Miten saisin motivaatiota liikkumiseen?
Ainoa tällä hetkellä sopiva liikkumosmuoto on kävely. Ylipainoa on sen verran, ettei muuta oikein voi tehdä. Tuloja niin vähän, että kuntosalilla tai edes uimahallissa käyminen ei tule kuuloonkaan.
Ongelmani on se, että kävely on tuhottoman tylsää. Ei auta musiikki eikä äänikirjat. Lenkille lähtiessä jo tiedän, että voisin käyttää tuon ajan paljon tehokkaammin. Lenkillä käynti ei ole millään tavalla tuotteliasta.
Kommentit (47)
Olen niin samaa mieltä - kävely on tylsää....Tai no, ei silloin, kun olen jossain uudessa paikassa, kauniissa kaupungissa tai kauniilla maisemareitillä, missä ei ole häiriötekijöitä kuten lentoliikennemelua, liikennemelua, tms. Harvassa ovat sellaiset paikat!
Reittien vaihtelu? Joo, ensin ajan autolla jonnekin, ja kävelen siellä tunnin, kaksi. Silti...
Siis mikä liikuntalaji ei ole tylsää? Vinkkejä, kiitos. Salilla yritin käydä - tukahdun tylsyydestä. Turhautumisesta. En käsitä mikä salilla käymisen idea on.
Asun erittäin tylsällä, rumalla omakotitaloalueella. Ympäristö ei houkuttele lähtemään kävelylle.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tällä hetkellä sopiva liikkumosmuoto on kävely. Ylipainoa on sen verran, ettei muuta oikein voi tehdä. Tuloja niin vähän, että kuntosalilla tai edes uimahallissa käyminen ei tule kuuloonkaan.
Ongelmani on se, että kävely on tuhottoman tylsää. Ei auta musiikki eikä äänikirjat. Lenkille lähtiessä jo tiedän, että voisin käyttää tuon ajan paljon tehokkaammin. Lenkillä käynti ei ole millään tavalla tuotteliasta.
Lenkillä käyntihän ON tuotteliasta. Jos et pidä koneistoasi kunnossa, tehokkuutesi vähenee. Itse ajattelen likkuntaa vähän niin kuin hampaidenpesuna; se ei aina huvita, mutta se on vain tehtävä. Ja koska se on tehtävä, on turha käyttää energiaa sen pohtimiseen, että lähteäkö vai ei, onko se tylsää vai. Kun teet siitä itsellesi rutiinin, se menee kuin huomaamatta. Ja kunnon kohetessa alat nauttia siitä aivan eri tavalla.
Sanoit, että sulla ei ole varaa käydä uimassa tai kuntosalilla. Etkö tosiaan pysty nipistämään 10-20 euroa kuussa muusta elämisestä liikuntaan? Monet kaupunkien ylläpitämät salit/jumpat ovat melko edullisia. Ilmaisiakin vaihtoehtoja löyty. Oman terveytesI kannalta on huolestuttavaa, jos sulla on paljon ylipainoa, etkä harrasta muuta liikuntaa kuin kävelyä.
Motivaatio lähtee itsestä. Haluatko liikunnan hyödyt? Haluatko olla virkeä, hyväkuntoinen ja terve? -> se vaatii hieman ponnistelua alkuun..lopputulos palkitsee ja usein kipinä jatkaa syntyy matkan varrella. Pystyvyyden tuntu tulee palkintona. Jes, tein sen! Liikuntaan voi suhtautua myös kuin kotityöhön..se on tehtävä..ja sitten on taas aikaa muille harrastuksille ja itsensä kehittämiselle. 30 min päivässä aluksi riittää tai vaikka 20 min. Kävelyn sijaan porrastreenit, ylämäkikävelyä..Netti on täynnä ilmaisia jumppavideoita, Zumbaa, lihaskuntoa...ilmaisia puistojumppia ym löytyy. Missä asiassa haluaisit kehittyä? Kävellä nopeampaa? Nautitko tanssista?
Täällä myös laiskottelija, jolle lenkille lähteminen on vaikeaa.
Olen todennut, että kävely on tylsää, jos ei ole päämäärää. En tykkää lähteä kävelemään kävelyn vuoksi, kiertää joku tylsä reitti vain palatakseni takaisin kotiin.
Nyt olen tajunnut, että minulla täytyy olla jokin päämäärä. Kevättalvella minua motivoi läheisen järven jää, päämääräni oli päästä näkemään jäätä.
Nyt minulla on ollut taas "laiska kausi", mutta nyt olen pyöräillyt. Päätän aina kohteen, jota käyn katsomassa. Eilen ajoin hulluna ja kovaa viiden kilometrin päässä olevalle uimarannalle vain nähdäkseni, millainen se on. Reitillä on ihania ylämäkiä, ja osan niistä jouduin taluttamaan vaihteettoman pyöräni vuoksi.
Pyöräily on mukavaa, maisemat vaihtuvat ja mielihyvähormonit erittyävät oikein kohinalla! Eilen sitten rannalla istahdin penkille, vetäisin röökin :) ja join vettä. Oli ihana hetki katsella järvelle ja mietiskellä siinä samalla tupakoinnin lopettamista.
Kun lenkkeily laiskottaa, tuo pyöräily on mukavampaa. Ihan sama, miten liikkuu, kunhan liikkuu ja saa pienen hien pintaan.
Niin, vielä tuosta lenkkeilystä. Kannattaa mennä mäkiselle reitille, kuten joku tuossa aiemmin kirjoittikin. Silloin ei tarvitse notkua siellä lenkillä tuntitolkulla, vaan lyhyempikin aika riittää. Kun lenkkeilen, saatan aina silloin tällöin innostua hölkkäämään ylämäet. Siinä hengästyy ja rasittuu sopivasti.
Minulle tulee kausia, jolloin liikkuminen ei huvita yhtään. Silloin annan olla, ja ajattelen, että liikun vain minimin, vaikka vaan kerran viikossa jotain pientä. "Laiskan" ei kannata ottaa suorituspaineita, ja kuvitella alkavansa liikkumaan kolme kertaa viikossa tunnin. Jos ottaa pienen hien vaikka kerran viikossa, on se aina parempi kuin ei mitään.
Ja työmatkat kannattaa tosiaan kulkea pyörällä tai kävellen. Silloin liikkumisella on päämäärä, ja se on mielekkäämpää. Itselläni on työmatka noin kilometrin, harmillisen lyhyt, mutta olen ajatellut, että tuleehan siinäkin kävelyä 10 km viikossa. Onhan sekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin samaa mieltä - kävely on tylsää....Tai no, ei silloin, kun olen jossain uudessa paikassa, kauniissa kaupungissa tai kauniilla maisemareitillä, missä ei ole häiriötekijöitä kuten lentoliikennemelua, liikennemelua, tms. Harvassa ovat sellaiset paikat!
Reittien vaihtelu? Joo, ensin ajan autolla jonnekin, ja kävelen siellä tunnin, kaksi. Silti...
Siis mikä liikuntalaji ei ole tylsää? Vinkkejä, kiitos. Salilla yritin käydä - tukahdun tylsyydestä. Turhautumisesta. En käsitä mikä salilla käymisen idea on.
Asun erittäin tylsällä, rumalla omakotitaloalueella. Ympäristö ei houkuttele lähtemään kävelylle.
Et tee tarpeeksi kovalla intensiteetillä. Siksi se tuntuu turhalta ja haahuilulta etkä saa ajankäytöllesi vastinetta. Endorfiinit, testosteroni ja kasvuhormonit eivät lähde liikkeelle tepastelemalla kaksi kilsaa puolessa tunnissa tai vähän liikuttamalla itseään jossain laitteessa.
Paras motivaation lähde on se, että nauttii siitä mitä tekee. Olisi hyvä jos voisit löytää jonkun urheilumuodon mistä pitäisit sellaisenaan. Seuraavaksi paras motivaation lähde on, että on tavoitteita, esimerkiksi että haluat parantaa kävelynopeuttasi tai matkaa. Kokeile erilaisia lajeja ja saatat löytää sellaisen mistä nautit.
Eihän esimerkiksi ruoanlaitossakaan ole mitään järkeä, jos ajattelee ruoan vain kehon tankkasmisena, mutta silti moni kokkaa ja syö mielellään hyvän makuista ruokaa. Yritä keksiä miten voisit löytää lajin mistä nautit tai edes voit nauttia sen lopputuloksesta tai hyödystä:)
Juuri oli että työmatkapyöräilijät ovat useampia kiloja laihempia kuin autoilijat.
Meillä ei ole tällä hetkellä autoa ja multa hävisi pelkät kauppa-/asiointimatkat 3 km suuntaansa 2-3kerta/viikossa polkemalla 10 kiloa parissa kuukaudessa auton poistuttua. Kun käy kaupassa pyörällä ei tule ostettua turhaa tavaraa kaappiin, koska pyörällä voi kuljettaa vain rajallisen määrän tavaraa eikä joka kelillä tai joka päivä kauppaan viitsi polkaista, kun matkalla on 2 isoa mäkeä.
Itse vihaan kävelyä, koska olen kävellyt/pyöräillyt samaa matkaa satoja kertoja lapsena ja ajanut autollakin tuhansia kertoja.