Voi apua. Olen raskaana ja aika tt-kuvaukseen varattu.
Minulla on todettu sisuskaluissa joku laajentuma. Aika tarkempiin kuvauksiin on varattu. Nyt huomasin, että olen raskaana (vaikka söin pillereitä). Mitä teen?
Kommentit (7)
Ilmoitat raskaudesta ja tiedustelet voisiko magneettikuvata. Tietokonetomografiakuvauksessa tulee niin iso röntgensäteilyannos että sillä on merkitystä, magneettikuvauksessa ei tule säteilyä ollenkaan.
Et voi mennä sikiön kanssa tt kuvaan.
Kiitos, en ajatellutkaan, että magneettikuvaus on mahdollinen.
Ap
Magneettikuvaustakaan ei mielellään tehdä ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana ja magneettivarjoainetta ei voi käyttää raskauden aikana. Toki, jos äidin henki on vaarassa ja muuta keinoa ei ole, kuvataan vaikka tt:lläkin, esim. raskaana olevat kolaripotilaat tms. Äidin henki menee aina sikiön edelle. Aiotko pitää lapsen joka tapauksessa, jos oli kerran vahinko? Miten vakavaa asiaa sinulla selvitellään? Onko joku asia, jota voidaan selvitellä raskauden jälkeen vai epäilläänkö esim. syöpää tms. jonka hoidotkaan ei raskaanaolevalle onnistu ja keskeytys olisi järkevämpää?
Vierailija kirjoitti:
Magneettikuvaustakaan ei mielellään tehdä ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana ja magneettivarjoainetta ei voi käyttää raskauden aikana.
Nykyään ensimmäisen kolmanneksen kuvausta ei pidetä enää vaarallisena, eli voi kuvata.
Saa tulla lapsi, ei ollut ihan vielä tarkoitus olla toisen aika, mutta ei haittaakaan. Aiemmissa kuvissa möykky ei näyttänyt kovin huolestuttavalta, mutta lääkäri halusi kuitenkin ottaa kontrollikuvat 6kk päästä edellisistä.
Ap
Ilmoitat sinne raskaudestasi, tietty. Ei av auta tässä.