija
2/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette kävele miehesi kanssa yhdessä alttarille?:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kävelisit sulhasen kanssa yhdessä. En ymmärrä tuta morsiamen luovuttamista. Yhdessä olette Jumalan eteen menossa.

Vierailija
4/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele sitä luovuttamisena, mutta jostain vaan on tullut ajatus, että kävelisin sulhasen luokse alttarille. Ja haluaisin ehkä tehdä sen tyttäreni kanssa. 

Vierailija
5/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini vanhemmat olivat kuolleet kun vanhempani menivät naimisiin. Kävelivät yhdessä alttarille. Mun mielestä ihana symboloi kauniisti avioliittoa yhteisenä matkana

Vierailija
6/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele ihan kenen kanssa haluat. Minusta luontevinta on kävellä yhdessä sen kanssa, jonka kanssa on naimisiinkin menossa. Mitä ne muut ihmiset siellä tekevät alttarille menossa?

Vierailija
7/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sekä tytär että mummo. <3

Vierailija
8/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele mielummin yksin. Ei sua kukaan avioliittoon luovuta.

Vierailija
9/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo morsiamen saattaminen ei ole suomalainen tapa, vaan tullut niistä kulttuureista kuten germaaneilta, joissa morsian oli omaisuutta.

Vierailija
10/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos et ole täysivaltainen henkilö ja sinulla on sen takia joku joka vahtii tekemisiäsi, niin silloin tuo henkilö varmaan on sopiva saattamaan sinut.

Itse puolestani kaipaan tänne sitä kaunista tapaa, joka eräissä maissa on, eli jossa häävuoteen verinen lakana ripustetaan hääyön jälkeen parvekkeelle naapureiden nähtäväksi.

Vierailija
11/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini vanhemmat olivat kuolleet kun vanhempani menivät naimisiin. Kävelivät yhdessä alttarille. Mun mielestä ihana symboloi kauniisti avioliittoa yhteisenä matkana

Mun vanhemmat olivat vahvasti hengissä kun mentiin naimisiin ja silti kävelin alttarille mieheni kanssa.

Vierailija
12/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelimme miehen kanssa yhdessä alttarille, olimme 30 v. ja asuneet jo pitkään yhdessä. Olisi ollut omituista jos isäni olisi minut yhtäkkiä luovuttanut.

Vierailija
13/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on aikuinen tytär, olet varmaan täysi-ikäinen ja täysivaltainen nainen - et tarvitse ketään luovuttamaan sinua, ja suoraan sanoen neli- tai viisikymppinen morsian isänsä talutettavana näyttäisi oudolta. Kävele yksin tai yhdessä sulhasen kanssa.

Vierailija
14/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotta sitten Suomessa suurin osa hääpareista käveli alttarille pariskuntana. Sen jälkeen tuli Kauniit ja Rohkeat ja jenkkileffat, joista tuo "kaunis perinne" saattamisesta on tänne kopioitu.

Vierailija
15/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua kulkea yhdessä sulhasen kanssa, niin sitten mieluummin yksin. Tai kaason kanssa.

Vierailija
16/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin tai yhdessä sulhasen kanssa. En oo ikinä ymmärtäny tätä muualta levinnyttä isä (tai kuka ny ikinä sitten kenenki tapauksessa on) saattaa kulttuuria.

Vierailija
17/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käveltiin miehen kanssa yhdessä. Iän puolesta (26 v) kai olis isi viereen vielä passannut, mutta suoraan sanottuna se tuntui minusta oudolta ajatukselta se "luovuttaminen" (ei tässä mitään kauppatavaraa olla) ja oltiin oltu avoliitossa jo monta vuotta + lapsia pari... Minusta oli jotenkin arvokkaampaa kävellä alttarille sulhasen kanssa.

Mutta tehtiin muitakin juttuja eri tavalla kuin nykyään tavataan tehdä... Esim minulla oli lyhyehkö ohut kesämekko (ei valkoinen morsiuspuku), ei ollut kaasoja eikä bestmänejä eikä liioin polttareita, ja kirkon jälkeen pidettiin vaan kahvitus srk:n tiloissa 60-luvun tyyliin...

Vierailija
18/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos morsian on täysivaltainen aikuinen ja päättänyt itse avioitumisestaan, niin silloin morsian kävelee alttarille joko yksin tai sulhasen kanssa.

Vierailija
19/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on oikein hyvä valinta!

Itse menin yksin, edellä kolme pientä morsiusneitoa, joista yksi oli tyttäreni.

Vierailija
20/25 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on aikuinen tytär, olet varmaan täysi-ikäinen ja täysivaltainen nainen - et tarvitse ketään luovuttamaan sinua, ja suoraan sanoen neli- tai viisikymppinen morsian isänsä talutettavana näyttäisi oudolta. Kävele yksin tai yhdessä sulhasen kanssa.

Tämä.

Tää koko isän rooli on tullut Kauneista ja rohkeista...

En ymmärrä miksei voi kävellä yksin sinne sulhasen luo.