älä OSTA MITÄÄN 2017
Aiotteko muuten osallistua ÄLÄ OSTA MITÄÄN VUOTEEN 2017?
https://www.facebook.com/Dont-Buy-Anything-2017-933314180112444/
Kommentit (65)
Mulla on jatkuva Älä osta mitään mitä et tarvitse-tapahtuma menossa.
Palveluja tosin kyllä ostan joille ei varsinaista tarvetta ole, ja annan lahjakortteja esim. kosmetologille, jalkahoitoon jne. lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa, hygieniatarvikkeita ja matkaliput on pakko ostaa, mitä muuta? Miten ajattelit hoitaa lahjat, jos kutsu käy häihin tai synttäreille?
Voisin harkita osallistumista. Edellä mainittujen lisäksi pitäisin varauksen siihen, että vaatteiden korjausta ja muokkausta varten pitää ostaa tarvikkeita.
Syksyllä on alemyyntejä: -50-70% ostetaan lahjoiksi sopivia tavaroita.
ja lahjoja voi kierräättää: meillä on kotona erikseen lahjalaatikko, jossa on aina muutamia laadukkaampia lahja-esineiksi sopivia tavaroita.
Ja sinne laatikkoon on muuten laitettu usein lahjaksi saamiamme tavaroita: esim. Ittalan maljakoita, joita emme tarvitse itse.
Palveluluiden ostaminen on sallittua. Parturissa käynti ei kuluta maailman lunnonvaroja kauhean paljon, siis pelkkä tukanleikkuu. Värjäykset jätetään ensi vuonna 2017 väliin.
Olen jo 20 vuotta leikannut perheemme hiukset itse, arvatkaa paljonko on rahaa säästynyt :)
Voitaisiin järjestää ensi vuonna 2017 sellaisia tukanleikkuu piirejä facessa. Vähän niinkuin reko ruokapiirit.
Ne jotka osaavat leikata hiuksia, leikkaisivat toisiltaa hiukset.
Ei muuta kuin faceen KAMPAA MINUA piiri kehiin.
En koskaan osallistu somen sopulikamppiksiin, ihan periaatteesta. En ole laumasielu.
Jep, Suomi nousuun kun kukaan ei osta mitään eikä käytä minkäänlaisia palveluita. Mitäs kun teiltä lähtee duunipaikat sen takia että asiakkaat katoaa? (joojoo, minäkin olen hoitaja ja palkka tulee kunnalta, mutta monen duunipaikka on kiinni siitä yrityksen rahavirrasta. Ja mitä enempi on työttömiä ja mitä vähemmän verorahaa, sitä vähemmän lopulta on niitä kunnankin työntekijöitä...)
En aio osallistua. Mieluummin niin että ostaa vaan tarpeeseen ja suosii suomalaista.
Fiksumpaa olisi että ostais vaan tarpeelliset ja vain laadukasta ja eettistä (esim vaatteet ja ruoka). Ja söisi kasvisruokaa. Tai ostaisi kaiken mahdollisen kotimaisena. Toi et hamstraa etukäteen asioita on musta vähän ristiriidassa. Harva kuitenkaan pärjää ihan ostamatta.
En osallistu mutta lupaan olla ostamatta heräteostoksia. :)
Vierailija kirjoitti:
Pitäsis nyt syksyllä ostaa kasvavalle lapselle vaatteet ja varusteet ensi vuodeksi....no niinhän mä teenkin. Mutta 2017 ostan alesta 2018 kamat enkä vasta 2018 ovh:lla :)
Toisekseen meidän "kesämökki" valmistuu vuodenvaihteessa.... En tosiaan etsi sinne runkopatjasänkyjä jostain roskalavalta vaan kaupasta.
Ostan vain tarpeeseen ja riittävää laatua, myös ensi vuonna.
Pääasia ettet osta suomalaista/suomesta
Eikö ole vastuullisempaa ostaa tarpeeseen silloin kun tarvitsee kuin ostaa etukäteen tavaraa joka saattaa jäädä täysin käyttämättä...
Kiinnostaa kuin kilo paskaa.
Saattaapi olla että en siis osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Jep, Suomi nousuun kun kukaan ei osta mitään eikä käytä minkäänlaisia palveluita. Mitäs kun teiltä lähtee duunipaikat sen takia että asiakkaat katoaa? (joojoo, minäkin olen hoitaja ja palkka tulee kunnalta, mutta monen duunipaikka on kiinni siitä yrityksen rahavirrasta. Ja mitä enempi on työttömiä ja mitä vähemmän verorahaa, sitä vähemmän lopulta on niitä kunnankin työntekijöitä...)
En aio osallistua. Mieluummin niin että ostaa vaan tarpeeseen ja suosii suomalaista.
Tulevaisuudessa on muotia, että myydään koko omaisuus, asuntoineen kaikkineen ja ostetaan kimpassa iso maatila, tai vierekkäisiä maatiloja.
Vaihtotaloutta naapureiden kesken.
Etätyö mahdollistaa jo aika paljon tuon.
Espanjassa on jo ensimmäisiä tuollaisia yhteiskyliä, eli porukalla on ostettu hylätty kylä peltojen ja viinitarhojen keskeltä. Ja eletään onnnellista elämää.
Miettikää miksi ne siellä Italiassa elää yhdessä kylässä yli 100 vuotiaiksi.
Ne ei kuluta rahaa hömppään, kasvattavat itse syötävänsä, tai ostavat pienellä rahalla naapurilta kanan tai karitssan jne.
Millä oikeudella muuten Pohjois-Suomessa jotkut saavat pitää lihakarjaa toisten pelloilla. Ja käärivät itse sadon talteen : porotalous.
Lakia pitäisi muuttaa. Suomeen määrättäisiin maksimi poroluku.
Ihmiset saisivat huutokaupasta ostaa valtiolta oikeuden poron pitämiseen, ja olisi gps panta, jolla oman poron aina löytäisi. Vasoja pääasiassa olisi ja syksyllä teuraaksi.
Tehomaatalouden rinnalle syntyisi ekologinen valtion ylläpitmä vasatalous. Porot söisivät luomuruokaa luonnosta.
älä osta mitään 2017 kirjoitti:
Aiotteko muuten osallistua ÄLÄ OSTA MITÄÄN VUOTEEN 2017?
https://www.facebook.com/Dont-Buy-Anything-2017-933314180112444/
Olisipa mieleenkiintoista tietää mitä vihreät sanovat tulevasta vuodesta 2017?
Kannattavatko vai eivät?
Kyllä koko maailman luonto kiittää, jos edes yhdeksi vuodeksi pysähdyttäisiin ajattelemaan tätä "ostaakaa, ostakaa" kultttuuria ja sitä, miten paljon se tuo onnettomuutta tähän maailmaan.
Naistenlehden toitottavat kiiltokuvamaisia tarinoita ihanista uusista asioista.
Ja se no täynnä sponsoreiden tavaraoita ne lehdet.
Aloitankin tämän 2017 vuoteen valmistautumisen perumalla kaikki naistenlehdet ja heti
Vierailija kirjoitti:
En koskaan osallistu somen sopulikamppiksiin, ihan periaatteesta. En ole laumasielu.
Turha ostaminenhan ei ole laumasieluisuutta ollenkaan 😂😂😂
`Pakko`on jotain ostaa. Talvikengät ovat 6-7 vuotta vanhat, suutarilla korjatut. Ajattelin sinnitellä ensi talven aleihin. Vaatteitakin on vain vähän ja töissä on pakko pukeutua siististi, joten jotain hankintoja pitää tehdä. Kasvavalle lapselle pitää ostaa ainakin parit kengät.
Ostan aina maltillisesti ja pyrin löytämään mahdollisiman paljon käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha ostaminenhan ei ole laumasieluisuutta ollenkaan 😂😂😂
Sinäkö muka sen määrittelet mikä on turhaa ja mikä ei? LOL!
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole vastuullisempaa ostaa tarpeeseen silloin kun tarvitsee kuin ostaa etukäteen tavaraa joka saattaa jäädä täysin käyttämättä...
Yleensä kylläkin näin, mutta vuosi 2017 on poikkeus. On tarkoitus osoittaa ensi vuoden ostokäyttäytymisellä maailman valtaeliitille, että meitä ei ohjailla ostamaan ja ostamaan. Meidän rahamme ei tulevaisuudessa valu enää rikkaiden kirstuihin.
Miten ihmeessä joillekin voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että jatkuvasta ostamisesta tulee vain paha mieli lopulta.
Ajatelkaa, että kaikki kauppojen markkinointiin käyttämä toiminta laitetaan aina tuotteiden hintoihin lisäykseksi. Se on kuluttaja kun maksaa markkinoinnin.
Ajatelkaa kuin paljon energiaa ja rahaa kaupoilla kuluu siihen, että tuon tuosta muutetaan hyllyjen järjestystä kaupoissa, jotta ihmiset joutuisivat etsimään tiettyjä tuotteita jostakin, jotta sinne matkan varrelle saadaan laitettua niitä TYRKKYKOREJA ja TYRKKYHYLLYJÄ, jotta tulisi enemmän ostettua.
Se on tiukka ei heräteostoksille myös vuoden 2017 ÄLÄ OSTA MITÄÄN jälkeen.
😂