Miten saisin motivaatiota liikkumiseen?
Ainoa tällä hetkellä sopiva liikkumosmuoto on kävely. Ylipainoa on sen verran, ettei muuta oikein voi tehdä. Tuloja niin vähän, että kuntosalilla tai edes uimahallissa käyminen ei tule kuuloonkaan.
Ongelmani on se, että kävely on tuhottoman tylsää. Ei auta musiikki eikä äänikirjat. Lenkille lähtiessä jo tiedän, että voisin käyttää tuon ajan paljon tehokkaammin. Lenkillä käynti ei ole millään tavalla tuotteliasta.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Otappa kello käteen ja laske aika mikä sinulla menee kotona noissa "hyödyllisissä hommissa" ja karsi siitä turhat pois jää aikaa liikuntaan. Oletko pelkästään kotona onko lapsia ym.? Kaikki tämä vaikuttaa liikunta suunnitelmaan. Mene kävellen kauppaan, kirjastoon, kaverille, töihin, puistoon, lääkäriin ym. näistä kertyy päivässä helposti se 6km/päivässä. Ei ole pakko painaa kaikkea putkeen. Ja muistaa painella täysillä, niin ei mene sitä aikaa hukkaan.
Näin karkeasti laskettuna
Herään 6:30, syön aamupalan, puen päälle ja laittaudun töihin. Lähden töihin 7:30. Töissä olen 8-16, töiden jälkeen käyn kaupassa. Kotona olen noin klo 17 tai 17:30. Sitten teen ruoan ja syön, syömisen jälkeen kello on 18:30 tai 19. Sitten käynkin suihkussa ja vetäydyn sänkyyn lukemaan. Nukkumaan menen ennen iltakymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otappa kello käteen ja laske aika mikä sinulla menee kotona noissa "hyödyllisissä hommissa" ja karsi siitä turhat pois jää aikaa liikuntaan. Oletko pelkästään kotona onko lapsia ym.? Kaikki tämä vaikuttaa liikunta suunnitelmaan. Mene kävellen kauppaan, kirjastoon, kaverille, töihin, puistoon, lääkäriin ym. näistä kertyy päivässä helposti se 6km/päivässä. Ei ole pakko painaa kaikkea putkeen. Ja muistaa painella täysillä, niin ei mene sitä aikaa hukkaan.
Herään 6:30, syön aamupalan, puen päälle ja laittaudun töihin. Lähden töihin 7:30. Töissä olen 8-16, töiden jälkeen käyn kaupassa. Kotona olen noin klo 17 tai 17:30. Sitten teen ruoan ja syön, syömisen jälkeen kello on 18:30 tai 19. Sitten käynkin suihkussa ja vetäydyn sänkyyn lukemaan. Nukkumaan menen ennen iltakymmentä.
Herää tunti aikaisemmin liikkumaan tai liiku lounastauolla. Niin me muutkin tehdään.
Minusta kävely taas ruokkii alitajuntaa, auttaa nostamaan uusia ajatuksia. Usein olen kävellessä tai sen jälkeen keksinyt ratkaisun johonkin ongelmaan. Oma pääni nimenomaan kaipaa kävelyä, jotta toimisi. Ehkä olet liikaa lukkiutunut siihen ajatukseen, ettei se anna mitään henkistä hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sä et selvästikään halua muuttaa elämäntapojasi. Siinä on ulkopuolisen vaikea auttaa. Motivaatio lähtee itsestä.
No tämä! Piti just tulla sanomaan, et sun on ite todella haluttava laihtua ja lähteä liikkumaan. Sun on löydettävä nyt se todellinen syy miksi haluat liikkua ja laihtua, oli se sitten terveydellinen tai ulkonäöllinen syy. Tulosta vaikka ympäri taloa kuvia kropasta, josta haaveilet. Kyllä into iskee kun näet ympärilläsi unelmavartaloitasi, tulee lähdettyä helposti lenkille :D
Ja se on sit ihan hölönpölö että vain liikunnalla laihtuu.
Liikunta auttaa laihdutuksessa mutta se mitä mättää suuhunsa ja kuinka paljon on se mikä laihduttaa.
Mistä saat motivaatiota liikkumiseen?
No tietenkin omasta terveydestäsi. Tunti päivässä oma tahtista kävelyä on kaikki sinulle itsellesi. Sinun terveyttäsi. Verenkierto, nivelet, keuhkot (en ole ammattilainen, varmasti paljon muutakin) Tunti päivässä on vain yksi tunti päivässä. Pistä lenkkivaatteet valmiiksi johonkin helppoon paikkaan mistä vaan vedät ne päällesi ja lähdet ulos. Kun ylipainoa on liikaa, on turha puhua lisäpainoista käsissä/jaloissa tai intervalli JUOKSUSTA tai ajanottamisesta kuinka monta kilsaa enemmän.
Kiinnitä huomioita mitä syöt ja valitse terveempiä vaihtoehtoja. Kun jätät kaikki mätöt pois, niin saat lounaalla/päivällisellä syödä terveellisesti samalla rahalla mitä mättöön menee. Suunnittele ruoka-aikasi. Neljän tunnin välein pitää vauvaa/lasta ruokkia, joten aikuisella sama juttu. Aamiainen, lounas, päivällinen ja kaksi välipalaa.
Lataa kännykkään Endomondo tms josta näet kulkemasi reitin. Muista että ensimmäinen 15 minuuttia on AINA ihan tuskaa, mutta sitkeästi vaan eteenpäin. Kolmesti viikossa on jo tosi hyvä ja kuukauden jälkeen oikeasti huomaat haluavasi ulos happihyppelylle säällä kuin säällä. Luonto muuttuu nyt kovaa vauhtia, lehdet kellastuu jne jne
Korvien välistä löydät motivaation. Jos haluat säilyttää omatoimisen vartalon ja tehdä itseäsi kehittäviä asioita mutta kroppaa särkee vallan helv** kaiken aikaa, onko se se elämä jonka haluat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävele aamulla 3km ja töiden jälkeen 3km. Jos matka on pitkä, niin jää aiemmin bussista tai jätä auto kauemmas. Voit mennä myös emsin kotiin ja siitä kävellen kauppaan, jos kauppa on sopivan matkan päässä. kasseista saa lisäpainoa. Töissä voi myös kävellä joka välissä ja mennä portaita kahvitauoille ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä oli ratkaisuni! 200 eur maksoi ensimmäiseni.
Eihän se ole urheilua jos pyörän moottori ajaa...
Ei sähköavusteinen "aja".
Se vain tekee pyöräilystä niin mukavaa että kulutat mielelläsi haluamasi määrän energiaa, ja tulee lähdettyä!
Eli saman energiamäärän kuluttaminen sähköpyörällä on moninverroin mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herään 6:30, syön aamupalan, puen päälle ja laittaudun töihin. Lähden töihin 7:30. Töissä olen 8-16, töiden jälkeen käyn kaupassa. Kotona olen noin klo 17 tai 17:30. Sitten teen ruoan ja syön, syömisen jälkeen kello on 18:30 tai 19. Sitten käynkin suihkussa ja vetäydyn sänkyyn lukemaan. Nukkumaan menen ennen iltakymmentä.Niin ja älä napostele, kun vetäydyt sänkyyn, vaan syö iltapala ennen sitä.
Kävele aamulla 3km ja töiden jälkeen 3km. Jos matka on pitkä, niin jää aiemmin bussista tai jätä auto kauemmas. Voit mennä myös emsin kotiin ja siitä kävellen kauppaan, jos kauppa on sopivan matkan päässä. kasseista saa lisäpainoa. Töissä voi myös kävellä joka välissä ja mennä portaita kahvitauoille ym.
En usko että oikeasti mieluummin olisit kotona siivoamassa, kuin lenkillä. Liikkuminen ei taida tuntua sinusta kivalta, ja siksi yrität keksiä tekosyitä jotka estävät liikkumisen. Sinulla kuitenkin on ihan hyvä syy liikkua, eli terveys. Ja miksei ulkonäkökin.
Mikäli sinulla on soveltuva laite, voit liikkuessa kuunnella musiikkia, stand up -esityksiä, elokuvia, äänikirjoja... Jos laite puuttuu, voit toki suunnitella vaikka seuraavan viikon ruokaostoksia.
Itselläni motivaattorina toimii ihan puhtaasti lahjominen. 10 liikuntakertaa =uusi kirja/elokuva. Oikeastihan en tietenkään ostele itselleni jatkuvasti uusia juttuja, mutta kun liikkuminen tuntuu epämiellyttävältä keskityn haaveilemaan siitä, minkä elokuvan haluaisin.
Mikä sinua ap motivoisi? Itsehän sen parhaiten tiedät. Käytä sellaista keinoa, minkä tiedät toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:ta; olen sairaana ja mua "harmittaa" että en oo päässyt salille. Vaikka kuumeilu ja muu on ikävää, oikeasti olen aika iloinen, että mulla on aikaa makoilla sängyssä ja kuunnella musiikkia ja katsella lempisarjojani. Pienestä asti olen ollut sellainen, tykkäsin lapsena lukea, makoilla ja katsella telkkaa.
Onko varaa salille? Sinne voi ottaa tabletin mukaan ja katsoa sarjoja samalla kun on crosstrainerissa. Oikeasti monella on, ja niissä on teline sitä varten.
Siinä toinen lukutaidoton :)
Vaihtele reittejä, nauti raittiista ilmasta, kävele metsässä tai poluilla, nouse ylämäkiä, kiipeä portaita (erittäin hyvää liikuntaa), kuuntele lintujen laulua, katsele kukkia jne.
En koskaan kuuntele musiikkia kävellessäni, koska haluan seurata luontoa.
Päätä kävellä vaikka kolme kilometriä aamuin illoin ja mittaa askeleet tai matkaan menevä aika. Kunnon koheneminen piristää sinua varmasti.
Itsellä ainakin nämä asiat palauttavat lenkkeilymotivaatiota silloin kun ei millään huvittaisi lähteä lenkille:
- hyvä musiikki
- virkistäytyminen, samalla pystyy miettimään tulevan päivän/päivän jälkeisiä ajatuksia ja tapahtumia kaikessa rauhassa
- yhdessä kaverin kanssa lenkkitreffit
- itsensä haastaminen; tietyn matkan kävely ajassa X, tuloksen parantaminen kerta kerralta
- sykkeen nostatukset; esim. parin katuvalovälin käveleminen mahdollisimman reippaasti, palautuminen, uudestaan reippaasti käveleminen jne... ylämäkikävely, kevyt askelkyykkykävely/kyykyt/etunojapunnerrukset penkkiä/seinää vasten.
- itse myös hyödynnän kävelylenkit monesti hyötyliikunnaksi, esim. otan repun selkään ja lähden kauemmalle kaupalle pienille ruokaostoksille, enkä mene lähimpään kauppaan kuten tavallisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Sä et selvästikään halua muuttaa elämäntapojasi. Siinä on ulkopuolisen vaikea auttaa. Motivaatio lähtee itsestä.
No tämä! Piti just tulla sanomaan, et sun on ite todella haluttava laihtua ja lähteä liikkumaan. Sun on löydettävä nyt se todellinen syy miksi haluat liikkua ja laihtua, oli se sitten terveydellinen tai ulkonäöllinen syy. Tulosta vaikka ympäri taloa kuvia kropasta, josta haaveilet. Kyllä into iskee kun näet ympärilläsi unelmavartaloitasi, tulee lähdettyä helposti lenkille :D
Sepä siinä varmaan on. Haluan ennemmin kehittää itseäni henkisesti ja älyllisesti enemmän kuin fyysisesti. Jos lenkillä voisi samalla opiskella tai vaikka kirjoittaa muistiinpanoja, niin lenkkeily olisi jopa järkevää.
Unelmavartaloa mulla ei ole. Kaiken kokoinen olen ollut enkä koskaan ole ajatellut olevani "unelmavartalossa". Liikunnan tiedostan hyödylliseksi terveyden kannalta. Pitäisi van löytää keino muuttaa ajatusmallia siten, ettei se tuntuisi niin ajanhukalta.
Heeeei jos vielä oot siellä niin mulla hyvä vinkki:
Hanki joku podcast-sovellus (Podcas Addict/ iPhonessa valmiina) ja kuuntele esimerkiksi historiaan liittyviä. Tai kieliä, siellä on sellasia, mistä oppii perusfraaseja.
Oma lempparini on myths and legends, esim. viikinkilegendoja, kreikkalaista mytologiaa, japanilaisia kansantaruja ja muita vastaavia.
Mua motivoi ihan se, että vaikka ylipainoa on vaan n. 10 kg, niin hyvä kolesterolini on liian alhainen ja sehän nousee vaan liikunanalla.
Olen 24 ja kärsin selkävaivoista jo nyt. Kauhulla ajattelen, että missä kunnossa olen 10 vuoden päästä jos nyt en pakota itseäni liikkumaan. Myös diabetes pelottaa.
Kaupungilla ainakin Helsingissä on ihan ilmaista liikuntaa varsinkin alle 30-vuotiaille. Olen huonossa kunnossa ja hartiani estää minua suorituitumasta joogatunnilla hyvin, mutta siellä mä silti sählään ja otan omia taukoja.
Mitens geokätköily siinä samalla? Kokeile nyt ees. Tai lainaa naapurin koiraa. Ota kaveri mukaan. Mene eri kaupunginosaan ihmettelemään.
Itse aikoinaan pakotin itseni puolen tunnin lenkille metsään, jossa aina paljon ylämäkiä. Kyllä siinä hiki tuli vaikka tosiaan juokseminen ei kuulunut asiaan.
Miksi edes haluat haluta harrastaa liikuntaa? Joku syy sille on. Ja siitä syystä sitten väännät itsellesi motivaation.
Miten saisin motivaatiota liikkumiseen?
-ajattelemalla että jo vähäiselläkin liikkumisella voit kutsua itseäsi urheilijaksi, ja saisit kesäolympialaisissa aivan yhtä monta mitalia kuin muutkin suomalaiset.
Hyötykävely? Kouluun, kauppaan, kavereille, kaikkialle? Tuntuu paljon mielekkäämmältä kuin erikseen kävelylenkille lähteminen ja voi suorittaa osissa päivän aikana!
No motivaationhan pitää lähteä siitä, että sinulla itselläsi on ajatus MIKSI sinun "pitäisi" liikkua. Jos ongelma on pelkästään mainitsemasi ylipaino (jota haluat liikkumalla karistaa), niin on ihan plus miinus nolla, käytkö kävelyllä vai et. Ruokavalio on se, mikä ratkaisee, eivät ne kävelylenkit.
Jos taas motivaatio on esim. oman kunnon kohottaminen, niin kannattaa pitää se kirkkaana tavoitteena, ja ottaa saavutettavissa olevia välitavoitteita (pääsen vielä tämän matkan tässä ajassa/tämän matkan hengästymättä).
Mieti siis, miksi sinun "pitäisi" liikkua?
Kuuntele äänikirjoja tai vaikkapa tieteellisiä esityksiä samalla, kun kävelet. Niitä on netti täynnä.