KLARNA kiertelee ja kaartelee... Kokemuksia??
Aiemmat kokemukseni Klarnasta ovat olleet hyviä, olen ostanut tuotteen laskulla, saanut sen ja maksanut laskut aina eräpäivään mennessä. Olen tilannut heidän kautta aika useinkin eri nettikaupoista.
Nyt jokin aika sitten kun yritin tehdä tilausta melko pienellä summalla niin Klarna ei yhtäkkiä ollutkaan minulle maksuvaihtoehtona. Muutama viikko sitä ennen kuitenkin olin tallentanut ostoskorin eräässä toisessa nettikaupassa keskeneräisenä ja paljon suuremmalla summalla ja silloin Klarnan Lasku oli vielä valittavissa.
Olin yhteydessä Klarnaan mutta sieltä tulee vaan jatkuvaa selitystä siitä miten tilauksen voi tehdä muillakin maksutavoilla ja kun kysyn perustetta millä laskuvaihtoehto on hylätty niin he kertovat vaan yleiset perusteet mutta eivät suostu kertomaan mikä tiedoissani mättää. Mainitsivat sentään että näkevät kyllä että maksuhistoriani sinne on hyvä, mutta muuta eivät kerro. Ja useaan kertaan olen siis kysynyt, ja asiakaspalvelu vastaa kyllä, mutta aina saman konemaisen selityksen...
Haluaisin tietää perusteen koska minulla ei pitäisi olla mitään maksuhäiriömerkintöjä missään, maksan aina kaikki laskuni ajallaan jne. Nyt pelottaa että onko esim jossain joku käyttänyt tietojani ominaan tmv... :/
Klarna ei kuitenkaan suostu auttamaan, vaan jauhaa sitä samaa ja järjesti kyllä niin että tilaukseni nyt on hyväksytty, mutta sille nyt on aivan sama tässä vaiheessa kun kuumottelen että tietojani on käytetty väärin tai joku on varastanut henkilötunnukseni tmv...
Onko kellään kokemusta tämmöisestä ja mistä tuon tiedon voisi saada itselle ja asian selvitettyä??
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin arvelisin että olet kannattamattomaksi luokiteltu asiakas korkojen ym. suhteen. Osamaksuilijat on ne joista saa tuottoa. Tai ehkä jos olet usein palauttanut tuotteita, sekin lisää kannattamattomuutta.
Kylmää toimintaa. Harvoin palautan joten en usko että siitä olisi kyse. En muista koska olisin viimeksi palauttanut ja ainakin kolme tai neljä kertaa olen tämän vuoden aikana Klarnan kautta jotain tilannut.
Ap
Älä osta mitään - vuosi lähenee...
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, no täytyypä sitten yrittää katsoa jostain.
Jäi kyllä todella pettynyt olo Klarnan osalta nyt, tuskin sitä kautta enää jatkossa mitään tulen tilaamaan mutta ne luottotiedot haluan kyllä tarkistaa ihan siksi koska olen tosiaan esim. eräpäivistä jopa ylitarkka, mieheni monesti naureskelee ettei se pari päivää haittaisi mitään tmv, mutta tuskin sentään hänen laskuistaan voi minulla merkintöjä olla...
Ehdin jo lähettää kyselyä kuluttajansuojavirastoonkin, mutta eivät vanhan ihan heti vastaile sieltä, täytynee koittaa etsiä ne luottotiedot itselle jostain.
Ihme etteivät sitten voineet sieltä Klarnalta edes neuvoa mistä kysyä, vaikka varmaan kymmenkunta viestiä on kohta vaihdeltu ja joka viestissä asiaa yrittänyt kysyä ja selittää, mutta tuntuu kuin puulle puhuisi ja samaa vaan jauhavat. Luettelevat yleiset perusteet ja muut maksuvaihtoehdot uudestaan ja uudestaan... Aivan hullua! Tulee jo tunne ettei tiedä itkisikö vai nauraisiko ja onko tässä jossain piilokamerassa!
Ap
Miten täm mielestäsi liittyy kuluttajasuojaan? Ei mikään taho ole sinulle luotonantovelvollinen eikä niiden tarvi päätöksiään perustella mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin arvelisin että olet kannattamattomaksi luokiteltu asiakas korkojen ym. suhteen. Osamaksuilijat on ne joista saa tuottoa. Tai ehkä jos olet usein palauttanut tuotteita, sekin lisää kannattamattomuutta.
Kylmää toimintaa. Harvoin palautan joten en usko että siitä olisi kyse. En muista koska olisin viimeksi palauttanut ja ainakin kolme tai neljä kertaa olen tämän vuoden aikana Klarnan kautta jotain tilannut.
Ap
Oletko aina siis maksanut pois koko summan? Jos et käytä koskaan osamaksumahdollisuutta, niin silloin Klarna antaa sinulle maksutta maksuaikaa, eikä saa koskaan tuloja ostoistasi. Toisin sanoen huono asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko aina siis maksanut pois koko summan? Jos et käytä koskaan osamaksumahdollisuutta, niin silloin Klarna antaa sinulle maksutta maksuaikaa, eikä saa koskaan tuloja ostoistasi. Toisin sanoen huono asiakas.
Kyllä olen aina maksanut samantien laskun saatuani pois koko summan. Kuten sanoin niin en ole käyttänyt Klarnaa koskaan siksi että en olisi pystynyt maksamaan tilaustani kerralla vaan siksi että olen halunnut saada tuotteen itselleni ennen kun olen maksanut sen.
Ilmeisesti se on sitten huonoa asiakkuutta, tulipahan tämäkin selväksi... Olisivat vaan voineet sanoa ihan suoraan ettei olisi tarvinnut alkaa pelkäämään että luottotiedoissani olisi joku vika.
Ja joku tuossa kysyi miksi otin yhteyttä kuluttajansuojaan niin siksi että halusin tietää onko tosiaan niin että he voivat jättää perustelut minulle kertomatta vaikka itsekin myöntävät että maksutietoni heille ovat moitteettomat ja itse tiedän että ellei mitään identiteettivarkauksia ole tapahtunut niin moitteettomat ne ovat kaikkialla muuallakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, no täytyypä sitten yrittää katsoa jostain.
Jäi kyllä todella pettynyt olo Klarnan osalta nyt, tuskin sitä kautta enää jatkossa mitään tulen tilaamaan mutta ne luottotiedot haluan kyllä tarkistaa ihan siksi koska olen tosiaan esim. eräpäivistä jopa ylitarkka, mieheni monesti naureskelee ettei se pari päivää haittaisi mitään tmv, mutta tuskin sentään hänen laskuistaan voi minulla merkintöjä olla...
Ehdin jo lähettää kyselyä kuluttajansuojavirastoonkin, mutta eivät vanhan ihan heti vastaile sieltä, täytynee koittaa etsiä ne luottotiedot itselle jostain.
Ihme etteivät sitten voineet sieltä Klarnalta edes neuvoa mistä kysyä, vaikka varmaan kymmenkunta viestiä on kohta vaihdeltu ja joka viestissä asiaa yrittänyt kysyä ja selittää, mutta tuntuu kuin puulle puhuisi ja samaa vaan jauhavat. Luettelevat yleiset perusteet ja muut maksuvaihtoehdot uudestaan ja uudestaan... Aivan hullua! Tulee jo tunne ettei tiedä itkisikö vai nauraisiko ja onko tässä jossain piilokamerassa!
Ap
Miten täm mielestäsi liittyy kuluttajasuojaan? Ei mikään taho ole sinulle luotonantovelvollinen eikä niiden tarvi päätöksiään perustella mitenkään.
Mikäli näin oikeasti on niin on kyllä aikamoisen älytöntä meininkiä. Siinähän voi ihmistä syrjiä sitten vaikka millä perusteella!
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se luultavimmin on. Eivät tuollaista tietenkään kenellekään kerro toki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä olen aina maksanut samantien laskun saatuani pois koko summan. Kuten sanoin niin en ole käyttänyt Klarnaa koskaan siksi että en olisi pystynyt maksamaan tilaustani kerralla vaan siksi että olen halunnut saada tuotteen itselleni ennen kun olen maksanut sen.
Ilmeisesti se on sitten huonoa asiakkuutta, tulipahan tämäkin selväksi... Olisivat vaan voineet sanoa ihan suoraan ettei olisi tarvinnut alkaa pelkäämään että luottotiedoissani olisi joku vika.
Ja joku tuossa kysyi miksi otin yhteyttä kuluttajansuojaan niin siksi että halusin tietää onko tosiaan niin että he voivat jättää perustelut minulle kertomatta vaikka itsekin myöntävät että maksutietoni heille ovat moitteettomat ja itse tiedän että ellei mitään identiteettivarkauksia ole tapahtunut niin moitteettomat ne ovat kaikkialla muuallakin.
Ap
Tietojen tarkastusoikeus on enemmänkin tietosuojavaltuutetun viraston heiniä. Toki kuluttajasuojavirasto varmaan ohjaa sinut eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi joku ylipäänsä käyttää Klarnaa kun siihen tulee aina kuitenkin laskutuslisä.
Ei AINA tule, esim. Adlibriksessä, Verkkokaupassa ja Sportamoressa se 14 päivän lasku on ihan ilmainen. Monissa paikoissa maksaa pari euroa kyllä. Itse tilaan aina Klarna-laskulla jos se on maksuton ja maksan eräpäivään mennessä pois, eivät ole ainakaan vielä katkaisseen piuhoja. :P
Mutta noihin luottopäätöksiin vaikuttaa niin moni seikka, esim. jos ap on ostanut vauvan bodyn lahjaksi, siellä arvotaan sun olevan jäämässä mammalomalle -> tulot romahtaa -> mahdollinen luottoriski.
Minulla on tilivelka klarnaa, ei ole ollut myöhästymisiä maksuissa ja silti en saanut klarnaa maksutavaksi joskus viikko sitten. Onkohan niillä jotain ongelmia?
Onpa vittumaista, että maksamalla säntillisesti velkasi päädyt siihen, ettet saa enää velkaa. :o Ja mikä siinä olisi niin hirveää, jos sanoisivat suoraan kysyjälle mistä syystä ei enää lainata...argh.
Mulla luotot menneet ja saan siltikin ostettua Klarnalle, jopa aika isoilla summilla. No, empä juurikaan ostele ja jos ostan, niin maksan heti eräpäivään mennessä koko summan. Kohta varmaan en minäkään enään ole kannattava asiakas..... :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu zalandossa. Joka laskun maksanut heti, ei minkäänlaisia luottohäiriömerkintöjä, todella säntillinen tarkan markan asiakas. Laskulle en kuitenkaan zalandolta saa edes pientä ostosta. Isäni, joka tienaa minua puolet vähemmän, saa aina tuotteet laskulle. Zalando ei suostu selittämään, miksi näin. On jäänyt monet tuotteet ostamatta, kun zalandossa muutenkin käy aina niin, että "hups, joku oli nopeampi" ja tuote loppuu. En siis ehtisi ostaa luottokortilla.
Itse oon huomannut myös tuon, että Zalandolla ei aina ole tuo maksutapa käytettävissä. Joskus mulla oli pari edullista aletuotetta ostoskorissa eikä voinut ottaa laskulle, mutta kun laitoin yhden (myös edullisen) normihintaisen tuotteen sinne lisäksi niin sai laskulla. En tiedä mikä logiikka tuossa on takana, mutta ehkä liittyy jotenkin pieneen tilaussummaan? Tai aletuotteisiin?
Itse myös haluan mieluusti saada tuotteet ennen kun maksan mitään. Ja jos haluankin palauttaa jotain niin ei myöskään tarvi odotella sitten että saa rahansa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi joku ylipäänsä käyttää Klarnaa kun siihen tulee aina kuitenkin laskutuslisä.
Ei AINA tule, esim. Adlibriksessä, Verkkokaupassa ja Sportamoressa se 14 päivän lasku on ihan ilmainen. Monissa paikoissa maksaa pari euroa kyllä. Itse tilaan aina Klarna-laskulla jos se on maksuton ja maksan eräpäivään mennessä pois, eivät ole ainakaan vielä katkaisseen piuhoja. :P
Mutta noihin luottopäätöksiin vaikuttaa niin moni seikka, esim. jos ap on ostanut vauvan bodyn lahjaksi, siellä arvotaan sun olevan jäämässä mammalomalle -> tulot romahtaa -> mahdollinen luottoriski.
Ovatko oikeasti näin idiootteja? Ihminen jonka luottotiedot ja maksutiedot ovat kunnossa ja aina on kaiken maksellut ajallaan niin varmaan jättää laskunsa yhtäkkiä maksamatta jos jää mammalomalle tmv!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tietojen tarkastusoikeus on enemmänkin tietosuojavaltuutetun viraston heiniä. Toki kuluttajasuojavirasto varmaan ohjaa sinut eteenpäin.
Okei, no varmaan ohjaavat sieltä sitten, en toki kovin pikaisesti odotakaan välttämättä vastaavan.
ap
Alkää ihmeessä lihottako tuollaista välistävetäjää ja koronkiskojaa! Pyrkikää säästämään se raha ensin, ja vasta sitten ostamaan ja maksamaan suoraan ilman välistävetäjiä!