Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ruokavaliolla hoitaa unettomuutta? Vinkkejä?

Vierailija
22.08.2016 |

Tiedän jo suosituksen, että aamupalan pitäisi olla proteiinipitoinen ja viimeinen ateria illalla saa olla hiilareita, koska ne väsyttää. En juo myöskään kahvia kuin vain aamulla. Aamukahvista en haluaisi luopua, mutta pakkohan se on sitäkin kokeilla, ellei tämä valvominen lopu.

Terveellisestä ruokavaliosta ei varmasti ole ainakaan haittaa, mutta onko jotain tiettyjä ruoka-aineita, joita kannattaisi jättää pois? Olen harkinnut jopa teen tai vihreän teen poistamista, koska niissäkin on kofeiinia. Maitoa en mielellään juo, vaikka muita maitotuotteita käytän. Nälkäisenä en saa unta, vaan syön mielellään vielä illalla ihan kunnolla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, ettei nukahtaminen ainakaan siitä ole kiinni.

Lääkkeitä en haluaisi käyttää, ja liikkuminen on jalkavamman takia toistaiseksi rajallista. Kokemuksianne ruokien piristävyydestä/väsyttävyydestä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miski haluat hoitaa unettomuuttaa ruokavaliolla? Kertomasi perusteella nauttimasi kahvin määrä ei vaikuta unettomuuteen. Jos epaulet, että illalla syöty ateria on liian raskas kokeile kevyempää.

Itse olen herkkäunirytminen ja minulla unettomuuteen vaikuttaa heräämisrytmi. Kun herään arkisin klo 7 ja viikonloppuna 7.30 ei nukantamis- tai heräilyongelmaa keskellä yötä ole. Herään siis ajoissa riippumatta siitä monelta menen nukkumaan. Useimmiten menen nukkumaan n. 22:30-23:00. Joskus viikonloppuina unet jää kuuteen tuntiin. Unirytmini pystyn rikkomaan helposti nukkumalla aamulla 8:30 asti. Se on todella pienestä kiinni siis.

Vierailija
2/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut melatoniinia? Sehän on kehon oma hormoni eikä varsinaisesti nukahtamislääke.

Illalla kannattaa juoda pieni kupillinen (niin ettei herää heti parin tunni päästä vessaan) rauhoittavaa teetä, jossa on kamomillaa ja/tai valeriaanaa. Näitä saa ihan tavallisista ruokakaupoista. 

Illalla ei kannata syödä viimeiseksi enää mitään kovin tukevaa ateriaa, vaan mieluummin pari leipää ja banaani tms. hiilaripitoista. Suklaassa on ymmärtääkseni kofeiinia.

Liikunnan puute aiheuttaa helposti unettomuutta, mutta jos et pääse liikkumaan niin sille ei oikein voi mitään.

Mistä unettomuutesi johtuu? Alkaako aina päässä pyöriä huolet ja murheet, vai eikö sinua vain ala väsyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut melatoniinia? Sehän on kehon oma hormoni eikä varsinaisesti nukahtamislääke.

Illalla kannattaa juoda pieni kupillinen (niin ettei herää heti parin tunni päästä vessaan) rauhoittavaa teetä, jossa on kamomillaa ja/tai valeriaanaa. Näitä saa ihan tavallisista ruokakaupoista. 

Illalla ei kannata syödä viimeiseksi enää mitään kovin tukevaa ateriaa, vaan mieluummin pari leipää ja banaani tms. hiilaripitoista. Suklaassa on ymmärtääkseni kofeiinia.

Liikunnan puute aiheuttaa helposti unettomuutta, mutta jos et pääse liikkumaan niin sille ei oikein voi mitään.

Mistä unettomuutesi johtuu? Alkaako aina päässä pyöriä huolet ja murheet, vai eikö sinua vain ala väsyttää?

Olen kokeillut melatoniinia. Jos annossuositus on yksi tabletti, niin minun on otettava neljä. Uni tulee vasta reilun parin tunnin päästä melatoniinin ottamisesta, eli minulla on ilmeisesti hidas aineenvaihdunta/imeytyminen.

Melatoniini auttaa nukahtamiseen, mutta ei muuta unen laatua syvemmäksi. Heräily alkaa parin tunnin unien jälkeen. Kuitenkin tarvitsen paljon unta ollakseni virkeä, sillä silloin kun unta olen saanut, yhdeksän tunnin yöunet ovat olleet minulle sopivat. Nykyään tuntuu, etten pääse syvään uneen ollenkaan.

Huolia ja murheita periaatteessa on, mutta ei ne yöllä pyöri mielessä enkä usko niiden vievän yöunia. Koska huolia on ollut jo kymmenen vuotta, mutta valvominen on alkanut reilu vuosi sitten.

Mietin, liittyisikö valvominen ikään ja alkavaan menopaussiin (olen 40 +) ja voisiko sitä korjata hormonikorvaushoidolla. Joka on tietysti lääke, mutta ei unilääke.

Vierailija
4/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nyt ainakin kaiken kofeiinin poisjättämistä. Muista että sitä on muussakin kuin kahvissa, kuten teessä, suklaassa, energiajuomissa ym.

Vierailija
5/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuiko elämässäsi tai elämäntavoissasi jotain muutosta silloin kun valvominen alkoi? Entä voisiko sinulla olla uniapnea ja heräily johtuisi hengityskatkoksista? Kannattaisi ehkä käydä jossain unitutkimuksissa jossa syy selviäisi.

Vierailija
6/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile nyt ainakin kaiken kofeiinin poisjättämistä. Muista että sitä on muussakin kuin kahvissa, kuten teessä, suklaassa, energiajuomissa ym.

Minunkin mielestäni tätä kannattaisi kokeilla. Voithan korvata kahvin kofeiinittomalla. Ja illalla rauhoittavaa teetä, kuten joku jo suosittelikin. Myös tippa laventeliöljyä tyynyyn voisi auttaa. Ja illalla vain rentouttavaa tekemistä.

Vierailija
7/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä autosomitesti ja aloita tarkastelemalla oletko kofeiinille herkkä (hidas metabolisoija). Esmes http://snpedia.com/index.php/Caffeine  .... jos olet, jätä kahvi ja muut tuotteet, joissa on kofeiinia tai vastaavia psykoaktiivisia aineita.

Magnesiumlisä voisi sopia sinulle. Kokeile diasporalia 2x annoksella tuntia ennen nukkumaanmenoa. Hiilareiden osuutta on liioiteltu ja banaanin kuoressa on tosiaan serotoniinia, mutta ihmisen elimistö osaa syntetisoida serotoniininsa muista lähteistä (eli sitä ei tarvitse nauttia). Sama pätee melatoniiniin. Lähtöaineina molemmissa on tryptofaani. Yleensä sitä saadaan liikaa, eli ei pitäisi olla ongelma. Toki em. synteeseissä voi olla ongelmaa, jos em. synteesiin liittyvät solut ovat vaurioituneet (tai rna expressoidaan väärin).

Stressillä on todella suuri merkitys myös. Voit mittauttaa useampana hetkenä kortisolin. Myös sydämen sykevälivaihtelu kertoo paljon sympaattisen hermoston tilasta (stressissä siis kiihtynyttä).

Tututstu mitä tekee aivoissamme oleva suprakiasmaattinen tumake. Tutustu valon, äänien jne osuuteen kyseisen tumakkeen toiminnan suhteen. Sieltä löydät vastauksen.

Vierailija
8/8 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan kroonista unettomuutta, eikä tähän valitettavasti ole mitään helppoja hoitokeinoja olemassa. Oikeastaan hoito on yhdistelmä kaikkea mahdollista: säännöllinen elämänrytmi, terveellinen ruokavalio, mahdollisimman vähän kofeiinia eikä ainakaan enää iltapäivällä / illalla yhtään, liikunta / ulkoilu, melatoniini ja sen lisäksi jokin nukahtamista helpottava lääke - mikä toimii kelläkin parhaiten, on yksilöllistä. itselläni käytössä melatoniinin lisäksi tällä hetkellä Ketipinor 25 mg.

Hyvin en nuku näilläkään eväillä, mutta joka tapauksessa saan pidettyä itseni työkykyisenä. Onneksi en ole kirurgi tai lentäjä....toimistotöissä pieni pumpulipäisyys ei yleensä kaada maailmaa. Muutamalla tunnillakin pärjää.

n44

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän