KLARNA kiertelee ja kaartelee... Kokemuksia??
Aiemmat kokemukseni Klarnasta ovat olleet hyviä, olen ostanut tuotteen laskulla, saanut sen ja maksanut laskut aina eräpäivään mennessä. Olen tilannut heidän kautta aika useinkin eri nettikaupoista.
Nyt jokin aika sitten kun yritin tehdä tilausta melko pienellä summalla niin Klarna ei yhtäkkiä ollutkaan minulle maksuvaihtoehtona. Muutama viikko sitä ennen kuitenkin olin tallentanut ostoskorin eräässä toisessa nettikaupassa keskeneräisenä ja paljon suuremmalla summalla ja silloin Klarnan Lasku oli vielä valittavissa.
Olin yhteydessä Klarnaan mutta sieltä tulee vaan jatkuvaa selitystä siitä miten tilauksen voi tehdä muillakin maksutavoilla ja kun kysyn perustetta millä laskuvaihtoehto on hylätty niin he kertovat vaan yleiset perusteet mutta eivät suostu kertomaan mikä tiedoissani mättää. Mainitsivat sentään että näkevät kyllä että maksuhistoriani sinne on hyvä, mutta muuta eivät kerro. Ja useaan kertaan olen siis kysynyt, ja asiakaspalvelu vastaa kyllä, mutta aina saman konemaisen selityksen...
Haluaisin tietää perusteen koska minulla ei pitäisi olla mitään maksuhäiriömerkintöjä missään, maksan aina kaikki laskuni ajallaan jne. Nyt pelottaa että onko esim jossain joku käyttänyt tietojani ominaan tmv... :/
Klarna ei kuitenkaan suostu auttamaan, vaan jauhaa sitä samaa ja järjesti kyllä niin että tilaukseni nyt on hyväksytty, mutta sille nyt on aivan sama tässä vaiheessa kun kuumottelen että tietojani on käytetty väärin tai joku on varastanut henkilötunnukseni tmv...
Onko kellään kokemusta tämmöisestä ja mistä tuon tiedon voisi saada itselle ja asian selvitettyä??
Kommentit (37)
Mutta tuohon mahdolliseen tietojesi käyttöön: saat omat luottotietosi tarkistettua sivulta asiakastieto.fi, jos luottotietosi epäilyttävät
Jos pelottaa, niin saat omat luottotietomerkinmät itsellesi. Ensimäinen kerta taitas olla ilmainen ja loput maksaa 10-20 euroa :) googlaa luottotiedot niin saat vastauksen :)
Ahaa, no täytyypä sitten yrittää katsoa jostain.
Jäi kyllä todella pettynyt olo Klarnan osalta nyt, tuskin sitä kautta enää jatkossa mitään tulen tilaamaan mutta ne luottotiedot haluan kyllä tarkistaa ihan siksi koska olen tosiaan esim. eräpäivistä jopa ylitarkka, mieheni monesti naureskelee ettei se pari päivää haittaisi mitään tmv, mutta tuskin sentään hänen laskuistaan voi minulla merkintöjä olla...
Ehdin jo lähettää kyselyä kuluttajansuojavirastoonkin, mutta eivät vanhan ihan heti vastaile sieltä, täytynee koittaa etsiä ne luottotiedot itselle jostain.
Ihme etteivät sitten voineet sieltä Klarnalta edes neuvoa mistä kysyä, vaikka varmaan kymmenkunta viestiä on kohta vaihdeltu ja joka viestissä asiaa yrittänyt kysyä ja selittää, mutta tuntuu kuin puulle puhuisi ja samaa vaan jauhavat. Luettelevat yleiset perusteet ja muut maksuvaihtoehdot uudestaan ja uudestaan... Aivan hullua! Tulee jo tunne ettei tiedä itkisikö vai nauraisiko ja onko tässä jossain piilokamerassa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kato omaklarna.fi niin näet, mitä ostoksia tehty.
Tuotakin jo yritin ja sitä kautta ainakaan ei vieraita ostoksia näkynyt ja kaikki maksettu ok. Sanoivat siis itsekin sen verran että maksuhistoriani heillä on ok. Mutta eivät vaan kerro mistä sitten yhtäkkiä kiikastaa.
Itse olen Klarnaa käyttänyt juuri siksi kun tykkään saada tuotteet itselle ennen maksua, mutta kai sitä jatkossa sitten mieluummin vain maksaa ja odottelee tuleeko tuotetta vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato omaklarna.fi niin näet, mitä ostoksia tehty.
Tuotakin jo yritin ja sitä kautta ainakaan ei vieraita ostoksia näkynyt ja kaikki maksettu ok. Sanoivat siis itsekin sen verran että maksuhistoriani heillä on ok. Mutta eivät vaan kerro mistä sitten yhtäkkiä kiikastaa.
Itse olen Klarnaa käyttänyt juuri siksi kun tykkään saada tuotteet itselle ennen maksua, mutta kai sitä jatkossa sitten mieluummin vain maksaa ja odottelee tuleeko tuotetta vai ei...
Tämä siis ap.
Sen takia eivät myönnä enää koska olet kannattamaton asiakas. Minulle tuli sähköpostiin henkilökohtainen tarjous jossa tarjottiin täysin kuluitta siis ilman mitään laskutuslisää tai korkoa pikavippi. Sattumalta olin juuri verkkokaupasta löytänyt erään alennuksessa olleen kalliimman tuotteen ja ajattelin rahoittaa oston sillä kuluttomalla pikavipillä, kyseessä kun oli useiden satojen eurojen ostos. Kun hain pikavippiä, niin sitä ei minulle myönnettykään! Olen keski-tuloinen, minulla on vakituinen työ, säännölliset tulot, ikinä en maksa mitään laskua myöhässä, en ole ylivelkaantunut (ei ole asuntolainaa, ei autolainaa, ainoa luottoni on yksi pankin luottokortti, jota en käytä). Mutta kerran aiemminkin olen käyttänyt tämän nollakorkoisen pikavippitarjouksen, tällöinkin erääseen kalliiseen hankintaan.
Sain myös vastaukseksi kielteiseen päätökseen ympäripyöreitä selityksiä, ja kaivoin netissä vastaavia kokemuksia. Yksi ainoa selittävätekijä oli: luottoyhtiöt eivät halua, että sama asiakas käyttää vain korottomat tatjoukset, eli jos et tuota luottoyhtiölle mitään, niin sinulle ei myönnetä uusia, korottomia tuotteita! Nämä tarjousluotot on tarkoitettu houkuttelemaan nostamaan niitä ylikalliita ja järjettömiä luottoja.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia eivät myönnä enää koska olet kannattamaton asiakas. Minulle tuli sähköpostiin henkilökohtainen tarjous jossa tarjottiin täysin kuluitta siis ilman mitään laskutuslisää tai korkoa pikavippi. Sattumalta olin juuri verkkokaupasta löytänyt erään alennuksessa olleen kalliimman tuotteen ja ajattelin rahoittaa oston sillä kuluttomalla pikavipillä, kyseessä kun oli useiden satojen eurojen ostos. Kun hain pikavippiä, niin sitä ei minulle myönnettykään! Olen keski-tuloinen, minulla on vakituinen työ, säännölliset tulot, ikinä en maksa mitään laskua myöhässä, en ole ylivelkaantunut (ei ole asuntolainaa, ei autolainaa, ainoa luottoni on yksi pankin luottokortti, jota en käytä). Mutta kerran aiemminkin olen käyttänyt tämän nollakorkoisen pikavippitarjouksen, tällöinkin erääseen kalliiseen hankintaan.
Sain myös vastaukseksi kielteiseen päätökseen ympäripyöreitä selityksiä, ja kaivoin netissä vastaavia kokemuksia. Yksi ainoa selittävätekijä oli: luottoyhtiöt eivät halua, että sama asiakas käyttää vain korottomat tatjoukset, eli jos et tuota luottoyhtiölle mitään, niin sinulle ei myönnetä uusia, korottomia tuotteita! Nämä tarjousluotot on tarkoitettu houkuttelemaan nostamaan niitä ylikalliita ja järjettömiä luottoja.
No onpa aikamoista!
Henkilötietolain mukaan sinulla on oikeus tarkistaa tietosi eli mitä sinusta on tallennettu yrityksen järjestelmiin.
Henkilötietolain 28 §:n 2 momentin mukaan rekisterinpitäjän on ilman aiheetonta viivytystä varattava rekisteröidylle tilaisuus tutustua häntä itseään koskeviin tietoihin tai annettava tiedot pyydettäessä kirjallisesti. Velvoite antaa tiedot kirjallisessa muodossa koskee tilanteita, joissa tiedot on tallennettu kirjallisessa muodossa tai ne voidaan saattaa kirjalliseen muotoon.
Käyttäisin tätä oikeuttani.
9: miksi edes hait pikavippä jos sinulla on ennestään pankin oma luottokortti? Siinä maksuaika on ilmaista. Ja se ettei ole lainoja, on usein negatiivinen asia. Se tarkoittaa ettei ole mitään omaisuuttakaan. Jos on asuntolainaa, se on luottokorttiyhtiön kannalta aina positiivinen asia koska tarkoittaa että asiakkaalla on omaisuutta.
Niin, totta kyllä sekin että en ole ikinä lähtenyt näihin Klarnan osamaksujuttuihin vaan aina maksanut summan kerralla, eli olen varmaan kyllä sinänsä kannattamaton asiakas, sitä parin euron laskutuslisää lukuunottamatta...
Ap
Mä en tajua miksi joku ylipäänsä käyttää Klarnaa kun siihen tulee aina kuitenkin laskutuslisä. Itse olen tarkan markan mamma ja maksan aina edullisimmalla maksutavalla joka käytännössä on verkkopankkimaksu tai luottokortti. Säästöä se on pienikin säästö! Maksettava on kuitenkin, miksei siis heti.
9
Koska olin halkaistut kortin jo aiemmin ja hävittänyt sen, enkä tiennyt kortinnumeroa ja voimassaoloaikaa. Siksi. Ja oli sunnuntai-ilta, jolloin ajattelin verkossa ostaa tuotteen, joten en saanut tietoja esim pankista.
Toisekseen, vaikka ei ole asuntolainaa tai autolainaa, se ei tarkoita, ettei olisi omaisuutta... Itselläni löytyy molemmat vaikkakaan ei velkaa näistä, ja rantamökki kaupanpäälle...
Mulla sama juttu zalandossa. Joka laskun maksanut heti, ei minkäänlaisia luottohäiriömerkintöjä, todella säntillinen tarkan markan asiakas. Laskulle en kuitenkaan zalandolta saa edes pientä ostosta. Isäni, joka tienaa minua puolet vähemmän, saa aina tuotteet laskulle. Zalando ei suostu selittämään, miksi näin. On jäänyt monet tuotteet ostamatta, kun zalandossa muutenkin käy aina niin, että "hups, joku oli nopeampi" ja tuote loppuu. En siis ehtisi ostaa luottokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi joku ylipäänsä käyttää Klarnaa kun siihen tulee aina kuitenkin laskutuslisä. Itse olen tarkan markan mamma ja maksan aina edullisimmalla maksutavalla joka käytännössä on verkkopankkimaksu tai luottokortti. Säästöä se on pienikin säästö! Maksettava on kuitenkin, miksei siis heti.
Itse olen siis käyttänyt Klarnaa siksi että haluan saada tuotteen ensin ennen kuin maksan. Ettei käy juurikin noin kuin joillekin kävi esim. vastikään Anttilan kanssa tmv... Olen maksanut siitä mielellään sen muutaman euron laskutuslisän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu zalandossa. Joka laskun maksanut heti, ei minkäänlaisia luottohäiriömerkintöjä, todella säntillinen tarkan markan asiakas. Laskulle en kuitenkaan zalandolta saa edes pientä ostosta. Isäni, joka tienaa minua puolet vähemmän, saa aina tuotteet laskulle. Zalando ei suostu selittämään, miksi näin. On jäänyt monet tuotteet ostamatta, kun zalandossa muutenkin käy aina niin, että "hups, joku oli nopeampi" ja tuote loppuu. En siis ehtisi ostaa luottokortilla.
Olen ihmeissäni ettei laki velvoita kertomaan perustetta tällaisille hylkäyksille. Kyllä minusta olisi ihan hyvän kauppatavan mukaista se asiakkaalle kertoa ja näin vältyttäisiin myös väärinkäsityksiltä ja kenties identiteettivarkauksiltakin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmeissäni ettei laki velvoita kertomaan perustetta tällaisille hylkäyksille. Kyllä minusta olisi ihan hyvän kauppatavan mukaista se asiakkaalle kertoa ja näin vältyttäisiin myös väärinkäsityksiltä ja kenties identiteettivarkauksiltakin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma zalandolta tilattaessa, kun yritin valita klarnaa.
Ei niiden tarvitse asiakkaalle kertoa. Ei luottokortistakaan kerrota mikset saa, jos et saa. Sama homma toimii kaikissa luotoissa