Miksi haluatte elokuussa etelän lämpöön?
Elokuun lomat on jo loppuunmyytyjä kauan, hajapaikkoja on. Miksi jengi haluaa matkustaa elokuussa aurinkoon, etenkin näin upean Suomen kesän jälkeen, hellepäiviä oli runsaasti?
Usein kerrotaan syyksi aurinko, mutta elokuussahan paistaa sadepäivistä huolimatta ihan reilusti Suomessakin, d-vitamiinin puutosta ei tule. Lisäksi Välimerellä on niin tolkuttoman kuuma vielä nyt, että kun pohjoismainen pinkki ihminen sinne menee, palaa varmasti.
Eikös järkevintä olisi varata matka pimeimpään aikaan eli loka-marraskuulle ?Ja sitten taas talvella, syys-ja hiihtolomat eivät nykyisin edes ole sen kalliimpia ajankohtia matkustaa, kun varaa ennakkoon.
Paras hyöty auringosta olisi elimistön kannalta jos kaamosaikana kävisi lataamassa akkuja auringossa.
Elokuussa ihmiset suuntaavat etenkin Kreikkaan/Kreetalle lomakeitaisiin makaamaan ja missaavat tieten tahtoen vielä Suomessa paistavan auringon.
Kertokaa joku mulle, miksi matkustatte elokuussa, en ole vielä itse motiivia löytänyt? Finnamatkat myy kahden viikon all inclusive paketteja Kreikkaan elokuulle, olivat melkein loppuunmyytyjä, mitä ihmettelen suuresti. Eli kyllä jengi siellä käy. :O
Kommentit (42)
Itse en matkusta, koska koulut alkoivat jo, mutta muuten ymmärrän täysin! Minusta tämäkin kesä oli huonohko, ainakin siellä, missä itse olin. Rakastan lämpöä, aurinkoa ja hellettä ja sitä, että voi luottaa siihen, että sitä on joka päivä! Ja että illat on lämpimiä! Meillä on tänäänkin 18C ja vesisadetta - ei oikein täytä kriteerejä. Välimeren maihin ei voi lämmön puolesta enää matkustaa syyslomalla - ei ole hellettä enää silloin siellä. Syyslomalla ainoat vaihtoehdot on Kanariansaaret tai Dubai, muut kohteet liian kaukana, jos vain viikon loma. Kaiken lisäksi mun iho ei ole perinteinen suomalainen, vaan koko perhe kestää vallan hyvin aurinkolomia. Tuliko nyt yllätyksenä, ettei kaikki ole sellaisia, kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu olemaan kesäloma elokuussa ja haluaa lämpimään. Suomessa elokuu on ollut tänä vuonna surkea. Vettä tulee vähän väliä ja lämpötilat on enimmäkseen 15C nurkilla. Onhan Suomessakin ollut hyviä säitä elokuussa, muttei tänä vuonna.
Okei, olin ehkä vähän tyhmä. :P Itse olen yrittäjä ja saan itse päättää lomani ajankohdan, suoraan sanottuna ei tullut edes mieleen että elokuulle sattuu kesälomat. Kaikilla tutuilla loma on heinäkuussa ja jotkut pitävät elokuussa viikon. Tämä loma tietysti selittää. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en matkusta, koska koulut alkoivat jo, mutta muuten ymmärrän täysin! Minusta tämäkin kesä oli huonohko, ainakin siellä, missä itse olin. Rakastan lämpöä, aurinkoa ja hellettä ja sitä, että voi luottaa siihen, että sitä on joka päivä! Ja että illat on lämpimiä! Meillä on tänäänkin 18C ja vesisadetta - ei oikein täytä kriteerejä. Välimeren maihin ei voi lämmön puolesta enää matkustaa syyslomalla - ei ole hellettä enää silloin siellä. Syyslomalla ainoat vaihtoehdot on Kanariansaaret tai Dubai, muut kohteet liian kaukana, jos vain viikon loma. Kaiken lisäksi mun iho ei ole perinteinen suomalainen, vaan koko perhe kestää vallan hyvin aurinkolomia. Tuliko nyt yllätyksenä, ettei kaikki ole sellaisia, kuin sinä?
Kreikassa on lokakuussa vielä ihan lämmin, mutta ei Kreetalla. Ixias/Rhodos/Faliraki.
Ihan aidosti tätä kysyin ja ihmettelin, en itse lähtisi elokuussa mihinkään kun se on paras kuukausi Suomessa, sateesta huolimatta. Jos mua ei kiinnostaisi tietää syitä miksi ihmiset matkustaa elokuussa etelään, en kait olisi kysynyt täällä. :D Eli ei tullut yllätyksenä että ihmiset on erilaisia, siksi juuri aloitukseni tein.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu olemaan kesäloma elokuussa ja haluaa lämpimään. Suomessa elokuu on ollut tänä vuonna surkea. Vettä tulee vähän väliä ja lämpötilat on enimmäkseen 15C nurkilla. Onhan Suomessakin ollut hyviä säitä elokuussa, muttei tänä vuonna.
Okei, olin ehkä vähän tyhmä. :P Itse olen yrittäjä ja saan itse päättää lomani ajankohdan, suoraan sanottuna ei tullut edes mieleen että elokuulle sattuu kesälomat. Kaikilla tutuilla loma on heinäkuussa ja jotkut pitävät elokuussa viikon. Tämä loma tietysti selittää. :)
ap
No kyllä, aika kapeakatseinen olet. Yrittäjä ei muuten saa itse päättää lomaa, vaan pitää sen silloin, kun se on mahdollista. Jos yhtään tekee kansainvälisempiä hommia, niin hiljaisin kuukausi ei todellakaan aina ole heinäkuu! Miten kuvittelit ihmisten varaavan niitä matkoja ilman lomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No kyllä, aika kapeakatseinen olet. Yrittäjä ei muuten saa itse päättää lomaa, vaan pitää sen silloin, kun se on mahdollista. Jos yhtään tekee kansainvälisempiä hommia, niin hiljaisin kuukausi ei todellakaan aina ole heinäkuu! Miten kuvittelit ihmisten varaavan niitä matkoja ilman lomia?
Höpö höpö,minä olen lomaillut aina ajankohtina kun haluan. En vaan ole pitänyt lomia kesäisin, koska voin tehdä töitä kotoa käsin. Olen myös useimmiten kesät päivisin kotona ja työt näyttöpäätteellä voin ajoittaa iltaan. Usein teen töitä oman kodin terassilla tai puistossa/kahvilassa. Opiskelen töiden ohella yliopistossa eikä sielläkään tarvitse kesäisin käydä, kirjatentteinä teen.
Palkattomia lomia pitävät monet tutut ja siksi olenkin miettinyt, että miksi juuri elokuussa. Jos palkatonta ottaa niin itse lähtisin marraskuussa. Yrittäjän loma meinaan on aina palkatonta, tosin itse teen lomalla aina jonkun työjutun mistä saan rahaa. Loma ja työ sekoittuvat automaattisesti, koska rakastan työtäni.
En ole ap, mutta oudolta minustakin vaikuttaa etelämmäksi matkustaminen jo elokuussa.
Ok, sen ymmärrän että jos on suuri hellefani ja ihan parasta on loikoa rannalla, niin aina ei Suomen kesä tarjoa siihen mahdollisuuksia.
Mutta elokuussahan on silti monissa aurinkokohteissa suomalaisessa mittakaavassa hyvin kuumaa, helposti voi olla 30-40 astetta. No, suurelle hellefanille ei liene ongelma ja ehkä suomalaiset matkailevat sen verran, ettei tuo tunnu niin ihmeelliseltä, mutta jos tyypillistä suomalaista hellekesää kaipaa, niin tuollainen grillaus tuntuu hiukan liioittelulta :D
Vielä suurempana kummastuksena minulle on että elokuussa on muulla Euroopalla yleensä loma-aika - eli kaikki kohteet ovat tupaten täynnä, hyvää majoitusta on hankalampi löytää, ja suuresta kysynnästä johtuen kaikki on myös kalliimpaa.
Niin ikään tuo ap:n nostama pointti, että Suomessa elokuussa on sateisuudesta/pilvisyydestä huolimatta vielä päivä pitkä, luonto kauniissa ja vehreässä kunnossa, lämpötilat monesti siinä 20 asteen paikkeilla (ja etelässä sitä vastoin luonto on monesti aika kuivunutta ja käppyräistä). Luulisi kaikkien olevan yksimielisiä siitä, että pari kuukautta myöhemmin täällä on paljon ankeampaa, kylmempää, harmaampaa, sateisempaa ja tuulisempaa, jolloin retki etelään olisi suhteessa paljon miellyttävämpi.
Toki ihmiset ovat erilaisia ja mikäs siinä, mutta yrityksistäni huolimatta en näe elokuun etelänmatkoissa juuri muuta pointtia ellei satu olemaan intomielinen, väentungoksista häiriintymätön rantalomalainen. Hahah, pitkän viestin onnistuin näemmä aiheesta rustaamaan :D
Kyllä se syksy ja talvi siellä lomakohteissakin tulee ajallaan. Itse oltiin syyslomalla, eli lokakuun lopulla, Kreikassa, eikä siellä kovin kummoista ollut. Viikon puolivälissä alkoi syysmyrsky, tuuli, satoi ja oli ankeaa. Pitkähihaiset päälle ja uimisen sai unohtaa.
Jos sinne lomalle lähtee, niin kivahan se on päästä lämmöstä nauttimaan.
Joopajoo123 kirjoitti:
Kyllä se syksy ja talvi siellä lomakohteissakin tulee ajallaan. Itse oltiin syyslomalla, eli lokakuun lopulla, Kreikassa, eikä siellä kovin kummoista ollut. Viikon puolivälissä alkoi syysmyrsky, tuuli, satoi ja oli ankeaa. Pitkähihaiset päälle ja uimisen sai unohtaa.
Juuri tämä. Suomen kesässä saa jo hyväksyä sen, että aina voi tulla kylmiä jaksoja. Syysloman tarkoitus on meillä usein ainoastaan auringosta ja rantaelämästä nauttiminen - silloin ei ole mitään järkeä maksaa viisihenkisen perheen ulkomaanmatka, jos keli on kovin epävarmaa. Ja 20 astetta ja tuulista ei nyt vaan riitä rantalomalle. Jos haluan tehdä lomalla jotain muuta, kuin ottaa aurinkoa, niin en lähde Kreikkaan.
Katso ulos niin tiedät: 14 astetta, vettä sataa kaatamalla. Eipä siihen muuta tarvita.
Itse matkustan yleensä kesäkuun lopusta 3-4 viikkoa etelässä ihan vain varmistaakseni aurinkoannokseni. Aiempina vuosina elo-syyskuu on olleet aurinkoiset ja kauniit mutta nyt on ollut koko kesä niiiiiiin paska! Hyvin olisin voinut viettää tämän kuukauden jossain muualla!
Lokakuussa jos lähtisin menisin ehdottomasti Kroatiaan, viimeksi kun olin siellä lokakuun lopussa uintikelit oli parhaimmillaan (merivesi 22).
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta oudolta minustakin vaikuttaa etelämmäksi matkustaminen jo elokuussa.
Ok, sen ymmärrän että jos on suuri hellefani ja ihan parasta on loikoa rannalla, niin aina ei Suomen kesä tarjoa siihen mahdollisuuksia.
Mutta elokuussahan on silti monissa aurinkokohteissa suomalaisessa mittakaavassa hyvin kuumaa, helposti voi olla 30-40 astetta. No, suurelle hellefanille ei liene ongelma ja ehkä suomalaiset matkailevat sen verran, ettei tuo tunnu niin ihmeelliseltä, mutta jos tyypillistä suomalaista hellekesää kaipaa, niin tuollainen grillaus tuntuu hiukan liioittelulta :D
Vielä suurempana kummastuksena minulle on että elokuussa on muulla Euroopalla yleensä loma-aika - eli kaikki kohteet ovat tupaten täynnä, hyvää majoitusta on hankalampi löytää, ja suuresta kysynnästä johtuen kaikki on myös kalliimpaa.
Niin ikään tuo ap:n nostama pointti, että Suomessa elokuussa on sateisuudesta/pilvisyydestä huolimatta vielä päivä pitkä, luonto kauniissa ja vehreässä kunnossa, lämpötilat monesti siinä 20 asteen paikkeilla (ja etelässä sitä vastoin luonto on monesti aika kuivunutta ja käppyräistä). Luulisi kaikkien olevan yksimielisiä siitä, että pari kuukautta myöhemmin täällä on paljon ankeampaa, kylmempää, harmaampaa, sateisempaa ja tuulisempaa, jolloin retki etelään olisi suhteessa paljon miellyttävämpi.
Toki ihmiset ovat erilaisia ja mikäs siinä, mutta yrityksistäni huolimatta en näe elokuun etelänmatkoissa juuri muuta pointtia ellei satu olemaan intomielinen, väentungoksista häiriintymätön rantalomalainen. Hahah, pitkän viestin onnistuin näemmä aiheesta rustaamaan :D
No joo, mä en ymmärrä miksi niin moni heitti puolustuskannalle kun tätä kysyin. Koska itse saan määritellä lomani ajankohdan ajoitan ne aina pimeimpään aikaan, koska valo on se juttu mitä suomalainenkin ihminen kaipaa, ei helle. En tajua tätä kuumuusfetissiä, miksi me paksunahkaiset suomalaiset hingutaan turistikeitaisiin turpoamaan all inclusivessa kun Suomessa luonto näyttää parastaan.
Mitään fysiologista perustetta ei ole haluta paahtavaan Välimeren ilmastoon elokuussa, kun meillä on Suomessa upea maisema nyt. Syyskuusta se alkaa se pimeys ja marraskuussa aurinkovarastot on jo käytetty.
Toimistojen kelmeissä valoissa painetaan ja herätään kun on pimeää ja lähtevät töistä kun on pimeää. Itse olin toissa kesää edeltävänä vuonna matkustamatta talvella, ja olin kesään tultaessa ihan loppu. Sattui vielä kylmä kesä, olin ihan hajalla. Nyt tein suunnitelmat ja varasin matkat marraskuulle ja aivan maaliskuun alkuun.
ap
Vierailija kirjoitti:
Katso ulos niin tiedät: 14 astetta, vettä sataa kaatamalla. Eipä siihen muuta tarvita.
Itse matkustan yleensä kesäkuun lopusta 3-4 viikkoa etelässä ihan vain varmistaakseni aurinkoannokseni. Aiempina vuosina elo-syyskuu on olleet aurinkoiset ja kauniit mutta nyt on ollut koko kesä niiiiiiin paska! Hyvin olisin voinut viettää tämän kuukauden jossain muualla!
Lokakuussa jos lähtisin menisin ehdottomasti Kroatiaan, viimeksi kun olin siellä lokakuun lopussa uintikelit oli parhaimmillaan (merivesi 22).
Katsoin ulos, aurinko paistaa ja lämpöasteita 20. Eilen kävin uimassa tuossa 100m päässä olevalla rannalla, vesi oli viileää. Sitten kävin saunassa. Nyt teen töitä ja perustelen täällä netissä, miksi en halua lomalle elokuussa. Ajattelin myös syödä tänään hyvin, samalla hinnalla kuin Välimerellä puputtavat nyt all inclusivessa.
Mutta jos otetaan aika hyppy marraskuulle. Ei ole varmaankaan vielä lunta silloin, on pimeää koko ajan. Uimaan meno on extremeä ja aurinkoa on ikävä. Sade ei ole lempeää vaan pistävää. Silloin tulee ikävä näitä päiviä elokuussa kun kaikki pimeys on vasta edessä. Sen takia matka marraskuussa toimisi suomalaiselle kaamosvihaajalle parhaiten. Miksei lomia voi pitää marraskuussa?? Ei ole ruuhkaa lomakohteissa.
Jos saisin nyt viikon ilmaisen matkan Välimerelle, yrittäisin siirtää sen ensi keväälle, koska siellä luonto on kauneimmillaan toukokuussa, se olisi kiva nähdä! Toukokuussa en ole matkustanut Välimeren maissa, paitsi Turkissa. Elokuussa kesä on kuivattanut siellä luonnon, joten olo on kuin paahtoleivällä.
Siksi, kun mulla ja miehellä sattuu olemaan tänä vuonna loma elokuussa. Ei niistä kesän noin neljästä hellepäivästä oo paljoa päässyt nauttimaan työpöydän äärestä käsin. Lapsetkaan ei oo vielä koulussa niin ei mitään estettä lähteä lämpimään kun sattuu pystymään.
Tänä kesänäkö oli muka hellepäiviä ja lämpöä runsaasti?
Todella huono vitsi väittää, että oli. Surkea kesä minun mielestä.
Ja Välimerellä ei ole kuuma, puhumattakaa liian kuuma. Jos siltä tuntuu, niin laihduta ja liiku kunnon ylläpitämiseksi enemmän, niin et pienestä rasitu.
Niin ja aurinkoakin kestää tällainen vaalea suomalainen vaikka kuinka. Olen asunut vuosia Saudeissa ja viettänyt ympäri vuoden viikonloppuisin aikaa altaan reunalla loikoillen 7-8 tuntia päivässä, vain pari lyhyttä piipahdusta sisällä haukkaamassa voileivän nälkään ja ottanut lisää juomaa mukaan takaisin altaalle. Samoin altaaseen tuli pulahdettua tunnin välein hetkeksi. Lämpöä oli kesällä 48-55 astetta varjossa kesällä päiväsaikaan ja talvella 25-35 astetta. Illallakin usein meni altaalle tunniksi pariksi kun oli päivän istunut ilmastoidussa toimistossa puku päällä. Kerran kuussa yleensä sitten viikonloppuna tuli lähdettyä johonkin kauemmaksi kiertelemään, vierailemaan toisiin kaupunkeihin, katselemaan nähtävyyksiä tai vaeltelemaan autiomaahan kaveriporukan kanssa pariksi päiväksi. Autiomaassa ei juuri aurinkoa otettu, se oli lähinnä autossa vietettyä aikaa, patikointia wadeilla , kiipeilyä escarpmenteilla ja leirielämää.
Hyvin kestää vaalea suomalainen lämpöä tun verran kun vain on kunnossa eikä ole ylipainoinen.
Just pyöräilin töihin ja vaihdoin kaikki vaatteet alushousuista lähtien kun olivat ihan märkänö sateesta. Eli ei, ei ole kivaa ja jos ois lomaa niin lähtisin todella kauas täältä Suomesta.
Upea kesä? Itsellä oli loma kesäkuun ja heinäkuun taitteessa ja satoi koko ajan. :D Suomen kesä on ihan persiistä ja hyvin epävarma. Jos haluat jotain kivaa tehdä, et voi ikinä olla varma salliiko sää esim rannalle menon. Itse menen joka vuosi ulkomailla, koska rakastan kuumaa. Etelä-Euroopassa on nyt paras kesäkeli rannalla viihtyville, lämpöä 30-35 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo123 kirjoitti:
Juuri tämä. Suomen kesässä saa jo hyväksyä sen, että aina voi tulla kylmiä jaksoja. Syysloman tarkoitus on meillä usein ainoastaan auringosta ja rantaelämästä nauttiminen - silloin ei ole mitään järkeä maksaa viisihenkisen perheen ulkomaanmatka, jos keli on kovin epävarmaa. Ja 20 astetta ja tuulista ei nyt vaan riitä rantalomalle. Jos haluan tehdä lomalla jotain muuta, kuin ottaa aurinkoa, niin en lähde Kreikkaan.
Ei voi puhua vain Kreikan keleistä, se riippuu missä olet. Sama Kanariallakin, Teneriffa on aina lämmin. Rodoksella on lämmintä lokakuussa. http://www.accuweather.com/fi/gr/rodos/178495/october-weather/178495
Kreetalle eivät edes tee kaikki matkoja lokakuun jälkeen, koska siellä on arvaamatonta. Ei ole Välimeren maita tai Kreikan huonoja kelejä, onhan Suomessakin ihan eri kesäilmasto Vaasassa ja Rovaniemellä, riippuu täysin sijainnista.
Teneriffalla olin lokakuussa myös ja siellä mittari näytti 30 astetta, kun normaalisti kuulema oli 26 astetta. Mutta tämä siis etelä-Teneriffalla, pohjoisessa kylmää sielläkin.
Kanarian Saarilla taas Puerto Rico on pomminvarmasti lämmin, vaikka joskus olisikin ukkosta. Se sijaitsee laakson suojissa ja Las Palmasissa saattaa olla kylmä kun Puerto Ricossa on kuuma.
Tutut oli Thaimaassa ja satoi kaksi viikkoa putkeen, eli sekin riippuu minne siellä menet.
Vierailija kirjoitti:
Just pyöräilin töihin ja vaihdoin kaikki vaatteet alushousuista lähtien kun olivat ihan märkänö sateesta. Eli ei, ei ole kivaa ja jos ois lomaa niin lähtisin todella kauas täältä Suomesta.
Mikset käytä sateenpitävää asua? Itse ostin 15 euron hintaan itselleni H&M:ltä sadeasun, oli alennuksessa. Ei voi olla rahastakaan kiinni.
Minä en matkusta mihinkään pelkän lämmön tai auringonoton vuoksi. Jos mua huvittaa mennä Kreikkaan, menen sinne just silloin kun haluan, oli Suomessa kesä tai talvi. Jotenkin niin 70-lukulaista olettaa, että kaikki matkailu on jotain pakettimatkoja rantakohteisiin. Ja Suomessakin se kesä kestää normaalisti noin 3 kuukautta, joten ei se nyt niin kamalasti sitä pilaa jos viikon siitä on muualla kuin nauttimassa tästä ihanuudesta.