Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologin ym. vaitinolovelvollisuus vs. ilmoitusvelvollisuus

Vierailija
22.08.2016 |

Jos vanhempi hakeutuu hoitoon esim. masennuksesta johtuvan runsaan päihteiden käytön takia(niin lailliset kuin laittomat päihteet), onko terveydenhoidon ammattilainen, esimerkiksi psykologi velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen? Päihteiden käyttö ei tapahdu kotona, eikä koskaan ole päihtyneenä lapsen kanssa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minut raiskattiin ja asiaa puitiin ammattiauttajalla, huutoitkin psykologille ja tulin paljastaneeksi, että olin tuona iltana ottanut yhdet hatsit marisätkästä.

Seuraavana päivänä tuli puhelu ja kutsu kuulusteluun epäiltynä huumausainarikoksesta. Oli aika veikeä tunne olla yhtäkkiä syytettynä eikä enää asianomaisena, kun rikollinen olinkin minä itse.

Tuon jälkeen en ole psykologille puhunut kuin enintään säästä.

Psykologi ei olisi saanut tuosta marisätkästä minnekään ilmoittaa (olen psykologi, joten jotain tästä tiedän). Sinun olisi kuulunut tehdä kantelu ao psykologista. Lähinnä ilmoitusvelvollisuus liittyy paljon isompiin asioihin: Aikuisten kohdalla pitää olla jo akuuttia uhkaa esim. jollekin toisella. Lasten kohdalla raja matalammalla, mutta jos lapset eivät ole vaarassa niin ei kuulu ilmoittaa.

Muistakaa oikeutenne ja tehkää tarvittaessa ilmoituksia.

Minäkin ihmettelin, mutta minulle selitettiin, että kyse oliki kyllin isosta asiasta, sillä se liittyi olennaisesti vakavaan rikokseen, jossa olin syyttäjä/asianomainen. Se, että uhri on ollut huumausaineen vaikutuksen alaisena, laskee se näemmä ainakin täällä Suomessa raiskaajan tuomiota. Tämä psykologi oli sopivasti virkaintoinen kun arvioi, että olin osasyyllinen koko episodiin, kun olin vetäissyt yhden hengenvedon. Ja kyllä, poliisia TODELLAKIN kiinnosti, sain siitä tuta. Olin asian kertaalleen myöntänyt ja poliisit sen tiesivät, eikä minulla tosiaankaan ollut energiaa edes ajatella, että voisin onnistuneesti asian enää kieltää.

Toimisin nyt tällä kokemuksella ehkä fiksummin.

Miten fiksummin? Lopetat narkkaamisen vai siitä puhumisen.

Vierailija
22/23 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi todellakaan kertoa yhtään mitään. Kaikki merkitään tietokantaan josta ne ovat kenen tahansa työntekijän urkittavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, täällä ei kyllä voi kysyä mitään ilman, että aletaan tekee ihan omia johtopäätöksiä. Sanotaan nyt näin, että mies lähinnä pelkää sitä lasu-ilmoitusta ja kai tuntee että hänellä ei voi olla luottamusta ihmiseen kelle avautuu, jos asiat vuodetaan heti kolmannelle osapuolelle. Ite olen kyllä omien jaksamisieni ym takia ottanut kaiken avun vastaan mitä saa, joten sen takia lastensuojelun ei tähän tarvitse todellakaan puuttua. Olen saanut niin keskusteluapua, kuin ihan konkreettista lastenhoitoapua ym. Riitelyn vuoksi nyt ei kukaan lasu-ilmoa tee, joka perheessä riidellään, joten tuo ainakin on nyt ihan saivartelua. Lähinnä mietitytti tuo, että jos kyse laittomista päihteistä ja sinulla on lapsi, niin puuttuuko tähän heti lastensuojelu.

Itse en siis käytä huumeita, niin kuin joku nyt nokkelana yritti päätellä :D

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän