Sietämätön lemu: päivän mielensäpahoittaja
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001245054.html
Kylläpä oli kaiken haistattelun jälkeen töykeää jättää traktori pellolle niin, että perhe menetti muutamaksi tunniksi näköalansa. Rikosilmoitus luonnonmukaisesta ja ekologisesta lannoituksesta onkin jotain, mitä kannattaa tehdä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pahoin lemuava ei ole luonnollista nähnytkään. Ties mitä kemikaaleja siihen on tungettu. Landet taas osoittaa junttiutensa. :)
Luitko edes juttu? Siinähän sanottiin, että se oli ostettu tunnetulta yritykseltä eli todennäköisesti kyseessä oli paikallisen kaupungin myymä kompostoitu jätevedenpuhdistamon sivutuote. Landen junttiutta en jutusta löytänyt. Jos ei ole karjaa, jonka lantaa levittää, niin silloin voi ostaa samantapaista tutkittua tuotetta.
Luin, ja siksi kommentoinkin että ties mitä kemikaaleja. Olen näet itse ollut jäteveden puhdistamolla töissä, ja tiedän miten homma toimii.
Landen junttius on selitetty nimimerkki maajussin viestissä (nro 7).
Haha, nää on näitä koko ikänsä kaupungissa asuneita ja sitten hankitaan okt maalta ja kaikki maaseudun normaalit juttu on heille järkytys.
Vierailija kirjoitti:
Maalla haisee paska pari päivää ->rikosilmotus kun ei voi kahviakaan juoda terassilla ja trakori pilaa kauniin maalaismaiseman.
Jumalauta, yleensä olen rauhaarakastava ja kaikkien kanssa toimeen tuleva ihminen... Mutta tää juttu osui nyt johonkin hermoon. Kuinka typeriä ihmiset voi olla???????
Sinä tässä olet osoittanut typeryytesi. Lannan haju ei ole ongelma, eikä komposti normaalisti haise. Tässä oli kyse viemärin hajusta, joka lemuaa pahemmalle kuin lanta. Mene uimaan viemäriin, ja katso kauan kestät sitä lemua.
Ps. Väität olevasi "rauhaa rakastava ja kaikkien kanssa toimeen tuleva", mutta koko muu viestisi kumoaa sen väitteen, ja osoittaa sinut valehtelijaksi.
Täällä eräs kaupungista muuttanut pari sätti viljelijää kun se leikkasi vehnäpellon sängelle juuri kun heillä oli isot juhlat tulossa. Tähkät olisi ollut niin paljon nätimpi tausta kuville :D
Tää oli yhtä tyhmä juttu kun se taannoinen "lentomuurahaiset valtasivat pihan". Meillä on jokaikinen heinäkuu parin päivän ajan lentomuurahaisten parvelua pihalla koska tässä on iso laakea kallio jonka ylle hakeutuvat. Eipä todella ole tullut mieleen ottaa yhtettä iltapäivälehteen noin tuiki tavallisen luonnonilmiön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maajussi kirjoitti:
Näin viljelijänä en nyt olisi ruvennut sitä verta nenästäni kaivamaan, vaan asian olisi voinut tehdä fiksumminkin..ensinnäkin.
Se kyntötraktori heti paikalle, kun aloittaa lannan levityksen, eli heti maan sekaan. Vähentää hajua huomattavasti. Ja kynnettävä se on kuitenkin.
Joten tässä on vain ajankäytöstä kyse.
Ja sitten, en todellakaan jättäisi traktoria pellolle haisemaan, vaan sen paikka on jossain ihan muualla. Pitäisi myös ajatella mahdollista ilkivaltaa.
Ihan piruuttaankaan ei kannattaisi tehdä tällaista. Asiat voisi tehdä kunnolla ja mahdollisimman vähällä kitkalla naapureita kohtaan.
Näin meillä..ja takuuvarmasti sonnat ajetaan vesisateen alle, jotta sekin poistaa hajua..ei kaikkea todellakaan tarvitse tehdä ajattelematta ja vaikeimman kautta..
Meidän työ todella haisee, mutta ajattelulla sitäkin voi vähentää..ja aikatauluttamalla.
Aikataulutuksesta tuossakin todennäköisesti oli kyse. Tänään on luvassa vesisadetta, eilen oli puintikeli. Eiköhän tuolla talon muut traktorit olleet viljankuljetuksessa ja lannanlevitystraktori jätettiin muutamaksi tunniksi pellolle, koska kuskeja ei kertakaikkiaan siihen hätään ollut.
Koska se joka sitä traktoria ajoi pellolla poistui paikalta kävellen?
Todennäköisesti autolla. Lähti vähäksi aikaa ajamaan viljaa ja palasi sitten hakemaan traktorin lannanlevityskoneineen. Traktoria ei kannata välillä vaihtaa, koska lannanlevitystö jatkui muutaman tunnin kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pahoin lemuava ei ole luonnollista nähnytkään. Ties mitä kemikaaleja siihen on tungettu. Landet taas osoittaa junttiutensa. :)
Luitko edes juttu? Siinähän sanottiin, että se oli ostettu tunnetulta yritykseltä eli todennäköisesti kyseessä oli paikallisen kaupungin myymä kompostoitu jätevedenpuhdistamon sivutuote. Landen junttiutta en jutusta löytänyt. Jos ei ole karjaa, jonka lantaa levittää, niin silloin voi ostaa samantapaista tutkittua tuotetta.
Luin, ja siksi kommentoinkin että ties mitä kemikaaleja. Olen näet itse ollut jäteveden puhdistamolla töissä, ja tiedän miten homma toimii.
Landen junttius on selitetty nimimerkki maajussin viestissä (nro 7).
Viesti nro 7 oli yksi näkökulma. Itse en keksi yhtäkään syytä siihen, miksi traktori ei voisi olla pellolla muutamaa tuntia. Siellähän oli esim. tuohtunut Marjut tarkkailemassa.
Mä repesin naurusta jutun luettuani, ettäkö yksi hajuviikonloppu noin pilasi elämän. Voi voi nyt sentään.
Mulla on mökkinä rintamamiestalo ja naapureilla on peltoja, joita viljellään.
Saattaapi jonain viikonloppuna lemahtaa sianpaska niin, ettei pihalla voi olla. Saattaa joku aamu herätä traktorin ääniin. Saattaa olla, että pellolla on rikkaruohoruiskutus (pysytään varulta sisätiloissa).
Semmoista se on, maalla.
Voi raasua... Oikein traktori pilaamassa maisemaa... :'< Kyllä on rankkaa!
Voi voi... Me asumme maalla. Joka vuosi keväisin meillä haisee sen muutaman päivän (ei edes viikkoa) kun lietteet tai mitkä lie sonnat levitetään pellolle. Ei ole tullut mieleenkään, että tästä voisi valittaa?! Viljelläänhän siinä sokerijuurikasta, jotta saamme sokeria tai viljaa meidän leipiä ja puuroja varten.
Alkuperäinen valittaja on ilmeisesti sitä mieltä, että maalla asuminen on elämänlaadultaan hienoa kunhan maalaiselämä ei näy eikä kuulu.
Mutta ei hätää, kohta puidaan viljat. Se se vasta pilaa maalaismaiseman kun pellot ovat sängellä. Ja auta armias kun pellot kynnetään! Sitten ne vasta rumat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla haisee paska pari päivää ->rikosilmotus kun ei voi kahviakaan juoda terassilla ja trakori pilaa kauniin maalaismaiseman.
Jumalauta, yleensä olen rauhaarakastava ja kaikkien kanssa toimeen tuleva ihminen... Mutta tää juttu osui nyt johonkin hermoon. Kuinka typeriä ihmiset voi olla???????
Sinä tässä olet osoittanut typeryytesi. Lannan haju ei ole ongelma, eikä komposti normaalisti haise. Tässä oli kyse viemärin hajusta, joka lemuaa pahemmalle kuin lanta. Mene uimaan viemäriin, ja katso kauan kestät sitä lemua.
Ps. Väität olevasi "rauhaa rakastava ja kaikkien kanssa toimeen tuleva", mutta koko muu viestisi kumoaa sen väitteen, ja osoittaa sinut valehtelijaksi.
Hei Marjut! Asun maalla rintamamiestalossa peltojen keskellä. Tiedän, että se mitä sinne pelloille levitetään, ei ole kompostilantaa vaan lietettä. Kyllä, se haisee pari päivää. Elämä on. Välillä paska haisee. Kyllä poliisissakin varmaan saadaan kunnon naurut sun rikosilmoituksesta.
Lahden Karistossa omakotialueella haisee aina silloin, kun matalapaineella virtaukset ovat kaakon suunnasta. Miksi ihmeessä sieltä ei oteta yhteyttä lehtiin, että kaatopaikka haisee tämän tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Ja lisänä, rakas Marjut, viestissäni lukee, että olen yleensä rauhaa rakastava. Ja vaikka tämä nyt osui ärsytyshermoon, niin älä hätäile: en aio tehdä sinusta rikosilmoitusta eikä tämä muutenkaan pilaa elämääni. Ärsyynnyn ja puhisen hetken, sitten unohdan ja jatkan elämääni. *pus*
Helppo nauraa, kun ei paska haise nenään. Nykyään asun turvassa siltä asialta mutta olen sianpaskaakin haistellut sen verran, ettei tuo Iltalehden juttu edes naurattanut. Olen myös käynyt jätevedenpuhdistamolla, enkä sitäkään hajua kotiini toivo.
Lehmänpaska on lempeä haju, miltei jopa tuoksu. Miksei maajussit käytä sitä. Apulantakin on keksitty jo vuosikymmeniä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Helppo nauraa, kun ei paska haise nenään. Nykyään asun turvassa siltä asialta mutta olen sianpaskaakin haistellut sen verran, ettei tuo Iltalehden juttu edes naurattanut. Olen myös käynyt jätevedenpuhdistamolla, enkä sitäkään hajua kotiini toivo.
Lehmänpaska on lempeä haju, miltei jopa tuoksu. Miksei maajussit käytä sitä. Apulantakin on keksitty jo vuosikymmeniä sitten.
Herkkäsieluisten ja -nenäisten heimoa, oletan?
Ehkä on hyvä, että kaikki eivät maalle muuta vaan pysyvät kaupungissa. Missä voikin sitten valittaa koirankakasta tai naapurin kissasta, joka pissaa kukkapenkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä eräs kaupungista muuttanut pari sätti viljelijää kun se leikkasi vehnäpellon sängelle juuri kun heillä oli isot juhlat tulossa. Tähkät olisi ollut niin paljon nätimpi tausta kuville :D
:D Tämä oli päivän paras :D
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä sulle työsarkaa kun muutat sianpaskan lempeäksi lehmänpaskaksi ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Oletko sä ihan normaalijärkinen?
Vierailija kirjoitti:
Mene neuvontajärjestöön töihin, kun olet noin asiantunteva. Kerro vielä työhaastattelussa viisaat näkemyksesi.
Koska se joka sitä traktoria ajoi pellolla poistui paikalta kävellen?