No niin. Teini ei taaskaan mennyt kouluun
Wilmaan tuli taas poissaolot näkyviin. Teini lintsaa, ei ole näyttäytynyt koulussa ja tunneille ei ole ilmaantunut. Kyseessä kasiluokkalainen tyttö.
Tätä on tapahtunut jo kaksi kertaa, koulua ollut vajaa kaksi viikkoa. Omat työpäiväni ovat pitkiä ja lähden puoli seitsemän aikaan, jolloin herätän tytön. Sanoo olevansa lähdössä kouluun, mutta ei kuitenkaan mene.
Viikonloppuisin lähtee ulos ja vaikka viikonlopun kotiintuloajaksi on yhteisesti sovittu puoli kymmenen, ei aina ilmaannu paikalle silloinkaan. Joskus hipsii kotiin vasta yhdentoista jälkeen. Koskaan ei ole tullut humalassa, viinanhajuisena tai tupakalta tuoksuvana.
Tyttöä ei kiusata, hänellä on ihan hyviä arvosanoja (keskiarvo muistaakseni suunnilleen 9.2), hän ei polta tupakkaa. Hän vaikuttaa kyllä aika masentuneelta ja sulkeutuneelta ja saattaa pienestäkin asiasta alkaa raivota. Ei tottele, ei kuuntele, paiskoo ovia.
Olemme jo kokeilleet erilaisia rangaistuksia. Puhelin pois, tietokone pois, kotiintuloaika aikaistettu yhdeksään. Välillä sujuu hyvin, välillä kapinoi avoimesti. Silloin ei pääse lähtemään kotoa mihinkään ja huuto yltyy.
Pelkään, että lintsailusta tulee tapa ja koulunkäynti lähtee mahalaskuun. Kasi- ja ysiluokka ovat tajuttoman tärkeitä päättötodistuksen ja lukioon hakemisen kannalta. En halua, että teini pilaa omat mahdollisuutensa tämmöisellä käytöksellä.
Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Miten tulisi toimia?
Aivan varmasti kiusataan koulussa, ja ilmeisesti todella pahasti, kun on jo heti poissaoloja. Muistan hyvin omat kouluvuoteni, minä olin kiltti ja hyvä koulussa ja tietysti kiusattu. Lintsasin paljon. Olin niin hiirulainen, ettei ketään kiinnostanut. Vasta kouluvuoden lopussa opettajat ihmetteli, et kylläpä sulla on paljon poissaoloja...
Mut kiva jos kiusaamisen lisäksi saa vielä omat vanhemmat kimppuunsa. Niin taitaa monelle käydä, tukea ei saa sitten mistään. Ja se kai se monella nuorella on se pahin asia, minkä alkaa tiedostamaan, tässä maailmassa on todella yksin.