Olen ihan kypsä kaveriini
Mulla on ystävä, sanotaanko vaikka Maija, jolla on mielestäni päihdeongelma. Muuttuu aina juodessaan superrasittavaksi ja vetää aina yli. Pummaa muilta juotavaa, valittaa rahatilanteestaan ja kuitenkinsaattaa istua baareissa.
Tunnemme muutaman vuoden takaa, tutustuimme kun tämä Maijai tapaili miespuolista frendiäni. Nuo yhteiset ystävämme ovat luisuneet aika rajuun päihteidenkäyttöön enkä arvosta muutenkaan heidän touhujaan joten olen lopettanut yhteydenpidon noihin ihmisiin. Tämä Maija on samaa mieltä kanssani, arvostelee noiden yhteisten tuttujemme dokaamista ja huumeidenkäyttöä (syy miksen ole tekemisissä). Maija on harrastanut seksiä tuosta kaveriporukassa jossa on ehkä 8 miestä, näistä 7 kanssa. Nämä miehet kutsuvat häntä seläntakana "pirih*oraksi" ja "varmaksi p*lluksi". Olen selittänyt tälle Maijalle että hänen käytöksensä on tuhoisaa eikä kannattaisi pyöriä noiden jätkien kanssa. Maija on aivan samaa mieltä ja arvostelee näitä, kunnes taas hupsista vaan lipsahtaa 3 päiväksi juhlimaan näiden tyyppien kanssa. Viestittelee mulle kuinka haluaa vaan raitistua ja viettää rauhallista elämää, mutta sitten taas on sekoilemassa noiden tyyppien kanssa. Ärsyttää että mulle esittää toista ja myötäilee mutta hakee hyväksyntää noilta juopoilta ja vakuuttelee kuinka ne kaikki on häneen ihastuneita vaikka tosiasiassa naureskelevat tuolle helpolle muijalle. Sitten aina ryypättyään päiväkausia ja nussittuaan montaa eri kundia Maija valittaa ja itkee ahdistustaan. Syö masennuslääkkeitä ja käy terapiassa, saikuttaa vähänväliä masennuksen takia. Olen jo kertaalleen jutellut asiasta erittäin tiukasti hänen kanssaan, mutta ei mene perille.
Miten tähän pitäisi nyt sitten reagoida ja mitä tälle Maijalle sanoa. Ärsyttää ihan superisti tuo käytös ja joo, eipä se minulle kuulu kenen kanssa pyörii mutta en pysty arvostamaan lainkaan noita tuossa juoppoluuseriporukassa pyöriviä dokunistejä. Enkä kaksinaamaisuutta, että mulle esitetään ettei noi tyypit kiinnosta ja sitten kuitenkin heti kun viinahammasta kolottaa, juostaan sinne huoraamaan ja dokaamaan. Ja sitten ah ja voih masennusta ja ahdistusta ja vähän masennuslääkkeitä naamaan ja parin viikon saikku töistä - että on vapaata juoda ja krapuloida.
Niin, olemme yli 30-vuotiaita ihmisiä.
Kommentit (9)
Todennäköisesti haluaakin raitistua, mutta ei pysty.
Sinä et tilanteelle mitään voi. "Tiukkasävyisillä" puheillasi ei ole mitään merkitystä. Jos asia hoituisi noin helposti, ei maailmassa päihdeongelmaisia olisikaan.
Aika huono yhdistelmä masennuslääkkeet ja viina. Pelkästään humala voi olla täysin erilainen mitä se "normaalisti" olisi ilman masennuslääkkeitä, ja voi tällöin mennä täysin sekaisin. Mutta ehkäpä käytöstä nyt ei kuitenkaan masennuslääkkeiden piikkiin voi laittaa. Itse juttelisin henkilön kanssa vakavasti, kun hän on selvinpäin ja hyvässä kunnossa, että sinun tekee pahaa katsoa kuinka hän tuhoaa itseään, saattaisin jopa ehkä sanoa mitä nämä miehet selän takana hänestä puhuvat. Suosittelisin hoitoon hakeutumista, ja jollei kaverissa tapahdu muutosta niin voit sanoa, että sinulla ei ole resursseja enää auttaa häntä ja hän on oman onnensa varassa. Tällöin voisin oikeasti katkaista välit ainakin joksikin aikaa, jos kaveri vaikka heräisi huomaamaan, että menettää sinut käytöksellään.
Olet hyvä kaveri. Puhu ystävällesi rehellisesti kun hän on tosissaan selvä, kerro myös tuosta selän takan huorittelusta, jos ei ole asiasta vielä tietoinen, avaisi silmät?
Vierailija kirjoitti:
Aika huono yhdistelmä masennuslääkkeet ja viina. Pelkästään humala voi olla täysin erilainen mitä se "normaalisti" olisi ilman masennuslääkkeitä, ja voi tällöin mennä täysin sekaisin. Mutta ehkäpä käytöstä nyt ei kuitenkaan masennuslääkkeiden piikkiin voi laittaa. Itse juttelisin henkilön kanssa vakavasti, kun hän on selvinpäin ja hyvässä kunnossa, että sinun tekee pahaa katsoa kuinka hän tuhoaa itseään, saattaisin jopa ehkä sanoa mitä nämä miehet selän takana hänestä puhuvat. Suosittelisin hoitoon hakeutumista, ja jollei kaverissa tapahdu muutosta niin voit sanoa, että sinulla ei ole resursseja enää auttaa häntä ja hän on oman onnensa varassa. Tällöin voisin oikeasti katkaista välit ainakin joksikin aikaa, jos kaveri vaikka heräisi huomaamaan, että menettää sinut käytöksellään.
Siis miten ap on auttanut kaveriaan?
Itse olin samanlainen. Kuvittelin silloin nuorena että miehet sillä hetkellä jopa oikeasti tykkäsivät minusta. Eihän siitä käytöksestä tullur kuun pahempi mieli. Elämäni muuttui kun tapasin mieheni. Hän välitti ja välittää minusta oikeasti ja olen toipunut. Minulla ongelmana oli todella huono itsetunto.
Ei se kaverisi tuota kaksinaamaisuuttaan tee. Kärsii riippuvuudesta.
Jos se tarvii sut ankkuriksi sekavaan elämäänsä. Toisaalta ystävää ei saa hylätä, toisaalta jos annat enemmän kuin saat niin katkaise välit.
Hyvä jos Maijalla on terapia. Päihdeongelmaisen läheinen voi myös tarvita apua. Voit hyvin mennä al-anon ryhmään. Toisaalta voit vain vain sanoa Maijalle ettet enää jaksa kuunnella sitä vanhaa.
Mä en hyysäis tollasta looseria enää.